Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 november 2006, 11:59   #1
Revolutie
Parlementslid
 
Revolutie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.764
Standaard Na VW nu ook bij Opel 1000 banen op het spel

Citaat:
Duizend jobs weg bij Opel?
De Europese directie van General Motors (GM) overweegt ondertussen een shift te schrappen bij Opel in Antwerpen. Daarbij zouden 1.000 van de 5.100 banen sneuvelen. Dat staat in het Duitse tijdschrift Automobilwoche. De vakbonden bij Opel Antwerpen zijn niet op de hoogte van het plan. Vrijdag is er een Europese ondernemingsraad. De woordvoerster van Opel Antwerpen sluit het schrappen van een shift uit en meent dat er meer dagen technische werkloosheid zullen ingevoerd worden. In Antwerpen wordt de Astra geproduceerd. Opel kampt met een overcapaciteit van dat model. Volgens Automobilwoche zou ook de positie van de Belgische vestiging voor de opvolger van de Astra verzwakt zijn.
Die beslissing om de nachtshift eruit te smijten spookt al lang door de werknemers hun hoofd van Opel (waaronder ik).
Nu door VW kan dit wel is in een stroomversnelling komen en dan vrees ik het ergste.
__________________
Noch doen, noch eer en wert vernomen
Revolutie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 12:02   #2
Tashunka
Gouverneur
 
Tashunka's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 oktober 2006
Berichten: 1.286
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Revolutie Bekijk bericht
Die beslissing om de nachtshift eruit te smijten spookt al lang door de werknemers hun hoofd van Opel (waaronder ik).
Nu door VW kan dit wel is in een stroomversnelling komen en dan vrees ik het ergste.
Gelukkig dat onze vrienden van de VLD 200000 banen gingen creëren
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 12:08   #3
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
Gelukkig dat onze vrienden van de VLD 200000 banen gingen creëren
Waarvan 80% of meer nieuwe ambtenaren of zwaar gesubsidieerde diensten-cheque banen !

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 20 november 2006 om 12:08.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 12:09   #4
Revolutie
Parlementslid
 
Revolutie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
Gelukkig dat onze vrienden van de VLD 200000 banen gingen creëren
Bij 'De Lijn' zeker, ahnee die zijn alleen voorbehouden voor allochtonen.

Dat ze aan de mensen hun job zitten ligt heel gevoelig bij de mensen.
__________________
Noch doen, noch eer en wert vernomen
Revolutie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 12:22   #5
boerenverstand
Parlementsvoorzitter
 
boerenverstand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 2.087
Standaard

Ook niet vergeten de hopen consultants , die zijn aangeworven bij de VDAB om de werklozen te "begeleiden".
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 12:29   #6
Adriaan Koerbagh
Lokaal Raadslid
 
Adriaan Koerbagh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2006
Berichten: 327
Standaard

Oh nee, drama...

Adriaan Koerbagh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 12:42   #7
TommyMax2
Provinciaal Statenlid
 
TommyMax2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2006
Berichten: 608
Standaard

Er is nog niets besist over een nachtshift. Het is niet omdat ze in Zürich daar van dromen dat het ook zo moet gebeuren. Anders dan bij VW is er bij GM wél een solidairiteitsverklaring onder de vakbonden. We hebben die 3 shiften nodig voor het nieuwe model. Niemand ziet het zitten om in 2009 verplicht naar de nacht te moeten gaan, als dat model naar a'pen komt. Dat er minder volk gaat werken in Apen is duidelijk, maar dat moet op een verantwoorde manier gebeuren.
TommyMax2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 12:52   #8
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Is het niet tijd om onze bedrijfsbelastingen / belasting op arbeid te doen dalen met 10 of 20%? We kunnen dat financieren met een volledige afschaffing van alle subsidies (want dat is alleen maar politieke touwtrekkerij). De afschaffing van het ingewikkeld en duur federalisme kan ook helpen. Voorts ook een sterke vereenvoudiging van onze wetgeving.

Een goed ondernemingsklimaat is de basis voor een goede economie.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 20 november 2006 om 12:52.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 12:52   #9
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Is het niet tijd om onze bedrijfsbelastingen te doen dalen met 10%? We kunnen dat financieren met een volledige afschaffing van alle subsidies (want dat is alleen maar politieke touwtrekkerij). De afschaffing van het ingewikkeld en duur federalisme kan ook helpen. Voorts ook een sterke vereenvoudiging van onze wetgeving.

Een goed ondernemingsklimaat is de basis voor een goede economie.
De reële bedrijfsbelasting voor multinationals is quasi nul.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 13:16   #10
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.370
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De reële bedrijfsbelasting voor multinationals is quasi nul.
De te betalen RSZ en andere verdoken kosten op arbeid zijn dat niet, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 13:20   #11
genehunter
Gouverneur
 
genehunter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2005
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
De reële bedrijfsbelasting voor multinationals is quasi nul.
Dat moet je mij nu toch eens uitleggen.
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 13:21   #12
Adriaan Koerbagh
Lokaal Raadslid
 
Adriaan Koerbagh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2006
Berichten: 327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De reële bedrijfsbelasting voor multinationals is quasi nul.
70% op winsten = 0%?

Adriaan Koerbagh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 13:25   #13
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door genehunter Bekijk bericht
Dat moet je mij nu toch eens uitleggen.
Multinationals hebben allemaal van die coordinatiecentra waar ze hun winsten door sluizen naar het moederbedrijf. Die moeten daar via dit systeem zeer weinig belastingen op betalen. Met die notionele interestaftrek is het zelfs mogelijk geworden dat ze nog geld terugkrijgen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 13:29   #14
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

We verlagen de staats last reeds een heel pak door de federale regering op te heffen en direct onder de EU te gaan leven.
We houden dus over gemeenteraden, gewest regeringen en de EU commissie.
Al de rest doeken we op met hun dubbele instanties en overbodig personeel.
Ook Brussel doeken we op als gewest en doen dat onder Vlaanderen en/of Walonnië vallen.

Lap zeg, in éénkeer de hele Belgische staatschuld uitgespaard.
Want hoe ze het in de toekomst gaan doen weet ik niet, maar als de MN tegen dit tempo blijven afdanken en sluiten, dan zijn wij binnen 10 jaar een economisch ontwikkelingsland.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 13:35   #15
genehunter
Gouverneur
 
genehunter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2005
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Multinationals hebben allemaal van die coordinatiecentra waar ze hun winsten door sluizen naar het moederbedrijf. Die moeten daar via dit systeem zeer weinig belastingen op betalen. Met die notionele interestaftrek is het zelfs mogelijk geworden dat ze nog geld terugkrijgen.
Jij hebt echt zo'n beeld van multinationals als grote boze wolven hé? Dat zij het zijn die zorgen voor duizenden banen, daar sta je niet bij stil. Je beschouwt recht op werk als een absoluut, verworven recht, dat is gewoonweg niet zo. Bedrijven hebben een doel op zich, als ze moeten afslanken dan is dat hun goed recht. Zoiets kun je toch niet tegenhouden. En al zeker niet met stakingen en vakbonden die een put graven voor hun eigen leden. Wil je werkelijk iets doen aan werkonzekerheid en werkloosheid, richt dan zelf een bedrijf op, dan ga je misschien wat anders praten.
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 13:45   #16
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door genehunter Bekijk bericht
Jij hebt echt zo'n beeld van multinationals als grote boze wolven hé? Dat zij het zijn die zorgen voor duizenden banen, daar sta je niet bij stil. Je beschouwt recht op werk als een absoluut, verworven recht, dat is gewoonweg niet zo. Bedrijven hebben een doel op zich, als ze moeten afslanken dan is dat hun goed recht. Zoiets kun je toch niet tegenhouden. En al zeker niet met stakingen en vakbonden die een put graven voor hun eigen leden. Wil je werkelijk iets doen aan werkonzekerheid en werkloosheid, richt dan zelf een bedrijf op, dan ga je misschien wat anders praten.
Volkswagen betaalt de arbeiders én aandeelhouders uit met het geld van de wagens die de arbeiders produceren.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 14:04   #17
genehunter
Gouverneur
 
genehunter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2005
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Volkswagen betaalt de arbeiders én aandeelhouders uit met het geld van de wagens die de arbeiders produceren.
How, een beetje serieus he, zet 100 arbeiders zonder multinational bij elkaar en je hebt nog geen Volkswagen hoor. Dan heb je 100 werklozen. Meer niet.

Je vergeet dat het de aandeelhouders zijn die het startkapitaal hebben geleverd, de arbeiders zorgen voor de werkkracht. De wagens zijn niet van hun, ze hebben de grondstoffen er niet voor gekocht en worden enkel betaald om te doen wat van ze gevraagd wordt. Specialisatie heet zoiets. Als morgen de auto-industrie gerobotiseerd wordt en er slechts 1/10 van de arbeiders meer nodig zijn, dan tekent het management daarvoor. Niet sociaal? Niet gek zul je bedoelen. Pech voor de arme stakkers? Tja, chance voor de techneuten die die toestellen en systemen moeten ontwerpen en onderhouden hé.

Laatst gewijzigd door genehunter : 20 november 2006 om 14:05.
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 17:11   #18
TommyMax2
Provinciaal Statenlid
 
TommyMax2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 maart 2006
Berichten: 608
Standaard

" Je vergeet dat het de aandeelhouders zijn die het startkapitaal hebben geleverd"

Dat komt niet uit de lucht gevallen. Alle rijkdom komt voort uit de arbeid, ook het startkapitaal van die 'aandeelhouders' komt van de uitbuiting van de arbeid.

Over het onderwerp: op zich hebben wij niets tegen "lastenverlaging", als dat niet ten koste gaat van de financiering van de SZ. Met een vermogensbelasting zouden die "lasten" serieus kunnen dalen.
TommyMax2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 17:23   #19
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TommyMax2 Bekijk bericht
Dat komt niet uit de lucht gevallen. Alle rijkdom komt voort uit de arbeid, ook het startkapitaal van die 'aandeelhouders' komt van de uitbuiting van de arbeid.
Of natuurlijk door onverhulde diefstal... De textielindustrie in Gent is zo bijvoorbeeld opgestart, via gestolen machines uit Engeland.
__________________
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 17:26   #20
genehunter
Gouverneur
 
genehunter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2005
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Alle rijkdom komt voort uit de arbeid, ook het startkapitaal van die 'aandeelhouders' komt van de uitbuiting van de arbeid.
Hoe komt het dan dat een mens zo stom is dat hij zich laat uitbuiten? Staat het dan niet iedereen vrij een poging te wagen een ander uit te buiten? Is evolutionaire sociologie dan toch geen modewoord? Survival of the thoughest?
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be