![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
MP3-moord Onlangs werd een tiener neergestoken in het Brusselse Centraal Station. Daat leidde tot een heleboel verhitte discussies. We groeperen ze in dit subforum. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ontreddering. Dat is het eerste gevoel dat ik kreeg bij het horen van de nieuwsberichten over de steekpartij in Brussel Centraal. Ik voel weerzin, onbegrip en vervolgens de drang de maatschappij door elkaar te schudden tot alles weer in de juiste plooi ligt. Maar bovenal heerst er ontreddering. Ontreddering als pendelaar in Brussel, als allochtone jongere, als mens.
Ontreddering omdat deze trieste zaak door minder serene mensen dan de ouders van de jongen zelf, gebruikt zal worden om te polariseren. Om te roepen dat het de schuld is van één groep, één achtergrond of één religie. Ontreddering omdat deze zaak misschien wordt gereduceerd tot racisme, van allochtonen naar autochtonen. Het is zovéél meer. Blijkbaar leven in onze samenleving groepjes mensen die geen band meer lijken te hebben met de maatschappij en die samenleven tot een absoluut recht van de sterkste reduceren. Mensen zonder enig besef van de waarde van een ander leven. Mensen zonder empathie, zonder perspectief misschien ... Het zijn jongeren die op de prille leeftijd van 16 de maatschappij hebben opgegeven. Of was het omgekeerd? De analyse komt onherroepelijk na de daad. Ik heb het gevoel dat er de laatste jaren steeds meer uitingen van zinloos geweld de kop opsteken. De vechtpartij in Elverdinge, de brutale aanslag op een holebikoppel in Antwerpen, 'steamende' jongeren ... En deze steekpartij. Soms denk ik dat de wereld z'n verstand verloren is. Of dat het mijne te klein is om deze onrechtvaardigheden te bevatten. Laten we samen, met al diegenen die dezelfde weerzin delen, deze jongen, zijn familie en alle andere slachtoffers van zinloos geweld eren. Door ze te steunen, met woorden, maar zeker ook met daden: door waar mogelijk en achtzaam zelf in te grijpen. Door aan te geven dat voor dit soort daden in onze samenleving geen plaats is. Dit is niet iets waarmee ik wil leren leven. Ik wil dat aan deze jongeren en aan alle andere daders rekenschap wordt gevraagd en dat hen duidelijk wordt gemaakt dat zij wél deel uitmaken van een geheel. Een geheel dat werkt volgens menselijke regels. Wie dat negeert, is voor zichzelf verloren. In dat opzicht is geweld altijd zinloos, voor dader en voor slachtoffer. En voor de achterblijvers nog het meest ... Meyrem Almaci Woordvoerster Jong Groen! ![]() Bron: De Standaard, 18 april 2006. ________ Een nuchtere, mooie reactie van een allochtone vrouw. Laatst gewijzigd door Nick_ : 19 april 2006 om 16:38. |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niets aan toe te voegen.
![]() |
#3 |
|
![]()
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#5 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door alberto : 19 april 2006 om 17:11. |
||
![]() |
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik ben ook ontredderd. Ontredderd, door de typische en -eerlijk gezegd- totaal afgezaagde reacties van al die typetjes die zichzelf oh zo "ethisch verlichte geesten" wanen. Wat hadden deze gevoelige zieltjes dan verwacht als reactie op deze hondsbrutale moord? Dat al degenen die zich al zo lang (al dan niet terecht) bedreigd voelen door de aanwezigheid van in ghetto's bijeengehokte islamitische migrantengemeenschappen, plots vol begrip voor de onheuse behandeling die de schandelijke meritocratische maatschappij aan de migrantenjongeren heeft toebedeeld, meewarig een traantje zouden wegpinken bij zoveel irrealiteit? Komaan zeg, give me a break... Al die partijen die nu zo "verontwaardigd" en "vol ongeloof" reageren, reageren in de praktijk op de totale onkunde die hen kenmerkt, en het failliete beleid dat al zo lang gevoerd wordt. Dat is wat een steeds groter wordende "rascistische en fascistische groep", die zich hoe langer hoe meer afkeert van de "traditionele politiek", werkelijk denkt... Ik zie onze zo gekoesterde democratie meer en meer afglijden, en ik hoop niet dat het naar de afgrond is. Je zou voor minder ontredderd zijn...
Out of the blue, into the black Laatst gewijzigd door Turkje : 19 april 2006 om 17:16. |
![]() |
![]() |
#7 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Je slaagt hier de nagel op de kop. Maar voor mijn part mag "onze" zo gekoesterde democratie (ik koester deze vorm van democratie al jaren niet meer, het is een misbaksel wat het niet waard is om DEMOCRATIE genoemd te worden) naar de afgrond afzakken. Laat ze uit de dood terug opstaan en met een waardigheid een nieuw leven ingaan... Liefst Vlaams ![]() ![]()
![]() |
#8 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
#9 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
#10 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Indien ik niet wist wie het had geschreven, had ik deze reactie ook geklaseerd als een "typische en afgezaagde" naïef-linkse manier van reageren. Ik zou er echter weinig aandacht aan besteed hebben. Het feit echter dat deze reactie deel uitmaakt van onze politieke constitutie (gelezen en goedgekeurd door de geëigende cenakels), justifieerde mijn gevoel om een tegenreactie te plaatsen.
![]() |
#13 | ||||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Hoe noemt men dat : hypocrisie ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mussen registreren is blijkbaar een meer prioritair programmapunt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Door aan te geven dat voor dit soort daden in onze samenleving geen plaats is. Citaat:
Citaat:
Groen zal dus eerst wat taboetjes moeten doorbreken. Zouden ze het aandurven? Citaat:
Wie dat negeert, is voor zichzelf verloren. In dat opzicht is geweld altijd zinloos, voor dader en voor slachtoffer. En voor de achterblijvers nog het meest ... Meyrem Almaci Woordvoerster Jong Groen! |
||||||||||||
![]() |
![]() |
#14 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Heb hier verder niets meer aan toe te voegen.
![]() |
#15 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#17 |
|
![]() Blij dat ik nu weet dat het allemaal de schuld is van de groenen.
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat vindt Danneels ook: "Waar waren de Groen!en om 14:00?"
![]() |
#19 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |