![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() moest vandaag sint pieters leeuw zijn... 1/2 mensen die ik sprak waren franstalig.
Kan je dat geloven?Dit is dus niet de brusselse rand maar toch al een stuk in vlaams-brabant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij de komende gemeenteraadsverkiezingen willen de Franstaligen graag een vertaaldienst van officiële gemeentedocumenten naar het Frans verwezenlijkt zien. Zegt wel genoeg zeker? (voor de slechte verstaander: 'omfloerste' faciliteiten).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Mag ik een naieve algemene vraag stellen? Hoe kan een gemeente verfransen als er geen scholen zijn waar de voertaal Frans is? Zolang men resoluut weigert om dat er te laten komen, is er toch een barrière tegen verfransing?
Laatst gewijzigd door evilbu : 17 september 2006 om 12:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie weigert is een fascist.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is nochthans simpel. Je verhuist als Franstalige naar een Vlaamse gemeente. Je weigert Nederlands te praten met de andere bewoners. Stukje bij beetje volgen meer mensen hetzelfde voorbeeld. En plots ben je een significante "minderheid" die electoraal mogelijk belangrijk is en die zich kan verschuilen achter uitgeholde termen als "racisme" en "discriminatie".
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
Ik bedoel : het is toch ONZE FOUT als wij die verfransing in de hand werken door in een nietfaciliteitengemeente Franstalige scholen toe te laten (en ervoor betalen) ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 17 september 2006 om 15:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Tevens is het zo dat het gemeentepersonneel vaak frans praat tegen franstaligen. Op het containerpark van sint pieters leeuw zijn de klanten voor de helft franstalig en de parkwachters praten er dan ook frans tegen. Een schande. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hun plan zou dus niet doorgaan, als wij niet zo laks waren dus. Het is dus ONZE FOUT. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is in de eerste plaats het Brussels imperialisme dat hiervoor verantwoordelijk is. Wallonië heeft in principe geen enkel belang bij de verdere verfransing van de Rand, maar het zijn de Brusselse politici die in geval van communautaire conflicten de francofonie als bindmiddel inroepen en er Wallonië bijsleuren. Datzelfde Wallonië trapt vervolgens met beide voeten in de val, niet beseffend dat het hiermee zijn eigen ruiten ingooit ten overstaan van de Vlamingen en zelf het voortbestaan van België op de helling zet. Reken immers maar dat de eis van Di Rupo voor de uitbreiding van Brussel of het belangenconflict dat de Waalse regering inriep tegen de Vlaamse Wooncode vooral ingegeven zijn door de stemmen van Moureaux en Maingain op de achtergrond.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Europees Commissaris
|
![]() Franstaligen moeten Nederlands spreken en anders kunnen ze maar beter hun boeltje pakken!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() 1/20 is het meer tenzij ge naar de macro ging jah dan ...
![]() |
![]() |
#15 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Nederlandse les is meer om meer populair.
![]() |
#16 |
Europees Commissaris
|
![]() Klopt, eigenlijk zou ik graag eens Nederlands praten met ook buitenlandse studenten die dat volgen. Iemand een idee hoe ik dat kan doen?
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het kan zelfs de meerderheid geweest zijn. Qua opschriften viel het nogal mee in vergelijking met vilvoorde, grimbergen enzo. Maar het aantal franstaligen die ik dus toevallig sprak was zeer groot en ze spraken GEEN WOORD nederlands. En dan was er nog ene die tegen mij in het frans begon maar die eigenlijk duidelijk nederlands als moedertaal had. ![]() Ik neem nu wel aan dat het in realiteit geen 1/2 is maar eerder 1/5( mischien ook mensen uit brussel enzo). Maar dan nog vind ik het zeer veel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
Nederlands leren heb ik nog nooit een van die studenten zien doen.(Niet dat ik die mensen verwens hoor, altijd interessant zelfs ![]() Als je verfransing wil zien, moet je maar es naar de Panne gaan : de meest westelijke gemeente, vlak tegen de Franse grens. In een willekeurige restaurantje word je in het Frans aangesproken, als je geluk hebt kan het ook in het Nederlands als je erom vraagt. Verhuurders van die go-carts voor de kleintjes kunnen soms enkel Frans (die dingen zijn voor kinderen van tien jaar of minder...). Per ongeluk belde ik aan de deur van een mevrouw die naar buiten kwam en "Vous avez sonné?" vroeg. Ik zei iets terug in het Nederlands en ze sprak ook vloeiend (zelfs wat dialect ![]() Voor mij symboliseert de Panne echt een gebied, klevend aan de Franse grens, dat we kunnen maar niet mogen kwijtgeraken bij een splitsing. Die gigantische esplanade met dat standbeeld van Leopold I die daar Belgie "binnenviel" mag van mijn part weg. Laatst gewijzigd door evilbu : 17 september 2006 om 22:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Je moet soms 5 jaar wachten om iets te laten vervangen aan uw huis ectra... Nu over de jeugd hier, zul je grotendeels m(l)ee(g)lopers vinden thats all... Later trap ik het af naar Hasselt ofzo het is een paradijs waneer ik het vergelijk met S-P-L.
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |