Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2006, 20:49   #1
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard Vlaamse Wooncode definitief goedgekeurd

Citaat:
Het Vlaams Parlement heeft het ontwerpdecreet voor de nieuwe Vlaamse Wooncode voor de sociale huisvesting definitief goedgekeurd. Die goedkeuring liep een jaar vertraging op na aanhoudend protest van de Franstaligen.

Die riepen belangenconflicten in omdat aan sociale huurders de bereidheid wordt gevraagd Nederlands te leren.

De meerderheidspartijen keurden de tekst goed. Vlaams Belang, dat vindt dat de taalvereiste niet ver genoeg gaat, onthield zich. Groen! vreest dat de Wooncode het recht op wonen zal aantasten en stemde tegen.

Waals minister van Wonen André Antoine kondigde al aan dat hij naar het Arbitragehof en mogelijk ook naar de Europese Commissie wil stappen. "Laat ze maar komen, laat ze maar procederen", reageerde Vlaams minister van Wonen Marino Keulen woensdag.
"Die stappen schorten de uitvoering van het decreet niet op.

Wat mij wel grieft is het gebrek aan federale loyauteit. Door vertragingsmanoeuvres zijn het de zwaksten in onze samenleving die een jaar langer in de kou zullen staan", aldus Keulen. Minister Keulen wil de bepalinge van de wooncode in januari 2007 omzetten in een nieuw sociaal huurbesluit.
Eindelijk ook eens goed nieuws van de Vlaamse regering. Daar hebben ze hun woord gehouden.
Volgens de Raad van State mag de taalvereiste.
Maar natuurlijk voelen de franstaligen zich weer geviseerd, en vinden de Wooncode een schending van de grondwet, alhoewel het Nederlands wettelijk gezien de bestuurstaal is.

Tot zover de wil dus van de franstaligen Nederlands te willen leren, want zelfs de gratis lessen zijn voor hen niet genoeg.

Ze gaan zich weer eens ronduit belachelijk maken als ze gaan procederen.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 6 december 2006 om 20:52.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 21:28   #2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Eindelijk ook eens goed nieuws van de Vlaamse regering. Daar hebben ze hun woord gehouden.
Volgens de Raad van State mag de taalvereiste.
Maar natuurlijk voelen de franstaligen zich weer geviseerd, en vinden de Wooncode een schending van de grondwet, alhoewel het Nederlands wettelijk gezien de bestuurstaal is.

Tot zover de wil dus van de franstaligen Nederlands te willen leren, want zelfs de gratis lessen zijn voor hen niet genoeg.

Uitstekend initiatief.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2006, 21:36   #3
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Uitstekend initiatief.
Helemaal mee eens.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 11:26   #4
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Ik ken het dossier niet echt, maar moeten Vlamingen zich ook bereid verklaren Nederlands te leren?

En wat indien de huurder zich bereid verklaart om Nederlands te leren en daarna de lessen aan zich voorbij laat?
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 11:31   #5
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik ken het dossier niet echt, maar moeten Vlamingen zich ook bereid verklaren Nederlands te leren?
Mensen die een diploma middelbaar onderwijs van een Nederlandstalige school kunnen voorleggen(=de meeste Vlamingen) worden vrijgesteld van die verplichting.
Citaat:
En wat indien de huurder zich bereid verklaart om Nederlands te leren en daarna de lessen aan zich voorbij laat?
Ikke nie weten.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 11:34   #6
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Mensen die een diploma middelbaar onderwijs van een Nederlandstalige school kunnen voorleggen(=de meeste Vlamingen) worden vrijgesteld van die verplichting.
Oei oei, ik vreesde het al... Een geluk dat ik in Brussel woon en dat ik geen sociale woning moet hebben, ik had mij bereid moeten verklaren om Nederlands te leren. Ik heb immers een Franstalig diploma.

Citaat:
Ikke nie weten.
't is wat kij zek? 't is ikke nie bekrijp...
Oud 7 december 2006, 13:17   #7
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik die "taalregel" in de wooncode niet echt ondersteun, maar niet om communautaire redenen.

Ik vind deze regel immers een inmenging van de overheid in het privé-leven van de huurder. Het is niet aan de overheid om iemand te verplichten "zich bereid te verklaren om Nederlands te leren" door het een vereiste te maken tot het bekomen van een woning. Hiermee moeit de overheid zich rechtstreeks met de taalkennis van een huurder, en daar heb ik het als liberaal moeilijk mee.
Oud 7 december 2006, 13:22   #8
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik begrijp het niet, die lessen waren toch enkel gratis voor Franstalige werklozen?

Voor de rest, ze gaan natuurlijk weeral overal gaan klagen dat ze een minderheid zijn die gepest wordt, maar hoeveel van hen zijn geen inwijkelingen (of kinderen van ) van na de vastlegging van de taalgrens?
Oud 7 december 2006, 14:18   #9
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik die "taalregel" in de wooncode niet echt ondersteun, maar niet om communautaire redenen.

Ik vind deze regel immers een inmenging van de overheid in het privé-leven van de huurder. Het is niet aan de overheid om iemand te verplichten "zich bereid te verklaren om Nederlands te leren" door het een vereiste te maken tot het bekomen van een woning. Hiermee moeit de overheid zich rechtstreeks met de taalkennis van een huurder, en daar heb ik het als liberaal moeilijk mee.
Als de huurder in Vlaanderen wil wonen dan moet hij toch tenminste het nederlands proberen te leren. Dat is nu echt wel het minste wat zij kunnen doen!!!

Zijn er in nederland niet veel strengere taalwetten, moet je daar niet nederlands spreken op het straat???
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 14:55   #10
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Als de huurder in Vlaanderen wil wonen dan moet hij toch tenminste het nederlands proberen te leren. Dat is nu echt wel het minste wat zij kunnen doen!!!
Taalgebruik tussen particulieren is een privé-zaak waar een overheid haar poten van moet afhouden. Dat de overheid in haar eigen contacten met de burger enkel Nederlands gebruikt en verplicht, geen enkel probleem, dat ze taalgebruik in andere omstandigheden probeert te regelen, groot probleem.

Citaat:
Zijn er in nederland niet veel strengere taalwetten, moet je daar niet nederlands spreken op het straat???
Ik dacht van niet, maar den dag dat zoiets in werking treedt, zal het echt het begin van het einde zijn van de individuele vrijheid...
Oud 7 december 2006, 15:03   #11
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Taalgebruik tussen particulieren is een privé-zaak waar een overheid haar poten van moet afhouden. Dat de overheid in haar eigen contacten met de burger enkel Nederlands gebruikt en verplicht, geen enkel probleem, dat ze taalgebruik in andere omstandigheden probeert te regelen, groot probleem.
Als ik mij niet vergis, gaat het hier enkel over huurders van sociale woningen.
De overheid is hierbij dus betrokken partij.
Voor zover ik weet veranderd er niks voor prive-huurders/-verhuurders.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 15:19   #12
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Ze willen wel pofiteren van de Vlaamse sociale wetgeving, goedkoper wonen enz, maar zouden niet eens de moeite willen doen om de taal te beheersen!!
Ik vind deze maatregel niet meer dan normaal : diens brood men eet , diens woord men spreekt kan hier zeer letterlijk worden genomen!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 16:29   #13
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als zij een woning kunnen hebben bij gratie van Vlaanderen, en met Vlaams belastingsgeld, dan mogen ze op z'n minst de moeite doen Nederlands te leren.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 17:43   #14
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Als zij een woning kunnen hebben bij gratie van Vlaanderen, en met Vlaams belastingsgeld, dan mogen ze op z'n minst de moeite doen Nederlands te leren.
Ze kunnen waarschijnlijk ook de moeite doen op Vlaamse partijen te stemmen en naar Vlaamse tv-zenders te kijken...
Een overheid heeft geen verplichtingen in te voeren inzake taalkennis.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 7 december 2006 om 17:49.
Oud 7 december 2006, 17:49   #15
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Als ik mij niet vergis, gaat het hier enkel over huurders van sociale woningen.
De overheid is hierbij dus betrokken partij.
Voor zover ik weet veranderd er niks voor prive-huurders/-verhuurders.
Juist, en zoals eerder gezegd, de procedure tot het bekomen van een sociale woning is een contact tussen een burger en de Vlaamse overheid, waardoor die contacten in het Nederlands dienen te gebeuren. Daarover bestaat er imho geen discussie.

Maar meer dan dat kan een overheid niet eisen van een burger inzake taalgebruik en -kennis. Dus, met deze bepaling, moeit de Vlaamse overheid zich met iets waar ze geen zaken mee heeft...
Oud 7 december 2006, 18:05   #16
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik begrijp het niet, die lessen waren toch enkel gratis voor Franstalige werklozen?

Voor de rest, ze gaan natuurlijk weeral overal gaan klagen dat ze een minderheid zijn die gepest wordt, maar hoeveel van hen zijn geen inwijkelingen (of kinderen van ) van na de vastlegging van de taalgrens?
neen de lessen zijn voor alle anderstaligen die een sociale woning vragen. Daarom is ook Groen! tegen omdat dat allochtonen zou kunnen benadelen.
ik begrijp alleen niet dat juist een basiskennis, d.m.v. bv. gratis lessen, de allochtonen juist zou helpen een weg te vinden in de maatschappij.
Neus, lang, kijken???
Oud 7 december 2006, 18:08   #17
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:

Ik dacht van niet, maar den dag dat zoiets in werking treedt, zal het echt het begin van het einde zijn van de individuele vrijheid...
Het gaat over SOCIALE woningen, van de Vlaamse overheid. Je mag dus als overheid niet vragen of je BEREID bent de bestuurstaal te leren.

Het gaat er hem niet om óf je al Nederlands praat, maar als je géén basiskennis kent, of je bereid bent die 220 (dacht ik) uren Nederlands te volgen en dat ZONDER examen.
als je daar dan nog gaat tegen protesteren ben je of van slechte wil of ...
Ik ga het toch niet schrijven.
Oud 7 december 2006, 18:39   #18
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze kunnen waarschijnlijk ook de moeite doen op Vlaamse partijen te stemmen en naar Vlaamse tv-zenders te kijken...
Een overheid heeft geen verplichtingen in te voeren inzake taalkennis.
Doe niet zo idioot man Er is wel een verschil tussen respect tonen voor de voedende hand, en zich ook in het privé-leven assimileren.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 18:47   #19
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Ja, en anders krijg je een boete...

Ziehier de kwalijke gevolgen van beeldvorming in de media: een uitspraak van een minister over de wenselijkheid van het onderling Nederlands spreken om de integratie te bevorderen wordt opgeblazen tot het beeld dat iedereen die niet netjes Sinterklaas meeviert, minstens eens per week boerenkool met worst op tafel zet en gezellig meedoet met - om Theo Maassen te citeren - "de Postcodeloterij-weet-ik-veel-wat-voor-kutshow" elk moment opgepakt en het land uitgezet kan worden.

Maar goed, in Nederland bestaat deze voorwaarde dus niet voor het krijgen van een sociale huurwoning. Je moet immers al een inburgeringscursus doen vóórdat je het land binnenkomt of in het geval van asielzoekers op het moment dat men een verblijfsstatus krijgt. Vorige week heeft de Eerste Kamer bovendien de Wet Inburgering aangenomen, die een inburgeringscursus ook verplicht stelt voor al genaturaliseerde Nederlanders (de zgn. 'oudkomers') van niet-Europese herkomst die niet minstens acht jaar in Nederland naar school geweest zijn en/of een diploma hebben gehaald.

Wel mogen grote gemeenten op grond van de "Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek", beter bekend als de 'Rotterdamwet', in bepaalde wijken inkomenseisen stellen aan woningzoekenden als deze wijken te eenzijdig samengesteld zijn. In feite is dat een zelfde soort maatregel als die de Vlaamse regering genomen heeft, alleen gaat het in Vlaanderen om een taaleis en in Nederland om een inkomenseis.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2006, 19:42   #20
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat over SOCIALE woningen, van de Vlaamse overheid. Je mag dus als overheid niet vragen of je BEREID bent de bestuurstaal te leren.

Het gaat er hem niet om óf je al Nederlands praat, maar als je géén basiskennis kent, of je bereid bent die 220 (dacht ik) uren Nederlands te volgen en dat ZONDER examen.
als je daar dan nog gaat tegen protesteren ben je of van slechte wil of ...
Ik ga het toch niet schrijven.
Wat is daar nu eerlijk gezegd de meerwaarde van zo'n vraag (ik spreek niet over de lessen an sich)?
Awèl, ik zou het nog begrepen hebben indien men de huurder had VERPLICHT om Nederlands te leren én te kennen. Ik zou er nog steeds niet mee akkoord gaan, maar dan zouden zaken tenminste duidelijk zijn.
Nu zit men echt in een sfeertje van "het is niet verplicht hoor, maar we willen toch wel weten of je Nederlands wilt leren". Als het kennen van Nederlands geen verplichting is, dan heeft de overheid die vraag niet te stellen, het gaat haar niet aan...

Dus protesteer ik niet tegen het feit dat de Vlaamse overheid taallessen aanbiedt (verre van zelfs, hoewel ik niet inzie waarom ze gratis zouden moeten zijn, maar soit), ik protesteer tegen het feit dat men "zich bereid moet verklaren die lessen te volgen".

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 7 december 2006 om 19:42.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be