Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2006
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006.

Discussietools
Oud 11 oktober 2006, 08:45   #1
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard Vergeet de VB-nederlaag, dit is HET mooiste resultaat

Ik kan niet zeggen hoe prachtig ik dit vind. Een pluim aan iedere Nijvelaar die zich niet heeft laten omkopen door deze gloeiende aap.

'Verraad van Nijvel' treft Flahaut

André Flahaut.
© EPA

Bekijk de pagina uit de krant

Minister van Defensie André Flahaut is ondanks stevige inspanningen geen burgemeester van Nijvel.

,,Een laag-bij-de-gronds verraad van CDH. Ik had een akkoord, maar ben naïef geweest'', brieste een woedende André Flahaut (PS) zondagnacht in Nijvel. Hij eiste meteen een hertelling van de stemmen in de Waals-Brabantse stad, omdat hij op één stem na een zetel gemist had die naar CDH ging.

Met tien zetels is niet de PS van Flahaut en huidig burgemeester Maurice Dehu, maar de MR (elf zetels) de grootste partij van de stad geworden. Een stevige verrassing, want Flahaut was een paar jaar geleden speciaal van Waver verhuisd, om in Nijvel de sjerp over te nemen. Dehu werd ruwweg naar de lijstduwersplaats verwezen.

De afgelopen jaren liet de minister van Defensie geen gelegenheid voorbijgaan om via zijn functie campagne te voeren. Nijvel kreeg vier hectaren militair domein met sportinfrastructuur voor 75 jaar ter beschikking, verschillende voetbal-, rugby- en hockeyclubs konden juichen. De brandweer en het Rode Kruis kregen op datzelfde domein nieuw onderdak.

De Genie van het 4de bataljon kwam een oude spoorbrug voor fietsers in geen tijd herstellen, toen bleek dat de Waalse overheid daar geen geld voor had. Nijvel werd de peterstad van de militaire muziekkapel van de Luchtmacht en recentelijk ook van het nieuwe fregat Leopold I.

Jeugdbewegingen konden in Nijvel overtollig legermateriaal zoals tenten en jassen komen aankopen. En het contract voor de 90mm-obussen van de nieuwe AIV-pantserwagens verzekert nog een tijdje jobs in de nabijgelegen Mécar-fabriek.

Om na al deze inspanningen toch helemaal zeker te zijn, had Flahaut zondag ook nog een voorakkoord met CDH op zak. Maar die partij haalde vier zetels en vond een rooms-rode meerderheid van 14 op 27 zetels te nipt.

De PS probeerde nog door Ecolo (drie zetels) er ook bij te nemen. Maar groene lijsttrekker Marie-Bruno Zweerts bedankte feestelijk, ,,om Kleinduimpje te komen spelen in een coalitie onder leiding van een tiran''.

Eerste schepen Pierre Huart (MR), die Flahaut ook stevig klopt wat voorkeurstemmen betreft, omgordt nu de sjerp. CDH krijgt voor vier gemeenteraadsleden meteen ook vier schepenen in ruil. ,,Dat bood Flahaut hun ook aan, hoor. Maar CDH heeft de wil van de kiezer gerespecteerd'', zegt Huart.

,,Hier in Nijvel zeggen we soms al lachend dat er geen oud vrouwtje kan vallen, of er staan vier militairen klaar om haar op te rapen. Flahaut heeft er alles aan gedaan om met zijn ministerportefeuille de stad te verwennen. Ik ben naar de mensen gaan luisteren, in plaats van cadeaus uit te delen. Maanden ben ik in de weer geweest. En de kiezer heeft dat beloond'', zegt Huart. ,,Ik zal hier nu fulltime burgemeester zijn, anders dan andere kandidaten heb ik geen andere functies te vervullen.''

,,Ik ben de minister alvast dankbaar voor alles wat hij met het leger voor Nijvel heeft gedaan. Ik hoop dat hij dat in de toekomst ook blijft doen voor ons'', zegt Huart.

Flahaut zelf verklaarde zondagavond boos dat hij zeker niet zal zetelen in de gemeenteraad. Gisteren klonk het al iets genuanceerder: ,,Ik was zondag misschien wat zenuwachtig. Maar vandaag is mijn energie al verdubbeld. Ik zal geen cadeaus doen aan zij die mij verraden hebben.''
Oud 11 oktober 2006, 08:47   #2
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

Boontje komt om zijn loontje
MARE is offline  
Oud 11 oktober 2006, 08:51   #3
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Worden ze in Wallonië ook eindelijk wakker?
Zwartengeel is offline  
Oud 11 oktober 2006, 08:55   #4
Jan Meuleman
Europees Commissaris

Jan Meuleman's schermafbeelding

Standaard

Eindelijk gaat die op zijn bek.
Jan Meuleman is offline  
Oud 11 oktober 2006, 09:03   #5
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Misschien heeft BUB met haar 1.5 procent daar ook wel zo z'n aandeel in.
Patriot! is offline  
Oud 11 oktober 2006, 09:39   #6
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10 Bekijk bericht
Ik kan niet zeggen hoe prachtig ik dit vind.
Is inderdaad prachtig ! En nu nog zijn ministerschap verliezen in 2007 !!
Kaal is offline  
Oud 11 oktober 2006, 09:39   #7
Joris bublimburg
Vreemdeling

Joris bublimburg's schermafbeelding

Standaard

De B.U.B. heeft daar zeker zijn aandeel in, de ploeg in Nijvel heeft dan ook uitstekend werk geleverd! Een toonbeeld van enthousiasme en werkkracht! Volgend jaar wordt dit nog beter, met meer ervaring en meer mankracht...

MBG Joris
Joris bublimburg is offline  
Oud 11 oktober 2006, 09:42   #8
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joris bublimburg Bekijk bericht
De B.U.B. heeft daar zeker zijn aandeel in, de ploeg in Nijvel heeft dan ook uitstekend werk geleverd! Een toonbeeld van enthousiasme en werkkracht! Volgend jaar wordt dit nog beter, met meer ervaring en meer mankracht...

MBG Joris
dus ook in Wallonië kan het BUB niet echt doorbreken? dus ook in Wallonië wilt amper iemand terug naar het unitarisme?

of is er in Wallonië ook een media-cordon rond BUB?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be