![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Wat zou u stemmen moest men u vandaag vragen of België een confederatie moet worden? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
31 | 73,81% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
11 | 26,19% |
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Onafhankelijk van wat je uiteindelijk wil, wat zou je stemmen vandaag de dag als er een referendum komt met de vraag:
"Moeten de deelstaten soeverein worden en vrijwillig bepalen welke bevoegdheden ze samen willen uitvoeren?" Wat zou u antwoorden?
![]() |
#2 |
|
![]() Mijn antwoord zou ja zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Sommige belgicisten gaan weer afkomen dat ik mijn principes verraadt, maar ik zou ook "ja" stemmen. Een confederatie zou Vlaanderen geven wat het nog nooit gehad heeft: soevereiniteit. België blijft dan wel bestaan, maar zodra we het over iets oneens zijn met Wallonië, behandelen we het zelf. Dat zal dus geen vette unie worden. Alles wat we kunnen hebben, pakken we. De rest kan later nog komen. Het zou naïef zijn om "onafhankelijkheid of niets" te eisen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De tsjeven willen dat ook.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Correctie/ SOMMIGEN onder hen willen dit ook.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou "nee" stemmen.
Grotere puinhuip, nog onduidelijkere verdeling van het staatsbestuur, de nutteloosheid. De federatie was al een stap verkeerd, we hadden nooit zo gemakkelijk mogen inbinden toen, dus de confederatie helemaal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om op de vraag te antwoorden:
NEEN, ik wil geen BELGISCHE confederatie. Om de eenvoudige reden dat ALLES waar Belgisch voor staat niet deugt. Het mooiste voorbeeld daarvan is het Belgisch federalisme. Het belgisch confederalisme zou even vervormd en zinloos zijn als het Belgisch federalisme. Alles wat Belgisch is, was, is en zal even ziek zijn als zijn andere ziektes. WEG ERMEE! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor mij is het dus ook NEEN!
Laat dit klotekoninkrijk maar uiteenvallen van rottigheid inplaats van dat we nog wat meer pleisters op ongeneeslijke wonden gaan plakken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() ![]() Zo lang er geen hoger orgaan dan Vlaanderen dictaten kan opleggen aan Vlaaanderen, zit die samenwerking wel snor. Een echt confederaal België (waar Vlaanderen en Wallonië dus soeverein zijn), zou ik dan wel zien zitten. Maar dan geen halfslachtig confederalisme, zoals we vandaag een halfslachtig federalisme hebben: deels unitarisme (de deelstaten krijgen geen volledige bevoegdheden), deels federalisme en deels confederalisme (alarmbelprocedure). Ik vrees echter dat de CD&V niet aanstuurt op confederalisme, maar op volwaardig federalisme. Behalve enkele uitzonderingen (Van Den Brande, Sauwens,...) Zelfs intelligente belgiscisten zouden hier toch vorstander van moeten zijn. Welke bezwaren kunnen ze nu hebben tegen een systeem van "vrijwillige samenwerking" (=confederalisme) Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 27 maart 2006 om 11:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() An sich heb ik daar niets tegen, alleen werkt confederalisme in België niet. Zoals eerder werd aangegeven: het zou nog een grotere puinhoop worden dan dat het nu is.
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 27 maart 2006 om 11:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als er de wil bestaat om samen te werken tussen Vlamingen en Walen, dan zal confederalisme werken. Als Vlamingen en Walen niet willen samenwerken, dan is het confederalisme gedoemd te mislukken, maar dan is eveneens België overbodig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ieder gewest krijgt volledige bevoegdheidspaketten en kan dus een eigen aagpast beleid voeren. In een samenwerkingsakkoord kunnen de regio's dan afspreken welke bevoegdheden ze samen willen uitoefenen (wanneer ze denken er beiden voordeel uit te kunnen halen) --> m.a.w. transparantie, dynamiek, goed en verantwoord bestuur, grotere democratische controle, ... Als jij denkt dat samenwerken in een confederaal België onmogelijk is (cf. 'puinhoop'), wat zit jij dan nog te pleiten voor een veel verder doorgedreven samenwerking in een 'volwaardig federaal (sic)' België? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Inderdaad, Kim, het federalisme is reeds een puinhoop. Best dus het unitarisme stilaan herstellen. Lijkt me een logische conclusie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() Terug het unitarisme, de taalgrens weg en Kongo opnieuw kolonie. Kortom terug naar de goeie ouwe tijd. Misschien zal het in een nabije toekomst wel mogelijk zijn, Leo II te klonen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Unitarisme is heden ten dage echt niet realiseerbaar in België.
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 27 maart 2006 om 14:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als een systeem barslecht is, dan verdwijnt het wel snel. Het Belgisch federalisme is er zo één. |
|
![]() |
![]() |