![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: geweld.. | |||
keur ik zowiezo en onvoorwaardelijk af. |
![]() ![]() ![]() |
7 | 50,00% |
staatsgeweld moet kunnen |
![]() ![]() ![]() |
2 | 14,29% |
vrijheidsstrijders/rebellen mogen het hanteren, maar niet tegen burgers |
![]() ![]() ![]() |
3 | 21,43% |
iedereen mag het gebruiken tegen iedereen |
![]() ![]() ![]() |
2 | 14,29% |
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() hoe staan jullie tegenover geweld?
Mag het gebruikt worden ten einde bepaalde doelen te bereiken? of wordt het zowiezo en onvoorwaardelijk als "kwaad" geklasseerd? en wie mag dat dan gebruiken: de "gevestigde orde"? en wat als die zich niet plooit naar "westerse waarden"? mogen onderdrukte groepen mensen, volkeren grijpen naar geweld? waarom wel of niet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Gewééééldig!
![]() |
#3 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() een geweldadige revolutie betekent meestal een achteruitgang van een paar decennia minstens waar niemand mee gebaat is
maar als een bepaalde bevolkingsgroep helemaal geen perspetief meer heeft op verbetering van de eigen situatie kan men van hen niet verlangen dat ze zich de situatie van de anderen en of de hele maatschappij nog langer gaan aantrekken. persoonlijk vindt ik dat geweld tegen materiaal, de infrastructuur van de economie absoluut moet kunnen maar geen geweld tegen mensen
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Het heeft geen zin om geweld in vraag te stellen.
De natuur is geweldig. Het geweld is van alle tijden. Ik ben een fanatiek voorstander van geweld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() vertel ons iets nieuws
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Niet zo éénvoudig te beantwoord. Heb gekozen voor tweede optie. Het geweld van eventuele rebellen kan immers slechts legitiem zijn in de mate dat zij zich constitueren als geregelde combatanten, en dan is het eigenlijk een vorm van staatsgeweld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Uiteraard is het gebruik van geweld in sommige gevallen van zelfverdediging ook legitiem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Vertel eens iets zinnigs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
is het altijd de wet van de desbetreffende nationale staat die legitimiteit verschaft mbt geweld? Laatst gewijzigd door Ambiorix : 12 maart 2006 om 16:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Geweld moet kunnen, als het gerechtvaardigd en binnen de juiste proporties is.
Als er eer in het spel is. (niet als oorzaak, maar als matiging) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Zoals al eerder gesuggereerd moet je in bepaalde gevallen verdraagzaamheid kunnen afdwingen en daar is het EVRM (dat verschilt van het UVRM) één van de middelen toe. Dat dan wat de de theorie betreft.
Als je natuurlijk te maken krijgt met een land, een volk of een deel ervan, dat al die principes onder tafel veegt zoals wat we de voorbije jaren in voormalig Joegoslavië hebben beleefd, blijft er niet veel meer over dan het land (in dit geval Servië) plat te bombarderen tot het zich willens nillens wel schikken moet naar deze Europese en Internationale overeenkomsten. Wat ook gebeurd is met de gekende afloop. Betekent dit nu dat opeens alle Serviërs, Bosniërs en Kroaten mekaar in de armen gaan vallen en eendrachtig "Vrijheid, Gelijkheid, Broederlijkheid" gaan uitkreten? Nee, daar geloof ik geen barst van. Democratie werkt blijkbaar alleen maar als er een stok achter de deur staat. Voorwaarde is wel dat je bereid bent die stok te gebruiken als de nood zich voordoet en daar kunnen we al eens van mening in verschillen.
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is." (Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008) Laatst gewijzigd door thePiano : 12 maart 2006 om 17:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
Dat de staat normaliter het monopolie van het geweld bezit is een algemeen aanvaarde rechtsregel. Onder welke omstandigheden een non-state actor als een legitieme combatant kan erkend worden is een complexer probleem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Ik las net in de krant dat er zich zo'n 2 miljoen wapens bevinden in België waarvan meer dan de helft illegaal (=niet geregistreerd). Onderhuids lijken de Belgen best tot geweld in staat te zijn. Gelukkig staan er nog een aantal wetten in de weg of het zou nog wat worden hier.
![]()
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() Valt "Als de Staat een hoerenkot is van de VS die zijn z'n eigen volk onderdrukt tengunste van enkele rijke bandieden", hieronder?
![]() |
#17 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() "enkel in gevaar, geweld in het gebaar."