Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 november 2006, 21:42   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard Heel-Vlaanderen, dé oplossing!

na de hele waslijst van heel-nederland topics, ga ik hier een nieuw idee lanceren: dat van heel-Vlaanderen! Deze introductietopic zal volledig in het teken staan van een concept dat momenteel in de traditionele Vlaamse beweging door een aantal (uiteraard rechtse) strekkingen gemakshalve wordt afgedaan: het concept van heel-Vlaanderen.

Waaruit bestaat dit "heel Vlaanderen"?
Dit zal een idee zijn dat, zo ben ik zeker, zal inslaan als een bom. Heel Vlaanderen bestaat namelijk uit:
Vlaanderen PLUS het BRUSSELS GEWEST!

Baf zeg!
Revolutionair!

Wat vinden jullie ervan?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2006, 21:43   #2
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

En ik maar denken dat heel-Vlaanderen met Frans-Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen erbij was.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2006, 21:48   #3
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Groot-Vlaanderen = Vlaanderen (West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Antwerpen, Limburg, Vlaams Brabant, Brussel) + Zeeuws-Vlaanderen + Nederlands Limburg + Frans-Vlaanderen + Noord-Brabant

Laatst gewijzigd door Metternich : 26 november 2006 om 21:48.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2006, 21:50   #4
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
na de hele waslijst van heel-nederland topics, ga ik hier een nieuw idee lanceren: dat van heel-Vlaanderen! Deze introductietopic zal volledig in het teken staan van een concept dat momenteel in de traditionele Vlaamse beweging door een aantal (uiteraard rechtse) strekkingen gemakshalve wordt afgedaan: het concept van heel-Vlaanderen.

Dit zal een idee zijn dat, zo ben ik zeker, zal inslaan als een bom. Heel Vlaanderen bestaat namelijk uit:

Baf zeg!
Revolutionair!

Wat vinden jullie ervan?
De "Heel Vlaanderen" die u voorstelt, zou dus een tweetalige Vlaanderen worden. Ik denk niet echt dat dit is wat de Vlaams-Nationalisten willen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2006, 22:03   #5
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De "Heel Vlaanderen" die u voorstelt, zou dus een tweetalige Vlaanderen worden. Ik denk niet echt dat dit is wat de Vlaams-Nationalisten willen.
Nee, gewoon een Vlaanderen met een officieel erkende Franstalige minderheid binnen Brussel.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2006, 22:13   #6
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
En ik maar denken dat heel-Vlaanderen met Frans-Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen erbij was.

ja zeg bedankt he, de volgende topic die ik ging opendoen zou gaan over het concept 'groot-Vlaanderen'

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Groot-Vlaanderen = Vlaanderen (West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Antwerpen, Limburg, Vlaams Brabant, Brussel) + Zeeuws-Vlaanderen + Nederlands Limburg + Frans-Vlaanderen + Noord-Brabant
zoiets dus
Oud 26 november 2006, 22:33   #7
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Baf zeg!
Revolutionair!

Wat vinden jullie ervan?
Niet revolutionair, maar kleinburgerlijk. Iets wat je, geloof ik, onlangs bij de Nederlanders verfoeide.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2006, 22:47   #8
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

vlaanderen met brussel als hoofdstad is alleszins revolutionairder dan het gezeik van rechts-liberale 'flaminganten' a la Crols en consoorten, die Brussel graag als een 'DC' of zoiets zien.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2006, 22:54   #9
Metternich

Standaard

Wat ze in godsnaam bedoelen met een "DC" vraag ik mij nog steeds af. Washington DC wordt bij mijn weten nog steeds bestuurd door de gemeenteraad van Washington...
Oud 27 november 2006, 00:14   #10
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Nee, gewoon een Vlaanderen met een officieel erkende Franstalige minderheid binnen Brussel.
En wat gaat u doen met de faciliteitengemeenten?
Het grote voordeel van een splitsing is volgens mij dat we de stroom kunnen stoppen : geen Vlaamse nationaliteit->geen faciliteiten voor u! Maar als Brusselaars de Vlaamse nationaliteit ook hebben, en gezien de voornaamste inwijkelingen uit Brussel komen....

Mijn voorstel zou zijn : dump Brussel en investeer de miljarden in de opbouw van scholen vlakbij de grens met Brussel. Pesten de Franstaligen de Vlamingen weg uit Brussel, dan overspoelen die de nu verfranste gemeenten.

Citaat:
Wat ze in godsnaam bedoelen met een "DC" vraag ik mij nog steeds af. Washington DC wordt bij mijn weten nog steeds bestuurd door de gemeenteraad van Washington...
Zou ik ook wel eens willen weten? Hoe zit dat dan, waarop kunnen die stemmen? Zoals ik het begrijp mogen de inwoners van DC geen stem uitbrengen, zij hebben geen vertegenwoordiging in het Huis, de Senaat en hebben niks te zeggen in de presidentiële verkiezingen?
Oud 27 november 2006, 08:19   #11
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
District of Coumbia.
Alle belangrijke federale functies daar(hoofdstad) liggen, en de Amerikanen wilden de communautaire zever over de hoofdstad vermijden, dus hebben ze het een speciaal statuut(District ipv. State) gegeven. Washington behoort dus tot geen enkele van de 50 Amerikaanse States.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)

Laatst gewijzigd door FISHERMAN : 27 november 2006 om 08:35.
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 08:20   #12
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Baf zeg!
Revolutionair!

Wat vinden jullie ervan?
Jouw idee is helemaal niet revolutionair , noch wordt het door al dan niet burgerlijke rechtsen afgezworen. Het is ondermeer het standpunt vh Vlaams Belang sinds de stichting vd partij einde jaren 70.
Overigens ben ik er uiteraard voorstander van.
Oud 27 november 2006, 08:34   #13
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vlaanderen met brussel als hoofdstad is alleszins revolutionairder dan het gezeik van rechts-liberale 'flaminganten' a la Crols en consoorten, die Brussel graag als een 'DC' of zoiets zien.
Er zijn idd Flaminganten die menen dat Brussel moet opgegeven worden om daardoor Vlaanderen onafhankelijk te kunnen maken. Maar je hebt die aan alle kanten vh ideologische spectrum en er is dus geen reden om wat Brussel betreft een politiek spelletje te maken.
Overigens zijn er weinig linkse Flaminganten van jouw type.
Oud 27 november 2006, 08:35   #14
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
En wat gaat u doen met de faciliteitengemeenten?
Het grote voordeel van een splitsing is volgens mij dat we de stroom kunnen stoppen : geen Vlaamse nationaliteit->geen faciliteiten voor u! Maar als Brusselaars de Vlaamse nationaliteit ook hebben, en gezien de voornaamste inwijkelingen uit Brussel komen....
Om maar eens de populistische toer op te gaan: 'faciliteiten = stommiteiten'. Afschaffen, die handel. Mag eventueel wel met 'uitdovend' karakter zijn.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 11:16   #15
Metternich

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
District of Coumbia.
Alle belangrijke federale functies daar(hoofdstad) liggen, en de Amerikanen wilden de communautaire zever over de hoofdstad vermijden, dus hebben ze het een speciaal statuut(District ipv. State) gegeven. Washington behoort dus tot geen enkele van de 50 Amerikaanse States.
Dat het voor Distric of Columbia staat, weet ik ook wel. Wat ik bedoelde was: "Hoe willen ze een Europees Brussel DC ineen gaan steken als dit zogezegd vanuit Europa bestuurd zou worden?"

Oud 27 november 2006, 11:17   #16
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Als ik zo'n belachelijke topics lees, ben ik ervan overtuigd dat een unitair België niet meer ver weg is.

Immers, de flaminganten zijn hopeloos verdeeld over de definitie van hun "Vlaanderen".
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 11:20   #17
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Als ik zo'n belachelijke topics lees, ben ik ervan overtuigd dat een unitair België niet meer ver weg is.

Immers, de flaminganten zijn hopeloos verdeeld over de definitie van hun "Vlaanderen".
Hoeveel stemmen had jij ook al weer, daar in Ukkel?
Oud 27 november 2006, 11:24   #18
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

nog altijd niet zo verdeeld als de Belgicisten hé.
Oud 27 november 2006, 16:07   #19
Metternich

Standaard

Citaat:
Koop nu "De Wachttoren", uitgave van de BUB.

Oud 27 november 2006, 16:16   #20
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Om maar eens de populistische toer op te gaan: 'faciliteiten = stommiteiten'. Afschaffen, die handel. Mag eventueel wel met 'uitdovend' karakter zijn.
In de Rand kan ik daar nog mee inkomen, maar in Brussel???
Of zou het Frans in Brussel "weg" moeten, een beetje zoals vroeger het Nederlands in België "weg" moest?

Om dan nog niet te spreken over Frans Vlaanderen...

Afijn, eerlijk is eerlijk, een Heel-Vlaanderen met alles erop en eraan zou waarschijnlijk gewoon een mini-België worden, zodus...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be