Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 september 2006, 09:29   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard Parlement Pakistan eist excuses van paus voor opmerkingen over islam

Citaat:
Het Pakistaanse parlement eist dat paus Benedictus XVI zijn excuses aanbiedt voor als vernederend beschouwde opmerkingen over de islam. Een motie waarin de opmerkingen van de paus worden veroordeeld werd vrijdag unaniem aangenomen.
De paus citeerde dinsdag in een toespraak over geloof en rede tijdens zijn bezoek aan Duitsland uit een discussie over het christendom en de islam tussen de 14de-eeuwse christelijke Byzantijnse keizer Manuel II Palaeologus en een Perzische geleerde. De keizer zou hebben gezegd: "Laat me dan zien wat Mohammed voor nieuws heeft gebracht, dan zul je alleen kwaadaardige en onmenselijke dingen tegenkomen, zoals zijn opdracht het geloof dat hij predikte met het zwaard te verspreiden". Benedictus noemde de uitlatingen van de keizer weliswaar schofferend, maar uit de islamitische wereld kwamen verontwaardigde reacties en het Vaticaan kwam donderdag met een verklaring waarin stond dat het niet de bedoeling van de paus was geweest om moslims te beledigen. Woordvoerster Tasnim Aslam van het Pakistaanse ministerie van buitenlandse zaken zei echter dat een ieder die de islam als intolerant omschrijft aanzet tot geweld.
"Wat hij heeft gedaan is zeer beledigende opmerkingen citeren die een of andere keizer honderden jaren geleden heeft gemaakt", zei ze. "Dat is niet erg handig, aangezien we juist proberen de kloof te overbruggen door op te roepen tot een dialoog en begrip tussen religies."
Onvoorstelbaar! Hoe arrogant kunnen ze nog worden! Ze zeggen de vreselijkste zaken ten opzichte van de Joods-Christelijke samenleving, laat staan de gruwen die ze uitvoeren. Maar wanneer de Paus even een geschiedkundig feit aanhaalt over de Islam, dan is het kot weer te klein.

Laatst gewijzigd door Antoon : 15 september 2006 om 09:29.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 09:37   #2
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Onvoorstelbaar! Hoe arrogant kunnen ze nog worden! Ze zeggen de vreselijkste zaken ten opzichte van de Joods-Christelijke samenleving, laat staan de gruwen die ze uitvoeren. Maar wanneer de Paus even een geschiedkundig feit aanhaalt over de Islam, dan is het kot weer te klein.
Die koekeloerenhaan zou er beter aan doen zijn gekakel te beperken tot het bevorderen van het leggen van kippeneieren.
Wie een beetje geschiedenis volgt, weet dat de meest virulente heilige oorlogen uitgevochten zijn in het teken van het kruis en de hostie.
Zo vanaf de zestiende eeuw was de koekeloerenhaan zo ongeveer de baas van de wereld, die bepaalde wie waar de goede boodschap mocht gaan opdringen te vuur en te zwaard en onder uitroeiingscondities van de slechte adepten.
In vergelijking daarmee was Mohammed maar een lokale warlord.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 09:38   #3
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Pot ketel syndroom....
Oud 15 september 2006, 09:46   #4
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Die koekeloerenhaan zou er beter aan doen zijn gekakel te beperken tot het bevorderen van het leggen van kippeneieren.
Wie een beetje geschiedenis volgt, weet dat de meest virulente heilige oorlogen uitgevochten zijn in het teken van het kruis en de hostie.
Zo vanaf de zestiende eeuw was de koekeloerenhaan zo ongeveer de baas van de wereld, die bepaalde wie waar de goede boodschap mocht gaan opdringen te vuur en te zwaard en onder uitroeiingscondities van de slechte adepten.
In vergelijking daarmee was Mohammed maar een lokale warlord.
Dat laatste klopt. Zijn opvolgers hebben zijn missie verder gezet.

Om elk misverstand te vermijden, zou je iets meer kunnen vertellen over de andere beweringen die je doet?
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 09:47   #5
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Pakistan wil excuses van paus

ISLAMABAD - Het Pakistaanse parlement eist dat paus Benedictus XVI zijn excuses aanbiedt voor als vernederend beschouwde opmerkingen over de islam. Een motie waarin de opmerkingen van de paus worden veroordeeld werd vrijdag unaniem aangenomen.

De paus citeerde dinsdag in een toespraak over geloof en rede tijdens zijn bezoek aan Duitsland uit een discussie over het christendom en de islam tussen de 14de-eeuwse christelijke Byzantijnse keizer Manuel II Palaeologus en een Perzische geleerde. De keizer zou hebben gezegd: ,,Laat me dan zien wat Mohammed voor nieuws heeft gebracht, dan zul je alleen kwaadaardige en onmenselijke dingen tegenkomen, zoals zijn opdracht het geloof dat hij predikte met het zwaard te verspreiden.'' Benedictus noemde de uitlatingen van de keizer weliswaar schofferend, maar uit de islamitische wereld kwamen verontwaardigde reacties en het Vaticaan kwam donderdag met een verklaring waarin stond dat het niet de bedoeling van de paus was geweest om moslims te beledigen. Woordvoerster Tasnim Aslam van het Pakistaanse ministerie van Buitenlandse Zaken zei echter dat een ieder die de islam als intolerant omschrijft aanzet tot geweld.

,,Wat hij heeft gedaan is zeer beledigende opmerkingen citeren die een of andere keizer honderden jaren geleden heeft gemaakt'', zei ze. ,,Dat is niet erg handig, aangezien we juist proberen de kloof te overbruggen door op te roepen tot een dialoog en begrip tussen religies.''
bron: nieuwsblad

dus, de paus zegt dat watgene de keizer heeft gezegd, schofferend is, maar toch zou hij zich nog moeten verontschuldigen?

dus als ik het goed begrijp, moet hij zich verontschuldigen dat hij niet akkoord gaat met wat keizer Manuel II Palaeologus gezegd heeft, maw, die keizer heeft gelijk???
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 09:47   #6
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Pot ketel syndroom....
Toch niet.
Oud 15 september 2006, 09:54   #7
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Laat ons even niet vergeten dat de oorlogen in naam van de kerk ondertussen al enkele eeuwen geleden zijn, het is moeilijk om daar nu nog een oordeel over te vellen: de moraal is veranderd, de opvoeding en scholing zijn veranderd, de economische omstandigheden zijn totaal veranderd. Dus nu nog steeds die oude koeien uit de sloot halen om de islamitische misdaden te minimaliseren, is intellectueel oneerlijk. De kerk zegt nog steeds een aantal stomme dingen, maar vermoordt geen mensen meer. In naam van de islam daarentegen zijn de laatste jaren alleen al duizenden mensen aan hun einde gekomen.
Oud 15 september 2006, 10:29   #8
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard Woede moslims over opmerkingen paus groeit

De Paus maakte de gewraakte opmerkingen
tijdens een rede op de universiteit van Regensburg.

Citaat:
.Woede moslims over opmerkingen paus groeit

De Paus maakte de gewraakte opmerkingen tijdens een rede op de universiteit van Regensburg.In de islamitische wereld groeit de woede over een toespraak van paus Benedictus XVI. De paus citeerde donderdag tijdens een toespraak in Duitsland een 14e eeuwse christelijke keizer die kritiek heeft geuit op de profeet Mohammed. Het hoofd van het zeer invloedrijke Moslim Broederschap in Egypte zei dat de woorden van de paus "kwaad bloed hebben gezet in de hele islamitische wereld”. En een religieuze leider in Turkije meent dat de paus zijn gepland bezoek aan dat land maar moet heroverwegen.

Woordvoerder Federico Lombardi van het Vaticaan zei dat de paus de moslims niet wilde kwetsen en dat hij juist het belang van de dialoog tussen de godsdiensten wilde onderstrepen. Volgens hem wilde de paus vooral duidelijk maken dat hij "religieuze motieven voor geweld resoluut verwerpt”. De kerkvorst keerde donderdag na een zesdaags bezoek aan zijn geboortestreek Beieren terug naar Rome.

Manuel II Palaeologos
De leider van de Rooms Katholieke Kerk maakte de gewraakte opmerkingen tijdens een rede op de universiteit van Regensburg. In zijn toespraak ging hij in op de historische en filosofische verschillen tussen de islam en het christendom en de relatie tussen geweld en het geloof. Benedictus XVI citeerde daarbij de 14e-eeuwse byzantijnse keizer Manuel II Palaeologos. De keizer heeft volgens de overlevering gezegd: "Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en jij zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven het geloof dat hij predikte, met het zwaard te verspreiden."

Verbaasd
De kerkvorst citeerde meermaals het argument van Manuel II dat het verspreiden van het geloof door geweld niet goed is. Benedictus benadrukte daarbij dat het niet zijn eigen woorden waren en voegde eraan toe dat geweld "onverenigbaar is met de natuur van God en de natuur van de ziel". Volgens de leider Mohammed Mahdi Akef van het Moslim Broederschap worden door de boodschap van de paus "de argumenten versterkt van diegenen die zeggen dat het Westen vijandelijk staat tegenover alles wat islamitisch is." Hij zegt verbaasd te zijn over de woorden van de paus.

Qatar
In het seculiere Turkije omschreef Ali Bardakoglu, het hoofd van het departement voor Religieuze Zaken, de woorden als zeer betreurenswaardig. De paus brengt in november een bezoek aan Turkije, maar Bardakoglu zei niets in het bezoek te zien. "De paus moet eerst zijn gevoelens van haat kwijtraken”, zei hij volgens de zender NTV. Ook in het Golfstaatje Qatar liet een prominente geestelijke zich negatief uit over de woorden van Benedictus. Sjeik Youssef al-Qaradawi zei dat de islam een religie van vrede en reden is. "Moslims hebben het recht boos en gekwetst te zijn door het commentaar van de hoogste geestelijke in het christendom. Hij vindt dat de paus zijn verontschuldigingen moet aanbieden aan de moslimnatie voor het beledigen van haar religie."

Cartoons
Kritiek op de profeet Mohammed vanuit het Westen ligt altijd zeer gevoelig in islamitische landen. De publicatie van cartoons van de profeet Mohammed in een Deense krant leidde eerder dit jaar nog tot geweldsuitbarstingen en protesten in veel islamitische landen.

Daar gaan ze weer.

.
Oud 15 september 2006, 10:41   #9
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Deze vind ik nogal wat

Citaat:
Woordvoerster Tasnim Aslam van het Pakistaanse ministerie van buitenlandse zaken zei echter dat een ieder die de islam als intolerant omschrijft aanzet tot geweld.
Heuh?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 10:41   #10
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Apocalyps
Pot ketel syndroom....

Antoon:
Toch niet.

Eno2:

Gamellenklopperij?
Oud 15 september 2006, 10:43   #11
Jozef Ostyn

Standaard

Het is onvoorstelbaar dat al deze moslim-instanties op dergelijke wijze reageren tegen een Pauselijke speech waarin hij gewoon onderstreept dat geloof niet door oorlog mag verspreid worden.
De intolerantie van sommige moslim-leiders kent werkelijk geen grenzen.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 10:45   #12
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Dat laatste klopt. Zijn opvolgers hebben zijn missie verder gezet.

Om elk misverstand te vermijden, zou je iets meer kunnen vertellen over de andere beweringen die je doet?
Telefoneer eens naar Castro, terwijl hij nog leeft, die heeft de Paus daar eens een lijstje van overhandigd.

Overigens voel ik me niet geroepen jouw beschavingsgeschiedenishiaten op te vullen.

De blijde boodschap laten doorslikken met het zwaard op de keel.

Proselitisme �* la catholicienne...

Laatst gewijzigd door eno2 : 15 september 2006 om 11:02.
Oud 15 september 2006, 11:07   #13
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Telefoneer eens naar Castro, terwijl hij nog leeft, die heeft de Paus daar eens een lijstje van overhandigd.

Overigens voel ik me niet geroepen jouw beschavingsgeschiedenishiaten op te vullen.

De blijde boodschap doorslikken met het zwaard op de keel.

Proselitisme �* la catholicienne...
Goed, laten we dan toch maar een poging doen om een en ander te begrijpen.

Citaat:
Het weze mij vergeven dat ik er niet in geslaagd ben hier iets zinnigs uit te distileren.

Citaat:
Ik volg de geschiedenis met een zekere tijdelijke afstand.

Over welke periode in je leven heb je het hier?

Citaat:
Zozo, vanaf de 16de eeuw. Net in de periode dat de Paus veel van zijn wereldlijke macht moest inboeten. Is dat een toeval?
Oud 15 september 2006, 11:29   #14
eno2
Banneling

Standaard

[qu
Citaat:
ote=Basy Lys;1988883]Goed, laten we dan toch maar een poging doen om een en ander te begrijpen.

Het weze mij vergeven dat ik er niet in geslaagd ben hier iets zinnigs uit te distileren.
Wel, ik bedoel het stimuleren van de toch al zo zorgwekkende overbevolking

Citaat:
Ik volg de geschiedenis met een zekere tijdelijke afstand.
Wel, als alles geseculariseerd is raken we het wel eens

Citaat:
Over welke periode in je leven heb je het hier?
Eens terugkijken waarover ik het had
O ja, over de teloorgegane bloeiperiode van de kerkelijke beschavingsgeschiedenis waarin de missionarissen met geheven kruis en hostie achter het zwaard aanliepen voor het veiliger utoefenen van hun beschavingsopdrachten

Citaat:
Zozo, vanaf de 16de eeuw. Net in de periode dat de Paus veel van zijn wereldlijke macht moest inboeten. Is dat een toeval?[/
quote]

Misschien niet ontoevallig dat hij de nieuw ontdekte gebieden en diegene die nog moesten ontdekt worden toen tussen de conquistadores verdeelde

Laatst gewijzigd door eno2 : 15 september 2006 om 11:32.
Oud 15 september 2006, 11:51   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zozo, vanaf de 16de eeuw. Net in de periode dat de Paus veel van zijn wereldlijke macht moest inboeten. Is dat een toeval?
Lijkt mij toch heel normaal dat net dan de bloedigste Katholieke oorlogen zijn geleverd. De Rkk heeft toen ook alles op alles gezet om die wereldse macht te kunnen behouden, net zoals de Islam leiders nu bezig zijn met alles in te zetten om hun macht te behouden.
De Islam-leiders weten ook dat als zij deze oorlogen verliezen, zij zich ook zullen terugvinden in een kleine staat van waaruit zij dan, zoals de Paus, wat gedragsregels kunnen voorstellen aan hun gelovigen, zonder dat zij ook nog maar iets kunnen doen tegen hen die ze niet volgen.
Dus wat zij nu doen is enkel het Vaticaan even duidelijk maken dat zij de strijd nog niet verloren hebben.
En wie de preken en oproepen van de Paus in de westerse wereld een beetje volgt en bij elkaar legt, zal er ook snel achter komen dat de Paus bezig is de Christenen op te roepen zich te verenigingen en wamen de strijd aan te gaan tegen de Islam en liefst onder leiding van het Vaticaan en zijn wetten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 11:55   #16
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
[qu

Wel, ik bedoel het stimuleren van de toch al zo zorgwekkende overbevolking

Wel, als alles geseculariseerd is raken we het wel eens

Eens terugkijken waarover ik het had
O ja, over de teloorgegane bloeiperiode van de kerkelijke beschavingsgeschiedenis waarin de missionarissen met geheven kruis en hostie achter het zwaard aanliepen voor het veiliger utoefenen van hun beschavingsopdrachten

quote]

Misschien niet ontoevallig dat hij de nieuw ontdekte gebieden en diegene die nog moesten ontdekt worden toen tussen de conquistadores verdeelde

Eno, sta me toe van hier niet verder op te reageren?
Oud 15 september 2006, 11:56   #17
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Lijkt mij toch heel normaal dat net dan de bloedigste Katholieke oorlogen zijn geleverd. De Rkk heeft toen ook alles op alles gezet om die wereldse macht te kunnen behouden, net zoals de Islam leiders nu bezig zijn met alles in te zetten om hun macht te behouden.
De Islam-leiders weten ook dat als zij deze oorlogen verliezen, zij zich ook zullen terugvinden in een kleine staat van waaruit zij dan, zoals de Paus, wat gedragsregels kunnen voorstellen aan hun gelovigen, zonder dat zij ook nog maar iets kunnen doen tegen hen die ze niet volgen.
Dus wat zij nu doen is enkel het Vaticaan even duidelijk maken dat zij de strijd nog niet verloren hebben.
En wie de preken en oproepen van de Paus in de westerse wereld een beetje volgt en bij elkaar legt, zal er ook snel achter komen dat de Paus bezig is de Christenen op te roepen zich te verenigingen en wamen de strijd aan te gaan tegen de Islam en liefst onder leiding van het Vaticaan en zijn wetten.
Oud 15 september 2006, 12:02   #18
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Het is onvoorstelbaar dat al deze moslim-instanties op dergelijke wijze reageren tegen een Pauselijke speech waarin hij gewoon onderstreept dat geloof niet door oorlog mag verspreid worden.
Hier al enkele smeerlappen van kerkvaders:

Ambrosius (339-397)
Johannes Chrysostomos (347-407)
Julius II (1443 - 1513)
Met als dieptepunt ruim 1600 jaar joden vervolging.

Toch vreemd dan dat gelovigen al eeuwen bezig zijn met het vergaren van macht, rijkdom en territorium voor hun geloof (lees: hun zelf) met als 'lichtend' voorbeeld de RK kerk.
Zoals ik al eerder vermelde: "Pot ketel syndroom"
Oud 15 september 2006, 12:27   #19
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Wat, iets niet duidelijk?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 12:36   #20
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Tijd dat de christenen hun onderdanigheid tegenover Allah toont.

De paus MOET zich excuseren... De gevolgen zijn mogelijks niet te overzien
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be