Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2006
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006.

Discussietools
Oud 6 september 2006, 17:16   #1
Franky417
Vreemdeling

Standaard Stemplicht versus opkomstplicht

In de volksmond wordt algauw de term "stemplicht" in de mond genomen.

Als ik er bepaalde internetsite's op napleeg dan merk ik dat er ook daar vooral over stemplicht wordt gesproken. Is het echter niet zo dat hier in België helemaal geen sprake is van stemplicht maar van opkomstplicht?
Mijn inziens is er toch een groot verschil tussen beide: we zijn inderdaad verplicht om ons te melden op het stembureau maar wat we effectief doen in het stemhokje... daar hebben we de keuze, al is het met onze duimen draaien.

Wat denken jullie hierover? Bedankt voor de reacties!
Franky417 is offline  
Oud 6 september 2006, 17:59   #2
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Het is opkomstplicht. Als je niet stemt, stem je echter blanco en wordt er toch met die stem rekening gehouden dacht ik.
circe is offline  
Oud 6 september 2006, 18:03   #3
Mael PS
Vreemdeling

Mael PS's schermafbeelding

Standaard

Tenzij je ongeldig stemt
Mael PS is offline  
Oud 6 september 2006, 19:33   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Natuurlijk gaat het over opkomstplicht en niet over stemplicht.
Want als je niet opkomt, heb je een boete aan je been.
En het zou nogal ambetant zijn om te kontroleren of je gestemd hebt, zonder het geheim van de stemming te verkrachten.
Waar elektronisch gestemd wordt, zou je dit in theorie nog kunnen .... je komt dat hokje niet uit tot die komputer gepiept heeft dat de geldige stem geregistreerd werd. In de praktijk ook ondoendbaar natuurlijk.

En waarom werd destijds een "stemplicht" ingevoerd?
Omdat het het summum is van demokratie.

Voor de rest is zeveren over het verschil tussen opkomst- en stemplicht net zoals janken over het geslacht der engelen: veel bla bla maar niks boem boem.
De schoofzak is offline  
Oud 6 september 2006, 19:45   #5
CutTheCrap
Provinciaal Statenlid

Standaard

Opkomstplicht, verplicht iedereen om een keuze te maken, wat op zich een goede zaak is omdat er dan in princiepe rekening gehouden moet worden met het resultaat. En hier is er een probleem, bij de vorming van besturen wordt er weinig rekening gehouden met het resultaat en met de trends, maar wordt er enkel gekeken hoe coalities ( over de taalgrens heen) kunnen gemaakt worden. Daarom krijg je perverse toestanden, het VB groeit de SPa zakt fors weg ( na Augusta), maar de SPa blijft verder regeren omdat de PS incontournable is, het gevolg is dat de mensen niet het beleid krijgen waar ze om gevraagd hebben, ze krijgen linkse wetten door hun strot geduwd ( vreemdelingenstemrecht ed.) terwijl ze duidelijk aangegeven hebben dat ze iets anders willen. Het resultaat is dan, dat bij de volgende verkiezingen het VB nog groeit en dat slaat iedereen dan met verstomming en niemand begrijpt hoe dat mogelijk is.
CutTheCrap is offline  
Oud 6 september 2006, 21:04   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CutTheCrap Bekijk bericht
Opkomstplicht, verplicht iedereen om een keuze te maken, wat op zich een goede zaak is omdat er dan in princiepe rekening gehouden moet worden met het resultaat. En hier is er een probleem, bij de vorming van besturen wordt er weinig rekening gehouden met het resultaat en met de trends, maar wordt er enkel gekeken hoe coalities ( over de taalgrens heen) kunnen gemaakt worden. Daarom krijg je perverse toestanden, het VB groeit de SPa zakt fors weg ( na Augusta), maar de SPa blijft verder regeren omdat de PS incontournable is, het gevolg is dat de mensen niet het beleid krijgen waar ze om gevraagd hebben, ze krijgen linkse wetten door hun strot geduwd ( vreemdelingenstemrecht ed.) terwijl ze duidelijk aangegeven hebben dat ze iets anders willen. Het resultaat is dan, dat bij de volgende verkiezingen het VB nog groeit en dat slaat iedereen dan met verstomming en niemand begrijpt hoe dat mogelijk is.
Ik vind dat gij een grove redeneerfout maakt.
Want een meerderheid is een meerderheidl.
Of de verschillende partijen van een bepaalde meerderheid nu onderling wat verschillen in hun aantal zetels, dat heeft slechts belang voor het intern gewicht in het bestuur (de ene een schepen meer, en meer bevoegdheden enz.)

Ik zal het nu eens uitleggen met een simpel voorbeeldje:
vorig jaar in de kermiskoers deed ik mee en ik was de 20°.
Ik kwam binnen over de meet op 15 minuten.

Dit jaar was ik de 19°. En ik kwam binnen op 14 minuten van dezelfde winnaar als vorig jaar.

En wie heeft nu die koers gewonnen? Ik of die rappe gast?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 7 september 2006, 06:13   #7
guerin
Minister

Standaard

In de praktijk krijg men geen boete als men niet opdaagt voor de stemming....
guerin is offline  
Oud 7 september 2006, 13:10   #8
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guerin Bekijk bericht
In de praktijk krijg men geen boete als men niet opdaagt voor de stemming....
Dat geloof ik nu echt niet,ik ken iemand die er anders over WEET
Oud 7 september 2006, 16:49   #9
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

In theorie is er opkomstplicht in België, maar in praktijk gaat het eerder om stemplicht. Blanco-stemmers of ongeldigen stemmen in praktijk gewoon volgens de reeds heersende verdeling. Daarom dat er ook aan een niet-stem (blanco of ongeldig) een zetelwaarde moet gegeven worden.
Jaani_Dushman is offline  
Oud 7 september 2006, 17:36   #10
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Het gaat in België inderdaad om opkomstplicht.
Jozef Ostyn is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be