![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Minister-President
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
|
![]() Citaat:
mooi maar bezie het van deze kant: stel nu dat de aandelhouders vinden dat hun risicokapitaal niet genoeg brengt, doorgaans verwachten ze per jaar zo'n 20%, dan trekken ze hun geld onmiddelijk terug. Dan mag De Morgen koppen: 65 000 belgen van vandaag op morgen werkloos... Zijn aandeelhouders niet tevreden met bv. 5%, of pak 10%??? Nee, precies niet. Ze willen meer, meer! Ze zullen de arbeiders uitzuigen... Het is altijd riskant met aandeelhouderschap. Zie maar wat gebeurde in Groot-Brittannië. Toen ze daar de spoorwegen privatiseerden, vonden de aandelhouders dat ze niet genoeg winsten opstreken en gingen ze aan het "rationaliseren"... het kwam erop neer dat de minder opbrengende lijnen gesaneerd werden. Voila, dienstverlening naar de knoppen want voortaan kunnen mensen die op de meest onmogelijke plaatsen wonen geen gebruik maken van de trein. doorgaans gaat het om oudere mensen die op deze manier nog meer weggedrukt werden uit het maatschappelijk leven. Nochtans konden ze wel reizen met de trein toen deze nog een staatsbedrijf was. Wat is er dan gebeurd??? Simpel! de lijnen die geen megagrote winsten voortbrengden werden gewoon aan de kant gelaten. De bedoeling van de kapitalist is toch niet diensten te verlenen aan de maatschappij, hij wil gewoon winst maken, en liefst veel. Want ook de lijnen die nog winstgevend waren maar niet in voldoende mate (de winsthonger van die bloedzuigers wordt nu wel echt gortig) werden ook gewoon gesaneerd of gingen kwalitatief achteruit omdat de kapitalisten er niet in wilden investeren. resultaat: torenhoge werkloosheid en slechte kwaliteit van dienstverlening; dit kan ons en die 65 000 werknemers evenzeer overkomen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() Ge moet maar niet in het hol van Pluto wonen en verwachten dat anderen je treinticket betalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Burgemeester
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Berichten: 595
|
![]() die gaan precies de nobelprijs niet winnen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
|
![]() Citaat:
niemand zegt dat iemand anders je kaartje moet betalen. Natuurlijk moet iedereen zijn eigen kaartje betalen... of wacht eens even... waarom een treinkaartje kopen? ER KOMT HELEMAAL GEEN TREIN LANGS dankzij die kaptalisten! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() Trouwens, al die cijfers over "die en die zorgt voor zoveel banen", dat is eigenlijk zever. Je zou het eens moeten samentellen: je zal aan een veelvoud van het werkelijke aantal banen zitten.
"De diamantsector zorgt voor elvendertigduizend banen!", ja, als je alle onderaannemers meerekent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
|
![]() Citaat:
En waarom is dat zo? Omdat niemand die daar woont bereid is om een treinticket te kopen dat duur genoeg is om de kosten te dekken. Graag gedaan.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
|
![]() voila
de kapitalistische logica! Geen dienstverlening, maar winst is uw drijfveer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
|
![]() een staat daarentegen wil wel, MOET wel bekommerd zijn om alle mensen, ook als die in het hol van pluto wonen. Dat is dienstverlening. En goedkoper ook!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
|
![]() trouwens, kom niet af met de zever dat de kapitalisten het kapitaal beter kunnen beheren en zo de winsten maximaliseren.
Het heeft niks te maken met efficientie maar gewoon met saneren en arbeiders dumpen. zie de voorbeeld met de treinen: de geprivatiseerde bedrijven brengen niet meer op, ze hebben gewoon de verlieslatende en minderopbrengende lijnen gewoon gesaneerd. Ja maar, zo kan de kleinste kind ook winst maken. Zie maar dat uw libertarische theorie uitdoktert hoe je wel winsten kunt genereren zonder de dienstverlening op te schorten of kwalitatief slecht te maken en arbeiders uit te buiten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
|
![]() Citaat:
Dringend een lesje economie nodig. Héél dringend zelfs. De privatisering van het spoor in de UK is een ramp, maar om heel andere redenen.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
|
![]() Eén tip: federale begroting 2007. Rapporten van het Rekenhof en wat de Raad van State daarover zoal te vertellen heeft. Boeiende literatuur... Als een private onderneming (bank, holding, ...) op die manier zou werken, dan zaten alle bestuurders nog dezelfde avond achter de tralies.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
|
![]() Da's nogal logisch ook. Als ge geen winst kunt maken, kunt ge beter uw grondstoffen laten zitten waar ze zitten. Anders zijt ge gewoon voor de leut de planeet aan het plunderen.
__________________
Out of the blue, into the black |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
|
![]() alleeuuuuuhhh
nu nog een post van lombas en de neoliberale bende is compleet. Laatst gewijzigd door styllo_ben : 17 oktober 2006 om 12:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
|
![]() @Desiderius:
Als een overheid (nu even een democratische vereniging van mensen zijnde) het opportuun acht om overheidsmiddelen (een deel van het geld van elke verenigde mens) te gebruiken om iedereen dezelfde toegang tot de trein te verschaffen, is er niets mis. Het probleem is dat de huidige overheden geen vrij samengaan van individuen zijn en niet democratisch werken. (Wat ook onmogelijk is op de 'overheidsschaal' nu.) Toch? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
Minister-President
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
|
![]() Citaat:
Citaat:
de problemen die jij opsomt zijn eigen aan het kapitalisme omdat die winsten vooropsteld en niet de dienstverlening. Zie, uw gedacht is het probleem. Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
|
![]() Als de sterkste schouders (via rechtvaardige weg tot sterkste geworden*) niets willen dragen, moet je hen verplichten wat eigenlijk 'inhumaan' is.
Uiteraard moeten de sterksten dan wel niet komen aankloppen als ze ooit de zwaksten zijn. (Probleem is dat dat bij ons vrij ingewikkeld is. Men neme bijv. onderwijs, iemand kan tot de zwaksten behoord hebben maar door de kansen die de samenleving (dus ook de sterksten) hem biedt via onderwijs tot de sterksten worden enz.) *Proudhon: "eigendom is diestal" zat bijna juist, het is volgens mij natuur-eigendom ... dus zolang de natuur niet niemand toebehoort, is er geen rechtvaardig economisch systeem mogelijk. Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 17 oktober 2006 om 12:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
|
![]() Citaat:
Citaat:
Hebt ge u ooit al afgevraagd waar de staatsschuld vandaan komt?
__________________
Out of the blue, into the black |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Burgemeester
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Berichten: 595
|
![]() wie zegt dat de spoorlijnen niet nuttig zijn?
Een degelijk management met een duidelijk en gezond beheer van de spoorlijnen moet leiden tot een niet al te groot kostenplaatje. Maar het zal altijd (veel) geld kosten, en daar moet (en volgens mij is) een breed maatschappelijk draagvlak voor zijn...
__________________
en hier, hier eindigt uw vrijheid... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 15 december 2004
Berichten: 1.221
|
![]() Citaat:
Misschien vindt u ook dat alle automobilisten verplicht moeten worden om de aanleg en het onderhoud van de autowegen zelf te bekostigen (aan de reële prijs) in verhouding tot het aantal kilometers dat ze jaarlijks van die wegen gebruik maken. Gevolg: wie niet genoeg geld bezit moet maar thuisblijven of afzien van verplaatsingen die niet per fiets (oei, wat kosten die fietspaden?) of te voet (en die voetpaden dan?) gedaan kunnen worden. |
|
![]() |
![]() |