![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hallo,
de meesten onder jullie zullen dit misschien een beetje een simpele vraag vinden, maar ik zou het toch graag willen weten. De Vlaamse Gemeenschap telt 124 parlementsleden. Het Vlaamse Gewest echter maar 118. Er zijn voor de Vlaamse Gemeenschap namelijk zes parlementsleden uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Hoe worden die zes gekozen. Het nieuwste systeem zou blijkbaar bij verkiezingen voor het Brusselse parlement een apart formulier geven om die zes te verkiezen. Indien je op een "Franstalige" partij gestemd hebt, is je keuze echter ongeldig voor dat tweede formulier en beslis je dus niet mee over die zes. Dat systeem maakt dus dat het niet nodig is "subnationaliteiten" onder de Brusselse burgers uit te delen. Maar...is dit waterdicht? Wat is een "Franstalige partij"? Wat denk je van dit scenario : een Franstalige partij maakt een afscheurinkje dat enkel opkomt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ze verklaren zich als Nederlandstalig, ze zetten er enkele Nederlandstaligen (of tweetaligen) op met een Franstalige vrouw of een Franstalige ouder .... Alle Franstalige Brusselaars stemmen daarop, op hun tweede formulier kiezen ze uit die partij een parlementslid voor de Vlaamse Gemeenschap. Resultaat : zes Franstalige parlementsleden. Klinkt misschien vreemd, maar een UF-er in het Vlaams Parlement is dat toch ook? Ik ben geïnteresseerd in alle opmerkingen, als altijd... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Die zes gedeputeerden voor Brussel zitten enkel in het Vlaams Parlement voor Gemeenschapsaangelegenheden. Oorspronkel was er in Vlaanderen een (Vlaamse) gewest- en een (Nederlandstalige) gemeenschapsregering, maar die zijn voor het gemak samengevoegd. Die zes mensen zijn een restantje van de gemeenschapsraad, omdat daar namelijk ook zes Vlaamse Brusselaars moesten in verkozen worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() 'k denk niet dat je taaltesten moet afleggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Er is geen regel die dat verhindert, maar op het UF na nemen geen Franstalige partijen deel aan de Vlaamse verkiezingen.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Om mijn vraag concreter te maken : stel ik richt een Belgicistische partij op, uitsluitend in Brussel opkomend. Franstaligen stemmen er massaal op. Gelden deze stemmen dan als "stem op een Nederlandstalige lijst" of dus : kan deze kiezer dan ook meestemmen voor die zes?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Parlementslid
|
![]() Als ik mij niet verigs moeten die kiezers in Brussel eerst kiezen of voor de Nederlandstalige danwel voor de Franstalige lijst gaan stemmen.
Vervolgens krijgen ze óf een stembrief voor de Nederlandstaligen óf een stembrief voor de Franstaligen. De kiezers/partijen zijn natuurlijk vrij om naar hun eigen voorkeur te kiezen. Maar de meeste kiezers/partijen kiezen natuurlijk voor hun eigen taallijst.
![]() |
#8 |
|
![]() Huh, moet je dat echt zeggen tegen een heer of dame aan de kiesloketjes : ik ben Franstalig?
Dat zou ik echt vreemd vinden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor de regionale verkiezingen zijn er NL- en FR-lijsten. Is dat een antwoord op je vraag? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Voor de gemeenteverkiezingen kan je een taalkeuze doen, maar dat is niet verplicht.
Er geldt dus op dat vlak alleen apartheid voor de regionale verkiezingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
Maar wat maakt een lijst een NL lijst? Is er een definitie? Een test? Allemaal een diploma van een Nederlandstalige school? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Tja, dat zijn Gemeenschapsparlementsleden. Bij stemming over gewestelijke aangelenheden mogen die niet meedoen...
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de BUB is dat uiteraard een bespottelijke keuze, aangezien we tweetalig zijn. Daarom dat we vorig jaar ook twee BUB lijsten in Brussel indienden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Dat een Franstalige immers op een Nederlandse lijst zal stemmen is immers ongezien he?
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Integendeel, een groot deel van de VBstemmers in Brussel zijn Franstalig, maar wij weigeren principieel te kiezen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]()
"Het geloof is een gevaar voor de mens, in plaats van zijn gelovigen gerust te stellen en hen helpen een zorgeloos leven te leiden, zaait het haat zoals Homofobie en Racisme." "Mijn God zal mij beschermen van jullie daden." Hij brandde goed, die Christen.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is de relevantie van die opmerking in deze discussie?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Maar door 2 lijsten in te dienen, verwar je het volk + je verdeeld je kiezers. Dus paasmaandag zal wel op een vrijdag moeten vallen, eer jullie ooit een verkozene zullen halen.
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
of anders gezegd, waar zitten de Belgicisten, bij de Walen of bij de Vlamingen?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |