Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Journaals ondertitelen in de andere landstaal?
Ja, een uitstekend idee. 21 42,86%
Nee, een lamentabel idee. 25 51,02%
Geen mening / Ik weet het niet. 3 6,12%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2006, 19:50   #1
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard VRT en RTBF-journaals ondertitelen

Mijns inziens is het noodzakelijk dat het VRT-journaal in het Frans en het RTBF-journaal in het Nederlands wordt ondertiteld. Op deze wijze kunnen ook Belgen die niet beide landstalen machtig zijn a) kennis nemen van de kwesties die de broederregio bezig houden en b) kennis nemen van de manier waarop de broederregio de "eigen" regio percipieert. Dit ter kennis en wederzijds begrip.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 19:58   #2
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Ik heb de Franse (en ook de Duitse) taal niet meer nodig gehad nadat ik afstudeerde.
Ik ben die talen dan ook grotendeels verleerd.
Als ik die terug wil aanleren ga ik wel naar een avondschool, ik kijk niet naar het nieuws om talen te leren.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 20:00   #3
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

RTBF zou er beter aan doen zijn anderstalige programma's en nieuwsitems eens beginnen te ondertitelen in plaats van dubben. Dan zouden sommige Franstaligen misschien eindelijk beginnen te beseffen dat niet iedereen ter wereld Frans spreekt. Het zou hun talenkennis zeker geen kwaad doen.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 21 augustus 2006 om 20:01.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 20:03   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Mijns inziens is het noodzakelijk dat het VRT-journaal in het Frans en het RTBF-journaal in het Nederlands wordt ondertiteld. Op deze wijze kunnen ook Belgen die niet beide landstalen machtig zijn a) kennis nemen van de kwesties die de broederregio bezig houden en b) kennis nemen van de manier waarop de broederregio de "eigen" regio percipieert. Dit ter kennis en wederzijds begrip.
De Franstaligen dubben zelfs hun speelfilms. Ze kunnen niet tegelijk de film bekijken en de ondertiteling lezen zoals de Vlamingen.
Oud 21 augustus 2006, 20:05   #5
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
RTBF zou er beter aan doen zijn anderstalige programma's en nieuwsitems eens beginnen te ondertitelen in plaats van dubben. Dan zouden sommige Franstaligen misschien eindelijk beginnen te beseffen dat niet iedereen ter wereld Frans spreekt. Het zou hun talenkennis zeker geen kwaad doen.
Denk je nu werkelijk dat die walen zo dom zijn dat ze niet weten dat er gedubd wordt?
Wallonië heeft (net als Frankrijk, Duitsland, Spanje,...) een dubcultuur.
Vlaanderen heeft (net als Nederland, Scandinavië,...) een ondertitelingscultuur.
Elk systeem heeft zijn voor- een nadelen, maar daarom is het andere nog niet achterlijk.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 20:06   #6
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Denk je nu werkelijk dat die walen zo dom zijn dat ze niet weten dat er gedubd wordt?
De ironische noot in mijn zin is u duidelijk ontgaan?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 20:09   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Wallonië heeft (net als Frankrijk, Duitsland, Spanje,...) een dubcultuur.
Vlaanderen heeft (net als Nederland, Scandinavië,...) een ondertitelingscultuur.
Elk systeem heeft zijn voor- een nadelen, maar daarom is het andere nog niet achterlijk.
Waar haal jij dat 'achterlijke' vandaan?
Oud 21 augustus 2006, 20:16   #8
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Direct voorstander van!
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 20:22   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een beetje laat vinden jullie ook niet?

Het eventuele 'wederzijdse' begrip dat tot de mogelijkheden had behoord is allang naar de vaantjes geholpen door de Belgische verfransingsmachine.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 20:30   #10
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Een beetje laat vinden jullie ook niet?

Het eventuele 'wederzijdse' begrip dat tot de mogelijkheden had behoord is allang naar de vaantjes geholpen door de Belgische verfransingsmachine.
Waar 99% van de Franstaligen geen schuld aan treft.

Dat wederzijds begrip zal toch moeten komen. Of we nu binnen België tesamen leven of als buur na-België. Ik ga er mijn fietsweekendjes in de Ardennen niet voor laten.
Oud 21 augustus 2006, 20:47   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

'Moeten' staat op stal.

Wederzijds begrip kweek je eerder door in goede verstandhouding te scheiden als de, tot een verstandshuwelijk gedwongen, partners elkaar beu zijn dan via ondertiteling van elkaars nieuws.

Het waren niet de Vlamingen die weigerden van Belgique een tweetalig land te maken. Tot op vandaag is Frans de verplichte tweede taal in het Vlaamse onderwijs.

Wie geen ondertitelcultuur heeft zal uit een ondertiteld journaal nauwelijks iets leren en andersom is het toch al veel minder nodig.
Oud 21 augustus 2006, 20:51   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar 99% van de Franstaligen geen schuld aan treft.
Probeer daar een hoop Vlamingen uit Brussel, de Vlaamse rand, en zelfs daar ver buiten maar eens van te overtuigen.
Oud 21 augustus 2006, 21:03   #13
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
'Moeten' staat op stal.

Wederzijds begrip kweek je eerder door in goede verstandhouding te scheiden als de, tot een verstandshuwelijk gedwongen, partners elkaar beu zijn dan via ondertiteling van elkaars nieuws.

Het waren niet de Vlamingen die weigerden van Belgique een tweetalig land te maken. Tot op vandaag is Frans de verplichte tweede taal in het Vlaamse onderwijs.

Wie geen ondertitelcultuur heeft zal uit een ondertiteld journaal nauwelijks iets leren en andersom is het toch al veel minder nodig.
Als er geen wederzijdsbegrip is, kan je ook niet in goede verstandhouding scheiden. Je kan wel in een slechte verstandhouding scheiden en achteraf tabula rasa maken en wederzijds begrip opbrengen al is dit veel moeilijker.

Publieke opinie naar buiten toe is zeer belangrijk, steeds meer en meer. Vlaanderen zou daar beter werk van maken. Ondertiteling van het nieuws zou daar een rol in kunnen spelen.

Moeten staat niet op stal ... We gaan hier geen denkbeeldige Berlijnse muur of Joodse veiligheidsmuur rond Vlaanderen plaatsen. Wij moeten begrip opbrengen voor onze buren, maar zij ook voor ons. We leven hier nog altijd op nen zakdoek groot.
Oud 21 augustus 2006, 21:19   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben ook een keer gescheiden.
Tegen de zin van mijn onverantwoordelijke echtgenoot. Zijn antwoord was gewoon: NON! Jij zult niet van mij scheiden. IK ga NIET mee naar een notaris of advokaat om de scheiding te regelen. IK wil immers niet scheiden want ik heb het goed, al is het dan ten koste van jou.

Denk je dat het hem geholpen heeft?

In alle geval heb je in die zin gelijk dat ik hem na de scheiding nooit meer heb willen zien. Had hij er met goed fatsoen aan meegewerkt, ik zou zelfs voor hem zijn blijven zorgen in de mate van het mogelijke.
Oud 21 augustus 2006, 21:41   #15
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik ben ook een keer gescheiden.
Tegen de zin van mijn onverantwoordelijke echtgenoot. Zijn antwoord was gewoon: NON! Jij zult niet van mij scheiden. IK ga NIET mee naar een notaris of advokaat om de scheiding te regelen. IK wil immers niet scheiden want ik heb het goed, al is het dan ten koste van jou.

Denk je dat het hem geholpen heeft?

In alle geval heb je in die zin gelijk dat ik hem na de scheiding nooit meer heb willen zien. Had hij er met goed fatsoen aan meegewerkt, ik zou zelfs voor hem zijn blijven zorgen in de mate van het mogelijke.
Als je ziet hoe moeizaam wij Nederland kunnen bewegen om internationale verdragen t.a.v België te eerbiedigen of hoe moeizaam wij andere broodnodige samenwerking kunnen opzetten met Nederland. Dan heb ik liever geen buur ten zuide (waar we zo gezegd lekker goed vanaf zijn) die pas echt gaat dwarsliggen bij menig stap die Vlaanderen wilt zetten.

Als het effe kan zou ik toch maar alles uit de kast halen om dit te vermijden.
Oud 21 augustus 2006, 21:45   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Lukt dat dan beter met Frankrijk en Duitsland?

Lukte het dan in eigen land om een onwettige kieskring te splitsen?
Oud 21 augustus 2006, 21:46   #17
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

hoe ga je dat inplementeren? Bij mijn weten is het vrt-journaal al ondertiteld, voor doven en slechthorenden. Mijn vrouw vindt het de ideale manier om aan haar nederlands te werken (als spaanstalige).
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 21:49   #18
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Lukt dat dan beter met Frankrijk en Duitsland?

Lukte het dan in eigen land om een onwettige kieskring te splitsen?
Wel ik mag hopen dat Nederland, Frankrijk en Duitsland geen directe haatgevoelens hebben tov België en enkel in eigen belang menen te handelen. Als Wallonië niet enkel in eigen belang handelt maar omwille van revanche gevoelens nog eens irrationeel gaat dwarsliggen hebben we het helemaal gehad.
Oud 21 augustus 2006, 21:51   #19
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
hoe ga je dat inplementeren? Bij mijn weten is het vrt-journaal al ondertiteld, voor doven en slechthorenden. Mijn vrouw vindt het de ideale manier om aan haar nederlands te werken (als spaanstalige).
Via digitale televisie zal dat geen probleem zijn om dat journaal ondertiteld te hebben kwartier na eerste 'LIVE' uitzending. Iedereen die daarna een 'herhaling' wenst te zien kan zijn taal kiezen (DE, EN, FR, ES bijvoorbeeld).
Oud 21 augustus 2006, 21:51   #20
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
Wel ik mag hopen dat Nederland, Frankrijk en Duitsland geen directe haatgevoelens hebben tov België en enkel in eigen belang menen te handelen. Als Wallonië niet enkel in eigen belang handelt maar omwille van revanche gevoelens nog eens irrationeel gaat dwarsliggen hebben we het helemaal gehad.
Ons haten nee maar wel met België lachen : Blijkbaar zijn ze op de hoogte in het buitenland over de 28 gevangenen die hun gevangenis hebben "verlaten"................
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be