Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Schietpartij Antwerpen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Schietpartij Antwerpen Actueel forum naar aanleiding van de moordaanslagen in Antwerpen van 11 mei 2006.

Discussietools
Oud 13 mei 2006, 10:05   #1
Ploertendoder
Banneling

Ploertendoder's schermafbeelding

Standaard Wat is zinvol geweld?

De marschen komen en gaan de ene is nog niet voorbij of de andere komt er al aan. Allemaal tegen het "zinloos geweld".

Maar wat is dan nu eigenlijk juist zinvol geweld? Wat is dat dan zo vraag ik me dan af.
Ploertendoder is offline  
Oud 13 mei 2006, 10:09   #2
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Heb ik net in een andere toppic ook gevraagd. Het antwoord zal u onbekend blijven...
Zwarte Spion is offline  
Oud 13 mei 2006, 10:13   #3
kingtiger
Banneling

kingtiger's schermafbeelding

Standaard zinvol geweld =

Geweld om zijn eigendom of zijn fysieke integriteit te verdedigen en ook die van een derde.Het geweld moet redelijk zijn in de omstandigheden.
Geweld in het kader van een oorlog en hier zijn er niet veel beperkingen.
Geweld om zijn politieke doelen te verwezenlijken als dat de beste optie is.
kingtiger is offline  
Oud 13 mei 2006, 10:13   #4
Blazer
Schepen

Blazer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder Bekijk bericht
De marschen komen en gaan de ene is nog niet voorbij of de andere komt er al aan. Allemaal tegen het "zinloos geweld".

Maar wat is dan nu eigenlijk juist zinvol geweld? Wat is dat dan zo vraag ik me dan af.
Je zou kunnen stellen dat het geweld dat door de agent gepleegd is, namelijk het neerleggen van de dolle schutter, een soort zinvol geweld is.

Maar natuurlijk, geweld is nooit goed. Helaas moet de politie soms gebruikmaken van geweld om meer geweld te voorkomen
Oud 13 mei 2006, 10:14   #5
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zelfs de sterkste voorstanders van geweldloosheid, kennen het begrip "protective use of force". De (grote) uitzondering op de regel, alleen in noodgevallen.

De vraag die aan je vraag voorafgaat is:

"Wat is geweld ?"

Interessante lectuur:

"Een wereld veilig voor Conflict", blz 22 ev (Luc Reychler, Grant 1995)

Daar vind je een classificatie, van fysiek tot cultureel geweld.
Oud 13 mei 2006, 10:15   #6
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het enige wat ik mij kan inbeelden dat in de buurt komt hiervan is geweld om plegers van zinloos geweld op te doen houden. En dan nog.
De beste definitie van zinvol geweld zou "verbaal geweld" kunnen zijn. En met geweld dan wel een gesprek, discussie bedoelend en niet een platvloerse scheldpartij.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline  
Oud 13 mei 2006, 11:43   #7
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Heeft Hans Teeuwen daar geen leuke definitie over?

http://www.faithfreedom.org
http://dutch.faithfreedom.org/forum

Forumnar Hans1 over de Vlaamse transfers naar Wallonië: "Bovendien komt er niet voldoende economische steun uit het noorden zoals van West- naar Oost-Duitsland."
Lesane is offline  
Oud 14 mei 2006, 15:53   #8
Ratzo
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
De beste definitie van zinvol geweld zou "verbaal geweld" kunnen zijn. En met geweld dan wel een gesprek, discussie bedoelend en niet een platvloerse scheldpartij.
Een gesprek of een discussie is dus geweld? Dat lijkt me nu net wat geweld niet is, tenzij u met een 'discussie' een ruzie bedoelt. Van mening verschillen lijkt me eerder een recht.

Verbaal geweld is vaak 'achterbakser' of laffer dan fysiek geweld. Beledigingen kunnen zeer subtiel zijn, maar daarom niet minder kwetsend of pijnlijk. Langdurige verbale pesterijen kunnen iemand mentaal verteren en tot fysiek geweld drijven. Een platte scheldpartij stelt daarbij niets voor.

Met verbaal geweld, niet zelden, doch zeker niet exclusief, toegepast door het zogenaamde 'zwakke' geslacht, kunnen mensen die verbaal te zwak zijn om zich te verdedigen 'door het lint' gedreven worden, zodat zij overgaan tot fysiek geweld. Wie wordt er dan na de feiten gestraft?

Verbaal geweld heeft voor de pleger ervan de interessante eigenschap dat het geen sporen nalaat, tenzij het toevallig met apparatuur wordt opgenomen.

Sommige jongeren, van niet nader te noemen culturele origine, zijn zeer bedreven in het verbaal uitlokken van fysiek geweld. "Ben jij mij aan het uitlachen?!" is zo'n vaak gehoorde uitlokking...
Ratzo is offline  
Oud 14 mei 2006, 18:47   #9
Avondland
Lokaal Raadslid

Avondland's schermafbeelding

Standaard

Voor de dader zelf zal de daad wel zinvol zijn geweest, anders deed hij het niet. Voor ons is het inderdaad zinloos.
Avondland is offline  
Oud 14 mei 2006, 18:50   #10
NapalmBenny.
Burger

Standaard

Ach den deze heeft letterlijk geschoten op de problemen di zich al jaren voordoen, andere smeten er enkel woorden naar , woorden die dan nog eens het zwijgen werden opgelegd
NapalmBenny. is offline  
Oud 14 mei 2006, 18:51   #11
pinophai
Partijlid

Standaard

Als die gast 2 vreemdelingen omver legt en daarna zelf een kogel in zijn kl&ten krijgt, dan is dat voor hem zinvol als dat de bedoeling was. Als het niet de bedoeling was, dan is het niet zinvol. Begrijpt ge het nu?
pinophai is offline  
Oud 14 mei 2006, 19:02   #12
Towelie030981
Gouverneur

Towelie030981's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lesane Bekijk bericht
Heeft Hans Teeuwen daar geen leuke definitie over?
Theo Maassen "als ik mij kut voel en ik slaag iemand volkomen bij elkaar en ik voel mij dan beter, dan is er toch geen sprake van zinloos geweld"
Towelie030981 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be