Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2006, 12:38   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard Zuid Osseten mogen niet van Europa

De zuid-Osseten in Georgië kiezen massaal (99 procent alstublieft) voor onafhankelijkheid. De Georgische staat is daar uiteraard niet blij mee, maar heel treffend is wel de reactie van de EU. Europa erkent dit referendum niet omdat het "een schending van de soevereiniteit van georgië is" en omdat dit referendum "niet bijdraagt tot een vreedzame oplossing".

'vlaanderen regio in europa'? yeah right
Oud 15 november 2006, 12:40   #2
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Dest te meer een reden om een naar een onafhankelijk Vlaanderen te streven en uit de corrupte Europese unie te stappen.

Mijn steun krijgen de Zuid-Osseten alvast.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 12:48   #3
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De zuid-Osseten in Georgië kiezen massaal (99 procent alstublieft) voor onafhankelijkheid. De Georgische staat is daar uiteraard niet blij mee, maar heel treffend is wel de reactie van de EU. Europa erkent dit referendum niet omdat het "een schending van de soevereiniteit van georgië is" en omdat dit referendum "niet bijdraagt tot een vreedzame oplossing".
'vlaanderen regio in europa'? yeah right
De omstandigheden in Vlaanderen en in Zuid-Ossetie kun je nauwelijks met elkaar vergelijken. Die van Vlaanderen zijn onnoemelijk gunstiger, alleen al door zijn status (een gelijkwaardige regio van een federaal land, samen met Wallonie en Brussel). Zuid-Ossetie is daarentegen een autonome regio en heeft dus een ondergeschikte status in Georgie.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 15 november 2006 om 12:50.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 13:22   #4
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

so? Een volk wil op een democratische wijze zijn recht op zelfbeschikking uitoefenen en mag dat niet van Euroreich. De omstandigheden kunnen mij niks schelen. Eurocratië ontkent een volk zijn rechten, en dat kan je niet ontkennen of negeren.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 13:37   #5
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
so? Een volk wil op een democratische wijze zijn recht op zelfbeschikking uitoefenen en mag dat niet van Euroreich. De omstandigheden kunnen mij niks schelen. Eurocratië ontkent een volk zijn rechten, en dat kan je niet ontkennen of negeren.
Ik zeg het al jaren: de EU zal uiteindelijk een semi-fascistische staat worden, vrij naar George Orwell's Animal Farm.
IK vraag me alleen af wie er echt aan de toutjes trekt daarboven in die poppenkast van Brussel/Straatsburg.
Oud 15 november 2006, 13:40   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nogal een merkwaardige redenering van de EU-instellingen. Hield het referendum in Montenegro dan geen schending van de soevereiniteit van Joegoeslavië in?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 13:44   #7
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Jij hebt het over de ideale situatie en ik over de praktijk. Hoe dan ook, ben je volgens mij van je eigen gespreksonderwerp afgedwaald. Je suggereerde in je beginpost dat Vlaanderen zijn onafhankelijksstreven op zijn buik kon schrijven vanwege de houding van de EU t.o.v. van het Zuid-Ossetische referendum. Ik heb er in die zin op gereageerd dat Vlaanderen zich daarover geen zorgen hoefde te maken. Dat afgezien van het feit of de niet-erkenning van Zuid-Ossetie door de EU wel of niet juist is.
Oud 15 november 2006, 13:45   #8
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
De omstandigheden in Vlaanderen en in Zuid-Ossetie kun je nauwelijks met elkaar vergelijken. Die van Vlaanderen zijn onnoemelijk gunstiger, alleen al door zijn status (een gelijkwaardige regio van een federaal land, samen met Wallonie en Brussel). Zuid-Ossetie is daarentegen een autonome regio en heeft dus een ondergeschikte status in Georgie.
Zuid-Ossetië is de facto onafhankelijk en is enkel nog op papier onderworpen aan het Georgische regime. Je kan Vlaanderen dus moeilijk met Zuid-Ossetië vergelijken.
Als de EU de onafhankelijkheid van Zuid-Ossetië nog niet erkent (die al veel verder staan in hun strijd voor soevereiniteit), zullen ze nooit of te nimmer de Vlaamse onafhankelijkheid erkennen.

The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 13:47   #9
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nogal een merkwaardige redenering van de EU-instellingen. Hield het referendum in Montenegro dan geen schending van de soevereiniteit van Joegoeslavië in?
Joegoslavië bestaat niet meer sinds 2003.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 15 november 2006, 13:53   #10
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik moet eigenlijk toegeven dat ik de situatie daar niet zo goed begrijp. Ik dacht vroeger dat het om "gestrande Russen" ging zoals in Transnistrië maar... Osseten spreken Ossetisch, geen Russisch.
Even opgezocht :
Noord-Ossetië (in Rusland, waar Beslan ligt trouwens ) : 710.000 inwoners
Zuid-Ossetië : 70.000

Rusland : 142 miljoen
Georgië : 4.5 miljoen

Dat de Osseten willen herenigd worden begrijp ik, maar waarom willen ze opgegeten blijven door Rusland? Waarom steunt Rusland hen eigenlijk, wat als de volgende stap een onafhankelijk Ossetië is?

Ik geef toe dat ik nog veel moet bijleren hierover.

Laatst gewijzigd door evilbu : 15 november 2006 om 13:54.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 13:54   #11
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Zuid-Ossetië is de facto onafhankelijk en is enkel nog op papier onderworpen aan het Georgische regime. Je kan Vlaanderen dus moeilijk met Zuid-Ossetië vergelijken.
Dat is precies wat ik ook heb gezegd, al was dat niet om de reden die je onder hebt aangehaald.
Citaat:
Als de EU de onafhankelijkheid van Zuid-Ossetië nog niet erkent (die al veel verder staan in hun strijd voor soevereiniteit), zullen ze nooit of te nimmer de Vlaamse onafhankelijkheid erkennen.
Deze redenering klopt niet om meerdere redenen.
Oud 15 november 2006, 13:55   #12
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar wil Zuid-Ossetie niet terug naar moedertje Rusland en is van onafhankelijkheid helemaal geen sprake.
Oud 15 november 2006, 13:55   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Joegoslavië bestaat niet meer sinds 2003.
De staat Servië-Montenegro dan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 13:58   #14
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De staat Servië-Montenegro dan.
Er is wel een verschil tussen de "Federatie Joegoslavië" en de "Confederatie Servië-Montegro".
Oud 15 november 2006, 13:59   #15
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik moet eigenlijk toegeven dat ik de situatie daar niet zo goed begrijp. Ik dacht vroeger dat het om "gestrande Russen" ging zoals in Transnistrië maar... Osseten spreken Ossetisch, geen Russisch.
Even opgezocht :
Noord-Ossetië (in Rusland, waar Beslan ligt trouwens ) : 710.000 inwoners
Zuid-Ossetië : 70.000

Rusland : 142 miljoen
Georgië : 4.5 miljoen

Dat de Osseten willen herenigd worden begrijp ik, maar waarom willen ze opgegeten blijven door Rusland? Waarom steunt Rusland hen eigenlijk, wat als de volgende stap een onafhankelijk Ossetië is?

Ik geef toe dat ik nog veel moet bijleren hierover.
Ossetie zal (in de huidige omstandigheden althans) niet onafhankelijk willen worden omdat het economisch een verlieslijdende regio is. Verder zijn ze overwegend christelijk en hebben als buren een aantal moslimvolkeren die de Osseten ongunstig gezind zijn. Hun gevoel is dan ook dat ze Rusland nodig hebben om te overleven. De russificatie nemen ze erbij voor lief.
Oud 15 november 2006, 14:04   #16
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Maar wil Zuid-Ossetie niet terug naar moedertje Rusland en is van onafhankelijkheid helemaal geen sprake.
Rusland gunt hen een grotere autonomie dan Georgië. Volgens het Georgisch regime zijn de (Zuid-)Osseten gewoon Georgiërs. Volgens Rusland is Ossetië een autonome deelstaat van de Russische Federatie.

Maar wees gerust. Als Zuid-Ossetië (met Russische steun) onafhankelijk is, zullen ze wel voorwaarden stellen voor aansluting bij Rusland: nog meer autonomie voor héél Ossetië dan dat Noord-Ossetië vandaag heeft.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 15 november 2006 om 14:05.
Oud 15 november 2006, 14:04   #17
evilbu

Standaard

Citaat:
Ossetie zal (in de huidige omstandigheden althans) niet onafhankelijk willen worden omdat het economisch een verlieslijdende regio is. Verder zijn ze overwegend christelijk en hebben als buren een aantal moslimvolkeren die de Osseten ongunstig gezind zijn. Hun gevoel is dan ook dat ze Rusland nodig hebben om te overleven. De russificatie nemen ze erbij voor lief.
Voor zover ik weet zijn er ook behoorlijk wat moslims in Noord-Ossetië, zo herinner ik me veel tot Allah biddende huilende moeders in Beslan.
U heeft het waarschijnlijk over Ingoesjeten en Tsjetsjenen die Dagestan en Noord-Ossetië lastig vallen?
Oud 15 november 2006, 14:06   #18
evilbu

Standaard

Citaat:
Rusland gunt hen een grotere autonomie dan Georgië. Volgens het Georgisch regime zijn de (Zuid-)Osseten gewoon Georgiërs. Volgens Rusland is Ossetië een autonome deelstaat van de Russische Federatie.
Wat betekent "autonome deelstaat" eigenlijk heel concreet? Ik bedoel : Rusland is toch een federatie, elke deelstaat zal toch een aantal vastgelegde en niet van hogerhand wegneembare bevoegdheden hebben. Wat betekent het dan als men in de pers Noord-Ossetië of Tatarstan "autonoom" noemt? Voorkeursbehandeling of zo?
Oud 15 november 2006, 14:07   #19
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Voor zover ik weet zijn er ook behoorlijk wat moslims in Noord-Ossetië, zo herinner ik me veel tot Allah biddende huilende moeders in Beslan.
U heeft het waarschijnlijk over Ingoesjeten en Tsjetsjenen die Dagestan en Noord-Ossetië lastig vallen?
Vooral de Ingoesjeten met wie de (Noord-)Osseten een territoriale twist hebben. Er zijn idd. ook veel moslims onder de Osseten, maar de meesten zijn orthodox-christelijk.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 15 november 2006 om 14:10.
Oud 15 november 2006, 14:09   #20
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wat Rusland zegt zijn alleen maar woorden.

Citaat:
Maar wees gerust. Als Zuid-Ossetië (met Russische steun) onafhankelijk is, zullen ze wel voorwaarden stellen voor aansluting bij Rusland: nog meer autonomie voor héél Ossetië dan dat Noord-Ossetië vandaag heeft.
Dat zal niet gebeuren. Ze zullen Rusland geen voorwaarden stellen, o.a. omdat Zuid-Ossetie de vragende partij is voor de aansluiting.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be