![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Graag had ik de meningen geweten van anderen rondt internering. Ik heb er zelf mee te maken in de zin van "de dader die geïnterneerd is na een gruwelijke moord op mijn kind" ! Ik ondervind dat je dan als slachtoffer in de kou blijft staan en de geïnterneerde daarentegen heel wat rechten behoud ! Wat is jullie mening hierover ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Schepen
|
![]() Daders hebben in Belgie meer rechten dan slachtoffers.
![]() |
#3 |
Vreemdeling
|
![]() Om enigszins te kunnen volgen hoe het er de laatste jaren aan toe gegaan is kijk..www.melissavanloo.topforums.be
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Innige medeleven met dit verlies.
Maar daders hebben volgens de Belgische wet meer rechten op begrip en bescherming dan de slachtoffers en hun nabestaanden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Vreemdeling
|
![]() Indien er een strafuitspraak is behoud het slachtoffer nog enkele rechten...dit ligt echter anders als het om een internering gaat want dan spreken we niet van een dader maar van een patiënt.En daar wringt het schoentje !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind het maar best dat de uitvoering van de straf uit handen wordt genomen van mensen die er rechtstreeks mee te maken hebben gehad. Trouwens mijn condoleances.
En internering via strafwet is nogal dikwijls gewoon de gevangenis in en niet in “behandeling” ergens in een psychiatrie, zoals het feitelijk zou moeten zijn. En rechten behouden? Welke rechten bedoel je daar specifiek mee want een geïnterneerde of gestrafte heeft niet zozeer rechten maar al dan niet toegestane of geweigerde gunsten. Wat toch veel verschil is met “rechten”. Maar nogmaals welke rechten bedoelt u specifiek? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Interessante topic leerling ,
Interneringen kunnen volgens mij nooit omdat er niet de minste demokratische kontrole op is . Dat al of niet labiel figuur wordt eerst vlug vlug geinterneerd door één magistraat en één psychiater , nadien moeten ze regelmatig verschijnen voor een " objektieve " kommissie van mensen die elkaar al een leven lang kennen . Internering wordt maar al te vaak misbruikt om iemand te beschermen / diskrimineren ( meest beschermen ) . Laat desnoods een komplete zot wartaal verkopen voor de rechtbank , maar dan is kontrole dus wel mogelijk . Internering past in fascistische / kommunistische systemen , maar dat Belgie ook zoiets is weten we hier al lang . |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Sorry voor mijn 2 posts na elkaar leerling , maar gaat het om iemand wiens familie/vrienden / kennissen mogelijk banden heeft met gerechterlijke kringen ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Ik heb nog eens nagedacht over je probleem leerling , en volgens mij kun je zoals bij elk geneeskundig onderzoek ; een psychiatrisch onderzoek is ook een geneeskundig onderzoek ; een tegenonderzoek laten verrichten door psychiaters die jij aanstelt .
De gerechtspsychiaters die die persoon labiel hebben verklaard staan niet hoger in rang dan psychiaters die jij aanstelt . Je zal dan wel een advokaat nodig hebben die niet bang is van de magistratuur , want de meeste van die gasten kruipen jammerlijk genoeg letterlijk voor de gerechterlijke macht . Laatst gewijzigd door Kaffer : 6 september 2006 om 15:53. Reden: schrijffoutje |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
( ai dat was er al teveel aan peins ik ) Laatst gewijzigd door praha : 6 september 2006 om 15:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() dader ipv slachtoffer zal je bedoelen ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Persoonlijk vind ik dat de rol van de slachtoffer kant is uitgespeeld na het vonnis. Wat zou je trouwens doen? Is het aan de familie tegenwoordig om te bepalen wanneer een vonnis verloopt? Of hoe die ingevuld wordt? Nee, en eerlijk gezegd is dat maar het beste zeker?
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 6 september 2006 om 16:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() neeneeje gewoon in die quote van je bedoelde ik aanvankelijk
hier dus Citaat:
maar ondertussen is het me volkomen duidelijk wat je er mee wou zeggen inderdaad die "ook !" van je is me nu dan ook (!) volkomen duidelijk ![]() tnks beter kon het niet |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
de moderne rechtspraak is immers net gebaseerd op het principe dat een misdaad ( tov derde ) bestraft moet worden vanuit de maatschappij net omwille van 't feit dat je de maatschappelijke 'code' hebt overtreden en niet dat straf de persoonlijke weerwraak zou moeten dienen van het slachtoffer het is dan ook meer dan logisch dat na het vonnis de rol van het slachtoffer uitgespeeld is voor alle duidelijkheid : in het referentiekader bestraffing van de misdaad ofcourse ... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |