![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Doodstraf, voor of tegen? | |||
De doodstraf is hoe dan ook verwerpelijk. |
![]() ![]() ![]() |
19 | 51,35% |
De doodstraf kan alleen bij misdaden tegen de menselijkheid (dictators, Processen van Neurenberg,...). |
![]() ![]() ![]() |
3 | 8,11% |
De doodstraf is legitiem bij zeer zware misdaden(moord, terrorisme,...). |
![]() ![]() ![]() |
15 | 40,54% |
De doodstraf is legitiem bij gewone misdaden. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
De doodstraf mag zelfs bij kleine criminaliteit(diefstal,...) |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#2 |
Schepen
|
![]() 12.000
![]() Dat zijn een hoop moorden, kinderverkrachtingen en ontvoeringen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Doodstraf, gewoon zonde. maar als die er toch zou zijn voor de meest verwerpelijke misdaden, dan zou een zo gestrafte een keuze krijgen bij me.
Of levenslange dwangarbeid. Of een enkeltje operatiekamer, waarna de organen mensenlevens kunnen redden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En toch zijn er uitzonderingen, zoals er altijid uitzonderingen zijn op alles. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Goeie zaak natuurlijk.
Hoe kunnen christelijke naties van bij ons, de VS voorop, die een God aanhangen die notabene zelf het slachtoffer werd van de doodstraf (waar ze ook hun smakeloze kruis-symboliek aan ontlenen) zelf nog de doodstraf in het vaandel voeren??? Hypocrisie kent geen limiet... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Moeten religie en staatsopvatting niet beter gescheiden blijven trouwens? Van hypocrisie is er in dit opzicht dus niet echt sprake; het zijn twee verschillende discussies, namelijk eentje op religieus en eentje op maatschappelijk vlak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Schepen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Had ik moeten zeggen: de zoon van God? Was dat zelf ook geen God die met goddelijke voeten over onze aarde liep en toch slachtoffer werd van de doodstraf, waaraan het cristendom dan verder zijn hele lijdensmystiek ontleende voor de volgende tweeduizend jaar? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Misschien moet de zoon van God nog maar eens aan het kruis komen hangen, om hun zo gerieflijk zeer vergeetachtig of selectief gelovig geheugen een beetje op te frissen Laatst gewijzigd door eno2 : 26 juni 2006 om 09:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Die discussie situeert zich gewoon op twee verschillende niveau's, enzerzijds weet ik dat ik als Christen tegen de doodstraf hoor te zijn en als ik een fanatiekeling zou zijn, zou ik dit ook gebruiken om mijn stelling te onderbouwen. Anderzijds ben ik geen fanatiekeling en volgens mijn denkwijze (die voor iedereen kan verschillen uiteraard) ben ik voor de doodstraf. Ik vind mijn eigen maatschappelijk denken (al is het louter intuitief) belangrijker (voor mij persoonlijk) dan een voorgekauwde leer van ondertussen 2000 jaar oud. (Niet dat ik daarin de waarde/moreel niet zie, maar ik laat er mij niet door leiden; als je je er volledig door laat leiden dan kom je uit bij getuigen van Jehova en dergelijke.) Ben ik nu hypocriet? Gelijk wie het mij vraagt zal ik zeggen dat ik voor de doodstraf ben. Hypocriet zou zijn als ik tegen meneer pastoor zou zeggen dat ik radicaal tegen de doodstraf ben en tegen mijn kameraden op café er voor zou pleiten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Diep gelovigen zijn in mijn ogen wel inkonsekwent als ze voorstander zijn van de doodstraf. Humanisten al evenzeer. Net zoals voorstanders van mensenrechten. Politiek en Religie gescheiden? Akkoord. Dat geldt op het vlak van het bestuur. Op het vlak van de persoon (en hoe die tot zijn keuzes komt) is er een eenheid, of hoort er een eenheid te zijn. Laatst gewijzigd door eno2 : 26 juni 2006 om 10:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Sommige individuen zijn zo gevaarlijk, dat men ze niet in een maatschappij kan loslaten. Moet deze maatschappij daar voor opdraaien? De doodstraf lijkt me een beter initiatief, dan blijven afdragen voor de luxe van bv. Dutroux.
|
![]() |
![]() |