![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sinds een jaartje kom ik bijna iedere dag op dit forum, meestal om te kijken, soms om te posten.
Tien geleden zou dat onmogelijk geweest zijn. Belgie was toen voor mij een land om af en toe naar toe te gaan (Antwerpen, Gent) of op vakantie te gaan (de Ardennen). Totdat een oom van mij familie-onderzoek ging doen en het bleek dat onze familie oorspronkelijk uit Vlaanderen kwam. Hier als protestantse vluchtelingen in de 16e eeuw gekomen om in Gelderland een nieuw bestaan op te bouwen. Vele Vlamingen zouden dit voorbeeld volgen, 40% van de Nederlanders heeft Vlaamse roots. Een historicus vertelde mij de de Nederlandse cultuur voor een groot deel zijn wortels heeft in die van Vlaanderen. Alhoewel geen boekenwurm heb ik me toch een beetje verdiept in onze gemeenschappelijke geschiedenis. De belangstelling voor de Vlaamse zaak in Nederland is groeiende. Ik hoop echt dat Vlaanderen zich ooit los kan weken van de francofonie en onafhankelijk kan worden en wellicht toenadering zal zoeken met Nederland. Op welke manier en hoever moet de geschiedenis maar uitwijzen. Ook zou het zeer positief zijn als Nederlanders en Vlamingen van verschillende politieke en/of maatschappelijke stromingen met elkaar zouden communiceren. Een facistisch Dietsland is voor mij echter onbespreekbaar.
![]() Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 18 april 2006 om 18:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Veel Nederlanders stammen af van Walen, alleen hebben die hun taal afgelegd en spraken ze Nederlands, wat ze in Nederlandse ogen tot Belgen reduceerde en in separatistische ogen tot Vlamingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij mijn weten is Nieuw Amsterdam gesticht door Willem Verhulst... Dat lijkt me niet onmiddellijk een Waalse naam.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Partijlid
|
![]() Nederland heeft sinds 1830 niet meer omgekeken naar de Zuid-Nederlanders. We gaan wel voort op eigen kracht, dank u!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Je vergist je. Zij hebben wel degelijk omgekeken naar de Zuidelijke Nederlanden, ondanks de zéér sterke vijandige francofone tegenwind die vanuit België waaide. Ik zoek het even verder op....
![]() |
#10 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De bewering dat Nieuw Amsterdam door Walen is gesticht, klopt helemaal niet. In 1614 komt er immers de eerste vestiging in het gebied waar later Nieuw Amsterdam zal zijn. Die vestiging gebeurt onder leiding van Adriaan Block. Met hem komt de eerste permanente bewoning. Niet Verhulst dus zoals ik eerst zei. De kolonisten - waaronder slechts een gedeelte Walen - komen pas in 1624.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Ik ben er nog niet toe gekomen het op te zoeken.
En als ik me goed herinner heeft ook Hertog van Gelre ergens op een draad in dit forum dit al eens aangehaald.
![]() |
#15 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Anwoord van Hertog van Gelre van 03-04-06 in topic Walen zijn Fransen ?
Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=44132&page=2 Eerder wens ik niet met u te debateren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overgens ook veel Franse Hugenoten zijn richting Holland vertrokken, een aantal achternamen (Dubois) herinnert daaraan.
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op de Ginkelse Heide bij Ede was zelfs een compleet dorp voor hen gebouwd.
![]() |
![]() |
#20 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Om nu NY te claimen als 'Belgische' verwezenlijking, laat staan van 'Nieuw-België' te gaan spreken, zoals op de recente 'Made in Belgium' tentoonstelling (zie ook deze gruwelijke site), is wel degelijk een brug te ver. Het is anachronistisch om Minuit als Belg te beschouwen en zelfs als dat al zo zou zijn, dan nog blijf je met het feit dat hij 'België' ontvlucht was en voor een 'Nederlandse' gemengde ondernemning werkte. Dat dat nog niet doorgedrongen is bij iedereen (lees: verstokte belgicisten), is pijnlijk. Uit de link hierboven: Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 19 april 2006 om 15:41. |
||
![]() |
![]() |