Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 maart 2006, 07:36   #1
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard Baby's moeten naam van vader én moeder krijgen

[SIZE=4]'Baby's moeten naam van vader én moeder krijgen'[/SIZE]
Kinderen moeten in de toekomst een dubbele familienaam krijgen: die van de vader, gevolgd door die van de moeder. Dat zegt staatssecretaris voor het Gezin Gisèle Mandaila (MR) in een gesprek met De Morgen. "De discussie sleept nu al jaren aan, het is tijd om knopen door te hakken. Dit voorstel verankert de gelijkheid tussen man en vrouw in de naamgeving en houdt rekening met onze gewoonten."

Al sinds 1978 wordt er gepraat over een aanpassing van de naamgeving, maar de napoleontische regeling, waarin elk kind de familienaam van de vader krijgt, houdt tot vandaag stand. "Nochtans vroeg de Raad van Europa al in 1978 om de discriminatie tussen man en vrouw in de naamgeving weg te werken", zegt Mandaila. Sindsdien zijn er talloze wetsvoorstellen ingediend. Sommigen wilden kinderen resoluut de naam van hun moeder geven, anderen zagen meer heil in een dubbele naam of pleitten ervoor de ouders zelf te laten kiezen. Hoewel de discussie op gezette tijden terugkeerde, is er tot nog toe geen nieuwe regeling goedgekeurd. "Toch krijg ik voortdurend e-mails en spreken mensen me aan met de vraag wanneer die er nu eindelijk komt. Het is tijd om hun een antwoord te geven."

Om het debat nieuw leven in te blazen lanceert de staatssecretaris nu zelf een voorstel. Zij wil elk kind de familienamen van beide ouders geven, maar wel een vaste volgorde opleggen: eerst de naam van de vader, dan die van de moeder. "Zo benadruk je de rol van beide ouders. Een vader heeft niet dezelfde natuurlijke band met zijn kind als een moeder. Door de naam van de vader als eerste familienaam te geven onderstreep je zijn band met het kind en de verantwoordelijkheid die hij heeft in de opvoeding. Maar tegelijk mag de rol van de vrouw niet gereduceerd worden tot het louter op de wereld zetten van de baby. Daarom moet ook zij haar naam aan het kind geven." Kinderen van wie de vader niet gekend is, krijgen de twee familienamen van hun moeder. Moeders die nog maar één naam hebben, kunnen daar de naam van hun moeder aan toevoegen.

Mandaila vindt het geen goed idee om de ouders vrij te laten kiezen over de volgorde van de namen. "Daar komt alleen maar ruzie van. Er zijn al genoeg problemen in de wereld, we moeten er geen nieuwe creëren. Bovendien breekt mijn voorstel niet al te drastisch met de heersende gewoonte, net omdat de naam van de vader eerst komt."

De staatssecretaris hoopt het parlementsdebat de komende maanden weer aan te zwengelen en snel tot een definitieve regeling te komen. "Het is tijd om knopen door te hakken en ik wil daar mijn verantwoordelijkheid in nemen." (Eigen berichtgeving 06:21)

bron: de morgen online
Oud 31 maart 2006, 07:37   #2
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Alvast een reuzegoed idee ++++
Oud 31 maart 2006, 08:32   #3

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Alvast een reuzegoed idee ++++
op den duur krijgt men wel heeeeeeeeeel lange namen dan natuurlijk want twee namen krijgen heeft als resultaat dat de volgende er vier krijgt en dan acht en zestien ...........
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2006, 08:37   #4
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
op den duur krijgt men wel heeeeeeeeeel lange namen dan natuurlijk want twee namen krijgen heeft als resultaat dat de volgende er vier krijgt en dan acht en zestien ...........
Hahahaha, inderdaad.
Hoe heet jij? Mieke delaere Desmet Vanackerre Denijs Willemsen Vanmarcke Kerkhove Goossens
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2006, 08:48   #5
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Welnee, dan worden één van de twee namen van elke ouder geselecteerd.

Ik vind het alvast een slecht idee. Kinderen waarvan de vader bijv. onbekend is, of waarvan de moeder niks meer mee te maken wil hebben, zullen ofwel gedwongen worden toch die achternaam te nemen, ofwel zullen ze géén tweede achternaam hebben, en dus opvallen.

Stel dat je zwanger wordt na een verkrachting en het kind wil houden? Moet het kind dan met de achternaam van z'n verkrachter lopen?
Wat als Laetitia zwanger uit die kelder was gekomen? Noemen we het kind Dutroux?
De kinderen van een vriendin van mij dragen trouwens haar achternaam, hoewel ze gewoon samenwoont met de vader ervan. Het k�*n dus, kiezen voor de naam van de moeder.
Ik vraag me af waarom je mensen niet gewoon de vrije keuze kunt laten.
Er kan van zoveel ruzie komen, ik vind dat maar een stom argument van Gisèle.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2006, 08:50   #6
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Waarschijnlijk zal er naar Spaans model telkens gewoon de naam van de grootmoeder afvallen.

Dus als Karel De Decker en Mieke Van Riet een kindje hebben heet dat Frans De Decker-Van Riet
Huwt Frans nadien met Katrien Janssens-Vercauteren en krijgen ze op hun beurt een kind dan wordt het:
Jonathan De Decker-Janssens.

Wat Nynorks hierboven zegt klopt niet: indien de vader onbekend of vluchtig is, dan kan de moeder net als het kind gewoon haar eigen namen geven staat er toch? In mijn voorbeeld zal het kind van Katrien Janssens-Vercauteren in voorkomend geval gewoon Jonathan JanssenS-Vercauteren heten.

Ik hoop in elk geval dat men niet de gewoonte gaat maken van het:

Mijnheer en Mevrouw De Decker-Van Riet Janssens-Vercauteren

Laatst gewijzigd door circe : 31 maart 2006 om 08:55.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2006, 10:02   #7
eno2
Banneling

Standaard

Arme baby's met de naam van drie vaders...
de Villepin de Contrat de Premier de Embauche
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2006, 10:04   #8
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Waarschijnlijk zal er naar Spaans model telkens gewoon de naam van de grootmoeder afvallen.

Dus als Karel De Decker en Mieke Van Riet een kindje hebben heet dat Frans De Decker-Van Riet
Huwt Frans nadien met Katrien Janssens-Vercauteren en krijgen ze op hun beurt een kind dan wordt het:

Wat Nynorks hierboven zegt klopt niet: indien de vader onbekend of vluchtig is, dan kan de moeder net als het kind gewoon haar eigen namen geven staat er toch? In mijn voorbeeld zal het kind van Katrien Janssens-Vercauteren in voorkomend geval gewoon Jonathan JanssenS-Vercauteren heten.

Voor wie het bij Janssens houdt:
die zal dan op incestueuze wijze altijd Janssens-Janssens blijven heten.
EN er zijn tenslotte toch al Janssens genoeg, we moeten ze niet gaan verdubbelen...

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 maart 2006 om 10:05.
Oud 31 maart 2006, 10:28   #9
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

nynorsk heeft gelijk
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2006, 10:37   #10
eno2
Banneling

Standaard

Je kan altijd van naam veranderen als je dat wil, maar ik twijfel nog.
Oud 31 maart 2006, 10:41   #11
DeoSolis
Schepen

DeoSolis's schermafbeelding

Standaard

Dit is toch nu al zo?
Mijn schoonzus raakte zwanger van een tiep, waar ze het eigenlijk niet mee zag zitten.En de kleine heeft nu haar achternaam.
DeoSolis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2006, 10:41   #12
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Welnee, dan worden één van de twee namen van elke ouder geselecteerd.

Ik vind het alvast een slecht idee. Kinderen waarvan de vader bijv. onbekend is, of waarvan de moeder niks meer mee te maken wil hebben, zullen ofwel gedwongen worden toch die achternaam te nemen, ofwel zullen ze géén tweede achternaam hebben, en dus opvallen.

Stel dat je zwanger wordt na een verkrachting en het kind wil houden? Moet het kind dan met de achternaam van z'n verkrachter lopen?

Wat als Laetitia zwanger uit die kelder was gekomen? Noemen we het kind Dutroux?
De kinderen van een vriendin van mij dragen trouwens haar achternaam, hoewel ze gewoon samenwoont met de vader ervan. Het k�*n dus, kiezen voor de naam van de moeder.
Je weet toch evengoed als mij dat in de realiteit het kind dan de naam van Laetitia had gekregen he. Er zijn genoeg moeders die niks meer met de vader van hun kind te maken willen hebben. Maar die vader moet meestal dan wel betalen voor dat kind, waarom moet die vader zijn naam dan helemaal "uitgewist" worden, het blijft de vader.

Ik hoop dat ze eindelijk eens werk maken van de loonkloof tussen man en vrouw, dat vind ik echt schandalig. Het selecteren van één van die twee namen vind ik ook niet goed, kom zeg wie moet dat gaan kiezen? De ouders of de grootouders? Want wat als je een dochter en een zoon hebt en de zoon wil de naam van bompa gebruiken en de dochter die van boma.
Zaken zoals deze, laat die toch gewoon zoals ze zijn en laat de mensen inderdaad kiezen. Gewoon al voor het gemak van de werking van het gerecht en de staat, want die hebben het zo al moeilijk genoeg.
Oud 31 maart 2006, 10:45   #13
Patje48
Lokaal Raadslid

Standaard

Wat een dwaas voorstel. Haar redenering klopt overigens niet.

Als telkens de naam van de grootmoeder wegvalt blijft er telkens de naam van de grootvader over, zodat het benadrukken van de rol van de vrouw wegvalt.
Patje48 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2006, 10:51   #14
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

Daar had ik over gekeken.
Ik blijf echter voor de vrije keuze.
Oud 31 maart 2006, 10:52   #15
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Je weet toch evengoed als mij dat in de realiteit het kind dan de naam van Laetitia had gekregen he. Er zijn genoeg moeders die niks meer met de vader van hun kind te maken willen hebben. Maar die vader moet meestal dan wel betalen voor dat kind, waarom moet die vader zijn naam dan helemaal "uitgewist" worden, het blijft de vader.

Ik hoop dat ze eindelijk eens werk maken van de loonkloof tussen man en vrouw, dat vind ik echt schandalig. Het selecteren van één van die twee namen vind ik ook niet goed, kom zeg wie moet dat gaan kiezen? De ouders of de grootouders? Want wat als je een dochter en een zoon hebt en de zoon wil de naam van bompa gebruiken en de dochter die van boma.
Zaken zoals deze, laat die toch gewoon zoals ze zijn en laat de mensen inderdaad kiezen. Gewoon al voor het gemak van de werking van het gerecht en de staat, want die hebben het zo al moeilijk genoeg.

(a) soms wil je niet teveel benadrukken wie de vader is, hoor. Heel wat kindjes zijn trouwens 'illegaal'. Zo zijn er bijvoorbeeld een groep kinderen die hun grootvader ook zouden mogen aanspreken met papa.

(b) Ik denk dat baby's van een dag oud eigenlijk niet echt hun eigen achternaam kiezen.

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 31 maart 2006 om 10:54.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2006, 10:53   #16
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Idd; al die betutteling is niet nodig; laat mensen verdorie zelf kiezen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2006, 10:55   #17
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat ze beter die achternamen zouden afschaffen(Zoals in de tijd voor Napoleon).
Vroeger waren achternamen misschien handig om mensen te onderscheiden met dezelfde voornaam.
Maar vandaag de dag hebben we dat, dankzij onze moderne technologieën toch niet meer nodig.
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2006, 14:46   #18
pistoléke
Burgemeester

pistoléke's schermafbeelding

Standaard

niet slecht dus bijvoorbeeld "Andy Mark Annemarie Peeters Wouters"
Oud 8 april 2006, 02:01   #19
marijke taffein
Provinciaal Statenlid

marijke taffein's schermafbeelding

Standaard

en wat gaan ze met kinderen van ongehuwde moeders doen ???? als ieder kind twee namen moet krijgen krijgt het dan een op een achternaam klinkende voornaam of zo om discriminatie tegen te gaan???
marijke taffein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2006, 09:07   #20
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Allé,

"Abdul Shaheed Al Tarzmani" is nie voldoende. het Moet

"Abdul Shaheed Al Tarzmani Ruqeiah Qassam" zijn
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be