![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Speciaal voor een flamingant die orangisten spammers noemt:
Uit ons overzicht aan communautaire stellingen: Separatisme werkt als een splijtzwam De redenering is als volgt: Separatisme is een manier om met de dingen om te gaan, meer bepaald om zich bij meningverschil terug te trekken op een eigen stukje grond. Herhaal je die "conflict-strategie" voor elk denkbaar meningsverschil, eindigt ieder op zijn eigen vierkante meter grond: de "Ik-Natie". Een aanzet daartoe merk je aan autonomie tendenzen binnen Nederland: Friesland en de Zuid-Nederlandse provincies (echt van Nederland dus) De omgekeerde strategie: verenigen om conflicten op te lossen, werkt ook niet -want eindig je bij een wereld-regering - en dan geldt: "Vluchten kan niet meer". Dus: niet versnipperen en niet eindeloos herenigen, daartussen heb je een "evenwicht" en voor ons heet dat evenwicht "België".
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 7 juli 2006 om 16:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Wat een lachwekkende onzin.Belgie is gewoon een feitelijke toestand tot stand gekomen door historisch toeval die men ons als dogma wil voorstellen.We moeten terug naar de situatie van voor 1830 minus de walen die we cadeau geven aan de fransen.Belgie moet en zal met alle daartoe feitelijk nuttige middelen vernietigd worden
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zelden zulk een belachelijke nonsens gelezen. Een hele reeks van valse analogieën en emo-argumentjes maken bitter weinig indruk op mij.
Laatst gewijzigd door van Maerlant : 7 juli 2006 om 17:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() die conflict-strategie, bedoel je daarmee de resolute "NON" op vlaamse verzuchtingen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Welke autonome tendenzen zijn er zoal waarneembaar in Zuid-Nederland? (en Breda moet z'n mond houden
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Weezer : 7 juli 2006 om 18:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Is Vlaanderen en Nederland samenvoegen of Europese staten verenigen eindeloos herenigen? Trouwens voor ons worden die conflicten niet opgelost (cfr. Brussel-Halle-Vilvoorde) door uw evenwicht, het is blijkbaar een evenwicht dat nog te veel naar "herenigen" helt... Daardoor moeten we dus splitsen om het Belgische onevenwicht te doorbreken. C'est simple comme bonjour...
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Brussel niet, Halle en Vilvoorde wel. Het probleem bestaat erin dat BHV net het failliet van de naïeve Belgische idylle van Black Cat aantoont. Een unitaire staat kan dat probleem niet oplossen, verre van, wél een echte federale loyaliteit.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister-President
|
![]() Dan is het toch maar jammer dat het kiesrecht een federale materie is... Als je wil discussiëren over politiek, moet je wel weten waarover je het hebt, niet?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ter zake: Of het nu BHV is, of transferts, er zijn verschillende problemen in België, waaronder communautaire. Het argument is dat als je voor elk probleem een territoriale oplossing moet bedenken, je eindigt bij eindeloze versnippering: de logica, de aanpak zet zich door op alle terreinen. Dus is kiezen voor het vinden van oplossingen beter dan het reserveren van ieder zijn lapje grond. Wat is, anderzijds, het verschil tussen de hereniging van Duitsland, Viëtnam, of mogelijk zelfs Korea, en het herenigen van de Nederlanden (Leve Beatrix)? Minstensens twee punten: (1) De Duitse, Viëtnamese, ... scheiding was van korte duur, de eenheid relatief historisch, bij de "Nederlandse Eenheid" ligt dat omgekeerd. (2) De cultuur- en bestuurskloof tussen Nederland en België is zeer groot en vooral: zeer oud. De schaal "België" is dus maximum en minimum tegelijk, en dus een de verantwoorde grootte van onze natie. Daarom noem ik België een "kantelpunt": kleiner betekent versnipperen, groter betekent "opgeslokt worden".
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Dat dacht ik niet, evenmin het eeuwige "vercommunautariseren" van maatschappelijke problemen door flaminganten. Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat Walonië boven kritiek verheven is.
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#15 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
2, Over dat 'kantelpunt'-idee heb ik al eens opgemerkt dat het een lege doos is, een begrip dat je met evenveel recht op Vlaanderen of het VKN zou kunnen toepassen.
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() Er zijn nog andere scherpe tegenstellingen in België. Waarom zouden we daar dan geen "grond" voor voorzien. Zoiets als:
West-Vlaanderen: monokini, abortus, Vlaams, Vrijzinnig Oost-Vlaanderen: badpak, geen abortus, Vlaams, katholiek Antwerpen: paterspij, geen abortus, Aantwaarps, voor industriëlen Limburg: Limburgs
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is het niet de grote bureaucratie in België die het evenwicht verstoort? Teveel overheden, teveel gedraai, gekissebis, en teveel overheidspersoneel? Oplossing: 2 soorten overheden: Macht naar de gemeentes en 1 (exclusief controlerende) federale overheid. Simpel en effectief.
Ik wil hiermee niet zeggen dat ik tegen een hereniging ben, ik probeer enkel een oplossing aan te dragen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling