Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2006, 18:13   #1
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard Leerling zet vechtfilmpje op internet

Citaat:
Tiener zet vechtpartij op het internet
do 28/09/06 - In Eeklo is de politie op zoek naar een tiener die een vechtpartij op school heeft gefilmd en het filmpje nadien op het internet heeft gezet. Dat schrijft de krant Het Volk.

De vechtpartij gebeurde vrijdag tijdens de middagpauze op het Onze Lieve Vrouw Ten Doorn College in Eeklo.
Francine Van Hamme
(foto VRT)

Een aantal jongeren zijn met elkaar op de vuist gegaan en andere jongeren hebben het hele gebeuren met hun gsm gefilmd.

Het filmpje van een van die jongeren is nu op het internet te zien met daarbij de muziek van Mortal Combat, een zeer bloederig videospel.

"De school tolereert niet wat gebeurd is en dreigt met sancties", zegt directrice Francine Van Hamme.

De directie van de school heeft alle leerlingen een brief meegegeven, waarin ze dreigt met zware straffen tegen wie zulke opnames maakt.
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...j/index.shtml#

Heeft dit met het fenomeen Happy Slapping te maken, of is het iets anders?
Weet iemand of het filmpje nog online staat?
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 18:27   #2
Cynical Ice
Lokaal Raadslid

Cynical Ice's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Cynical Ice
Standaard

Dreigen met sancties?
Sinds wanneer is daadwerkelijk sancties opleggen uit den boze??
Cynical Ice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 18:32   #3
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht

Wat een onzin ook weer...

Dit valt trouwens best te verdedigen onder vijheid van pers.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 18:34   #4
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vercetti Bekijk bericht

Niets met happy slapping te maken. Een hoop jongskes hebben gevochten, kerel heeft daar filmke van gemaakt met muziek en op internet gegooid. Amerikaanse toestanden....
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 19:27   #5
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynical Ice Bekijk bericht
Dreigen met sancties?
Sinds wanneer is daadwerkelijk sancties opleggen uit den boze??
ge moet daarvoor eerst de dader kennen.

Dergelijke gevechten zijn er op 't college trouwens altijd geweest. Eén of twee per jaar. Jongens maken al eens ruzie eh. (meisjes ook, maar die pakken dat wat achterbakser aan). Verschil is dat ze nu gefilmd worden.

(ik heb op ten doorn gezeten, voor die school fusioneerde met het college en aldus het ten doorn college werd).
Oud 28 september 2006, 19:44   #6
Heftruck

Standaard

't Gaat gewoon om een directie die niet kan verkroppen dat er filmpjes circuleren die de school in een negatief daglicht stellen, lijkt mij. Bijgevolg maken ze gebruik van repressie en censuur. Mijns inziens moet een school opleiden, niet moraliseren. Ik vind dat de schooldirectie hier een bijzonder arrogante rol speelt. Nu was dat in mijn school niet anders. Die mensen vinden blijkbaar dat zij het recht en de macht hebben om te beslissen wat anderen mogen doen, laten en zeggen. Een inleiding tot staatsrepressie?
Oud 28 september 2006, 20:00   #7
Cynical Ice
Lokaal Raadslid

Standaard

Als het gefilmd werd, kennen ze de dader toch?

Oeps vergete, dit is België...
Oud 28 september 2006, 20:01   #8
Heftruck

Standaard

Citaat:
Als het gefilmd werd, kennen ze de dader toch?

Oeps vergete, dit is België...
"Dader"

Vrijheid van pers.
Oud 28 september 2006, 20:03   #9
Cynical Ice
Lokaal Raadslid

Standaard

Ik zeg toch ni dat ze die gasten moeten aanpakken die da filmke geplaatst hebben? Wat ge opneemt, moogt ge verspreiden, volledig mee eens hoor, der zijn wel ergere dingen op het net te vinden dan een vechtpartij.

De school is niet akkoord met de vechtpartij op zich, maar dan moeten ze toch niet enkel dreigen met sancties? Godbetert, ik kreeg al strafstudie omdak een sigaret zat te roken in de gang...
Oud 28 september 2006, 20:09   #10
Heftruck

Standaard

Citaat:
Ik zeg toch ni dat ze die gasten moeten aanpakken die da filmke geplaatst hebben? Wat ge opneemt, moogt ge verspreiden, volledig mee eens hoor, der zijn wel ergere dingen op het net te vinden dan een vechtpartij.
Citaat:
De directie van de school heeft alle leerlingen een brief meegegeven, waarin ze dreigt met zware straffen tegen wie zulke opnames maakt.
Zoals ik dus zei, censuur, schending van de persvrijheid.

Citaat:
Godbetert, ik kreeg al strafstudie omdak een sigaret zat te roken in de gang...
Eerlijk gezegd vind ik dat een compleet andere en aanvaardbare situatie. Dat je jouw eigen gezondheid schaadt, is jouw verantwoordelijkheid. Maar dat wil niet zeggen dat ik moet meeroken.

GSM's en MP3-spelers zijn dan weer iets compleet anders. Ik heb nooit begrepen waarom zowat elke directie zo tuk is om die toestellen te verbieden. Er is immers niemand die daar schade van oploopt.
Oud 28 september 2006, 20:16   #11
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Wat mij verbaast is dat die gasten zolang vechten. Waar bleven de leerkrachten om in te grijpen?
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 20:18   #12
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Wat mij verbaast is dat die gasten zolang vechten. Waar bleven de leerkrachten om in te grijpen?
Exactly.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
't Gaat gewoon om een directie die niet kan verkroppen dat er filmpjes circuleren die de school in een negatief daglicht stellen, lijkt mij. Bijgevolg maken ze gebruik van repressie en censuur. Mijns inziens moet een school opleiden, niet moraliseren. Ik vind dat de schooldirectie hier een bijzonder arrogante rol speelt. Nu was dat in mijn school niet anders. Die mensen vinden blijkbaar dat zij het recht en de macht hebben om te beslissen wat anderen mogen doen, laten en zeggen. Een inleiding tot staatsrepressie?
Oud 28 september 2006, 20:35   #13
FreedomAndLiberty
Burger

FreedomAndLiberty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Het was hoop en al 30 seconden.
Op de gemiddelde middelbare school is het opzicht beperkt tot een persoon die in een hoekje wat staat te praten met een passerende collega, dus verwacht niet dat binnen de minuut een korps leerkrachten als vredesengelen ten tonele zullen verschijnen...
FreedomAndLiberty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 20:39   #14
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De school is niet akkoord met de vechtpartij op zich, maar dan moeten ze toch niet enkel dreigen met sancties? Godbetert, ik kreeg al strafstudie omdak een sigaret zat te roken in de gang...
Er zijn al sancties gevallen onder de vechtersbazen.
Aangezien filmen verboden is op ten doorn (net als telefoneren en smskes sturen in de les enzo) heeft er ene dat reglement overtreden.
Ten Doorn is altijd een redelijk strenge school geweest (8 jaar geleden liepen daar nog nonnen, miljaar. ik denk dat die er nog zijn, trouwens), laatste jaren is het wat 'verslapt' hoor ik van mijn neefke en nichtjes, maar van mij mogen ze leerlingen die het reglement overtreden gerust sanctioneren hoor.
Oud 28 september 2006, 20:42   #15
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FreedomAndLiberty Bekijk bericht
Het was hoop en al 30 seconden.
Op de gemiddelde middelbare school is het opzicht beperkt tot een persoon die in een hoekje wat staat te praten met een passerende collega, dus verwacht niet dat binnen de minuut een korps leerkrachten als vredesengelen ten tonele zullen verschijnen...
Volgens mij was dat gevecht trouwens aan 'den berg'. Dat is in de tuin. Ten Doorn heeft een vrij grote tuin, met een bos en een bergske. Dat bergske (of toch de achterkant ervan) is niet zichtbaar vanuit het schoolgebouw.
Vroeger reedt de directeur daar wel rond over de middag om rokers te vatten, en 'de vliegende non' durfde ook wel eens voorbij sjeezen.

Ge kunt er gerust 20 minuten op den berg zitten zonder dat je 'controle' hebt gekregen.

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 28 september 2006 om 20:48.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 20:56   #16
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

GSM's en MP3-spelers zijn dan weer iets compleet anders. Ik heb nooit begrepen waarom zowat elke directie zo tuk is om die toestellen te verbieden. Er is immers niemand die daar schade van oploopt.
In de school waar ik les geef, zijn GSM's en MP3-spelers niet verboden.
Ze worden niet door de schoolverzekering gedekt.
En ze mogen enkel gebruikt worden tijdens de pauzes (10u30 - 10u50 en 12u30 - 13u30). Wie buiten deze uren betrapt wordt op het gebruik van één van beide, mag rekenen op 'tijdelijke confiscatie'. De meeste leraren knijpen een oogje dicht als het gebruik plaatsvindt tijdens de 'leswisseling'.

Dat het gebruik ervan tijdens een les verboden is, lijkt me logisch : er wordt zo al nauwelijks opgelet, het moet niet erger worden, hé !
En er zijn al pogingen ondernomen om m.b.v. een GSM of een MP3-speler te spieken ! De creativiteit van de mens kent geen grenzen !
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 20:59   #17
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Link van het filmpje. Héél erg is het eigenlijk gezien niet.
vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 21:03   #18
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
In de school waar ik les geef, zijn GSM's en MP3-spelers niet verboden.
Ze worden niet door de schoolverzekering gedekt.
En ze mogen enkel gebruikt worden tijdens de pauzes (10u30 - 10u50 en 12u30 - 13u30). Wie buiten deze uren betrapt wordt op het gebruik van één van beide, mag rekenen op 'tijdelijke confiscatie'. De meeste leraren knijpen een oogje dicht als het gebruik plaatsvindt tijdens de 'leswisseling'.

Dat het gebruik ervan tijdens een les verboden is, lijkt me logisch : er wordt zo al nauwelijks opgelet, het moet niet erger worden, hé !
En er zijn al pogingen ondernomen om m.b.v. een GSM of een MP3-speler te spieken ! De creativiteit van de mens kent geen grenzen !
Dit lijkt me een vanzelfsprekende regeling, helaas wordt dat door vele directies niet zo gezien. What harm is done, I ask?

Elke vrijdagmiddag was er een "schoolradio", wat neerkwam op 90% van de tijd naar techno luisteren. Maar van de moment dat je een MP3-speler bovenhield, werd je op je vingers getikt. Idem tijdens de examens, toen ik naar huis belde omdat ik mij van uur had vergist. Ik moest mijn GSM wegsteken voor ik over de speelplaats met 3de jaars liep.

"Anders halen ze allemaal hun GSM boven!" (letterlijk de woorden van de leerkracht die mij aansprak)

Absurd.
Oud 28 september 2006, 21:05   #19

Karma's schermafbeelding

Standaard

De school in kwestie zal natuurlijk wel kwaad zijn dat hun "reputatie" zomaar wordt teniet gedaan door het plaatsen van dat filmke op internet.
Toch zit er hier een fundamenteel kwaad in (desalnietemin zo bedoeld). Door het op internet te zetten gaat men die vechtpartijen eigenlijk gaan "cultiveren" en volgende "vechtpartijen" gaan aanmoedigen, immers, het speelt in op het "kickgedrag" van menig (jonge) mens. Het is dus deontologisch gezien eigenlijk normaal dat men dit probeert te verijdelen.
Menig individu heeft zijn mening over het "pestgedrag" van de ene leerling tov de andere. De meeste mensen vinden dat dit drastisch moet worden aangepakt. En dan heeft men daar zo maar eens een halve school die met elkaar op de vuist gaat. Komaan zeg, toch logisch dat men daar probeert paal en perk aan te stellen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 21:06   #20
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Absurd.
Dat doet ons leven !
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be