![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() België, één van de koplopers in Europa omtrent zelfdoding bij jongeren. Ik vraag me af waarom. De prestatiedruk? De televisie? Wat is de aanleiding? Graag jullie mening.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Burgemeester
|
![]() en als ze den 100 bellen worden ze niet geholpen (volgens bepaalde ouders)
de druk, weinig communicatie met omgeving (isolatie), en ze mogen zoveel zelf kiezen, dus dat ook natuurlijk |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Heeft het leven dan zin ?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Denk dat druk wel meespeelt. En minderwaardigheidsgevoel. Isolatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() druk om te presteren, druk vanwege ouders, school, vrienden, druk om geen 'loser' te zijn, druk om cool te zijn, pesterijen, luddevedu, etc.
't oud zeer he. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() Da's een heel essentiele vraag natuurlijjk. Iedereen geeft zin aan zijn eigen leven mijn gedacht. Probleem is dat niet iedereen in staat is om zin aan zijn leven te geven. Vaak houdt men zich vast aan een strohalm, een berichtje, een wenk, een medeleven. Maar ik denk niet dat het probleem daar ligt. Op het moment dat iemand aan zelfdoding denkt krijgt die persoon vanzelf wel aandacht (en meestal meer dan anders). Vraag is eerder waarom iemand er aan denkt, nog voordat hij of zij die aandacht krijgt rond zijn/haar zelfdoding. Ik veronderstel dat het gevoel vanzelf optreed. Immers, wat me bezighoudt is dat er zo veel mensen zijn die veel minder hebben (zoals de mensen in de kampen in Soedan), geen toekomstperspectieven hebben enz..., hier toch niet bij stilstaan. Ze willen enkel .... verder leven. Waarom toch, in een cultuur waar relatieve rijkdom heerst zijn er dan zoveel jongeren die niet willen verder leven?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Boh, ja, misschien omdat het leven hier vaak leeg is, ontdaan van alle natuur, levensbedreigende uitdaging, ... ? Omdat de levensdrang weg is daardoor ofzo, 'k weet 't niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() nihilisme, zelfhaat, leegte, levensmoeheid.
als het daarvan is, das mooi. de allerhoogste ethiek. de derde verlichting. der untergang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() Misschien sla je hier de nagel op de kop Steven. Het leven is hier inderdaad nogal leeg en al van die dingen. Huisje, werk, kindjes en zo verder. Niets spannends meer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() De constante druk die vooral uit het openbaar onderwijs komt speelt waarschijnlijk een grote rol, in combinatie met andere factoren.
Als de leerling geen goede punten haalt, dan wordt hem of haar ingeprint dat hij of zij "er nooit zal komen", "niets kan", "een lui persoon is", "te dom is voor woorden", etc. De nadruk ligt veel en veel te veel op pure kennis en prestatie in plaats van op zelfontplooiing. Er gaat veel te veel tijd verloren aan een inefficient schoolsysteem dat de leerling benadeelt wanneer hij/zij iets buiten school wil bereiken. Laatst gewijzigd door Heftruck : 15 november 2006 om 23:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Mja, wat zijn dan de oorzaken?
U heeft wel gelijk over het onderwijssysteem, 'vuile' principes zijn trouwens ook algemener dan enkel i/h onderwijs. De werkvloer, het salon met de TV, ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Wat mij daaraan stoort, is dat er blijkbaar geen plaats meer is voor serieuze dialoog binnen het huishouden. Iedereen staat constant onder druk om goed te presteren. Dan wil men 's avonds ontspannen d.m.v. een hersenloze doos die interactie afbreekt. Praten tijdens dit "collectief tv-moment" is uit den boze, dat vergt teveel denkwerk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister
|
![]() Schuld van het VB. De angstpsychose die het VB op de jongeren loslaat drijft velen tot wanhoop.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister
|
![]() Tuurlijk dat. Schaft het VB af en ge zult het aantal zelfdodingen zien afnemen.
![]() |
#18 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Echt een verrijking. ![]() Filmpjes zien we nog op de laptop. Ik ga nogal vaak op vakantie naar Oostbloklanden en kom daar dan wel eens in contact met de bevolking. Het geen me daar steeds opviel was, dat ondanks de meestal schrijnende armoede, iedereen er een TV heeft en naar van die 'kapitalistische' programma's kijkt. Nonstop, als ze thuis zijn. Moet je inbeelden, constant van die Beverly Hills toestanden in steden/dorpen waar de mensen amper aan hun basisvoorzieningen te geraken. Nu moet gezegd dat die mensen daar wel een soort van hoop aan houden, maar in mijn ogen is dat valse hoop. Mensen gaan veel meer consumeren. Bvb merkprodukten kopen om hun ziel te koesteren. Eigenlijk volledig zoals in België, alleen is het contrast daar nog zoveel groter. Niet nadenken als antidepressivum is een fenomeen dat ik veel zie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |