![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Vanaf wanneer begon een betekenisvol deel van de Vlaamse Beweging zich, volgens u, anti-Belgisch op te stellen of te ijveren voor zelfbestuur binnen Belgische context? (Het gaat dus een significant deel, niet om één of een paar pamfletten of individuen)? Gelieve jaar/periode en argumentatie te geven.
Laatst gewijzigd door Kristof Vermassen : 18 maart 2008 om 01:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() .
Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2008 om 18:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 1830
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Europees Commissaris
|
![]() Lijkt me correct
Was het toen wel niet eerder Orangistisch geïnspireerd? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In hoofdzaak wel, denk ik. Vlaams werd toen veelal louter aanzien als een cultureel of historisch gegeven, maar had toen nog weinig politiek-staatkundige lading. Soms ingekapseld in een pro-Belgische, soms in een anti-Belgische logica.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Kan u ook documenten aanhalen, waaruit blijkt dat Vlaanderen volgens auteurs van die tijd zich als autonome entiteit -ttz zonder Wallonië - bij Nederland moest aansluiten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlaanderen kende al sneller een evolutie naar poltieke entiteit dan Wallonië. Het anti-Belgiscisme in Wallonië had ook niets te maken met Vlaanderen vs Wallonië (alhoewel er wel genoeg voorbeelden van anti-Vlaams racisme waren, tegen Vlaamse arbeiders in Waalse fabrieken en mijnen), maar eerder met een rattachisme tegen de Belgische staat. De Franse staat stond voor vele Walen symbool voor de revolutie en de Verlichting; België voor het ancien regime. Ook in Vlaanderen had dat anti-belgicisme niets te maken met het weg willen van Wallonië, maar alles met kritiek op het beleid van België en kritiek op een separatisme waar in Vlaanderen (tenzij in Brussel) geen vraag naar was. Met separatisme bedoel ik hier uiteraard het afscheuren van België van de Verenigde Nederlanden.
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 19 maart 2008 om 00:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Periode 1860-1870. Creatie van radicale Vlaamse stromingen binnen de liberale vleugel, de katholieke volgde iets later.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik blijf toch wat op mijn honger zitten, omdat niemand daadwerkelijk verwijst naar documenten van Vlaamsgezinde verenigingen uit de periode 1830-1860 die opteren voor een splitsing van België.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Anti-belgicisme is er vanaf 1830. Ik kan je genoeg rabiaat anti-belgische teksten uit de 19e eeuw tonen. Maar het idee om België staatkundig op te splitsen in Vlaanderen en Wallonië is volgens mij eens stuk later algmeen ingang beginnen vinden.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik dacht dat het indertijd de VU-jongeren waren die als eerste grote groep durfden stellen dat een onafhankelijke Vlaamse republiek het te bereiken doel was, hoewel de VU het zelf hield op federalisme. De eerste naoorlogse partij die separatisme ten doel stelde was het Vlaams Blok eind jaren '70. En ik dacht dat men bij de VVB pas overging op separatisme in de jaren '90. N-VA volgde in 2002 dacht ik en nu heb je ook Dedecker, al is dat niet echt duidelijk. Een duidelijk "vanaf hier" moment heb je niet en ik vind het zoeken achter zulk moment erg vreemd omdat het gewoon niet bestaat volgens mij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dat belet niet dat talrijke flaminganten van daarna zoals Guido Gezelle loyaal waren aan de Belgische staat. Ook nu nog zijn er in de Vlaamse Beweging die niet per se België weg willen. Dus uw "vanaf nu is het zo" moment hebben we daarmee ook niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
1° Dit ging nog niet uit van de Vlaamse Beweging 2° Daarmee is nog steeds geen eerste publicatie omtrent een bestuurlijke scheiding gegeven |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() Ik zou ook even willen aanhalen dat vele Orangisten franstalig waren.
Hier een interessant stukje: http://lvb.net/item/5838 De bewering dat het Nederlands opgedrongen werd aan de Franstaligen is zuivere lulkoek, zoals zovele Belgistische fabeltjes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Jij was er toch niet bij? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Maar goed, graag zou ik wat bronnenmateriaal hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vraag je nu de eerste anti-Belgische publicatie of de eerste publicatie omtrent bestuurlijke scheiding?
|
![]() |
![]() |