![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Gisteren op de trein een gesprek gehad met een goede vriend van mij die werkzaam is in een bank. Na lang zoeken hebben hij en z'n vriendin ook hun eigen huis gekocht. Als bankier zegt hij dat het tegenwoordig voor velen normaal is om tussen de 1000 en 1700 euro af te betalen gedurende 30 jaar om toch maar hun woondroom te kunnen verwezenlijken
|
|
|
#2 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Zonder push van thuis uit zijde slaaf van de bank.
|
|
|
#3 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
|
|
|
|
#4 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Als de interest verlaagt, stijgen de bouwkosten... verhoogt de interest bevriezen de bouwkosten en zo volgt de prijs van "nieuwbouw" de algemene tendens van verhoogde vastgoedprijzen.
Overigens is de oorzaak van de finaciêle crisis : het ontploffen van de "vastgoedbubbel" op een gegeven moment kunnen de mensen niet meer afbetalen en komen de huizen massaal op de markt tegen steeds maar lagere prijzen en dreigen banken failliet te gaan. Meestal ligt de afbetaling van uw huis bij aankoop een 5 �* 10% boven de normale huurprijs, na een vijftal jaar is dat net omgekeerd. Het probleem is gewoon aan de aanzienlijke som geraken die men in handen moet hebben om te kunnen kopen en de 5 �* 10 eerste jaren overbrugd krijgen. er is overigens een interessant "cultureel" verschil : Nederlanders zijn zonder meer berreid de helft van hun inkomen aan "wonen" te besteden, belkgen wensen eigenlijk niet verder dan 33% te gaan.
|
|
|
#5 |
|
Banneling
|
De moeilijkste jaren zijn inderdaad de eerste 5 jaar.
Nugoed, als je vaste rente pakt, zal je afbetaling constant blijven en je loon stijgen. Na een aantal jaren verlicht dat de afbetaling. Overigens, ik heb met een notaris gesproken die ook al zegt dat de huidige vastgoedprijzen belachelijk zijn. Veel staat lang te koop en eigenaars weigeren de prijzen substantieel te verlagen. Hij twijfelde ook over een juiste marktwerking in Belgie. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Banneling
|
Het is onbegrijpelijk dat de vakbonden en andere sociale organisaties niet ten strijde trekken tegen die onmogelijke prijzen (huur, grond, woning, energie)... Neen, zij vechten tegen de ondernemingen, die ze met bijna de zwaarste loonkosten ter wereld hebben opgezadeld...
Men moet - m.i. - geen groot licht zijn om te voorspellen dat er kortelings wat bubbeltjes gaan ontploffen.. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Minister
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Ik heb op mijn 18de nog relatief goedkoop grond kunnen kopen. Nu swingen de grondprijzen hier de prijs uit. Maar dat woningen te veel kosten staat toch wel vast
“Every generation needs a new revolution.” Laatst gewijzigd door Frost : 1 juni 2011 om 14:39. |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Maar inderdaad, 't is allemaal een kwestie van wat je per se wil en of je dat in overeenstemming met je realiteit kan brengen. Je kan evenzeer iets vinden voor 150k of 200k, en dat is uiteraard minder "ideaal", maar het geeft toch wel een pak meer financiële zekerheid. Zolang je ogen niet groter zijn dan je buik, komt dat wel goed. Wij halen in goeie maanden met ons tweetjes 5000€ binnen, en dat is zonder variabele vergoeding, maar 2000€ per maand afgeven zou ik toch serieus hard over nadenken of ik dat ooit zou willen doen. |
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
|
|
|
|
#11 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik ken al verscheidene mensen die vrijstaande woningen voor 260-265k euro hebben gekocht terwijl die initieel voor 350k stonden. Het enigste waar ik dat nog niet mee zie gebeuren zijn gronden, maar die zijn ook echt schaars. |
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De prijs van een huis of appartement wordt bepaald door vraag en aanbod.
Aangezien niemand gedwongen wordt om een huis te kopen .. blabla ... Voor mij is het volgende signaal het bewijs dat het nog niet echt te duur is: eenderwelk jong koppel dat een bestaand huis koopt, begint direct met redelijk grote aanpassingswerken: - dat vloerke is toch zo ouderwets - dat badkamerke zo simpel wit en oud: wij willen een welness-ruimte - die keuken moet weg, de nieuwe mag 12.000 € kosten ... zonder toestellen. - dat tuintje moet eens onder handen genomen worden door een tuinarchitect - ....
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Banneling
|
Inderdaad. Al heb ik weinig zin om echt zelf aan de slag te gaan, of om in een huis te wonen zonder de luxe die ik eigenlijk wil, maar ik heb tijd om te wachten tot ik dat zonder me ook maar enigsinds financiëel pijn te doen, kan veroorloven.
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Dat schreeuw om problemen. Slimme mensen doen dat niet, of ze moeten allebeide vastbenoemde ambtenaren zijn. |
|
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Goedkopere huizenprijzen zijn trouwens ook opportuniteiten. Alweer: verstandig met je geld omgaan is hier de key. Als je op cash zit in een crisis ben je koning. |
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Vasthouden aan het adagio "vastgoed mag niet zakken" daarentegen, is gewoon bewust een megabubble creëren en die ontploft vroeg of laat. |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Europees Commissaris
|
Eén van de grote schuldigen is de BTW op huizen waardoor de prijzen systematisch omhoog worden gejaagd ... immers als men op een huis van laat ons zeggen 200.000 euro 24.000 euro BTW moet betalen zal men dat bedrag ook doorrekenen als men het huis gaat verkopen binnen enkele jaren. Op dat moment kost dat huis dus 224.000 euro zonder BTW. Een volgende verkoop zal dat huis al vlug zo'n 250.000 euro laten kosten.
|
|
|
|