![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() Hallo
Momenteel ben ik in een groep aan het werken rondom religieuze en culturele symbolen. Eén van de aspecten die we willen behandelen is het maatschappelijke gevolg van die symbolen. Welke invloed hebben deze symbolen op onze samenleving? Vandaar ik deze thread opende. Er is onlangs veel commotie geweest omtrent deze symbolen. (vooral de hoofddoek) Maar wat zijn nu precies de pro's en contra's? Moeten religieuze symbolen in het openbaar verboden worden? Waar ligt de grens precies? Welke symbolen mogen, welke mogen niet, mag een hoofddoek bijvoorbeeld niet, maar een nonnenkap wel? En vooral wat zijn de standpunten van de verschillende politieke partijen over dit onderwerp? Alvast bedankt voor de antwoorden |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Me dunkt dat er daar een heel eenvoudig antwoord op is: religieuze symbolen kunnen niet in overheidsinstellingen. Daarbuiten moeten er een zekere vrijheid aan de dag gelegd worden, tenminste in zoverre die niet ingaan tegen de bestaande wetten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Parlementslid
|
![]() Seculiere staat ? Simpel toch.
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Religieuze symbolen scheppen enkel tweedracht onder een bevolking, dus net als religies mogen ze van mijn part verboden worden
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Publieke instellingen kunnen geen reclame voeren voor een dominante religie. En als je alle symbolen van iedereen toelaat, wordt het een gekkenhuis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Burger
|
![]() Citaat:
En godsdienstvrijheid is een mensenrecht. (denk ik, niet helemaal zeker...)
![]() |
![]() |
#8 |
Minister
|
![]() En dat zorgt niet voor tweedracht?
![]() |
![]() |
#9 |
Partijlid
|
![]() Niet te vergeten dat religieuze symbolen mensen ook bij elkaar brengen!
Symbool komt namelijk van het griekse symbaloo, wat zoveel betekent als mensen bij elkaar brengen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister
|
![]() Religieuze symbolen kunnen niet in publieke plaatsen uitgezonderd daar waar de religïe beoefend worden en als persoonelijk ornament.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Met de etymologische uitleg van alles kom je nergens, want want vroeger gold, geldt nu meestal niet meer. Voor religieuze symbolen is meestal gemoord en gebrand. Het eerste wat Cortés Hernan deed toen hij voet aan de grond zette in Mexico, was de Godenbeelden van de plaatstelijke bevolking omverwerpen. In Chiapas... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niets op tegen... |
|
![]() |
![]() |