![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
MP3-moord Onlangs werd een tiener neergestoken in het Brusselse Centraal Station. Daat leidde tot een heleboel verhitte discussies. We groeperen ze in dit subforum. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Beelden onherkenbaar?
Omdat nu officieel bekend is dat minstens een van de vermoedelijke daders van de moord op Joe Van Holsbeeck minderjarig is, zijn de media wettelijk verplicht om de beelden onherkenbaar te maken. De beelden van de verdachten in de zaak Van Holsbeeck mogen dus niet meer getoond worden in de media. Het parket vraagt om de foto's en de beelden van de bewakingscamera's van de websites te halen of de verdachten onherkenbaar te maken. Volgens de wet op de jeugdbescherming mogen minderjarigen die vervolgd worden, niet getoond worden. Het parket had zelf de bewakingsbeelden vrijgegeven, maar nu is er zekerheid dat tenminste een van de daders minderjarig is. ![]() http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...en/index.shtml Dom he?
#2 |
Parlementslid
|
![]() Zoiets is aanvaardbaar voor kleinere delicten,
maar bij zwaardere delicten(bv. roofmoord) zou men toch het volwassenrecht moeten kunnen toepassen. Wie ervoor kiest om de crimineel uit te hangen, moet maar bereid zijn om de gevolgen ervan te dragen.
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad. |
|
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Dit maakt nu allemaal nog maar weinig uit, vind je niet?
Maar ik vind eigenlijk ook wel een dom idee. |
![]() |
![]() |
#5 |
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Tja, straks gaan ze beelden laten zien van de nog vrij lopende verdachte die onherkenbaar is gemaakt.
![]() Het gerecht geeft alweer een goede hint dat er moordenaar een sterk beschermd persoon is. Laatst gewijzigd door Geertje : 25 april 2006 om 11:49. |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() ![]() Om de moordenaars van Joe Van Holsbeeck op het spoor te komen, lieten de federale politie en het parket tal van foto's van de gezochte minderjarigen die voorkwamen op verschillende videobanden verspreiden. Het is dank zij de publicatie van deze foto's dat zij de moordenaars konden vatten.De federale politie en het parket eisen nu echter dat al de foto's van de websites verwijderd worden. Men baseert zich daarbij op de wet op de jeugdbescherming van 8 april 1965, artikel 80, lid 2. De federale politie en het parket gaven de foto's echter ook door aan de verschillende nieuwsredacties van kranten en televisie met de vraag om de foto's bekend te maken. Verschillende kranten publiceerden de foto's op hun website on line. Moet iederéén nu vervolgd worden omdat de federale politie en het parket tijdens hun speurtocht naar de gezochte minderjarigen de wet op de Jeugdbescherming hebben overtreden ? Men wist immers dat het om minderjarigen ging. De signalen die men van de zogenaamde Stille Mars heeft ontvangen, waren blijkbaar niet sterk genoeg... |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Logisch nadenken is niet aan jou besteed hé. Ze kenden de daders nog niet, dus hoe konden ze dan weten dat het om minderjarigen ging? ![]() Laatst gewijzigd door daiwa : 25 april 2006 om 13:30. |
|
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Wat bedoelt ge daar nu mee? 80 000 mensen komen op straat en van de ene dag op de andere moet men de wet opzij schuiven. Ooit al van de rechtstaat gehoord?
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De politie had het over 16/18 jarige Noord-Afrikanen.
Dat zijn voor mij nog altijd minderjarigen. Zowel foto's als videobanden werden intussen zelfs via het internet verspreid door bepaalde kranten. Hopelijk gaan de advokaten van de roofmoordenaars hier geen gebruik van maken. Dit is echter slechts één facet van de misbruiken die kunnen gemaakt worden van 'wetten ter bescherming van...' die er beter nooit gekomen waren. |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
tot dan blijven ze in het jeugdrecht zitten. dat lijkt me nogal wiedes.
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En vermits er nog altijd niets bestaat zoals een jeugdsactierecht....
#13 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een kluifje voor de verdediging. Straks gaan ze de vrijspraak vragen wegens procedurefouten.
|
![]() |
![]() |
#14 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Jagen? Bah neent. Met wat geluk moet hij zijn straf toch uitzitten in een Poolse gevangenis.
Anderzijds hebben we recht om te weten wie dergelijke smeerlapperijen uithaalt. Er is geen enkele reden om daar een staatsgeheim van te maken. |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Dat zou mij nu ne keer niet verbazen in Belziek...
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heel waarschijnlijk was dit zelfs de enieg reden waarom er zolang op foto's moest gewacht worden. Hoog tijd dus om die wet af te schaffen. Vermits de politici die het voor het zeggen hebben zélf in de mars meeliepen mogen we er dus zeker vanuit gaan dat de wetten ter bescherming van minderjarige misdadigers nu gauw zullen worden opgedoekt, zeker....
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
nu ist het duidelijk. Vanaf je 18 bent, ben je zelf verantwoordelijk voor uw daden
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
#19 |
Gouverneur
|
![]() Hopelijk blijft de bestraffing voor deze moord deze keer niet bij een "vermaning" door de rechter.
|
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() het jeugdsanctierecht zou in dit geval niets veranderen.