![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Deense cartoons Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen omtrent de onstane commotie rond de Deense cartoons van de profeet Mohammed terecht. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Banneling
|
![]() De publicatie van de cartoons heeft niets met de vrijheid van meningsuiting te maken maar is een opgezette provocatie, bedoeld om te polariseren en de bevolking in het Westen opnieuw achter de doelstellingen van de oorlogen in Palestina, Afghanistan, Irak en (binnenkort) Iran te krijgen.
De man die de rel gestart heeft is Flemming Rose, redacteur cultuur van de Jyllands-Posten. Hij is goed bevriend met Daniel Pipes die bekend staat als Straussiaanse neoconservative en islamofoob. Zijn visie op het conflict in het Midden-Oosten is zeer eenvoudig: een militaire overwinning door het Israëlische leger. Volgens de Washington Post was de hele rel een bewust uitgelokte provocatie. Ze omschrijven het als: [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=+2][SIZE=-1] Citaat:
De rel maakt deel uit van een psy-ops operatie en is bedoeld om het resultaat dat ze hebben: haat zaaien, de bevolking hier en in Moslimlanden tegen elkaar opzetten zodat een uitbreiding van de oorlogen onder het mom van "protecting our way of live" door de bevolking geslikt wordt. De bedoeling van de publicatie van de cartoons is duidelijk: haat zaaien in functie van meer en nakende oorlogen. Wie erin trapt is de klos en een idioot bovendien. Mijn mening over de cartoons kan je samenvatten met een wijze raad die mijn grootmoeder (afkomstig uit Groot-Brittanië) me als klein meisje meegaf: "It is unpolite to make fun of idiots and it's particularly unwise if they outnumber you". Dat geldt voor alle godsdiensten. Wie op een rationele manier tegen godsdiensten wil ingaan doet dat niet door te brutaliseren of te onderdrukken want het resultaat is dan precies tegenovergesteld. [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=+2][SIZE=-1][/SIZE][/SIZE][/FONT] |
|
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kaatd je kunt heel mooi en goed schrijven, maar daar stopt het het verhaal bij mij. Doordenken is iets anders!
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook bittere, scherpe, aanvallende kritiek (die ongetwijfeld door bepaalden als provocatie zal worden beschouwd) is mogelijk binnen de vrije meningsuiting. Er zijn al honderden cartoons, toneelstukken, spotprenten, teksten, columns, enzovoort geschreven die als doel hadden katholieken of christen in het algemeen te provoceren. Ik heb niemand van de grote huilers daar toen ook maar over gehoord. Integendeel, ze juichten in koor! 't Was plezierig en "in" (en nog steeds trouwens) om met alles van het christendom en de katholieke Kerk te spotten en de grenzen te verleggen tot zelfs het heel vulgaire. Reinste provocatie.
Maar, zoals al gezegd, ook dit hoort nu eenmaal bij de vrije meningsuiting. De wetten in onze rechtstaat zijn echter zo dat mensen die vinden dat ze nutteloos worden aangevallen en in hun integriteit worden aangetast, naar de rechter kunnen stappen. Die oordeelt vervolgens. De weg leidt dus niet langs een beperking van onze grondwettelijke rechten, maar wel langs de toetsing bij de rechter. |
![]() |
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() Ik kan je desalniettemin aanbevelen het toch minstens éénmaal in je leven te proberen.
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik toon daarmee iets aan. Uw reactie is derhalve nogal naast de kwestie. |
|
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() HA HA HA HA,Je ban op TN forums is bijna voorbij,wat een geluk!
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U toont daarmee niet aan dat provocatie geen deel zou mogen zijn van het recht op vrije meningsuiting. U toont hoogtens - nogal betwistbaar ten andere - aan dat de prenten gewild spottend zijn. Dat recht heeft echter iedereen in een staat waar vrije meningsuiting een basisonderdeel is van de wetten.
|
![]() |
![]() |
#8 |
Gouverneur
|
![]() Ik denk dat ik hier maar ga blijven. 't Is hier veel plezanter... met al die zelfverklaarde geniale breinen.
#9 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat lijkt mij iets anders dan bewust cartoons publiceren om de gemoederen op te hitsen op een moment dat het gros van de Moslims al niet meer aan de indruk kan ontsnappen dat er een regelrechte oorlog tegen hen gevoerd wordt. Mij doen de cartoons wat denken aan de cartoons die de nazi's in de jaren '30-'40 publiceerden over de Joden. Het gaat daarbij om het perpetueren van stereotiepen in functie van een politiek die de overheid voert. Propaganda dus. Citaat:
En als mijn grootmoeder zei "it's unpolite" dan trok ik mij daar niet veel van aan. Maar als ze eraan toevoegde "it's particularly unwise if they outnumber you", dan had ze een punt waar ik rekening mee hou. De vraag over deze cartoons is vooral waarom ze gepubliceerd werden. Het punt dat de krant wilde maken is gemaakt: je kan anderhalf miljard Moslims niet ongestraft beledigen. |
||
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ach, Kaadt weet je ik durf bijna niet te reageren(taal) Maar voor U zou ik zeggen VRIJHEID VAN MENING en deze te uiten, Moslim, jood Christenen enz....... zelfs niet gelovige....... Lees als juf mijn handtekening.
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De reden van die cartoons doet er weinig of niets toe. Om welke reden dan ook mag iemand z'n mening uitdrukken: respectvol of aanvallend en beledigend. Indien iemand een andere mening is toegedaan, kan hij beroep doen in onze rechtstaat op de geëigende kanalen: protesteren of naar de rechter stappen. Daarvoor hoeven onze basisrechten niet te worden ingeperkt. |
|
![]() |
![]() |
#12 |
Gouverneur
|
![]() Gewoon even een vraagje tussendoor (en omdat ik het mij al geruime tijd afvraag):
Waarom hebben zij die het steeds maar weer hebben over de vrije meningsuiting dan zonodig een partij vandoen die zegt wat zij denken?
#13 |
Minister
|
![]() Uw punt en dat van het grootste deel van de progressieve klasse is dat men niet ongestraft mensen kan beledigen die met geweld dreigen en niet vies ervan zijn het gebruiken. Zij die gewoon protesteren mag men beledigen naar believen. Dat heet lafheid, mevrouw.
|
![]() |
![]() |
#14 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Met alle respect, maar al was het een gewenste provocatie, dan nog hebben die tulbanden niet het recht ons te dicteren wat wel of niet mogen publiceren.
Ongeacht de reden van publicatie, het zijn de fanatici in de moslim gemeenschap die tilt slaan, en ik beschouw dat volk als barbaren & idioten. Weet je wat me respect zou doen hebben voor de moslims? Moesten ze op straat komen & het geweld van die fanatici verwerpen, evenals al die terreur aanslagen. Kortom, ongeacht de reden dat ze die cartoons gedrukt hebben, het zijn de moslims die zowiezo de "slechten" zijn, aangezien ze onze vrijheden willen beperken. |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die cartoons werden in Denemarken gepubliceerd. De imam die ermee naar landen ging waar de Islam regel is, dat is de opruier.
![]() |
![]() |
#16 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik als atheïst heb het recht om Mo te tekenen, hoe ik ook maar wil, zelf al moest ik'm tekenen terwijl'm varkens aan't verkrachten is, dan nog heb ik het recht die te tekenen en te publiceren, en enkele tulbanden daar in't Midden Oosten moeten daar nie over komen kreften. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Ze moeten verdomme een dagelijkse rubriek "spot met Mo" maken miljaarde, die apen zullen dan mischien een dikker vel krijgen. |
|||||
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die stinken niet naar gas.
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#19 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Kijk, die krant publiceert de cartoons om rellen uit te lokken. Ik vind dat geen goed idee. Ik ben het daar niet mee eens. Dat Moslims daar woest van worden was niet alleen te voorspellen, het was het hele opzet. En niet om uw vrijheid van menig te beschermen maar om de gemoederen op te hitsen. De vrijheid van meningsuiting is op vele vlakken beperkt, altijd en daar hebben we geen Moslims voor nodig. Joden kunnen volstaan, zo blijkt uit de wet op het negationisme. Of racisten. Zo mag je trouwens ook niet zomaar 'brand' roepen in een volle theaterzaal als er geen brand is. Dat is verboden. Ik vind dat nogal gelijkaardig: je mag namelijk geen paniekreactie veroorzaken omdat je daarmee mensenlevens in gevaar brengt. Ik vind dat verbod dus terecht. Citaat:
Citaat:
Citaat:
U kan trouwens niet van de Moslims verwachten dat ze het gerechtvaardigd en overigens zeer heroisch verzet in Palestina en Irak tegen de Israelische en VS-moordmachine verwerpen. Dat verzet is legitiem en noodzakelijk. Het gaat over hun geboortegrond, hun grondstoffen, hun levensbehoud, hun economie en hun voortbestaan. Ze hebbn het recht zich te verzetten tegen illegale bezettingen. En mijn steun hebben ze ook, al zijn ze daar vet mee. Overigens verwerpt het Iraaks Verenigd Verzet de aanslagen die door de zgn. Al-Qaeda in Irak worden gepleegd op burgers, tegen Moskeeën, op markten, enzomeer. Het Verzet heeft al meerdere malen gevochten tegen aanhangers van Al-Qaeda waarvan ze vermoeden dat die heel andere belangen hebben dan de bevrijding van Irak. Citaat:
Ik identificeer mij niet met Bush en niet met rechtse kranten die conflicten graag op de spits drijven. Ik identificeer me met onschuldige, machteloze kinderen, met moeders die van dat soort conflicten het slachtoffer zijn. Ik ben geen rechtse gazet die bewust en doelgericht Moslims wil kwetsen en ik beschouw dat ook niet als mijn vrijheid. Het is een beetje als Bush die na 11 september zei dat "our way of life" werd aangevallen. Maar "the American way" is absoluut niet de mijne en ik voel me dus noch door Moslims noch door Al Qaeda geviseerd. De vijanden zijn zij die dit conflict genereren en die u en mij als goedgelovig kannonnenvlees willen gebruiken om hun conflicten uit te vechten. Als u daarin mee wil draaien, moet u dat vooral doen. Ik pas even... Laatst gewijzigd door kaatd : 17 februari 2006 om 20:48. |
|||||
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||
![]() |