![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ben ik nu al heel de tijd volkomen verkeerd geweest?
Ik ging er van uit dat "één stem" = "één stem". Dat we niet meer mogen panacheren is al oud nieuws : we zijn nu verplicht om enkel op één lijst te stemmen. Nu ging ik ervan uit dat indien ik één kandidaat aanduidde, deze én mijn partijstem kreeg die dan als voorkeurstem voor die kandidaat telde. Indien ik twee personen aanduidde dacht ik dat die beide personen ieder een halve stem van me kregen (samen één partijstem), of ieder 1/3 als ik er drie aanduidde, enzovoort. Nu lees ik op het Standaardforum dat elke voorkeurstem als volledige stem geteld wordt! Bijgevolg: indien iemand alle allochtone kandidaten zou aanstippen krijgt ELKE allokandidaat een extra voorkeurstem, tegenover die éne kandidaat die ik aanstipte. Zo kan één kiezer ook alle vrouwelijke kandidaten aanstippen die dan �*llemaal een voorkeurstem hebben tegenover de hele meute mannelijke kandidaten behalve die ene mannelijke kandidaat die door de vorige stembusganger alleen werd aangestipt. Dit lijkt me totaal kafkaiaans toch? In datzelfde standaardforum schreef iemand dat in een gemeente met 17000 inwoners (http://www.standaard.be/Meningen/For...forumId=269789) er op die manier 60.000 Voorkeurstemmen werden geteld????? Gezien de voorkeurstemmen tegenwoordig een cruciale rol spelen in het verkozen geraken, zou ik toch wel eens willen weten of dit correct is.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 16 oktober 2006 om 10:52. |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar de lijststem nog weinig voorstelt denk ik dat het systeem dringend aangepast moet worden. Ofwel zouden we maar één voorkeurstem mogen uitbrengen, ofwel moet er gerekend worden met fracties zoals u hierboven schrijft.
![]() |
#3 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Pas dan is het aantal voorkeurstemmen van belang voor de verdeling van de zetels in die partij (na het verbruik van de pot van de lijststemmen). Zo is er in onze gemeente een VLD'er met 862 voorkeurstemmen niet verkozen maar een VB'er met 264 voorkeurstemmen wel.
"Als een menselijke maatschappij het recht van de sterkste wil uitschakelen om menselijker wetten te scheppen, dan moet ze eerst maar bewijzen dat ze daar sterk genoeg voor is." Legh Freeman op de vooravond van de strafexpeditie naar Julesburg. Laatst gewijzigd door puud : 16 oktober 2006 om 10:59. |
|
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als we dan nu even terug naar Antwerpen keren begint het me nog duidelijker te worden. Gezien het totale aantal SPA kiezers (partijstemmen dus, hopelijk telt daar nog één persoon, één stem?) heeft SPA sowieso 22 zetels. Als alle allochtonen die op spa gestemd hebben, ineens ook alle allo kandidaten hebben aangeduid, dan zijn in principe 1250 allochtonen voldoende om alle 7 allochtone kandidaten te verkiezen? (de laatste zetel was voor iemand met 1230 stemmen) - (ze moesten enkel goed op de hoogte worden gebracht van ons democratische kiessysteem). Ik geloof nu echt niet dat ik zo achterlijk ben dat ik de enige persoon was die dit nieuwe systeem niet kende: honderdduizenden zullen het met me eens zijn. Op 8/10 had ik dus zeer bewust op een bepaald persoon gestemd, die ik liever hoger op de lijst had gezien, nochtans waren er verschillenden die ik hoger had willen zien staan: ik heb dat zeer bewust gelaten om de "zwaarte" van mijn stem niet teniet te doen.... ![]() ![]() Bij de volgende verkiezingen ga ik me dus lekker amuseren met �*lle vrouwtjes aan te stippen, of �*lle autochtoontjes, of �*lle allochtoontjes. In elk geval ga ik veel aanstipplezier hebben In realiteit komt er het dus op neer om TEGEN de kandidaten te stemmen die je totaal niet ziet zitten: die laat je leeg. Wat een positieve instelling hebben onze huidige machthebbers toch om zo de kieswet te veranderen.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 16 oktober 2006 om 11:05. |
|
![]() |
![]() |
#5 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Bij kartellijsten bijvoorbeeld.
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Pfuoei, blij dat het bij ons anders is. Op 22 november mogen we weer.
|
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() en hoe tellen ze dan in Nederland? One man, one vote?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() Ja.
Je stemt op iemand van de lijst naar keuze. Je brengt dus maar één stem uit. Dat betekent dat de partij één stem heeft. Daarbinnen bepaal je de volgorde door je voorkeur.. Voorbeeld: VVD 50 mensen op de lijst. Verkiezingen wijzen aan: 28 zetels Erica Terpstra staat op plaats 49 maar heeft meer voorkeurstemmen dan Kees de Boer op nr. 28. Dan wordt zij nr. 28, exit Kees de Boer. Erica gaat in de kamer. |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stel je voor dat men dit in antwerpen had toegepast, dan had de p�*trick misschien zelfs geen burgemeester kunnen worden!
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier toch ook niet?
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch wel.
De lijsstemmen worden aan de kandidaten toegekend volgens de volgorde op de lijst. Hiervoor wordt een "pot" aangelegd, die uit de lijststemmen wordt gehaald (zie uitleg onderaan). Het verkiesbaarheidscijfer is het aantal stemmen nodig om een zetel te bemachtigen (zie uitleg onderaan). Stel dat de pot 100 stemmen bevat, dat de lijst 2 zetels heeft behaald, dat er 120 stemmen nodig zijn voor een zetel, en dat de resultaten als volgt waren: 1. Jan 30 voorkeurstemmen 2. Piet 50 voorkeurstemmen 3. Firestone 100 voorkeurstemmen Jan komt 90 stemmen te kort, die hij uit de pot krijgt. Jan is verkozen, en de pot is nu 100-90=10. Piet krijgt de volledige resterende pot, en komt op 50+10=60 stemmen. Niet genoeg voor een zetel. Daar Firestone 100 voorkeurstemmen heeft (meer dan de 60 stemmen van Piet) krijgt Firestone de tweede zetel. Dus, Jan is verkozen en Piet niet, al had Piet meer voorkeurstemmen dan Jan. Eens de pot opgebruikt speelt de volgorde geen rol meer. In de praktijk wil dat zeggen dat de eerste plaatsen op de lijst belangrijk zijn. Lager maakt het niets uit, omdat de pot al leeg is eer men aan die plaatsen komt. Hier de officiële uitleg: Citaat:
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 16 oktober 2006 om 12:34. |
|
![]() |
![]() |
#15 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik kom ook uit de tijd dat panacheren was toegelaten. Dat was zo tot begin jaren 70.
#16 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Als ik mij niet vergis is dat hier ook zo. de meeste voorkeurstemmen heeft een zitje.
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar laten we het voorbeeld eens verder uitwerken: 1. Jan 30 voorkeurstemmen 2. Piet 50 voorkeurstemmen 3. Firestone 100 voorkeurstemmen 4. Circe 120 voorkeurstemmen 5. Circe's vriend 120 voorkeurstemmen (Circe heeft van 120 mensen gedaan gekregen dat ze niet enkel h�*�*r een voorkeurstem geven, maar ook tegelijk aan haar vriend). In dit geval denk ik dat zowel Circe als haar vriend dus recht hebben op die twee zetels, terwijl er slechts 120 kiezers op hen hebben gestemd - en niet voor 240 stemmen hebben gezorgd? |
|
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Als de pot niet groot genoeg is om Jan, Piet en/of Firestone aan het "verkiesbaarheidscijfer" te helpen, dan krijgen Circe en haar vriend inderdaad de twee zetels. In de praktijk geraakt de eerste op de lijst meestal wel aan dat "verkiesbaarheidscijfer", zodat vermoedelijk Jan en Circe de zetels zullen krijgen. Ik ben het helemaal mee eens dat het systeem van meerdere voorkeurstemmen die allen even zwaar wegen pervers is, en afgeschaft moet worden.
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan Laatst gewijzigd door Firestone : 16 oktober 2006 om 12:22. |
|
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Is correct, binnen een lijst mag je zoveel voorkeurstemmen geven als je wil . Zie niet waar het probleem is? Voorkeurstemmen spelen nog altijd niet een cruciale rol hoor? Er was no geen rechtsreekse burgemeesters verkiezingen.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country." -Hermann Goering (1893 - 1946) Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor The second in command of the Third Reich |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() nee hoor, zetels worden verdeeld binnen de partijen. Zo zijn er veel lijstduwers die veel voorkeurstemmen halen en toch geen zitje hebben in de gemeenteraad.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country." -Hermann Goering (1893 - 1946) Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor The second in command of the Third Reich |
![]() |