![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: In toekomst: Wetstraat 16 Brussel
Berichten: 1.637
|
![]() Tussen de begrippen volk, natie en staat bestaat een enorme begripsverwarring, die opzettelijk in het leven wordt gehouden om verdeeldheid te zaaien en eendracht, de zo nodige eendracht in Europa te verhinderen. Het is dan ook niet nodig noch wenselijk te putten uit het taal-en begripsreservoir van het liberaal-kapitalisme noch van het marxisme, waarin woorden “met dubbele bodem” als etiketten gebruikt worden om een Verenigd Europa te verhinderen.
Dat de taal hierin een belangrijke rol speelt blijkt overduidelijk uit de ideologische overbelasting van het begrip “nationalisme”, dat de ene keer bijv. gebruikt wordt om het imperialisme van een grootmacht te rechtvaardigen (ik denk bijv. aan de Franse buitenlandse politiek). Aan de andere kant wordt “nationalisme” dan weer voorgesteld als iets engs, iets bekrompens, een zich opsluiten binnen z’n eigen kring, en wordt het gelijkgesteld met provincialisme, particularisme, separatisme en dorpstorenmentaliteit. Om uit die kringloop van verkeerde voorstellingen te geraken is het m.i. nodig enerzijds terug te gaan naar de etymologie van het woord, anderzijds terug te gaan naar de opvattingen over volk, natie en staat zoals ze ontwikkeld werden door de Fransman J.J. Rousseau (revolutie van 1789) en door z’n Duitse tegenpool Johann Gottfried Herder. Wat de etymologie betreft blijkt duidelijk dat “NATIE” stamt van het begrip “nasci” (Latijn: geboren worden), behoren tot éénzelfde groep bloedverwante mensen; en dat “staat” afstamt van “stare”, gevestigd zijn, m.a.w. een vaste structuur hebben. De Romaans-Latijnse opvattingen van Rousseau in dit verband (lees: Du contrat social) kunnen grosso modo samengevat worden in deze reeks van prioriteiten: één staat, dus één volk, en één taal. Dit betekent dat de Romaanse opvatting zoals ze zich heeft doorgezet in de moderne staten uitgaat van een fundamenteel verkeerd vertrekpunt. Het is immers niet zo dat er éérst een structuur is (een staat), waarin dan de mensen worden ingepast en hen een vreemde taal wordt opgedrongen. Dergelijke opvattingen noemen we staatsnationalisme, een verdrukkend onrechtvaardig systeem dat wij gelijkstellen met chauvinisme en imperialisme, en dat we steeds op de scherpste wijze dienen te bestrijden, waar, wanneer en hoe mogelijk. De Germaanse opvattingen van J.G. Herder daarentegen stellen de reeks voorop: één volk dus één taal, en één staat wat precies het tegenovergestelde is. Hier is het volk, of zo men wil de natie (want een “natie” is een tot volledige zelfontplooiing en zelfbewustzijn gekomen volk, aldus de moderne grote denkers van het nationalisme zoals Eugen Lemberg, Karl Mannheim, prof. Guy Héraud,… Hier is volk het levende organisme dat een structuur (staat) aanneemt volgens z’n eigen aard en traditie en waarin de rijke verscheidenheid van al z’n inwoners tot bloei kan komen. Deze opvattingen noemen we dan ook het volksnationalisme en het is o.i. de sterkste motorische kracht in het huidige wereldgebeuren en de integratiefactor bij uitstek waardoor de hedendaagse ontwortelde mens zich weer in een warme gemeenschap geborgen kan voelen. De moedertaal is daarvoor een onontbeerlijke factor: zo spreekt het voor ons vanzelf dat wij door de gemeenschap van taal met het huidige Nederland (Rijksnederland) verbonden zijn, en ons Heel-Nederlands bewustzijn wordt dan ook bepaald door een bloedverbondenheid (gemeenschappelijke afstamming), een historische lotsverbondenheid (die gebroken werd door de voortdurende kolonisatie van onze zuidelijke Nederlanden en haar hoogtepunt kende met de Spaanse bezetting) en een stelsel van factoren als landschap, milieu, klimaat, ligging,… die men niet ten onrechte geopolitiek heeft genoemd. Het spreekt dus vanzelf dat wij als dragende wereldbeschouwing, als ideologie in de echte positieve betekenis van het woord, het volksnationalisme vooropstellen, niet enkel voor het Vlaams-nationalisme, niet enkel voor de reïntegratie van de Nederlandse stam (zo zou wijlen prof. Pieter Geyl het gezegd hebben) in de hele Nederlanden: nl. het huidige Vlaanderen + Noord-Nederland + Friesland + Zuid-Vlaanderen (ten onrechte Frans-Vlaanderen genoemd); maar consequent doorgetrokken in de éénmaking van ons Europa. Niet het Europa der vette bankiers of het Europa der huidige gecentraliseerde, overgeadministreerde onderdrukkende staten, maar het federale Europese Rijk van vrije volkeren, vrij van etatisme en chauvinisme, vrij van het Amerikaanse dollar-imperialisme, vrij van zionistische of islamistische kuiperijen. Het doel van de Vlaamse Beweging, en van de Vlaams-nationale Beweging in het bijzonder, is er steeds op gericht geweest baas te zijn in eigen huis. Na de periode van het federalisme is het al geruime tijd meer dan nodig de volledige onafhankelijkheid van Vlaanderen voorop te stellen. Een denkpiste die in steeds meer middens ingang vindt, hoewel het pakweg 20 jaar geleden nog een taboe was dat enkel leefde in een kleine radicale kern. Als Vlaams-nationale radicalen, en men mag er fier op zijn te behoren tot die extremistische avant-garde, eisen we de herovering van Brussel als behorend tot de integriteit van het Nederlandse taalgebied. Dit is onze zwaarste opdracht maar in de belgische staat die door en door rot is van wanbestuur, corruptie en schandalen, komt er onvermijdelijk ook een einde aan het geduld van het Vlaamse volk, hoe lijdzaam, loom, moe en volgevreten het ook moge zijn! Zelfs al mocht dit toch niet gebeuren, dan staan wij achter de woorden van Cyriel Verschaeve: “trots den volke, voor het volke”, m.a.w. als het volk zich niet meer kan optillen uit de lethargie waarin het is gedompeld, dan zijn de radicale nationalisten de voorhoede en de elite die dit volk zal meetrekken, desnoods willens nillens! De Vlaamse ontvoogdingsstrijd is altijd al een dwangstrijd geweest vanaf J.F. Willems over Rodenbachs revolutionaire contestatie, en het activisme van W.O.I tot de grote sprong voorwaarts in het Interbellum, waarvoor velen zich letterlijk hebben kapot gewerkt (Staf Declercq, Jeroom Leuridan, Joris Van Severen,…). Een dwangstrijd, dikwijls tegen heug en meug van den volke in een allesgevend levensideaal, belichaamd in de tot symbool geworden August Borms, die kreupel en ziek door de belgische wraakjustitie werd vermoord. Dwangstrijd, een beter begrip dan het bevrijdingsnationalisme waarover men zo graag praat en al te lichtvaardig schermt. Deze Vlaams-nationale en Vlaams-sociale ontvoogdingsstrijd moet definitief in het offensief gaan! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 15 maart 2003
Berichten: 7.087
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Typisch voor jullie: willens nillens. ![]() Verschiet maar niet te veel kruit op het internet ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dan kan in België ook bvb Knokke zich tot onafhankelijke republiek uitroepen en van de inkomsten van toerisme en casino leven, waarbij ze, gezien hun onafhankelijkheid, bovendien een fiscaal paradijs kunnen zijn en belastingontduiking en witwasoperaties kunnen invoeren als lucratieve activiteit. Citaat:
[size=2]niet op de openbare weg gooien[/size] |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
|
![]() Filosoof, je redenering is fout, de "groepen" die uit het staatsbestel willen, willen er net uit omdat de staat hen opgedrongen is, niet hun eigenbelang is dus de storende factor, maar het eigenbelang van die staat.
Zo zal een groep die bij een staat hoort zich er nooit van afscheuren voor de simpele reden dat ze erbijhoort. Een vlaamse stad zonder vlaanderen kan niet.
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten." |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Burgemeester
Geregistreerd: 21 juni 2003
Berichten: 522
|
![]() Nationalisme als internationale ideologie
"Als politieke doctrine is nationalisme de overtuiging dat de volkeren van de wereld verdeeld zijn in naties en dat elk van deze naties het recht heeft op zelfbeschikking, hetzij als een autonome eenheid binnen de staat, hetzij als een autonome staat zelf" (Ignatieff 1993: 11). Nationalisme veronderstelt dus het bestaan van een gecentraliseerde staat en/of "een moreel-politiek klimaat waarin het bestaan van zulke gecentraliseerde eenheden als vanzelfsprekend worden beschouwd en als normatief worden gezien", en het wordt gemotiveerd door de overtuiging dat de culturele grenzen moeten samenvallen met de staatsgrenzen (Gellner 1983). Ondanks de gerichtheid op de eigen natie is het nationalisme een internationale ideologie. Het geloof in de soevereine natie als politieke eenheid en de adoptie van een aantal symbolen voor dit geloof (een vlag, een volkslied, een naam...) zijn eigen aan alle nationalismen, zowel in de sociale bewegingen als in de gevestigde naties. "Nationalists live in an international world, and their ideology is itself an international ideology. Without constant observation of the world of other nations, nationalists would be unable to claim that their nations meet the universal codes of nationhood" (Billig 1995: 80). Soorten van nationalisme Binnen dit algemeen kader worden twee soorten van nationalisme onderscheiden: het nationalisme van sociale bewegingen gericht op de constructie van een nieuwe natie en het geïnstitutionaliseerde nationalisme gericht op het behoud van een bestaande natie. Vaak valt dit samen met de tweedeling in etnisch-cultureel en civiel nationalisme (zie: de natie): sociale bewegingen voelen de behoefte om de door hen gewenste natiestaat te legitimeren; het civiele nationalisme beroept zich op de onderhorigheid van alle nationale 'burgers' aan de bestaande wetten. Vaak wordt de term 'nationalisme' alleen gebruikt voor al dan niet explosieve vormen vormen van etnisch-cultureel nationalisme in gebieden waar het proces van natievorming nog niet voltooid is (bv. Deutsch 1966). Als zodanig zijn er vele varianten: een heropleving van geminoriseerde cultuurtradities en cultuurtalen (bv. Catalonië), een poging om een taal in het staatsapparaat erkend te krijgen (bv. Vlaanderen in de 19de eeuw), een poging om staatkundig verbrokkelde cultuurnaties samen te voegen (bv. het ontstaan van Italië), een nationale afscheidingsbeweging (bv. Ierland), een poging om de staat uit te breiden om 'volksverwanten', 'taalverwanten' e.d. binnen de eigen staatsgrenzen te brengen (bv. Nazi-Duitsland, panslavisme)... (Leerssen 1993). Ook binnen eenzelfde nationalistische beweging kunnen gelijktijdig verschillende strekkingen actief zijn, zowel 'harde' als 'zachte'; dat is bv. het geval in Vlaanderen (Reynebeau 1995). Omdat het nationalische streven van sociale bewegingen in strijd is met de bestaande orde neemt het soms zijn toevlucht tot hardere vormen van actie, in extremis terroristisch geweld (bv. de Baskische afscheidingsbeweging ETA). Het officiële, behoudsgezinde nationalisme beschikt daarentegen over geïnstitutionaliseerde middelen van geweld. Ook op dit specifieke gebied blijkt het nationalisme vaak een internationale aangelegenheid: de Verenigde Staten, de primus inter pares onder de natiestaten, werpt zich op als bewaker van een wereldorde waarin naties 'natuurlijk' zijn, en aarzelt soms niet om militair op te treden wanneer die orde - met uiteraard alle Amerikaanse belangen die daarbij in het geding zijn - geschonden wordt (Billig 1995). Een recente manifestatie hiervan is de Golfoorlog. Bij het aanbreken van die oorlog verklaarde de Amerikaanse president Bush: "We have before us the opportunity to forge for ourselves and for future generations a new world order, a world where the rule of law, not the law of the jungle, governs the conduct of nations" (gecit. in Billig 1995: 1).
__________________
In 2003 is het 'Liberaal Appel' een politieke ledenbeweging geworden! Het lidmaatschap bedraagt vanaf het kalenderjaar 2004 12,50 € per jaar. Betaling kan via overschrijving op het nummer 733-0084610-56 met als vermelding "lidmaatschap 2004" Op verzoek van velen kan u vanaf heden ook steunend lid worden voor 100 € jaarlijks. Contacteer ons, [email protected] ,en wij zullen u graag verder helpen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Die Guderian toch, altijd in voor een grapje samen met de rest van de VB-kolderbrigade 8) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.179
|
![]() Citaat:
Je komt 700 jaar te laat Guderian ![]()
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is." (Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
|
![]() Citaat:
Ik denk dat inlijven ook minder aggresief kan hoor.
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten." |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Burgemeester
Geregistreerd: 20 juli 2003
Berichten: 522
|
![]() Niks mee te maken... te laat is te laat. De karavaan is al lang zelfbewust voorbij getrokken... 8)
__________________
Just give me spam, spam, spam, bacons, eggs and spam |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.179
|
![]() Citaat:
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is." (Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: In toekomst: Wetstraat 16 Brussel
Berichten: 1.637
|
![]() Wart een belachelijk gezeik over "te laat komen" en dies meer...
![]() ![]() Ten eerste, Brussel IS al de hoofdstad van Vlaanderen. Ten tweede, Brussel wordt volledig omsloten door Vlaanderen en is dus een enclave die zonder Vlaanderen onmogelijk kan overleven. Brussel is bijvoorbeeld iop vlak van financiën, mobiliteit,... afhankelijk van Vlaanderen. Vlaanderen kan die Franstalige krielhaantjes die nu een grote bek opzetten perfect in een wurggreep houden tot ze... stikken! 8) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Provinciaal Gedeputeerde
Geregistreerd: 30 april 2003
Berichten: 891
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Banneling
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: In toekomst: Wetstraat 16 Brussel
Berichten: 1.637
|
![]() Citaat:
![]() @Admin.: Een zandbak gevraagd voor TomB aub, een zandbak! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: In toekomst: Wetstraat 16 Brussel
Berichten: 1.637
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
Provinciaal Gedeputeerde
Geregistreerd: 14 april 2003
Locatie: Broechem (BELGIË)
Berichten: 959
|
![]() Citaat:
[size=6]*knip* Trol, gelieve op uw woorden te letten[/size]
__________________
![]() "I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: In toekomst: Wetstraat 16 Brussel
Berichten: 1.637
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Gefrustreerd aan het raken belgicistje? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
Geregistreerd: 14 april 2003
Locatie: Broechem (BELGIË)
Berichten: 959
|
![]() Citaat:
bwa.. het gaat nog net.. het bekoeld snel, wanneer ik realiseer dat u een klein kind bent dat veel praat heeft omdat hij langs de andere kant van de lijn zit. Die enkel door een enkele vlaams blokker gesteund wordt..
__________________
![]() "I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 29 juni 2003
Locatie: Gent
Berichten: 746
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
Tolerance is not a matter of opinion, it's a way of life. Cultuur eindigt waar racisme begint. |
|||
![]() |
![]() |