Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 december 2007, 15:58   #1
Juvenalis
Partijlid

Standaard Graag jullie mening

Laten we van de stelling uitgaan dat België splitst!
En Vlaanderen het economisch véél beter vooruit gaat dan Wallonië.
Dat er in Vlaanderen werk in overvloed is.

1ste Vraag: zou het dan niet logisch zijn te denken dat vele Walen dan naar Vlaanderen emigreren, hier komen wonen en werken alsook het Frans onze tweede taal (bijna uit noodzaak) gesproken zal worden op onze werkvloeren?

2de Vraag: is er dan geen gevaar (zoals velen op dit forum denken) dat er nog wijken, gemeenten en streken zouden verfransen?

Gefustreerde idioote antwoorden zich onthouden aub. alsook gezever en andere onnozelheden.
Juvenalis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 16:06   #2
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juvenalis Bekijk bericht

1ste Vraag: zou het dan niet logisch zijn te denken dat vele Walen dan naar Vlaanderen emigreren, hier komen wonen en werken alsook het Frans onze tweede taal (bijna uit noodzaak) gesproken zal worden op onze werkvloeren?

2de Vraag: is er dan geen gevaar (zoals velen op dit forum denken) dat er nog wijken, gemeenten en streken zouden verfransen?

Gefustreerde idioote antwoorden zich onthouden aub. alsook gezever en andere onnozelheden.
Ik zie geen probleem, als er werk in overschot is zullen we mensen moeten aantrekken. Maar niet alleen uit Wallonië. Uit heel de EU zullen er mensen komen. Maar op zich zal er niet veel veranderen ten opzichte van nu. Ook nu komen massaal Fransen in West-Vlaanderen werken, verfranst Vlaanderen daardoor?
Er is geen enkele reden waarom Vlaanderen zou verfransen door Walen die hier komen werken. Eerder omgekeerd, Walen die vernederlandsen omdat ze anders geen werk vinden.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 16:13   #3
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

1e vraag: Als de werkgever in zijn vacature een gedegen kennis van het Nederlands vraagt, mag van de werknemer verwacht worden dat hij die taal onder de knie heeft en ook op de werkvloer gebruikt. Herinner u een gelijkaardig geval met een bedrijf in Genk waarbij aan Turkse werknemers gevraagd werd op de werkvloer zoveel mogelijk Nederlands te spreken. In West-Vlaanderen zijn er nu al een hoop mensen uit Frankrijk tewerkgesteld. In Frans-Vlaanderen worden hiertoe met groot succes cursussen Nederlands georganiseerd. Dit alles bewijst dat een instroom van anderstaligen in het Vlaamse bedrijfsleven perfect kan opgevangen worden.

2e vraag: het is om te beginnen uiteraard niet automatisch zo dat al die Walen zich permanent in Vlaanderen zouden gaan vestigen. In het geval met West-Vlaanderen (zie vraag 1), ligt een regio als westelijk Henegouwen op een pendelafstand die dagelijks gemakkelijk te overbruggen is. Bovendien zou van eventuele Waalse immigranten precies hetzelfde verwacht worden van immigranten uit andere landen: dat zij zich integreren, de taal van de streek waar zij komen wonen respecteren en die aanleren. Als niet-historische minderheid kunnen zij in dat geval immers geen recht op bijkomende faciliteiten of minderheidsrechten verkrijgen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 16:14   #4
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Welke taal er gesproken wordt kan me geen zak boeien, ik hoop enkel en alleen dat ze bij een onafhankelijk Vlaanderen het BROV invoeren.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 16:38   #5
Juvenalis
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
1e vraag: Als de werkgever in zijn vacature een gedegen kennis van het Nederlands vraagt, mag van de werknemer verwacht worden dat hij die taal onder de knie heeft en ook op de werkvloer gebruikt. Herinner u een gelijkaardig geval met een bedrijf in Genk waarbij aan Turkse werknemers gevraagd werd op de werkvloer zoveel mogelijk Nederlands te spreken. In West-Vlaanderen zijn er nu al een hoop mensen uit Frankrijk tewerkgesteld. In Frans-Vlaanderen worden hiertoe met groot succes cursussen Nederlands georganiseerd. Dit alles bewijst dat een instroom van anderstaligen in het Vlaamse bedrijfsleven perfect kan opgevangen worden.

2e vraag: het is om te beginnen uiteraard niet automatisch zo dat al die Walen zich permanent in Vlaanderen zouden gaan vestigen. In het geval met West-Vlaanderen (zie vraag 1), ligt een regio als westelijk Henegouwen op een pendelafstand die dagelijks gemakkelijk te overbruggen is. Bovendien zou van eventuele Waalse immigranten precies hetzelfde verwacht worden van immigranten uit andere landen: dat zij zich integreren, de taal van de streek waar zij komen wonen respecteren en die aanleren. Als niet-historische minderheid kunnen zij in dat geval immers geen recht op bijkomende faciliteiten of minderheidsrechten verkrijgen.

Dat er in West-Vlaanderen veel Fransen werken hoef je me niet te vertellen, en dat Henegouwen op pendel afstand ligt ook niet, maar wat als men uit het Luikse of het Luxemburgse zou komen?
Oud 4 december 2007, 16:38   #6
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat er in West-Vlaanderen veel Fransen werken hoef je me niet te vertellen, en dat Henegouwen op pendel afstand ligt ook niet, maar wat als men uit het Luikse of het Luxemburgse zou komen?
spreken ze daar een ander soort Frans misschien ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 16:39   #7
Juvenalis
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Welke taal er gesproken wordt kan me geen zak boeien, ik hoop enkel en alleen dat ze bij een onafhankelijk Vlaanderen het BROV invoeren.

De partijen die voorstander zijn van het BROV vindt men hier op dit forum niet!
Oud 4 december 2007, 16:42   #8
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Ook daar zijn er Walen die Nederlands leren, gewoon om het te kennen, al hebben ze niet direct plannen om in Vlaanderen te komen werken. Gewoonlijk zijn ze fier dat ze je kunnen onthalen in het Nederlands, of als de kennis nog niet groot is, proberen ze toch te laten zien dat ze er mee bezig zijn. Een kleine minderheid weliswaar, maar vroeger wél onvoorstelbaar!
Jammer dat net diegenen die in Vlaanderen komen wonen zulk een harde kop hebben...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 16:43   #9
Juvenalis
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht

Nee, maar dan is het al wat moeilijker om te pendelen, ik moet er toch geen tekeningetje bij maken?
Oud 4 december 2007, 16:43   #10
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Kijk eens naar mijn onderschrift!
En het VB is ook voorstander van het Brov dacht ik...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 16:46   #11
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
core business van LDD mijn beste
Oud 4 december 2007, 16:56   #12
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
Lees ook dit eens

http://forum.politics.be/showthread.php?t=32348
Ovidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 16:58   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Partijen die het BROV willen invoeren bestaan er in Belgique ook nauwelijks. Wel met de mond, maar niet met de daad.
Burgers die het BRV wensen vindt je op dit forum zat.
Oud 4 december 2007, 17:01   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Kijk eens naar mijn onderschrift!
En het VB is ook voorstander van het Brov dacht ik...
Ja.
LDD ook.
Waar de meeste andere partijen nog een hondenbrokreferendum beweren voor te staan, is het Vlaamse kartel ook daar openlijk tegen.
Oud 4 december 2007, 18:17   #15
Juvenalis
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Partijen die het BROV willen invoeren bestaan er in Belgique ook nauwelijks. Wel met de mond, maar niet met de daad.
Burgers die het BRV wensen vindt je op dit forum zat.

Bij mijn weten is er maar één partij die voorstander is van het BROV nl. Vivant.
Anderen die het BROV naar zich toetrekken beweren het wel maar...
Ik herinner me een voorval in Gent, waar de bevolking het niet echt heeft gehaald van het gemeentebestuur.( ik zoek het even op).

Maar dit was niet het onderwerp dat ik hier naar voorbracht, mss het eerste berichtje herlezen, het gaat hier steeds om het zelfde hier, vlug veranderen van onderwerp, dan moeten we ook geen lastige vragen beantwoorden.
Oud 4 december 2007, 18:44   #16
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten is er maar één partij die voorstander is van het BROV nl. Vivant.
Anderen die het BROV naar zich toetrekken beweren het wel maar...
Ik herinner me een voorval in Gent, waar de bevolking het niet echt heeft gehaald van het gemeentebestuur.( ik zoek het even op).

Maar dit was niet het onderwerp dat ik hier naar voorbracht, mss het eerste berichtje herlezen, het gaat hier steeds om het zelfde hier, vlug veranderen van onderwerp, dan moeten we ook geen lastige vragen beantwoorden.
Heb je het over dat referendum in 1997 tegen de aanleg van een parkeergarage onder het Belfortplein? Daar hebben de tegenstanders wél hun slag thuis gehaald, als ik me goed herinner.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 18:48   #17
Geert C

Standaard

Citaat:
Helaas kan ik niet hetzelfde zeggen van "mijn" partij, maar ik ben ook voorstander van het BROV...
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 18:49   #18
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik zie Franstaligen nog niet zo gauw emigreren naar een Nederlandstalig land. Hooguit zal het dan gaan om tijdelijke gastarbeid en/of om hooggeschoolden. De taal die op de werkvloer wordt gesproken, hangt af van het bedrijf: ik ken er waar de voertaal het Engels is.

Citaat:
Aan permanente vestiging kunnen taalvoorwaarden gekoppeld worden. Ik pleit voor een tijdelijk statuut dat kan worden omgezet in een permanent statuut mits voldoende kennis van de taal.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 19:36   #19
Geert C

Standaard

Gesteld dat een onafhankelijk Vlaanderen opnieuw wordt toegelaten tot de EU, kan je dan zomaar taalvoorwaarden koppelen aan permanente vestiging? Binnen de EU is er toch de vrijheid om je te vestigen waar je wilt?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2007, 19:53   #20
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Gesteld dat een onafhankelijk Vlaanderen opnieuw wordt toegelaten tot de EU, kan je dan zomaar taalvoorwaarden koppelen aan permanente vestiging? Binnen de EU is er toch de vrijheid om je te vestigen waar je wilt?
Die vrijheid dient vooral om vrij te kunnen schuiven en jongleren met (wegwerpbare) arbeidskrachten. Indien de EU dwarsligt, moet Vlaanderen zich maar terugtrekken uit de EU.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be