![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Ik was mijn cursus geschiedenis aan het doorbladeren en in de recente geschiedenis van België is er één constante => communautaire kwesties verzieken heel de boel. Natuurlijk is dit niets nieuws voor het merendeel van jullie op deze subforum en deze gedachte leeft ook bij de gemiddelde Vlaming. Zie de sterke aanhang van de meer radicale Vlaamse bewegingen.
Toch blijf ik me afvragen waarom zelfs de radicale Vlaamse bewegingen een echte gelijkheid willen nastreven en/of een splitsing van beidde gewesten. Daar stel ik me toch enigszins vragen bij. Het idee om Vlaanderen te herenigen met Nederland klinkt mooi, maar de haalbaarheid kan in vraag gesteld worden. Dus blijkbaar zit men in een benarde situatie. Maar vaak zijn de simpele oplossingen de beste oplossingen voor een moeilijk probleem. Grondgebied verliezen vind ik persoonlijk geen optie, het gewicht van een land wordt nog altijd in zekere mate bepaalt door de oppervlakte en België is al zo klein. Gelijkheid is echter ook geen optie, want ook economische kracht is een beoordelingsfactor voor macht. En aangezien Vlaanderen het sterkst in zijn schoenen staat, denk ik dat het stilaan tijd wordt dat Vlaanderen de Franstalige "onderdrukt". Ik besef wel dat dit geen populaire stelling is en het met praten alleen niet zal kunnen worden bereikt. En alhoewel ik geweld afkeur, is een milde handslag soms goed voor hardleerse leerlingen en de Franstalige hebben blijkbaar nog niet geleerd dat hun rol stilaan uitgespeeld geraakt. Laatst gewijzigd door New Era : 8 juni 2006 om 19:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Leer een beetje nuanceren in het leven. Niet iedere Nederlandstalige Belg is verstandig en niet iedere Franstalige Belg is dom. Werp die clichés af en probeer gewoon in te zien dat België gewoon nood heeft aan nieuwe politici en nieuwe partijen. Hun oligopolie heeft lang genoeg geduurd en ze hebben er een institutioneel en economisch potje van gemaakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() New Era, de enige manier waarop Vlaanderen ooit Wallonië zal kunnen onderdrukken, is in een unitaire staat. Er is dan ook geen enkel consequent belgiscist die het unitarisme zou durven verdedigen.
Frans Van Cauwelaert stelde dan ook: "Federalisme is niet nodig, aangezien de Vlaamse meerderheid er zijn zin toch altijd kan doordrukken in een unitair systeem". Ik ben volks-soevereinist. Dus ben ik niet alleen een verdediger van de Vlaamse soevereiniteit, maar ook van de Waalse soevereiniteit (aangezien beide volkeren en zelfs naties zijn). In een federaal systeem is het eerder Wallonië die de soevereiniteit van de volkeren in de weg staat, en dus ben ik Vlaams-nationalist. In een unitair systeem is het eerder Vlaanderen die de soevereiniteit van de volkeren in de weg staat, en dus ben ik Waals-nationalist. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 8 juni 2006 om 20:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() New Era,
In onze tijd kan de grootte van het grondgebied echt geen argument meer zijn. In deze globalistische tijd zijn het immers over het algemeen kleine landen die het economisch het beste doen. Wanneer je de bevolkingsaantallen van de verschillende Europese landen zou nagaan, zou je zien dat Vlaanderen daarin een goede gemiddelde plaats inneemt. Veel landen van Europa hebben minder inwoners dan Vlaanderen, en doen het daarom niet slechter. Tot slot: kijk eens naar Montenegro Als ik me niet vergis telt die staat een 300.000tal inwoners. Waarom zou Vlaanderen met meer dan 6.000.000 inwoners dan te klein zijn? Laatst gewijzigd door lomeanor : 8 juni 2006 om 21:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ook is mijn probleem niet zozeer de intelligentie verschillen, aangezien de Vlaamse boegbeelden ook niet echt boegbeelden zijn van intelligentie. Mijn probleem is de arrogantie van vele Franstalige, die nog steeds denken dat hun taal/cultuur/... superieur is dan de Vlaamse en ons bekijken als boeren/fascisten/... Dit is echter geen cliché en hun gedrag mag wat worden bijgeschaafd. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door New Era : 9 juni 2006 om 08:31. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Gouverneur
|
![]() Vechten om je bestaansrecht is allerminst zinloos.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geeft een grotere bevolking u het recht om te onderdrukken? Voklssoevereiniteit: elk volk, ongeacht zijn grootte, moet het recht hebben soeverein te kunnen beslissen. Dus evengoed het Waalse als het Vlaamse. Het is niet omdat de Belgische staat die soevereiniteit ontzegt heeft aan Vlaanderen en Wallonië, dat wij moeten meestappen in die imperialistische politiek. Blijkbaar zitten de wraakgevoelens nogal sterk bij, aangezien u zich nu wil gaan afreageren op het Waalse volk, omdat Vlaanderen jarenlang onderdrukt is. En zoals dat altijd met repressailles gaat, tref je niet de schuldige (de Belgische staat en zijn heersende klasse), maar een ander slachtoffer: het Waalse volk. Wel ja. U zal een goed unitaristisch team kunnen vormen met Hans. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 9 juni 2006 om 14:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het minste dat men van ons kan zeggen, is dat we consequent zijn. Nooit gaan wij af van het unitaire pad, ook al weten we dat we het unitarisme waarschijnlijk niet onmiddellijk zullen kunnen herstellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Vlaanderen onafhankelijk is zeker niet zinloos, vooral niet voor onze economie. In Vlaanderen komt het werkloosheidspercentage overeen met het Europese gemiddelde, maar Wallonië trekt dit cijfer omhoog. Ook de geldstroom van Vlaanderen naar Wallonië is erg groot. Vlaanderen zal er dus wel bij varen, maar Wallonië? Voor hen is het misschien beter om samen te gaan met Frankrijk. De Oost-kantons kunnen we ook beter teruggeven aan Duitsland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of is het dan plots niet goed meer? ![]() Is uw partij uw separatistische ideeën wel genegen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat houdt Vlaanderen tegen om unaniem te gaan beslissen dat alle Walen binnen de 2 jaar feilloos Nederlands zouden moeten spreken? Of dat er in de administratie enkel Vlamingen zouden mogen zitten? Dat Franstalig onderwijs bij wet verboden is? Dat het cijnskierecht terug ingevoerd wordt, om het economisch sterkere Vlaanderen nog wat extra politeke slagkracht te geven? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Uw partij in elk geval wel! Elke dag moeten wij vechten tegen de dramatische gevolgen van uw separatisme.
Ik heb alsnog geen partij, maar als er zo één zou komen zou het een reünionistische partij zijn die zich afzet tegen separatisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
De Limburgers mogen dus van mij ook meedoen ![]() En euh, separatisme? Ik wil van Wallonië en Frankrijk één groot land maken! ...Ik heb geen partij. Laatst gewijzigd door Kweepeer : 9 juni 2006 om 17:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Indien Zuid-België Nederlandstalig zou geweest zijn, zou u geen probleem hebben gehad met België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Ik geef toe dat het feit dat Wallonië Franstalig is voor mij ook meespeelt dat ik Vlaanderen onafhankelijk wil. Hiermee wil ik NIET zeggen dat ik de Walen als minderwaardig beschouw. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Waar merkt u dat egoïsme?
|
![]() |
![]() |