Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2006, 15:24   #1
brusselaar
Vreemdeling

Standaard leterme heeft gelijk

Leterme heeft gelijk
Vele Franstaligen in de Rand stemden voor de etnische lijst Union Francofone. Waarmee ze politiek afglijden tot het niveau van Tutsi's versus Hutu's
Bart De Wever

over etnische lijsten bij de Brusselse gemeenteraadsverkiezingen

Entre le fort et le faible c'est la liberté qui opprime et la loi qui libère. Het is een evidentie die de Franstalige Canadezen in Québec goed voor ogen houden. Ze beschermen er hun culturele identiteit tegen het Angelsaksische overwicht met zeer strenge taalwetgeving die strikt wordt toegepast. Lange tijd was dat ook de logica van de Vlaamse Beweging. De taalvrijheid van het België van 1830 was immers de vrijheid van de elite om nooit Nederlands te moeten gebruiken. Met het cijnskiesrecht was de democratie trouwens tot deze elite beperkt. Het zou bijna 140 jaar duren vooraleer de volkstaal in Vlaanderen wettelijk verankerd werd als taal van bestuur en onderwijs. Het enige alternatief, een veralgemeende tweetaligheid van heel België, werd door de Franstaligen van de hand gewezen. Het idee om Nederlands te moeten spreken was onoverkomelijk. Zelfs het feit dat men dat in Vlaanderen zelf wou, vond men een aantasting van de Franstalige rechten. "Ils nous ont pris la Flandre", schreef Jules Destrée in 1912 in zijn beroemde brief aan de koning. Op dat moment had de Vlaamse Beweging met veel moeite en grote onvolkomenheden de bestuurlijke tweetaligheid van Vlaanderen bereikt. Het werd bekeken als de overwinning van de achterlijkheid op het universalisme. Deze cultureel imperialistische attitude raakten de Franstaligen nooit kwijt, ook niet na de economische neergang van Wallonië. Zeker niet in Brussel, waar men na veertig jaar nog altijd niet klaar is om de taalwetgeving toe te passen. Bekeerlingen zijn nu eenmaal de fanatiekste gelovers. De gewone bevolking in Brussel, het gebied binnen de huidige Kleine Ring, was in 1830 nog zo goed als volledig Nederlandstalig. Daarna veranderde een klassieke language shift in drie generaties Jan in Jean en Maria in Marie. Niet met de soldatenlaars, zoals in Frankrijk de boeren tot Fransen werden geschopt, maar met sociologische druk keerde het taalbeeld van Brussel volledig om. Achtereenvolgens werden Laken, Haren, Neder-Over-Heembeek, Elsene, Sint-Gillis, Sint-Joost-ten-Node, Etterbeek, Schaarbeek, Sint-Jans-Molenbeek, Anderlecht, Vorst, Watermaal-Bosvoorde, Ukkel, Sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Pieters-Woluwe, Koekelberg, Jette, Sint-Agatha-Berchem, Evere en Ganshoren door Brussel opgeslokt om dezelfde culturele genocide te ondergaan. De vastlegging van de taalgrens in 1963 kwam net op tijd om de territoriale aansluiting van Brussel bij Wallonië te verhinderen. De sociaal-economische opgang van Vlaanderen stopte sindsdien ook de language shift in Brussel zelf. De evolutie van de mobiliteit, de urbanistische verloedering van de hoofdstad en de toevloed van migranten, dreven de Franstalige Brusselaars echter tegelijk in grote drommen richting Vlaams-Brabant. Het idee om daar (opnieuw) Nederlands te gaan spreken, lijkt voor velen van hen op zijn zachtst gezegd moeilijk verteerbaar. Anders dan de honderdduizenden arme Vlamingen die in de negentiende eeuw naar Wallonië uitweken of dan de Vlamingen die vandaag een relatief goedkoop lapje grond zoeken in Waals-Brabant, oordelen zij dat de streek zich moet aanpassen aan hen en niet omgekeerd. Dat de taalwetgeving dat in de weg staat, zien ze als een aantasting van hun mensenrechten, die ze tot bij de Verenigde Naties gaan aanklagen. Bij de eerste rechtstreekse verkiezing van het Vlaams Parlement, waarbij de kieskring Halle-Vilvoorde niet vasthangt aan Brussel, stemden vele Franstaligen in de Rand dan maar voor de etnische lijst Union Francofone. Waarmee ze politiek afglijden tot het niveau van Tutsi's versus Hutu's. De Vlaamse vraag om het kiesarrondissement ook federaal te splitsen -niet meer dan een aanpassing aan de grondwettelijke logica- versterkte nog deze tendens. In oktober zullen er bij de gemeenteraadsverkiezingen meer etnische lijsten zijn dan ooit. En na de volgende federale verkiezingen moet Brussel opnieuw kunnen uitbreiden, zingen de Franstalige partijen in koor. Di Rupo droomt zelfs weer hardop van de aansluiting bij Wallonië. Dat veel Vlamingen dat ongeïnteresseerd ondergaan of zelfs actief sympathiseren met Franstaligen die iedere Vlaamse reflex afdoen als een uiting van racisme, doet me denken aan een historisch citaat van wijlen Hugo Schiltz: "Dit is mijn volk, ik heb er geen ander".

Bart De Wever is voorzitter van de N-VA. Voor 'De gedachte' schrijft hij om de twee weken een opiniestuk.

De Morgen, pagina 12, 692 woorden
© Uitgeverij De Morgen NV
brusselaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 15:36   #2
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Snuggere commentaar. En zij die stemmen op het VB of NVA (en dat zijn er veel meer) doen goed, zeker? De meeste Franstaligen stemmen niet eens op UF, ook niet in de Rand.

Weer zo'n Vlaams-nationaal nepprofiel.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 15:37   #3
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Deze keer moet ik Dewever gelijk geven.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 16:00   #4
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brusselaar Bekijk bericht
Leterme heeft gelijk
Vele Franstaligen in de Rand stemden voor de etnische lijst Union Francofone. Waarmee ze politiek afglijden tot het niveau van Tutsi's versus Hutu's
Bart De Wever

over etnische lijsten bij de Brusselse gemeenteraadsverkiezingen

Entre le fort et le faible c'est la liberté qui opprime et la loi qui libère. Het is een evidentie die de Franstalige Canadezen in Québec goed voor ogen houden. Ze beschermen er hun culturele identiteit tegen het Angelsaksische overwicht met zeer strenge taalwetgeving die strikt wordt toegepast. Lange tijd was dat ook de logica van de Vlaamse Beweging. De taalvrijheid van het België van 1830 was immers de vrijheid van de elite om nooit Nederlands te moeten gebruiken. Met het cijnskiesrecht was de democratie trouwens tot deze elite beperkt. Het zou bijna 140 jaar duren vooraleer de volkstaal in Vlaanderen wettelijk verankerd werd als taal van bestuur en onderwijs. Het enige alternatief, een veralgemeende tweetaligheid van heel België, werd door de Franstaligen van de hand gewezen. Het idee om Nederlands te moeten spreken was onoverkomelijk. Zelfs het feit dat men dat in Vlaanderen zelf wou, vond men een aantasting van de Franstalige rechten. "Ils nous ont pris la Flandre", schreef Jules Destrée in 1912 in zijn beroemde brief aan de koning. Op dat moment had de Vlaamse Beweging met veel moeite en grote onvolkomenheden de bestuurlijke tweetaligheid van Vlaanderen bereikt. Het werd bekeken als de overwinning van de achterlijkheid op het universalisme. Deze cultureel imperialistische attitude raakten de Franstaligen nooit kwijt, ook niet na de economische neergang van Wallonië. Zeker niet in Brussel, waar men na veertig jaar nog altijd niet klaar is om de taalwetgeving toe te passen. Bekeerlingen zijn nu eenmaal de fanatiekste gelovers. De gewone bevolking in Brussel, het gebied binnen de huidige Kleine Ring, was in 1830 nog zo goed als volledig Nederlandstalig. Daarna veranderde een klassieke language shift in drie generaties Jan in Jean en Maria in Marie. Niet met de soldatenlaars, zoals in Frankrijk de boeren tot Fransen werden geschopt, maar met sociologische druk keerde het taalbeeld van Brussel volledig om. Achtereenvolgens werden Laken, Haren, Neder-Over-Heembeek, Elsene, Sint-Gillis, Sint-Joost-ten-Node, Etterbeek, Schaarbeek, Sint-Jans-Molenbeek, Anderlecht, Vorst, Watermaal-Bosvoorde, Ukkel, Sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Pieters-Woluwe, Koekelberg, Jette, Sint-Agatha-Berchem, Evere en Ganshoren door Brussel opgeslokt om dezelfde culturele genocide te ondergaan. De vastlegging van de taalgrens in 1963 kwam net op tijd om de territoriale aansluiting van Brussel bij Wallonië te verhinderen. De sociaal-economische opgang van Vlaanderen stopte sindsdien ook de language shift in Brussel zelf. De evolutie van de mobiliteit, de urbanistische verloedering van de hoofdstad en de toevloed van migranten, dreven de Franstalige Brusselaars echter tegelijk in grote drommen richting Vlaams-Brabant. Het idee om daar (opnieuw) Nederlands te gaan spreken, lijkt voor velen van hen op zijn zachtst gezegd moeilijk verteerbaar. Anders dan de honderdduizenden arme Vlamingen die in de negentiende eeuw naar Wallonië uitweken of dan de Vlamingen die vandaag een relatief goedkoop lapje grond zoeken in Waals-Brabant, oordelen zij dat de streek zich moet aanpassen aan hen en niet omgekeerd. Dat de taalwetgeving dat in de weg staat, zien ze als een aantasting van hun mensenrechten, die ze tot bij de Verenigde Naties gaan aanklagen. Bij de eerste rechtstreekse verkiezing van het Vlaams Parlement, waarbij de kieskring Halle-Vilvoorde niet vasthangt aan Brussel, stemden vele Franstaligen in de Rand dan maar voor de etnische lijst Union Francofone. Waarmee ze politiek afglijden tot het niveau van Tutsi's versus Hutu's. De Vlaamse vraag om het kiesarrondissement ook federaal te splitsen -niet meer dan een aanpassing aan de grondwettelijke logica- versterkte nog deze tendens. In oktober zullen er bij de gemeenteraadsverkiezingen meer etnische lijsten zijn dan ooit. En na de volgende federale verkiezingen moet Brussel opnieuw kunnen uitbreiden, zingen de Franstalige partijen in koor. Di Rupo droomt zelfs weer hardop van de aansluiting bij Wallonië. Dat veel Vlamingen dat ongeïnteresseerd ondergaan of zelfs actief sympathiseren met Franstaligen die iedere Vlaamse reflex afdoen als een uiting van racisme, doet me denken aan een historisch citaat van wijlen Hugo Schiltz: "Dit is mijn volk, ik heb er geen ander".

Bart De Wever is voorzitter van de N-VA. Voor 'De gedachte' schrijft hij om de twee weken een opiniestuk.

De Morgen, pagina 12, 692 woorden
© Uitgeverij De Morgen NV
Voor mij is deze kwestie heel simpel, als de franstaligen weer aan brussel willen komen (maw uitbreiden) dan geef je het ze op een dienblad met de rekening erbij (ik ben nu eenmaal geen fan van brussel, geef mij maar Antwerpen als hoofdstad van Vlaanderen) en die rekening is de Vlaamse onafhankelijkheid.

Ik weet dat dit voor velen (Vlamingen) niet door de beugel kan, maar zoals ik reeds gezegd heb, wat kan mij Brussel schelen als Vlaanderen onafhankelijk kan worden van dat gedrocht wat Wallonië noemt.

Trouwens geef Brussel aan Wallonië en binnen de 5jaar staat de Brusselse gemeenschap aan de Vlaamse deur te blijten om erbij te mogen horen.
Oud 28 augustus 2006, 16:14   #5
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LeMmOnN Bekijk bericht
Voor mij is deze kwestie heel simpel, als de franstaligen weer aan brussel willen komen (maw uitbreiden) dan geef je het ze op een dienblad met de rekening erbij (ik ben nu eenmaal geen fan van brussel, geef mij maar Antwerpen als hoofdstad van Vlaanderen) en die rekening is de Vlaamse onafhankelijkheid.

Ik weet dat dit voor velen (Vlamingen) niet door de beugel kan, maar zoals ik reeds gezegd heb, wat kan mij Brussel schelen als Vlaanderen onafhankelijk kan worden van dat gedrocht wat Wallonië noemt.

Trouwens geef Brussel aan Wallonië en binnen de 5jaar staat de Brusselse gemeenschap aan de Vlaamse deur te blijten om erbij te mogen horen.
100% akkoord.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 18:16   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Het is we zeer stout om die 5 of 10 procent Brusselse Vlamingen te verkopen aan het nieuwe Franstalige land, alleen maar "omdat Brussel je niet interesseert".

Zo kan iemand uit de Westhoek of uit de Kempen ook zeggen dat die faciliteitengemeenten hem/haar geen bal kan schelen.

Ik ben Vlaming en wens Vlaanderen intakt te behouden; ik ben Europeaan enzovoorts.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 18:58   #7
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben Vlaming en wens Vlaanderen intakt te behouden; ik ben Europeaan enzovoorts.
Je bent weer een stukje vergeten.
Er moet iets tussenin!
Ik zal het in een kleurtje zetten:
Ik ben Vlaming en wens Vlaanderen intakt te behouden; ik ben Belg, en wil België intact houden; ik ben Europeaan enzovoorts.

Onthouden voor in 't vervolg.
Geen dank.
Graag gedaan.
Oud 28 augustus 2006, 20:51   #8
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Er moet iets tussenin!
Ik ben Vlaming en wens Vlaanderen intakt te behouden; ik ben Belg, en wil België intact houden; ik ben Europeaan enzovoorts.

Geen dank.
Graag gedaan.
Wij hebben Belgique niet meer nodig. Dus hoeft Belgique niet intact te blijven.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 28 augustus 2006 om 20:52.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 22:33   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Er moet iets tussenin!

Geen dank.
Graag gedaan.
Moeten staat op stal.
Er 'moet' dus helemaal niets tussenin.
Belgique is tot verdwijnen gedoemd.
Oud 28 augustus 2006, 22:46   #10
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is we zeer stout om die 5 of 10 procent Brusselse Vlamingen te verkopen aan het nieuwe Franstalige land, alleen maar "omdat Brussel je niet interesseert".

Zo kan iemand uit de Westhoek of uit de Kempen ook zeggen dat die faciliteitengemeenten hem/haar geen bal kan schelen.

Ik ook. Wie daar anders voor denkt, houdt niet van zijn eigen volk.
Oud 28 augustus 2006, 22:47   #11
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Echt Belgen kunnen voor mijn part naar de maan...
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 00:21   #12
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Te nemen of te laten. Zolang Vlaanderen niet onafhankelijk is, gaat de franstalige bourgeoisie vreten aan onze grenzen. Morgen zit je de rand rond Mechelen te verdedigen.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 29 augustus 2006, 00:22   #13
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Moeten staat op stal.
Er 'moet' dus helemaal niets tussenin.
Belgique is tot verdwijnen gedoemd.
Al was het maar omdat als het blijft voortbestaan, het al snel Al-Belgicahalam zou heten.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 29 augustus 2006 om 00:24.
Oud 29 augustus 2006, 11:19   #14
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Daar zou uitgerekend u beter uw mond over houden, hou Bruno in het achterhoofd ja!
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 13:47   #15
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist Bekijk bericht
Daar zou uitgerekend u beter uw mond over houden, hou Bruno in het achterhoofd ja!
!
Oud 29 augustus 2006, 13:54   #16
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Wij hebben Belgique niet meer nodig. Dus hoeft Belgique niet intact te blijven.
Goed om weten. Wanneer vertrekt u naar betere oorden?
Oud 29 augustus 2006, 13:55   #17
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Al was het maar omdat als het blijft voortbestaan, het al snel Al-Belgicahalam zou heten.
Of "Al-Flandriamed"?
Oud 29 augustus 2006, 13:57   #18
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Moest ik niet beter weten, dan zou ik denken dat jij met je berichten een Vlaams-nationaal nepprofiel was. Zo'n ongelofelijke discreditering van al wat Belgisch is, ik zou het niet eens zelf durven proberen...
Oud 29 augustus 2006, 14:04   #19
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Goed om weten. Wanneer vertrekt u naar betere oorden?
Wij vertrekken niet, wij smijten jullie gewoon buiten!
Oud 29 augustus 2006, 14:31   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Wij vertrekken niet, wij smijten jullie gewoon buiten!
Mocht een VB-er precies hetzelfde zeggen, je stond op je achterste poten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be