Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2006, 04:42   #1
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard Verkeersveiligheid... enkel iets voor Vlamingen. - Deel twee.

Citaat:
Waalse regering verwerpt inhaalverbod vrachtwagens

Minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (SP.A) denkt dat het meningsverschil nog ,,overbrugbaar'' is.

Begin juni maakte de federale ministerraad een akkoord bekend om een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens in te voeren op ruim 2.100 kilometer 2x2-wegen. Dat behoorde toen tot een compromis waarin de snelheidsbeperking tot 80 per uur, waar de SP.A om had gevraagd, werd begraven. Het algemene inhaalverbod vervangt het bestaande inhaalverbod bij regenweer, dat in de praktijk tot veel discussie leidde en dat amper werd gecontroleerd.

Het ontwerp kan op heel wat tegenkanting rekenen, onder meer bij de transportfederatie Febetra. Ook in de gewestregeringen, die om advies zijn gevraagd, stijgt gemor op.

De Waalse regering heeft het inhaalverbod op 2x2-wegen donderdag zelfs afgewezen. De Waalse regering heeft net geïnvesteerd in verwisselbare borden, die het mogelijk maken om inhalen al dan niet te verbieden voor zware vrachtwagens, naar gelang van de omstandigheden. Waals minister van Mobiliteit André Antoine (CDH) vreest naar verluidt dat die investering nutteloos wordt door de federale beslissingen.

De Vlaamse regering beslist tegen 20 juli welke houding ze aanneemt, maar ook daar valt het inhaalverbod niet bij iedereen in goede aarde. Eind juni hebben minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) en minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) al een robbertje uitgevochten over het thema. Peeters had kanttekeningen geplaatst bij het algemene inhaalverbod en vond dat Vlaanderen een ,,verstandig inhaalverbod'' had, dat inhalen beperkt tot bepaalde uren en plaatsen. Op sommige stroken bestaat trouwens al een vast inhaalverbod.

Van Brempt, de bevoegde minister, vond dat Peeters voor zijn beurt sprak. Zij wil alleen weten van uitzonderingen op het inhaalverbod als daar goede argumenten voor zijn en de verkeersveiligheid gegarandeerd blijft. Van Brempt werkt op dit moment aan een advies in naam van de Vlaamse regering.

Federaal minister Landuyt maakt zich niet te veel zorgen. ,,Vandaag kan de Waalse regering inhalen door zware vrachtwagens verbieden in sommige omstandigheden, in de nieuwe regeling zou ze in sommige omstandigheden inhalen kunnen toestaan'', zegt hij. ,,De discussie gaat dus over de uitzonderingen. We hebben een meningsverschil dat volgens mij overbrugbaar is.''
en zoals gewoonlijk zal de kost van die controle gaan naar de federale pot terwijl wallonië geen inspecties doet... Een transfer once again. Cute. De bubbers kunnen het hier komen verdedigen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 16 juli 2006 om 04:44.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 13:57   #2
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Verkeersveiligheid is per definitie een zaak van nationaal belang.
Daar kunnen de deelregeringen niet in kiezen welke regels bij hun toepasbaar zijn. Iedereen gelijk voor de wet, punt basta.
Het zou van de zotte zijn als in de walen andere inhaal regels gelden , als in Vlaanderen.
Ooit slachtoffers gezien van verkeer of ooit geweest?
Wel ik zie ze dagelijks beroeps halve. Wel voor die mensen telt niet waar en hoe het gebeurt is, alst maar voorkomen wordt en effectief aan verkeersveiligheid gewerkt wordt.
Dus als die verdeeldheid tussen Vlaanderen en Wallonie zich ook op dit gebeid uitstrekt... nie te verwonderen da we in de ogen van de Ollanders domme belgen zijn.
Tis echt te belachelijk daarover te discussieren.
Nen S-bocht is gevaarlijk ongeacht waar die ligt, ongeacht ras van de chauffeur, religie, gewest, politieke voorkeur. En der zijn regels en snelheden bepaald hoe die veilig te pakken, voor iedereen geldend.
Verkeersregels zijn universeel, boven ras, stand of wath ever.
Behalve GB want daar kunde tioch beter links rije
Tja uitzonderingen zijn er altijd, maar das gelukkig geen communotair probleem.

We kunne eigelijk van de verkeersregels wat leren in omgaan met mekaar, want die zijn niet racistisch, noch cultureel of religieus bepaald.
Of toch, in de Islam? Daar zal ne kameel zekrs voorrang hebben op het vervoermiddel van een "ongelovige"westerling

Laatst gewijzigd door stropkeuh : 16 juli 2006 om 13:59.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 21:35   #3
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Doet me eraan denken: is die flitspaal in Geel al terecht?
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2006, 20:33   #4
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Verkeersveiligheid is per definitie een zaak van nationaal belang.
Daar kunnen de deelregeringen niet in kiezen welke regels bij hun toepasbaar zijn. Iedereen gelijk voor de wet, punt basta.
Het zou van de zotte zijn als in de walen andere inhaal regels gelden , als in Vlaanderen.
Ooit slachtoffers gezien van verkeer of ooit geweest?
Wel ik zie ze dagelijks beroeps halve. Wel voor die mensen telt niet waar en hoe het gebeurt is, alst maar voorkomen wordt en effectief aan verkeersveiligheid gewerkt wordt.
Dus als die verdeeldheid tussen Vlaanderen en Wallonie zich ook op dit gebeid uitstrekt... nie te verwonderen da we in de ogen van de Ollanders domme belgen zijn.
Tis echt te belachelijk daarover te discussieren.
Nen S-bocht is gevaarlijk ongeacht waar die ligt, ongeacht ras van de chauffeur, religie, gewest, politieke voorkeur. En der zijn regels en snelheden bepaald hoe die veilig te pakken, voor iedereen geldend.
Verkeersregels zijn universeel, boven ras, stand of wath ever.
Behalve GB want daar kunde tioch beter links rije
Tja uitzonderingen zijn er altijd, maar das gelukkig geen communotair probleem.

We kunne eigelijk van de verkeersregels wat leren in omgaan met mekaar, want die zijn niet racistisch, noch cultureel of religieus bepaald.
Of toch, in de Islam? Daar zal ne kameel zekrs voorrang hebben op het vervoermiddel van een "ongelovige"westerling

Jij pleit nu voor een Europeese aanpak. De verkeersregels zijn in de Europeese landen niet gelijk. De Belgische zijn anders dan de Ollanders, Franse , Spaanse, enz .. .
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2006, 21:44   #5
stropkeuh
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal Bekijk bericht
Jij pleit nu voor een Europeese aanpak. De verkeersregels zijn in de Europeese landen niet gelijk. De Belgische zijn anders dan de Ollanders, Franse , Spaanse, enz .. .
Ik had het in mijn stukje enkel over Belgie in relatie tot verschil in standpunten van deelregeringen. Dat zoiets als verkeer daar niet mag van afhankelijk zijn in één land.
Tuurlijk zijn er zaken iets anders in de andere landen , per land verschillend, nationaal bepaald.
Ik ga er niet vanuit dat in bv Zwitserland in de kantons waar men duits spreekt andere regels zijn bij inhalen, dan in de frans sprekende kantons.
En miss is het goed dat er dingen Europees zijn, maar ik denk ook dat verkeersregels ook bepaald worden door de infra structuur van de streek.
Op een tweebaans weg in Holland kunde 80 rije , maar een tweebaans weg die door de Alpen kronkelt gaat dat niet. Dan ligt ge zo de bocht uit en daar zal miss de 50 regel gelden.
Dus helemaal Europees gaat ook nie.
Oud 18 juli 2006, 08:55   #6
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik had het in mijn stukje enkel over Belgie in relatie tot verschil in standpunten van deelregeringen. Dat zoiets als verkeer daar niet mag van afhankelijk zijn in één land.
Tuurlijk zijn er zaken iets anders in de andere landen , per land verschillend, nationaal bepaald.
Ik ga er niet vanuit dat in bv Zwitserland in de kantons waar men duits spreekt andere regels zijn bij inhalen, dan in de frans sprekende kantons.
En miss is het goed dat er dingen Europees zijn, maar ik denk ook dat verkeersregels ook bepaald worden door de infra structuur van de streek.
Op een tweebaans weg in Holland kunde 80 rije , maar een tweebaans weg die door de Alpen kronkelt gaat dat niet. Dan ligt ge zo de bocht uit en daar zal miss de 50 regel gelden.
dus aangepast aan de regio he...Vlaanderen is helemaal anders van uitzicht dan Wallonie ... dus zijn andere regels verdedigbaar...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2006, 22:14   #7
zorlac
Parlementsvoorzitter

zorlac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
dus aangepast aan de regio he...Vlaanderen is helemaal anders van uitzicht dan Wallonie ... dus zijn andere regels verdedigbaar...
Nu nog zorgen dat die poolse, spaanse, .....etc. chauffers dat ook snappen.

Anderzijds hebt u wel gelijk...Vlaanderen is idd anders dan Wallonië, niet alleen van uitzicht.
Dus splitsen lijkt me dan ook de beste oplossing. (is voor die chauffeurs ook beter/duidelijker..... )
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2006, 23:22   #8
ilfalco
Minister-President

Standaard

Citaat:
inhaalverbod vrachtwagens
mag er voor mijn part snel komen...ik erger me aan de vrachtwagens die tegen een slakkengang andere vrachtwagens proberen voorbij te steken terwijl ze zo voor gevaarlijke situaties zorgen.Een wegenvignet voor buitenlandse vrachtwagens mag er ook komen.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2006, 07:14   #9
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men kan altijd lokale snelheidsbeperkingen opleggen. Is nu ook zo.
Als er één ding egaal zou moeten zijn in Europa, dan zijn het wel de verkeersregels.
Wat voor zin heeft het bvb dat in heel Europa de voorrang van rechts absoluut is, met als uitzondering Belgie.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2006, 07:17   #10
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Ze hebben eventjes gene tijd om erachter te zoeken. Iedereen is druk achter Kaplan aan het zoeken.
Oud 20 juli 2006, 08:01   #11
stropkeuh
Parlementslid

Standaard

Oorspronkelijk bericht door Jong N-VA'er

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Ze hebben eventjes gene tijd om erachter te zoeken. Iedereen is druk achter Kaplan aan het zoeken.
Miss kan hij er zelf ff met zijn digitale camera gaan staan.
En stel da hij Kaplan flitst en zo kan pakken? Direc de held van Belgie
Oud 20 juli 2006, 09:34   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ilfalco, je voorstel is hierbij gesteund.

Ook Duitsland heeft een vignet voor buitenlandse vrachtwagens. En zelfs een beperking op verkeer van vrachtwagens op zondag. We kunnen die regels Europees laten doorvoeren.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2006, 14:28   #13
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Jong N-VA'er

Miss kan hij er zelf ff met zijn digitale camera gaan staan.
En stel da hij Kaplan flitst en zo kan pakken? Direc de held van Belgie
Ge moogt het in 't frans ook zeggen, als het in 't nederlands te moeilijk is, hoor
Oud 21 juli 2006, 10:02   #14
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
en zoals gewoonlijk zal de kost van die controle gaan naar de federale pot terwijl wallonië geen inspecties doet... Een transfer once again. Cute. De bubbers kunnen het hier komen verdedigen.
Doet me eerder denken aan het zoveelste probleem geschapen door het federalisme. Dit is immers een dispuut tussen de verschillende regeringen die ons landje "rijk" is.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2006, 10:22   #15
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Doet me eerder denken aan het zoveelste probleem geschapen door het federalisme. Dit is immers een dispuut tussen de verschillende regeringen die ons landje "rijk" is.
Het federalisme is dan weer een probleem geschapen door het unitarisme. Dat is immers een onzinnige en onwerkbare poging om een kunstmatige unie te bewerkstelligen tussen de twee verschillende grote economische en politieke culturen die ons landje "rijk" is.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2006, 11:55   #16
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Het federalisme is dan weer een probleem geschapen door het unitarisme. Dat is immers een onzinnige en onwerkbare poging om een kunstmatige unie te bewerkstelligen tussen de twee verschillende grote economische en politieke culturen die ons landje "rijk" is.
Het federalisme is geschapen door de Volksunie en andere politici die er hun voordeel in vonden.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2006, 12:04   #17
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het federalisme is geschapen door de Volksunie en andere politici die er hun voordeel in vonden.
Het federalisme is in de eerste plaats gevraagd door Wallonië, toen het unitarisme niet meer werkbaar bleek, en Wallonië voor machtsverlies vreesde.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2006, 12:07   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Draai je plaat eens om, Hans.
Altijd hetzelfde gekras doet op de duur pijn aan de oren.
Oud 21 juli 2006, 12:09   #19
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judge

het mag u verbazen dat eind jaren '60 vooral Wallonië vragende partij was voor federalisme. De Vlamingen wilden enkel een beperkte culturele autonomie. De Walen wilden echter zelf hun eigen slabakkende economie beheren en vonden dat er in de Belgische regering teveel aandacht ging naar de haven van Antwerpen en de snelgroeiende Vlaamse economie.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be