Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2003, 21:39   #1
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

België is het vierde land op de ranglijst van de wereld met de grootste kapitaalstroom naar het buitenland !

Met liefst 6,9 miljard euro per jaar staat België, als één der kleinste landen ter wereld, op de vierde plaats in de top 10 !

Een hele prestatie als je ziet dat Duitsland amper 100 miljoen euro meer laat vertrekken met 6 keer meer inwoners !!

Frankrijk komt amper aan 3,3 miljoen euro
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2003, 21:56   #2
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

En wat wil je daarmee aantonen?

Blijkbaar is er dus ook een belangrijke transfer naar het buitenland. Hoe gaat het Vlaams Blok die aanpakken?

Domme vraag. De grenzen barrikaderen natuurlijk. Le Pen in Frankrijk had ook zoiets voorgesteld een jaar of twee geleden.

De verklaring voor die geldstroom is ongetwijfeld het feit dat heel onze industrie is overgekocht door het buitenland, op Solvay en Barco na.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2003, 22:01   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
België is het vierde land op de ranglijst van de wereld met de grootste kapitaalstroom naar het buitenland !
Interessant zou zijn om na te gaan over welke kapitaalstromen het hier allemaal gaat: winsten die naar het moederbedrijf terugvloeien, kapitalen die in het buitenland geïnvesteerd worden, gelden die gewoon een andere bestemming krijgen, enzovoort. Ook de oorzaken kunnen een interessant licht werpen op de zaak.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2003, 22:05   #4
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Uiteraard, we zijn ook 1 van de rijkste landen in de wereld.
Het is trouwens een prachtig argument tegen de braindrain-argumenten van de anti-migratie-mensen.
Ik zie niet in wat er mis is met deze stromen. Mensen doen met hun geld wat ze willen, als ze het geld verdiend hebben. Als ze het geld niet verdiend hebben, maar zomaar van het ocmw gekregen hebben (wat wellicht hetvolgende argument zal zijn in de discussie) moeten we ons de vraag stellen of het normaal is dat mensen zoveel krijgen dat ze zelfs geld naar huis kunnen sturen.
Tot slot: moest ik genoeg geld hebben, ik zou mijn geld ook investeren in een groeiende economie in plaats van België.
Oud 28 november 2003, 22:07   #5
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Misschien even het getal duiden. Het komt wellicht uit een andere discussie:

"Hofkens wou gisteren een artikel uit Het Laaste Nieuws aansnijden. Maar net toen hij wilde vertellen dat migranten in België jaarlijks 6,9 miljard euro naar hun achtergebleven families sturen, werd hij door de presentator afgestopt. "Geen Vlaams Blok-gedoe""

Het gaat dus over geld dat migranten naar hun thuisland sturen.
Oud 28 november 2003, 22:08   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Tot slot: moest ik genoeg geld hebben, ik zou mijn geld ook investeren in een groeiende economie in plaats van België.
Ik denk dat de meeste mensen helemaal niet omwille van dat argument ergens gaan investeren. Wat telt bij kapitaalinvesteringen is enerzijds de zekerheid (dus de stabiliteit van een economie en bijgevolg de waarde van de munt) en anderzijds de belastingen die een staat daarop heft.
Oud 28 november 2003, 22:23   #7
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

het artikel komt uit het Laatse Nieuws van donderdag 27 november en staat op bladzijde 2 ! Zo'n (on)zin lees je nooit in de Morgen

Titel in een Blauwe band met witte letters :

Migranten sturen 6,9 miljard euro per jaar vanuit ons land naar thuisland
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2003, 22:38   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat onmiddellijk dan ook de stelling van de grote integratie van de migranten volledig ontkracht. Blijkbaar ligt het hart van de migranten nog altijd in hun vroegere land van oorsprong, ongeacht of het om de eerste of latere generaties gaat.
Oud 28 november 2003, 22:46   #9
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Wat onmiddellijk dan ook de stelling van de grote integratie van de migranten volledig ontkracht. Blijkbaar ligt het hart van de migranten nog altijd in hun vroegere land van oorsprong, ongeacht of het om de eerste of latere generaties gaat.
Het zou wel eens de moeite lonen om na te zien hoeveel migranten er hier zijn welke kunnen werken (dus de leeftijd hebben), en hoeveel er hier werken.
Ik denk dat die gasten dan zeer goed hun boke verdienen, om dan nog zoveel over te houden?
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2003, 23:09   #10
Gorefest
Minister

Gorefest's schermafbeelding

Standaard

Als ik migrant zou zijn zou ik ook geld opsturen naar mijn achtergebleven familie.. Als ik 100 euro opstuur naar bv familie in rusland, dan is die 100 euro wel bijna een maandloon voor die familie..
Het mooiste voordeel hieraan is dat die achtergebleven families niet meer naar hier hoeven te komen om aan geld te geraken
Oud 28 november 2003, 23:23   #11
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Vrienden, hier is maar een, degelijk onderbouwd antwoord op mogelijk:

[size=7]SPLITSCHEN DIEN BOEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!![/size]
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2003, 00:55   #12
uwagan
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaVinci
Als ik migrant zou zijn zou ik ook geld opsturen naar mijn achtergebleven familie.. Als ik 100 euro opstuur naar bv familie in rusland, dan is die 100 euro wel bijna een maandloon voor die familie..
Het mooiste voordeel hieraan is dat die achtergebleven families niet meer naar hier hoeven te komen om aan geld te geraken
Het opsturen van geld is uiteindelijk desastreus voor die landen. De Filippijnen met zijn 7 miljoen OFw's is hier een uitgesproken voorbeeld van.

Je krijgt een profitariaat. De achtergebleven familie stopt met werken en gaat leven op kap van degene die zich krom werkt in het westen.

Je krijgt een complete overconsumptiemaatschappij. Het geld wordt niet geinvesteert in de locale economie maar wordt meteen uitgegeven aan auto, tv...

Je krijgt onderling grote tegenstellingen tussen degenen die wel en die geen familielid in het buitenland hebben werken. Familieleden worden daardoor letterlijk verplicht ook te gaan werken in het Westen. Buurman heeft een mooie auto. Wij moeten dat ook hebben...

Veel huwelijken gaan kapot. Echtgenote werkt jarenlang in het buitenland en stuurt maandelijks al het geld op naar haar echtgenoot. Liefhebbende echtgenoot houdt er ondertussen allang een maitresse op na. Kinderen groeien op zonder moeder of vader.
uwagan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2003, 15:09   #13
Peter De Ryck
Banneling

Stuur een bericht via ICQ naar Peter De Ryck Stuur een bericht via Instant Messenger naar Peter De Ryck Stuur een bericht via MSN naar Peter De Ryck
Standaard

Geachte ancapa,u wil duidelijk laten uitschijnen dat er een geldstroom is vanuit België naar het buitenland.
Dit mes snijd volgens mij langs de twee kanten.
Bekijk het als een soort investering.
Deze geldstroom gaat naar welke landen
Waarom steunen wij deze landen financieel denkt u
Deze geldstroom is volgens mij geen éénrichtingsverkeer.
Peter De Ryck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2003, 15:12   #14
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Een goede zaak vind ik dat, wij doen dat ook. Als we dat niet moesten doen, zouden er nog tien keer meer vluchtelingen naar Europa afzakken. Het is mijns inziens de meest effectieve vorm van ontwikkelingssamenwerking en... het komt direct terecht bij de mensen voor wie het bedoeld werd, en niet aan een handvol politieke corruptelingen.

Ten andere, je bent of je kent de Belgische Emigrantenstories niet uit de voorbije eeuwen. Toen de Belgen massaal naar Frankrijk, Canada en zelfs Rusland stroomden om daar als economische asielzoeker werk te vinden. En wat deden ze met dat verdiende geld dacht je? Precies, recht naar hun families in België sturen. Ken je eigen geschiedenis man!
Oud 29 november 2003, 15:20   #15
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Een goede zaak vind ik dat, wij doen dat ook. Als we dat niet moesten doen, zouden er nog tien keer meer vluchtelingen naar Europa afzakken. Het is mijns inziens de meest effectieve vorm van ontwikkelingssamenwerking en... het komt direct terecht bij de mensen voor wie het bedoeld werd, en niet aan een handvol politieke corruptelingen.

Ten andere, je bent of je kent de Belgische Emigrantenstories niet uit de voorbije eeuwen. Toen de Belgen massaal naar Frankrijk, Canada en zelfs Rusland stroomden om daar als economische asielzoeker werk te vinden. En wat deden ze met dat verdiende geld dacht je? Precies, recht naar hun families in België sturen. Ken je eigen geschiedenis man!
Is wel zo. Denk alleen dat het probleem is, dat het hier niet zozeer om geld uit arbeid gaat (daar doet iedereen mee wat hij wil - en het aan de noodlijdenden opsturen, waar ook ter wereld, is nog een nobele taak ook), maar wel uit ocmw-steun... Dit laatste is wel bedoeld om hier te overleven.
Nu, het zou misschien al veel helpen, als het ocmw zich beperkte tot materiele hulp (zoals men trouwens met de asielzoekers doet).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2003, 15:23   #16
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Citaat:

Is wel zo. Denk alleen dat het probleem is, dat het hier niet zozeer om geld uit arbeid gaat (daar doet iedereen mee wat hij wil - en het aan de noodlijdenden opsturen, waar ook ter wereld, is nog een nobele taak ook), maar wel uit ocmw-steun... Dit laatste is wel bedoeld om hier te overleven.
Nu, het zou misschien al veel helpen, als het ocmw zich beperkte tot materiele hulp (zoals men trouwens met de asielzoekers doet).
Je 'vergeet' er wel bij te vermelden dat de meeste asielzoekers niet mogen werken, zolang hun procedure niet ten einde is (positief of negatief). In de praktijk betekent dat dat er families soms jarenlang verplicht worden om van het OCMW te leven, ook al willen ze niks liever dan werken.
Oud 29 november 2003, 15:44   #17
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je 'vergeet' er wel bij te vermelden dat de meeste asielzoekers niet mogen werken, zolang hun procedure niet ten einde is (positief of negatief). In de praktijk betekent dat dat er families soms jarenlang verplicht worden om van het OCMW te leven, ook al willen ze niks liever dan werken.
Doet toch niet veel ter zake. De asielzoekers die enkel materiele steun krijgen, zijn waarschijnlijk wel dezelfden als zij die niet mogen werken. Dus zullen ze wel niets opsturen.
Maw degenen die ocmwsteun opsturen zijn degenen die wel mogen werken.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2003, 15:46   #18
thePiano

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Citaat:
Doet toch niet veel ter zake. De asielzoekers die enkel materiele steun krijgen, zijn waarschijnlijk wel dezelfden als zij die niet mogen werken. Dus zullen ze wel niets opsturen.
Maw degenen die ocmwsteun opsturen zijn degenen die wel mogen werken.
Je mag ook niet vergeten dat veel vluchtelingen, inclusief ontelbare autochtone Belgen, in het zwartwerkcircuit circuleren. Met alle voor- en nadelen tot gevolg. Mensen die iets verdienen, hoedanook, consumeren ook, en aldus komt dat geld weer in roulatie, in binnen en buitenland.
Oud 29 november 2003, 16:29   #19
percloride
Provinciaal Gedeputeerde

percloride's schermafbeelding

Standaard

er is nog een bijkomend feit wat ook niet vermeld word en zeker niet in de pers, de dienst Pensioenen is tot de vaststelling gekomen dat men in
Turkije en in Marokko (er zijn nog enkele andere landen) men ZEER LANG
kan leven, langer dan de gemiddelde Europeaan, in de genoemde landen
heeft de dienst van Pensioenen vastgesteld dat er nog mensen rondlopen die vanuit Belgie hun pensioen toegestuurd krijgen en die voor het ogenblik ongeveer 120 jaar oud moeten zijn, ter bijkomende info: het gaat niet om slecht drie personen !
Als er op dit forum mensen zijn die enige politieke verantwoordelijk hebben, dat ze dan eens gaan informeren bij de directeur van die dienst .
percloride is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2003, 17:29   #20
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door percloride
er is nog een bijkomend feit wat ook niet vermeld word en zeker niet in de pers, de dienst Pensioenen is tot de vaststelling gekomen dat men in
Turkije en in Marokko (er zijn nog enkele andere landen) men ZEER LANG
kan leven ...
bron?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be