Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Stop aan verfransing van de Rand, of stop aan transfers?
Stop aan de transfers. 6 26,09%
Stop aan de verfransing van de Vlaamse Rand. 12 52,17%
Stop aan niets, dit zijn non-problemen (3 keer raden voor wie deze optie is ) 5 21,74%
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2006, 15:56   #1
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard Stel je voor...

Elio Di Rupo zegt: "Vlaanderen mag één wens doen: geen transfers meer, of geen verfransing van de Rand meer."
Wat zou u kiezen?

Aangezien ik zelf een Randbewoner ben, en dagelijks confrontaties heb met al dan niet doorgedreven verfransing, stem ik uiteraard op optie 2.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2006, 16:18   #2
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Optie 3 natuurlijk. Politici moeten voor de echte problemen van de mensen zorgen en niet over futiliteiten.8)
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2006, 16:22   #3
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Ik kies ook voor optie 2.
Taalimperialisme zit ingebakken in de Francofone cultuur, het zou haast een mirakel zijn moest dit kunnen worden gestopt.
Het stopzetten van de huidige transfers hebben we daarentegen als Vlamingen zelf in de hand.
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2006, 16:23   #4
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Elio Di Rupo zegt: "Vlaanderen mag één wens doen: geen transfers meer, of geen verfransing van de Rand meer."
Wat zou u kiezen?

Aangezien ik zelf een Randbewoner ben, en dagelijks confrontaties heb met al dan niet doorgedreven verfransing, stem ik uiteraard op optie 2.
Uw buren zijn misschien Franstalig en ze spreken onder hen in het Frans. Dat is zeker uw confrontatie met uw zogezegde "verfransing".............
Oud 3 april 2006, 16:26   #5
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Uw buren zijn misschien Franstalig en ze spreken onder hen in het Frans. Dat is zeker uw confrontatie met uw zogezegde "verfransing".............
Dat is helemaal geen probleem.
Het probleem is dat het overgrote deel van die Franstaligen verwacht dat iedereen met hen Frans spreekt (zowel de overheid als de bakker om de hoek)

Laatst gewijzigd door Xenon : 3 april 2006 om 16:26.
Oud 3 april 2006, 16:29   #6
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nope, dat is hun goed recht. Wat wel zo'n voorbeeld is, is het eisen van een franstalig inschrijvingsbewijs op een gemeentehuis in een Nederlandstalige randgemeente zonder faciliteiten, en dan al roepend en tierend weglopen als blijkt dat aan die eis niet voldaan kan worden (en het straffe is, de loketbediende informeerde hem in vloeiend frans; ik heb ooit eens geprobeerd om op het gemeentehuis van Jette een bewonerskaart te krijgen, en als antwoord kreeg ik: "van zodra u het in het frans kunt vragen, krijgt u het). Straf eh.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2006, 16:43   #7
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon Bekijk bericht
Taalimperialisme zit ingebakken in de Francofone cultuur, het zou haast een mirakel zijn moest dit kunnen worden gestopt.
Het stopzetten van de huidige transfers hebben we daarentegen als Vlamingen zelf in de hand.
Nationalisme en extremisme zitten ingebakken in de Vlaamse cultuur, het zou haast een mirakel zijn moesten die kunnen worden gestopt.
Oud 3 april 2006, 16:48   #8
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal geen probleem.
Het probleem is dat het overgrote deel van die Franstaligen verwacht dat iedereen met hen Frans spreekt (zowel de overheid als de bakker om de hoek)
Dat is helemaal niet waar. De meerderheid van die Franstaligen zich integreert. Maar ja, TAK, VVB en andere carnavalsorganisaties moeten wel een schijnexcuus vinden om hun hobby te kunnen uitoefenen : betogen tegen de Franstaligen . En ze hebben tot nu toe nog niets beters gevonden.
Oud 3 april 2006, 17:10   #9
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal niet waar. De meerderheid van die Franstaligen zich integreert. Maar ja, TAK, VVB en andere carnavalsorganisaties moeten wel een schijnexcuus vinden om hun hobby te kunnen uitoefenen : betogen tegen de Franstaligen . En ze hebben tot nu toe nog niets beters gevonden.
Hmm, wie te geloven, een inwoner van de rand of een brusselaar die niets liever zou doen dan naar zijn geliefde frankrijk verhuizen?
Nu, ik ben ook inwoner van de rand, en word ook dagelijks geconfronteerd met wat xenon schreef
Oud 3 april 2006, 17:17   #10
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Wat zou u kiezen?

Stop met onnozel rondjesdraaien over taal en schep werkgelegenheid in Wallonië.......
Die optie staat er helaas niet bij !
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2006, 17:22   #11
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

jullie hebben daar toch een Marshsall-plan voor?
Oud 3 april 2006, 18:08   #12
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Hmm, wie te geloven, een inwoner van de rand of een brusselaar die niets liever zou doen dan naar zijn geliefde frankrijk verhuizen?
Nu, ik ben ook inwoner van de rand, en word ook dagelijks geconfronteerd met wat xenon schreef
Zelfs mijn Franstalige moeder krijgt het op haar heupen van de manier waarop de MEERDERHEID van de Franstaligen in de Rand zich gedragen.
Oud 3 april 2006, 18:16   #13
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Stel je eens voor... dat jullie tegen Di Rupo zeggen dat de verfransing moet stoppen én dat jullie eens willen meebeslissen over de besteding van die transfers.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2006, 18:20   #14
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Optie 2.
Optie 3. lost zich op omdat we dat zelf in de hand hebben.
Politici moeten inderdaad voor de echte problemen van de mensen zorgen en niet over futiliteiten.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2006, 18:40   #15
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Optie 2.
Optie 3. lost zich op omdat we dat zelf in de hand hebben.
Politici moeten inderdaad voor de echte problemen van de mensen zorgen en niet over futiliteiten.
Inderdaad. Communautaire problemen zijn maar futiliteiten. Akkoord met jou.8)
Oud 3 april 2006, 18:46   #16
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo'n futiliteit dat je onder een ander thread met het gebruik van geweld zit te dreigen.
Oud 3 april 2006, 18:49   #17
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo'n futiliteit dat je onder een ander thread met het gebruik van geweld zit te dreigen.
Accepteer onze taal en reageert niet slecht als u mensen Frans in Vlaanderen hoort spreken. Het is toch niet moeilijk.
Oud 3 april 2006, 18:51   #18
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet begrepen ? Zal ik het nog 's herhalen ?
Communautaire problemen zijn géén futiliteiten.
Oud 3 april 2006, 18:53   #19
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Accepteer onze taal en reageert niet slecht als u mensen Frans in Vlaanderen hoort spreken. Het is toch niet moeilijk.
Accepteer onze taal en reageert niet slecht als u mensen NL in Wallonië/Brussel hoort spreken. Het is toch niet moeilijk.
Oud 3 april 2006, 18:54   #20
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Al sprak u Zoeloe, dat kan me geen bal schelen. Het probleem onstaat wanneer je je taal aan de hele omgeving (zelfs aan de overheid) wil opdringen.

Btw, bedoel je dit met 'slecht reageren':

Geweld gebruiken. Als u niet met woorden begrijpt dat onze taal het Frans is, moeten we misschien zo reageren zodat u het begrijpt. Ik zou het spijtig vinden dat we geweld zouden moeten gebruiken. U ook? Geen probleem : geen geweld maar u accepteert dat onze taal het Frans is en dat we het spreken waar en wanneer we willen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be