Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 maart 2008, 01:27   #1
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Kristof Vermassen's schermafbeelding

Standaard anti-Belgicisme binnen Vlaamse Beweging: vanaf wanneer?

Vanaf wanneer begon een betekenisvol deel van de Vlaamse Beweging zich, volgens u, anti-Belgisch op te stellen of te ijveren voor zelfbestuur binnen Belgische context? (Het gaat dus een significant deel, niet om één of een paar pamfletten of individuen)? Gelieve jaar/periode en argumentatie te geven.

Laatst gewijzigd door Kristof Vermassen : 18 maart 2008 om 01:38.
Kristof Vermassen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 18:30   #2
system
Banneling

Standaard

.

Laatst gewijzigd door system : 18 maart 2008 om 18:32.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 23:48   #3
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

1830
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 23:49   #4
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
1830
Lijkt me correct
Was het toen wel niet eerder Orangistisch geïnspireerd?

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 00:01   #5
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
Lijkt me correct
Was het toen wel niet eerder Orangistisch geïnspireerd?
In hoofdzaak wel, denk ik. Vlaams werd toen veelal louter aanzien als een cultureel of historisch gegeven, maar had toen nog weinig politiek-staatkundige lading. Soms ingekapseld in een pro-Belgische, soms in een anti-Belgische logica.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 19 maart 2008, 00:24   #6
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
In hoofdzaak wel, denk ik. Vlaams werd toen veelal louter aanzien als een cultureel of historisch gegeven, maar had toen nog weinig politiek-staatkundige lading. Soms ingekapseld in een pro-Belgische, soms in een anti-Belgische logica.
Kan u ook documenten aanhalen, waaruit blijkt dat Vlaanderen volgens auteurs van die tijd zich als autonome entiteit -ttz zonder Wallonië - bij Nederland moest aansluiten?
Oud 19 maart 2008, 00:39   #7
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Vermassen Bekijk bericht
Kan u ook documenten aanhalen, waaruit blijkt dat Vlaanderen volgens auteurs van die tijd zich als autonome entiteit -ttz zonder Wallonië - bij Nederland moest aansluiten?
De nationale kwestie in België heeft dan ook niets te zien met Vlamingen versus Walen.
Vlaanderen kende al sneller een evolutie naar poltieke entiteit dan Wallonië. Het anti-Belgiscisme in Wallonië had ook niets te maken met Vlaanderen vs Wallonië (alhoewel er wel genoeg voorbeelden van anti-Vlaams racisme waren, tegen Vlaamse arbeiders in Waalse fabrieken en mijnen), maar eerder met een rattachisme tegen de Belgische staat. De Franse staat stond voor vele Walen symbool voor de revolutie en de Verlichting; België voor het ancien regime.
Ook in Vlaanderen had dat anti-belgicisme niets te maken met het weg willen van Wallonië, maar alles met kritiek op het beleid van België en kritiek op een separatisme waar in Vlaanderen (tenzij in Brussel) geen vraag naar was. Met separatisme bedoel ik hier uiteraard het afscheuren van België van de Verenigde Nederlanden.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 19 maart 2008 om 00:41.
Oud 19 maart 2008, 01:15   #8
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Periode 1860-1870. Creatie van radicale Vlaamse stromingen binnen de liberale vleugel, de katholieke volgde iets later.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 03:23   #9
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Ik blijf toch wat op mijn honger zitten, omdat niemand daadwerkelijk verwijst naar documenten van Vlaamsgezinde verenigingen uit de periode 1830-1860 die opteren voor een splitsing van België.
Oud 19 maart 2008, 09:10   #10
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Vanaf wanneer begon een betekenisvol deel van de Vlaamse Beweging zich, volgens u, anti-Belgisch op te stellen of te ijveren voor zelfbestuur binnen Belgische context? (Het gaat dus een significant deel, niet om één of een paar pamfletten of individuen)? Gelieve jaar/periode en argumentatie te geven.
De echte anti-Belgische (buiten-Belgische) tendens is er pas gekomen tijdens het Activisme of kort erna. U zou misschien eens grondig in die richting moeten gaan zoeken.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2008, 19:53   #11
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik blijf toch wat op mijn honger zitten, omdat niemand daadwerkelijk verwijst naar documenten van Vlaamsgezinde verenigingen uit de periode 1830-1860 die opteren voor een splitsing van België.
Je moet je vraag ook juist stellen, hé.
Anti-belgicisme is er vanaf 1830. Ik kan je genoeg rabiaat anti-belgische teksten uit de 19e eeuw tonen.

Maar het idee om België staatkundig op te splitsen in Vlaanderen en Wallonië is volgens mij eens stuk later algmeen ingang beginnen vinden.
Oud 20 maart 2008, 01:04   #12
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Anti-belgicisme is er vanaf 1830. Ik kan je genoeg rabiaat anti-belgische teksten uit de 19e eeuw tonen.

Maar het idee om België staatkundig op te splitsen in Vlaanderen en Wallonië is volgens mij eens stuk later algmeen ingang beginnen vinden.
Kan u eventueel een verwijzing geven naar die anti-Belgische teksten? Gaat het hier om orangistisch materiaal?
Oud 20 maart 2008, 10:05   #13
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat denk ik ook. Dit is geen binair fenomeen zoals "aan-uit". Ik zou zelfs durven beweren dat het een conjunctuur kent. Zo was het anti-belgicisme tot 1839 erg hoog dat men zelfs een repressie diende te handhaven om de nieuwe staat te consolideren. In de jaren '50 was het dan weer erg laag als gevolg van collaboratieavonturen.

Ik dacht dat het indertijd de VU-jongeren waren die als eerste grote groep durfden stellen dat een onafhankelijke Vlaamse republiek het te bereiken doel was, hoewel de VU het zelf hield op federalisme. De eerste naoorlogse partij die separatisme ten doel stelde was het Vlaams Blok eind jaren '70. En ik dacht dat men bij de VVB pas overging op separatisme in de jaren '90. N-VA volgde in 2002 dacht ik en nu heb je ook Dedecker, al is dat niet echt duidelijk.

Een duidelijk "vanaf hier" moment heb je niet en ik vind het zoeken achter zulk moment erg vreemd omdat het gewoon niet bestaat volgens mij.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 15:33   #14
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Dat denk ik ook. Dit is geen binair fenomeen zoals "aan-uit". Ik zou zelfs durven beweren dat het een conjunctuur kent. Zo was het anti-belgicisme tot 1839 erg hoog dat men zelfs een repressie diende te handhaven om de nieuwe staat te consolideren. In de jaren '50 was het dan weer erg laag als gevolg van collaboratieavonturen.

Ik dacht dat het indertijd de VU-jongeren waren die als eerste grote groep durfden stellen dat een onafhankelijke Vlaamse republiek het te bereiken doel was, hoewel de VU het zelf hield op federalisme. De eerste naoorlogse partij die separatisme ten doel stelde was het Vlaams Blok eind jaren '70. En ik dacht dat men bij de VVB pas overging op separatisme in de jaren '90. N-VA volgde in 2002 dacht ik en nu heb je ook Dedecker, al is dat niet echt duidelijk.

Een duidelijk "vanaf hier" moment heb je niet en ik vind het zoeken achter zulk moment erg vreemd omdat het gewoon niet bestaat volgens mij.
Het moet toch mogelijk zijn om de eerste publicatie te vinden die zich tegen de Belgische staat richt en daarnaar te verwijzen?
Oud 20 maart 2008, 16:06   #15
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het moet toch mogelijk zijn om de eerste publicatie te vinden die zich tegen de Belgische staat richt en daarnaar te verwijzen?
Wel, dat zal heel simpel zijn. Ten tijde van de afscheiding gingen er in 1830 al petities rond in Gent en Antwerpen om trouw te blijven aan Oranje-Nassau. Vroeger kan je niet gaan.

Dat belet niet dat talrijke flaminganten van daarna zoals Guido Gezelle loyaal waren aan de Belgische staat. Ook nu nog zijn er in de Vlaamse Beweging die niet per se België weg willen.

Dus uw "vanaf nu is het zo" moment hebben we daarmee ook niet.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 18:39   #16
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Wel, dat zal heel simpel zijn. Ten tijde van de afscheiding gingen er in 1830 al petities rond in Gent en Antwerpen om trouw te blijven aan Oranje-Nassau. Vroeger kan je niet gaan.

Dat belet niet dat talrijke flaminganten van daarna zoals Guido Gezelle loyaal waren aan de Belgische staat. Ook nu nog zijn er in de Vlaamse Beweging die niet per se België weg willen.

Dus uw "vanaf nu is het zo" moment hebben we daarmee ook niet.
Toch twee bedenkingen:

1° Dit ging nog niet uit van de Vlaamse Beweging
2° Daarmee is nog steeds geen eerste publicatie omtrent een bestuurlijke scheiding gegeven
Oud 20 maart 2008, 19:43   #17
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Ik zou ook even willen aanhalen dat vele Orangisten franstalig waren.
Hier een interessant stukje: http://lvb.net/item/5838
De bewering dat het Nederlands opgedrongen werd aan de Franstaligen is zuivere lulkoek, zoals zovele Belgistische fabeltjes.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 20:18   #18
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat het indertijd de VU-jongeren waren die als eerste grote groep durfden stellen dat een onafhankelijke Vlaamse republiek het te bereiken doel was
Congres van VUJO Brussel-Halle-Vilvoorde, vermoedelijk 1976 of 1977.

Jij was er toch niet bij?
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2008, 20:56   #19
Kristof Vermassen
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Ik zou ook even willen aanhalen dat vele Orangisten franstalig waren.
Hier een interessant stukje: http://lvb.net/item/5838
De bewering dat het Nederlands opgedrongen werd aan de Franstaligen is zuivere lulkoek, zoals zovele Belgistische fabeltjes.
Dat vele orangisten Franstalig waren, beseft dat er wel degelijk een Z-Nederlandse natie bestond (en bestaat).

Maar goed, graag zou ik wat bronnenmateriaal hebben.
Oud 20 maart 2008, 23:05   #20
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarmee is nog steeds geen eerste publicatie omtrent een bestuurlijke scheiding gegeven
Vraag je nu de eerste anti-Belgische publicatie of de eerste publicatie omtrent bestuurlijke scheiding?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be