Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2009, 11:47   #1
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard scholen weren (opnieuw) jeanskleding: een oplossing voor de problemen?

Misschien heeft deze school heimwee naar de jaren vijftig:

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...07_melle_jeans

Ik vraag me steeds af waarom kleding toch zo'n grote rol speelt in een maatschappelijke en verantwoorde vorming die een school hoort te geven. Laat iedereen toch dragen waar hij/zij zin in heeft, zolang dit niet aanstootgevend is ! Ik ben er niet van overtuigd dat men door deze maatregel effectief meer uniformiteit en dergelijk creëert, wel integendeel. Ik hoor mensen overigens zeggen die zelf op een uniformpjes-kalotenschool hebben gezeten, dat ze juist meer aandacht aan kleine details in de kleding gingen besteden, ondanks die zogenaamde uniformiteit. Zelfs een soort rits of een bepaald merk van kousen gaat dan in de aandacht komen om zich toch maar te onderscheiden. Wat ook vrij logisch is, ontluikende tieners en pubers proberen zich een identiteit aan te meten en ook eigen (!) persoonlijkheid. Ontwikkelingspsychologisch gezien is deze maatregel van eenvormigheid dus ouderwets en er grondig naast. Men wordt zeker geen beter mens door in school het reglementaire apepakje te hebben gedragen. Er zijn andere manieren om de leerlingen (opnieuw) orde, respect en discipline bij te brengen. Dat die school daar maar eens over nadenkt.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 11:52   #2
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
scholen weren (opnieuw) jeanskleding: een oplossing voor de problemen?
Ik draag tegenwoordig nog alleen jack wolfskin. Wegens waterdicht en temperatuursbestendig..

Laatst gewijzigd door eno2 : 7 december 2009 om 11:52.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 11:54   #3
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Misschien heeft deze school heimwee naar de jaren vijftig:

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...07_melle_jeans

Ik vraag me steeds af waarom kleding toch zo'n grote rol speelt in een maatschappelijke en verantwoorde vorming die een school hoort te geven. Laat iedereen toch dragen waar hij/zij zin in heeft, zolang dit niet aanstootgevend is ! Ik ben er niet van overtuigd dat men door deze maatregel effectief meer uniformiteit en dergelijk creëert, wel integendeel. Ik hoor mensen overigens zeggen die zelf op een uniformpjes-kalotenschool hebben gezeten, dat ze juist meer aandacht aan kleine details in de kleding gingen besteden, ondanks die zogenaamde uniformiteit. Zelfs een soort rits of een bepaald merk van kousen gaat dan in de aandacht komen om zich toch maar te onderscheiden. Wat ook vrij logisch is, ontluikende tieners en pubers proberen zich een identiteit aan te meten en ook eigen (!) persoonlijkheid. Ontwikkelingspsychologisch gezien is deze maatregel van eenvormigheid dus ouderwets en er grondig naast. Men wordt zeker geen beter mens door in school het reglementaire apepakje te hebben gedragen. Er zijn andere manieren om de leerlingen (opnieuw) orde, respect en discipline bij te brengen. Dat die school daar maar eens over nadenkt.
Je maakt je druk om niets. Kinderen zullen geen trauma's krijgen omdat ze een schooluniform moeten dragen. Ze vinden dat 'niet leuk', natuurlijk, maar ze moeten zwijgen en luisten, want het zijn kinderen.
Oud 7 december 2009, 11:56   #4
eno2
Banneling

Standaard

Het heeft geen zin meer om kinderen een uniform te leren dragen, , want ze moeten toch geen legerdienst meer doen
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 11:58   #5
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het heeft geen zin meer om kinderen een uniform te leren dragen, , want ze moeten toch geen legerdienst meer doen
'een' 'ander' 'te maken' 'niets' 'compleet'.
Oud 7 december 2009, 12:02   #6
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Je maakt je druk om niets. Kinderen zullen geen trauma's krijgen omdat ze een schooluniform moeten dragen. Ze vinden dat 'niet leuk', natuurlijk, maar ze moeten zwijgen en luisten, want het zijn kinderen.
Daar gaat het hier zelfs niet over ! Het draait hem erom of een school het recht heeft te bepalen wat leerlingen al dan niet dragen en of dit enig effect kan hebben in de opvoeding van die kinderen. Ik snap niet waarom kleding zo'n effect kan hebben op respect en discipline. Zoals het gezever dat ze op den univ vertellen dat je een kostuum moet dragen om examens af te leggen, omdat dat een betere indruk zou maken op de proffen. Ik kan u zeggen, ik heb nooit een kostuum of das gedragen om examens af te leggen en heb altijd minstens grote onderscheiding behaald ! Een normale prof / leraar let er immers op, op wat je kent/kunt en niet op vestimentaire onbenulligheden. Buiten dat: als ik de laatste vijf jaar drie keer een das heb gedragen (nooit een volledig kostuum !) zal het veel zijn geweest. Ik heb enerzijds geen speciale kleding nodig om respect af te dwingen en anderzijds beschouw ik me respectvol en gedisciplineerd naar anderen toe, ook zonder apepakje.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 12:05   #7
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

het draait inderdaad niet om de kinderen in dit verhaal doch om de volwassenen die weigeren normale oplossingen te zoeken voor problemen en ze maar afschuiven op de jongeren die zij zouden moeten begeleiden. Deze 'oplossing' toont de blindheid van de volwassenen voor problemen die zij creeëren.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 12:06   #8
bentje
Parlementsvoorzitter

bentje's schermafbeelding

Standaard

Een schooluniform heeft ook een nut, je krijgt minder verschil tussen "klassen"
Rijk of arm, je draagt allemaal een sober eenkleurig uniform
Oud 7 december 2009, 12:07   #9
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Daar gaat het hier zelfs niet over ! Het draait hem erom of een school het recht heeft te bepalen wat leerlingen al dan niet dragen en of dit enig effect kan hebben in de opvoeding van die kinderen. Ik snap niet waarom kleding zo'n effect kan hebben op respect en discipline. Zoals het gezever dat ze op den univ vertellen dat je een kostuum moet dragen om examens af te leggen, omdat dat een betere indruk zou maken op de proffen. Ik kan u zeggen, ik heb nooit een kostuum of das gedragen om examens af te leggen en heb altijd minstens grote onderscheiding behaald ! Een normale prof / leraar let er immers op, op wat je kent/kunt en niet op vestimentaire onbenulligheden. Buiten dat: als ik de laatste vijf jaar drie keer een das heb gedragen (nooit een volledig kostuum !) zal het veel zijn geweest. Ik heb enerzijds geen speciale kleding nodig om respect af te dwingen en anderzijds beschouw ik me respectvol en gedisciplineerd naar anderen toe, ook zonder apepakje.
respect, dude!

Maar ja, ik vind dat dus geen probleem (scholen -> opleggen wat te dragen etc). Dat je bij je examens best een kostuum droeg, heb ik zelf mogen ervaren. Gelukkig kon ik terugvallen op mijn gedegen kennis van de leerstof. Of ik dat nu erg vond...bwa. Zolang ze niet overdreven, niet.
Oud 7 december 2009, 12:08   #10
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht
yep. En geen hoofddoek, tulband, mijter,...
Oud 7 december 2009, 12:08   #11
bentje
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
yep. En geen hoofddoek, tulband, mijter,...
Inderdaad
Oud 7 december 2009, 12:08   #12
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht
En iedereen weet dat persoon x daar geen geld heeft thuis maar dat persoon y in een groot huis woont in een wijk. Klassenverschil werk je niet weg met kleren..
Oud 7 december 2009, 12:14   #13
bentje
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pantoffeldiertje Bekijk bericht
En iedereen weet dat persoon x daar geen geld heeft thuis maar dat persoon y in een groot huis woont in een wijk. Klassenverschil werk je niet weg met kleren..
Ik heb ook niet gezegd dat je klassenverschil daarmee wegwerkt, ik zeg gewoon dat dit een van de functies van een schooluniform is.
Al wist ik, in de tijd dat ik school liep, niet wie een groot huis had of in een appartementje woonde.
Maar je kon wel merken aan het verschil van kledij wie het thuis wat beter had of wie niet.
Oud 7 december 2009, 12:16   #14
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Op de school in kwestie bestonden er al uniformregels, nl. marineblauwe kleding. De beslissing om jeans te verbieden is om discussies te vermijden wanneer de ene jeansbroek wat meer afgewassen is dan de andere.

Waar ik naar school ging was er geen uniform, maar bestonden er wel andere vage regeltjes die voor veel interpretatie vatbaar waren. En dan kreeg je situaties waarbij bv. een Greenpeace t-shirt niet mocht, maar een t-shirt van Cannibal Corpse wel (en dat op een katholieke school) Met dergelijke willekeur vráág je er eigenlijk om dat de scholieren het hele schoolreglement in vraag gaan stellen.

Laatst gewijzigd door Johan217 : 7 december 2009 om 12:21.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 12:44   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het staat u vrij de school te kiezen, ... mocht ik kinderen hebben ze vlogen in het strengste college dat ik maar kon vinden (en ik me kon permiteren. ) hoe strenger en harder hoe beter.

Een uniform is geen slecht idee, omdat het iedereen op hetzelfde niveau / klasse zet. Geen onderscheid met merken, ook geen technologische gadgets toestaan zou prima zijn, telefoons, ipods, mp3 spellerers etc... allemaal verboten. terug naar de essentie.

Wat betreft het een beetje proper opgekleed naar examens komen, kijk dat is een vorm van respect van u naar de prof uit. Zo iets van , ik weet dat ik hier vandaag iets belangrijks kom doen, en ik gedraag me daar ook naar, het wil meer dat zeggen, in mijn oppinie althans.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 12:46   #16
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

misschien is een algemeen uniform herinvoeren wel een oplossing voor al dat kledijgezeik van wie dan ook. misschien een oplossing om het hoofddoekprobleem op te lossen. allemaal dezelfde kleren ongeacht geloof.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 12:55   #17
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
misschien is een algemeen uniform herinvoeren wel een oplossing voor al dat kledijgezeik van wie dan ook. misschien een oplossing om het hoofddoekprobleem op te lossen. allemaal dezelfde kleren ongeacht geloof.
zo een oranje gevangenisplunje, met ne nummer op
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 12:56   #18
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
... ze moeten zwijgen en luisten, want het zijn kinderen.
En zo kweekt men dus een autoritaire, geweldadige samenleving.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 13:08   #19
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar gaat het hier zelfs niet over ! Het draait hem erom of een school het recht heeft te bepalen wat leerlingen al dan niet dragen en of dit enig effect kan hebben in de opvoeding van die kinderen. Ik snap niet waarom kleding zo'n effect kan hebben op respect en discipline.
Die leerlingen zijn niet verplicht zich in te schrijven bij die school, ze moeten dat enkel doen als ze akkoord gaan met het schoolregelement. Als ze daar een probleem mee hebben, kunnen ze zich inschrijven bij een andere school.

Citaat:
Buiten dat: als ik de laatste vijf jaar drie keer een das heb gedragen (nooit een volledig kostuum !) zal het veel zijn geweest. Ik heb enerzijds geen speciale kleding nodig om respect af te dwingen en anderzijds beschouw ik me respectvol en gedisciplineerd naar anderen toe, ook zonder apepakje.
Je zal dan ook niet vaak in chiquere middens komen wss. Als je in de consultancy of banksector gaat werken is een kostuum + das de gewoonste zaak ter wereld. Ik snap ook niet hoe sommigen van zo'n prul een drama kunnen maken ...
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 13:31   #20
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Kinderen moeten allemaal hetzelfde zijn, ze moeten allemaal in de zelfde mal passen.

Het anders zijn als de rest moet er uitgewrongen worden.

Middelmatigheid wordt de norm en zowaar een deugd.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be