![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Volgens de Raad van State mag de taalvereiste. Maar natuurlijk voelen de franstaligen zich weer geviseerd, en vinden de Wooncode een schending van de grondwet, alhoewel het Nederlands wettelijk gezien de bestuurstaal is. Tot zover de wil dus van de franstaligen Nederlands te willen leren, want zelfs de gratis lessen zijn voor hen niet genoeg. Ze gaan zich weer eens ronduit belachelijk maken als ze gaan procederen.
Laatst gewijzigd door Miguelito : 6 december 2006 om 20:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ken het dossier niet echt, maar moeten Vlamingen zich ook bereid verklaren Nederlands te leren?
En wat indien de huurder zich bereid verklaart om Nederlands te leren en daarna de lessen aan zich voorbij laat? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ikke nie weten.
![]() |
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik die "taalregel" in de wooncode niet echt ondersteun, maar niet om communautaire redenen.
Ik vind deze regel immers een inmenging van de overheid in het privé-leven van de huurder. Het is niet aan de overheid om iemand te verplichten "zich bereid te verklaren om Nederlands te leren" door het een vereiste te maken tot het bekomen van een woning. Hiermee moeit de overheid zich rechtstreeks met de taalkennis van een huurder, en daar heb ik het als liberaal moeilijk mee. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Voor de rest, ze gaan natuurlijk weeral overal gaan klagen dat ze een minderheid zijn die gepest wordt, maar hoeveel van hen zijn geen inwijkelingen (of kinderen van ) van na de vastlegging van de taalgrens?
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
Zijn er in nederland niet veel strengere taalwetten, moet je daar niet nederlands spreken op het straat??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#11 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De overheid is hierbij dus betrokken partij. Voor zover ik weet veranderd er niks voor prive-huurders/-verhuurders.
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() Ze willen wel pofiteren van de Vlaamse sociale wetgeving, goedkoper wonen enz, maar zouden niet eens de moeite willen doen om de taal te beheersen!!
Ik vind deze maatregel niet meer dan normaal : diens brood men eet , diens woord men spreekt kan hier zeer letterlijk worden genomen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Een overheid heeft geen verplichtingen in te voeren inzake taalkennis.
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 7 december 2006 om 17:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar meer dan dat kan een overheid niet eisen van een burger inzake taalgebruik en -kennis. Dus, met deze bepaling, moeit de Vlaamse overheid zich met iets waar ze geen zaken mee heeft...
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister
|
![]() Citaat:
ik begrijp alleen niet dat juist een basiskennis, d.m.v. bv. gratis lessen, de allochtonen juist zou helpen een weg te vinden in de maatschappij. Neus, lang, kijken??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het gaat er hem niet om óf je al Nederlands praat, maar als je géén basiskennis kent, of je bereid bent die 220 (dacht ik) uren Nederlands te volgen en dat ZONDER examen. als je daar dan nog gaat tegen protesteren ben je of van slechte wil of ... Ik ga het toch niet schrijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ziehier de kwalijke gevolgen van beeldvorming in de media: een uitspraak van een minister over de wenselijkheid van het onderling Nederlands spreken om de integratie te bevorderen wordt opgeblazen tot het beeld dat iedereen die niet netjes Sinterklaas meeviert, minstens eens per week boerenkool met worst op tafel zet en gezellig meedoet met - om Theo Maassen te citeren - "de Postcodeloterij-weet-ik-veel-wat-voor-kutshow" elk moment opgepakt en het land uitgezet kan worden. Maar goed, in Nederland bestaat deze voorwaarde dus niet voor het krijgen van een sociale huurwoning. Je moet immers al een inburgeringscursus doen vóórdat je het land binnenkomt of in het geval van asielzoekers op het moment dat men een verblijfsstatus krijgt. Vorige week heeft de Eerste Kamer bovendien de Wet Inburgering aangenomen, die een inburgeringscursus ook verplicht stelt voor al genaturaliseerde Nederlanders (de zgn. 'oudkomers') van niet-Europese herkomst die niet minstens acht jaar in Nederland naar school geweest zijn en/of een diploma hebben gehaald. Wel mogen grote gemeenten op grond van de "Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek", beter bekend als de 'Rotterdamwet', in bepaalde wijken inkomenseisen stellen aan woningzoekenden als deze wijken te eenzijdig samengesteld zijn. In feite is dat een zelfde soort maatregel als die de Vlaamse regering genomen heeft, alleen gaat het in Vlaanderen om een taaleis en in Nederland om een inkomenseis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Awèl, ik zou het nog begrepen hebben indien men de huurder had VERPLICHT om Nederlands te leren én te kennen. Ik zou er nog steeds niet mee akkoord gaan, maar dan zouden zaken tenminste duidelijk zijn. Nu zit men echt in een sfeertje van "het is niet verplicht hoor, maar we willen toch wel weten of je Nederlands wilt leren". Als het kennen van Nederlands geen verplichting is, dan heeft de overheid die vraag niet te stellen, het gaat haar niet aan... Dus protesteer ik niet tegen het feit dat de Vlaamse overheid taallessen aanbiedt (verre van zelfs, hoewel ik niet inzie waarom ze gratis zouden moeten zijn, maar soit), ik protesteer tegen het feit dat men "zich bereid moet verklaren die lessen te volgen".
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 7 december 2006 om 19:42. |
|
![]() |
![]() |