Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2006, 15:30   #1
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard Iets anders: Paars-groen II in 2007?

Iemand die mogelijkheid al eens ingeschat?
GROEN! haalt zeker wel weer zetels. Samen met paars-groen Wallonië is dat federaal wederom haalbaar me dunkt. SPa zal zeker overeind blijven.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 18 mei 2006 om 15:32.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 15:37   #2
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

ik vrees dat de vld te grote klappen gaat krijgen en dat ofwel CD&V ofwel het VB-VlOTT het grootste kartel zal zijn en zodoende de formateur zal mogen aanduiden.
Rooms-rood-groen is dan mss een mogelijkheid? alles hangt dan af van het resultaat van CDH in Wallonië.

en mss is het VB dermate groot dat een regenboogcoalitie de enigste mogelijkheid blijft.

kortom: afwachten tot er gestemd is.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 15:46   #3
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Ik vrees een tripartite. Hoop echter dat Verhofstadt nu definitief z'n valiezen pakt en een enkeltje Toscane neemt.

De mot zit in paars... En wie heeft er nog zin om met groen voort te kleuteren? Het is nog zéér de vraag of zij enig verschil kunnen maken met één of twee zitjes.
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 15:50   #4
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik vrees dat de vld te grote klappen gaat krijgen en dat ofwel CD&V ofwel het VB-VlOTT het grootste kartel zal zijn en zodoende de formateur zal mogen aanduiden.
Rooms-rood-groen is dan mss een mogelijkheid? alles hangt dan af van het resultaat van CDH in Wallonië.

en mss is het VB dermate groot dat een regenboogcoalitie de enigste mogelijkheid blijft.

kortom: afwachten tot er gestemd is.
Man ... we zijn genegerd ...

Laten we eens uitgaan van een droomscenario :

VLD 15 procent en SPA 15 procent = 30 % vlaamse zetels
CD&V/nva 33% en VB 33% en groen! 4%

groen onder de kiesdrempel en oppositie erg groot

Dan nog is het niet goed, immers :
Wallonië : PS + MR = 80 % waalse zetels

Dat = federaal 55 % van de zetels voor paars

Zelfs ALS de VLD en de SPA erg laag scoren (wat we hopen) zal de Waalse kant het wel bijeenhouden (eventueel aangevuld met ecolo en/of FDF)

Dus de VLD en SPA die niet naar de oppositie willen en uitverkoop houden om mee te mogen regeren => Vlaanderen = screwed
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 15:55   #5
Don Quichote
Banneling

Standaard

Regeringsvorming belooft wat.

De hete adem van het VB zal nog heter worden, medunkt.
CDV heeft al verklaard dat hun strategie wordt bepaald door het VB succes.(E. Van Rompay)

"Voor Vorst en Waal" zal niet blijven pakken.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 16:49   #6
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
GROEN! haalt zeker wel weer zetels. Samen met paars-groen Wallonië is dat federaal wederom haalbaar me dunkt. SPa zal zeker overeind blijven.
sommigen zijn toch wel heel naief. In vlaanderen haalt paars-groen de volgende verkiezingen geen 35 % meer. Hun kots-beleid zal zwaar afgestraft worden.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 19:49   #7
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
In Vlaanderen hebben zij nooit ofte nooit een meerderheid meer.

Groen! zal verder de doodsstrijd vechten met aan de ene kant de kiesdrempel en aan de andere kant de pogingen van sp-a om haar op te slokken. Zij hebben in hun beleidsperiodes ook al veel te veel steken laten vallen. Laten we hen 7% geven (wat ik al onwaarschijnlijk veel acht)

SP-a zal afhankelijk van de mate waarin de partij groen! kan opslorpen en migrantenstemmen kan binnenhalen misschien een beetje kunnen stijgen, maar meer dan 20% is uitgesloten.

VLD tenslotte zal blij mogen zijn met 15%. Als Dedecker er het roer overneemt zonder al te veel kleerscheuren kan de partij wel terug groeien denk ik. (Maar Dedecker zal dan ook nooit een paarse regering willen vormen).

Als ze met 3 samen aan 40% geraken mogen ze tevreden zijn denk ik.

VB stemmers terugwinnen lukt toch niet meer. Enkel Dedecker zou dat nog kunnen denk ik, al de anderen zijn te zwaar aangebrand imo in hun nimmer aflatende ijver om VB kiezers te minachten, beledigen, culpabiliseren en indien nodig: te vervolgen.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 19:53   #8
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht
Dus de VLD en SPA die niet naar de oppositie willen en uitverkoop houden om mee te mogen regeren => Vlaanderen = screwed

Theoretisch is dat mogelijk, maar in de praktijk betekent dat het einde van België. Als de tsjeven het gevoel hebben van 'rechtmatige' postjes beroofd te worden zie ik ze in staat om samen met het VB de onafhankelijkheid uit te roepen.

De tsjeven zijn er 100% zeker bij, ongeacht de uitslag.
Oud 18 mei 2006, 19:54   #9
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht

Groen! zal verder de doodsstrijd vechten met aan de ene kant de kiesdrempel en aan de andere kant de pogingen van sp-a om haar op te slokken. Zij hebben in hun beleidsperiodes ook al veel te veel steken laten vallen. Laten we hen 7% geven (wat ik al onwaarschijnlijk veel acht)

SP-a zal afhankelijk van de mate waarin de partij groen! kan opslorpen en migrantenstemmen kan binnenhalen misschien een beetje kunnen stijgen, maar meer dan 20% is uitgesloten.

VLD tenslotte zal blij mogen zijn met 15%. Als Dedecker er het roer overneemt zonder al te veel kleerscheuren kan de partij wel terug groeien denk ik. (Maar Dedecker zal dan ook nooit een paarse regering willen vormen).

VB stemmers terugwinnen lukt toch niet meer. Enkel Dedecker zou dat nog kunnen denk ik, al de anderen zijn te zwaar aangebrand imo in hun nimmer aflatende ijver om VB kiezers te minachten, beledigen, culpabiliseren en indien nodig: te vervolgen.
Je bent een optimist. Ik zie Groen! 4,9 % halen.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 19:55   #10
Tegendradigaard

Standaard

hoe de Vlamingen ook stemmen, in dit apeland zal het altijd de PS zijn die de regeringsvorming zal bepalen...

of het zou moeten zijn dat het Vb een absolute meerderheid haalt.

En daarvoor zou in 2007 Di Rupo de eerste minister moeten worden... mijn wensdroom..
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 19:55   #11
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Volgens de stemmenkampioen is de enige die stemmen terugwint vlaams kartel wat ook logisch is omdat zij er ook al veel stemmen heeft aan verloren. Misschien komt er in 2007 wel een minderheidsregering gesteund door vb
Oud 18 mei 2006, 20:02   #12
end
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
hoe de Vlamingen ook stemmen, in dit apeland zal het altijd de PS zijn die de regeringsvorming zal bepalen...

of het zou moeten zijn dat het Vb een absolute meerderheid haalt.

En daarvoor zou in 2007 Di Rupo de eerste minister moeten worden... mijn wensdroom..
Di Rupo premier, en als het even kan Filip koning . Van een stroomversnelling gesproken.
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 20:05   #13
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Volgens de stemmenkampioen is de enige die stemmen terugwint vlaams kartel wat ook logisch is omdat zij er ook al veel stemmen heeft aan verloren. Misschien komt er in 2007 wel een minderheidsregering gesteund door vb

Het gaat om federale verkiezingen. Een minderheidsregering gesteund door het VB kan realistisch enkel in Vlaanderen (en dan nog enkel op conditie dat het erom gaat de splitsing van belgië te regelen, of dat die al gebeurd is).

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 18 mei 2006 om 20:06.
Oud 18 mei 2006, 20:10   #14
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door end Bekijk bericht
Di Rupo premier, en als het even kan Filip koning . Van een stroomversnelling gesproken.
ik zou da niet uitsluiten hoor, signalen bij o.a de cd&v wijzen erop dat een waalse premier tot de mogelijkheden behoort
Oud 18 mei 2006, 20:13   #15
end
Schepen

Standaard

Citaat:
ik zou da niet uitsluiten hoor, signalen bij o.a de cd&v wijzen erop dat een waalse premier tot de mogelijkheden behoort
Ik denk dat u mij verkeerd begrijpt. Ik ben ook, toegegeven, misschien wat onduidelijk geweest. Ik bedoelde dat, in het geval dat Di Rupo premier wordt (en die kans is reëel) én Filip koning wordt, een onafhankelijk Vlaanderen plots veel dichter bij klinkt. Vandaar die "stroomversnelling".
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 20:13   #16
maarte
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het gaat om federale verkiezingen. Een minderheidsregering gesteund door het VB kan realistisch enkel in Vlaanderen (en dan nog enkel op conditie dat het erom gaat de splitsing van belgië te regelen, of dat die al gebeurd is).
tja ik zou liefst alleen een vlaamse regering zien, federaal hoop ik dan op mr,cdh,cd&v,vld wat wrschnlk niet genoeg is
Oud 18 mei 2006, 21:54   #17
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
tja ik zou liefst alleen een vlaamse regering zien, federaal hoop ik dan op mr,cdh,cd&v,vld wat wrschnlk niet genoeg is

Die combinatie zal in geen van beide landsdelen aan een meerderheid geraken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be