![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
![]() Volgende tekst vond ik op:
http://www.dirksterckx.be/Bericht.asp?p_id=1 Citaat:
De bottomline: vrachtverkeer per spoor kost hier (gemiddeld uiteraard) 5x meer dan in Nordrhein-Westfalen, en (gemiddeld) 7x meer dan vervoer per vrachtwagen.
__________________
[SIZE=1] ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
|
![]() Men moet voor het goederenverkeer zich beperken tot een aantal grote hubs en daartussen rechtsreekse lijnen trekken. Op lange afstand zou het theoretisch onmogelijk moeten zijn om met het spoor te concurreren.
Then again, ik ben ooit een eindwerk begonnen over personenvervoer en de NMBS en deed navraag bij de NMBS om hun logistieke studies in the kijken. Hun antwoord was dat die niet bestonden. Het logistieke systeem van de NMBS bestaat uit de machinist/conducteur, die meldt of zijn trein al dan niet zwaar beladen is.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
|
![]() Citaat:
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
|
![]() Je zegt wat ik denk maar ik had het waarschijnlijk wat verkeerd uitgedrukt.
Dat ze met minder meer kunnen doen is nu ook net mijn punt, ze hebben daar echter geen behoefte aan want een bedrijf zoals de NMBS laat men toch "nooit failliet" gaan. Als er geen of weinig druk op een bedrijf ligt dan zal dat bedrijf automatisch minder moeite doen om te vernieuwen. Zelfs al wist de NMBS dat er poen te rapen viel bij het vrachtvervoer, en dat zullen ze wel weten, dan nog zullen ze veel minder snel geneigd zijn zich daarop toe te leggen dan een bedrijf dat volledig afhankelijk is van haar bedrijfsresultaat. Haal die overbeschermende overheid dus weg en je zal een concurrend vrachtvervoer via het spoor krijgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
|
![]() Het voornaamste probleem van de spoorwegen is denk ik dat oude zware industrie is teloor gegaan. De nieuwe bedrijven bevinden zich niet meer in de buurt van de (goederen)stations. Dat is ook het probleem met het openbaar vervoer in het algemeen.
Ik vind dat ruimtelijke ordening hier zeker mee verantwoordelijk is. Verder denk ik dat goederen transport via het spoor zeker rendabel is maar wel over grotere afstand. Over binnenlands goederenverkeer heb ik zo mijn twijfels, ookal omdat door het just in time principe de magazijnen zich op de openbare weg bevinden. In de tekst wordt aveve vernoemt. Dat vind ik onzin vermits die firma zich aan het kanaal bevind en gezien de aard van haar activiteiten beter af is met bulktransport via de binnenvaart. Voor dit soort transport is de binnenscheepvaart aangewezen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() het goederenverkeer per trein is enkel rendabel voor zeer grote hoeveeldheden of grote volumes, over lange afstanden van 500 km en meer...
en treinen rijden nog altijd niet tot op parkings van de GB of Colruyt... ![]()
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Burgemeester
Geregistreerd: 20 juli 2003
Berichten: 522
|
![]() Citaat:
Ik zeg niet dat er niks scheelt aan het spoor, maar bij zulke praktijken heb ik nog steeds mijn serieuze twijfels.
__________________
Just give me spam, spam, spam, bacons, eggs and spam |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
In Zwitserland zijn er talloze private spoorwegen die blijkbaar hun lijnen met succes weten uit te baten. In Nederland zijn er ook mooie voorbeelden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
|
![]() Citaat:
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
![]() Citaat:
Iets grotere afstanden doe je gewoon met containers.
__________________
[SIZE=1] ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Maar het zou toch mogelijk moeten zijn om bepaalde kleine stukgoederen mee te geven met een aan een personentrein vastgekoppelde goederenwagon. Stel je eens voor wat een enorme besparing dat moet geven (ook ecologisch gesproken). Een bedrijf in Gent moet een pakje aan een ander bedrijf in Veurne bezorgen. In plaats van de vrachtwagen op weg te sturen, rijdt men met een lichte vracht naar een station van Gent, geeft het daar af en met de eerst komende trein gaat het naar zijn bestemming. Bedrijf B rijdt met een lichte vracht naar het station van Veurne en haalt het pakje op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
![]() Citaat:
__________________
[SIZE=1] ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Hogere prijzen zou ik juist niet hanteren voor de spits. Het moet volgens mij immers de bedoeling zijn ervoor te zorgen dat de trein een goed en betaalbaar alternatief wordt voor de auto. Vergeet toch niet dat mensen nu eenmaal alleen hun benzinekost gaan vergelijken met het treinbiljet (de vaste kosten van hun wagen vergeten ze nu eenmaal). Met die subjectieve kijk moet je nu eenmaal rekening houden. Beter openbaar vervoer zorgt ook voor de overheid voor een vermindering van de investering in wegstructuur en aanverwante. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
![]() Citaat:
__________________
[SIZE=1] ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Rekeningrijden is volgens mij alleen toe te passen op autosnelwegen. Daar zijn we het, denk ik toch, met elkaar eens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Staatssecretaris
|
![]() Jan van den Berghe schreef:
Inderdaad, de elektriciteitsrekening is veel groter (er hangt immers een verschillend prijskaartje aan de elektriciteit op spitsuren). Hoe personeel wordt ingezet, moet maar nagedacht worden (een zekere flexibiliteit zou niet slecht zijn). Beste ik nodig u uit om eens een weekje flexibiliteit mee te maken. Bereid je voor om in één week om 03:00H te beginnen en tegen vrijdag te stoppen om 01:15 H .Je heb twee vastaande feiten tussen je einduur en je volgend beginuur zijn min 14 h en je langste dienst is max 9 h.Ken je een nog groter flexibiliteit? |
![]() |
![]() |