Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2006, 13:23   #1
Dieterius
Staatssecretaris

Dieterius's schermafbeelding

Standaard Langdurige executie schokt VS

Langgerekte executie schokt VS

document.write('');document.write('');

JACKSONVILLE - In de Verenigde Staten is geschokt gereageerd op de executie van een ter dood veroordeelde in Florida, omdat na een half uur de dood nog niet ingetreden was. De Puertoricaanse man werd woensdag met een dodelijke injectie terechtgesteld, maar er was een tweede injectie nodig, wat zelden voorkomt, om de man ter dood te brengen.
Normaliter nemen executies in Florida een kwartier in beslag en is de veroordeelde al na enkele minuten bewusteloos. De terechtstelling van de man, de 55-jarige Angel Nieves Diaz, duurde in totaal echter 34 minuten en hij bewoog zich gedurende het grootste deel van die tijd. Diaz keek vlak na het toedienen van de chemicaliën op, knipperde met zijn ogen en leek iets te willen zeggen. Een minuut daarna vertrok zijn gezicht in een grimas. Gedurende 24 minuten na de eerste injectie bleef hij zich bewegen, waarbij hij naar de getuigen keek, zijn lippen likte en lucht uitblies.

Onnodig lijden

De advocate van Diaz, die werd terechtgesteld voor de in 1979 gepleegde moord op de manager van een topless bar, sprak haar afschuw over het gebeurde uit en zei er niet aan te twijfelen dat haar cliënt onnodig geleden heeft.

De voorzitter van een nationaal comité dat zich inzet voor afschaffing van de doodstraf, David Elliot, wees erop dat executies in Florida vaker problematisch verlopen. In 1990 en opnieuw in 1997 vloog het hoofd van een terechtgestelde op de elektrische stoel in brand en in 2000 kreeg iemand op de stoel een hevige neusbloeding. Hierna is in Florida besloten om over te stappen op dodelijke injecties. Een deskundige zei over de executie van woensdag dat dit geval ernstiger is dan eerdere missers, omdat de ter dood veroordeelde nog bij bewustzijn was.

Onderzoek naar omstandigheden

De gevangenisleiding beloofde een onderzoek in te stellen, maar stelde dat de man geen pijn heeft gevoeld en dat de noodzaak tot het toedienen van een tweede dosis niet geheel onverwacht kwam, door een leverziekte waaraan de man leed. Op de vragen waarom er niet meteen een grotere dosis was toegediend of waarom de man zijn gezicht zo vertrok, werd geen antwoord gegeven.

De familie van de man ontkent dat hij aan een leverziekte leed en een medisch deskundige zei dat een leverziekte de werking van de chemicaliën niet zou kunnen beïnvloeden. Een deskundige op het gebied van dodelijke injecties gaf aan dat de lichamelijke conditie van een gevangene wel effect kan hebben op de werking van de chemicaliën, maar dat het onwaarschijnlijk is dat de tijd die nodig was om Diaz terecht te stellen volledig toe te schrijven is aan een leverziekte.

De gouverneur van Florida, Jeb Bush, heeft om een grondig onderzoek naar de executie gevraagd, inclusief een autopsie.

Diaz' advocate is inmiddels namens een aantal ter dood veroordeelden naar de rechter gestapt, omdat executies door middel van een injectie in strijd zouden zijn met de grondwet. rbo

Bron: www.standaard.be

Is er weer onnodig iemand ter dood veroordeeeld, of op de verkeerde manier geexecuteerd? Ik vind dat een ter dood veroordeeld, teneerste niet hoeft ter dood veroordeeld te worden en ten tweede, als het dan moet gebeuren waarom de man zo lang te laten lijden door injectie, dan nog liever een kogel door de hersenen.

Laatst gewijzigd door Dieterius : 15 december 2006 om 13:25.
Dieterius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 15:16   #2
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dieterius Bekijk bericht
Is er weer onnodig iemand ter dood veroordeeeld, of op de verkeerde manier geexecuteerd? Ik vind dat een ter dood veroordeeld, teneerste niet hoeft ter dood veroordeeld te worden en ten tweede, als het dan moet gebeuren waarom de man zo lang te laten lijden door injectie, dan nog liever een kogel door de hersenen.
Inderdaad, volgens mij is de kogel of de guillotine een stuk minder wreedaardig dan die chemische injecties. Ik ben trouwens vanzelfsprekend ook tegen de doodstraf, zeker als het gaat om iets dat 27 jaar geleden zich heeft afgespeeld. Die man had toch menselijkerwijs gratie moeten krijgen.
Oud 15 december 2006, 16:35   #3
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Hun land hun wetten
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 16:56   #4
Dieterius
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Hun land hun wetten
-> Ja maar als hun wetten niet gelijk zijn aan de mensenrechten, dan klopt er toch wel iets niet! En weet de VS hebben een 'voorbeeldfunctie'!
Oud 15 december 2006, 17:03   #5
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

allé, de wereldpolitie dat overal de beste in is (of wil zijn) staat op dat vlak nog in de Middeleeuwen hoor.

Stelletje barbaren dat het zijn. Dan snap ik niet dat hier nog van die amerikanofielen of andere angelsaksische hielenlikkers hun onvoorwaardelijke liefde met dit land blijven uitspreken.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 17:05   #7
Dieterius
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Cowboys blijven cowboys.
Oud 15 december 2006, 17:40   #8
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
allé, de wereldpolitie dat overal de beste in is (of wil zijn) staat op dat vlak nog in de Middeleeuwen hoor.

Stelletje barbaren dat het zijn. Dan snap ik niet dat hier nog van die amerikanofielen of andere angelsaksische hielenlikkers hun onvoorwaardelijke liefde met dit land blijven uitspreken.

Inderdaad. Stuur de Belgische minister van justitie Onckelincx naar de VS om die barbaren eens te leren hoe een menselijk justitiebeleid moet gevoerd worden.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 18:03   #9
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Inderdaad, volgens mij is de kogel of de guillotine een stuk minder wreedaardig dan die chemische injecties. Ik ben trouwens vanzelfsprekend ook tegen de doodstraf, zeker als het gaat om iets dat 27 jaar geleden zich heeft afgespeeld. Die man had toch menselijkerwijs gratie moeten krijgen.
Ik ben het daar neit helemaal mee eens omdat een dodelijke injectie waarschijnlijk niet echt veel pijn doet (kan het natuurlijk niet met zekerhed zeggen) en het is ook respectvoller dan dat je een kogel door je kop krijgt ofdat je hoofd wordt afgekapt, maar waar ik me aan irriteer is dat het allemaal zo lang duurt! 27 komaan zeg dat is toch wel overdreven en het is niet het enige geval, men zou het maximum een half jaar na de laatste rechtszaak moeten uitvoeren!
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 21:35   #10
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Inderdaad. Stuur de Belgische minister van justitie Onckelincx naar de VS om die barbaren eens te leren hoe een menselijk justitiebeleid moet gevoerd worden.
Ik vrees dat U een mix maakt van menselijk en efficiënt, het Amerikaanse kan men moeilijk menselijk noemen

Laatst gewijzigd door Gun : 15 december 2006 om 21:35.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 22:41   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Ik ben het daar neit helemaal mee eens omdat een dodelijke injectie waarschijnlijk niet echt veel pijn doet (kan het natuurlijk niet met zekerhed zeggen) en het is ook respectvoller dan dat je een kogel door je kop krijgt ofdat je hoofd wordt afgekapt, maar waar ik me aan irriteer is dat het allemaal zo lang duurt! 27 komaan zeg dat is toch wel overdreven en het is niet het enige geval, men zou het maximum een half jaar na de laatste rechtszaak moeten uitvoeren!
Ik ken de juiste coctail niet maar ik meen ergens gelezen te hebben dat het uit meerdere injecties ging waarvan de eerste een spierverslapper is. Die geven ze omdat je zou denken dat het pijnloos is. allez de omstanders dus.
Immers je beweegt niet meer!
Tenzij het eens misloopt zoals hier!
Oud 15 december 2006, 22:56   #12
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Die 27 jaar is grotendeels te wijten aan beroepen en verplichte duraties.
Oud 15 december 2006, 23:03   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij oordeelde dat de manager van een topless-bar dood moest gaan. In sé zou je hem op juist dezelfde manier kunnen ter dood brengen. Maar we zijn braaf en lief en willen niet al te veel blood and gore zien (er zijn dames bij), dus geven w'em een injectietje.

Trouwens, in Florida mag je kiezen hoe je ter dood wordt gebracht. De man had het dus eigenlijk aan zichzelf te wijten. Hij kreeg trouwens dezelfde procedure als die van bij euthanasie - exact dezelfde verdoving.
Oud 15 december 2006, 23:04   #14
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Hun land hun wetten
... wow.
Oud 15 december 2006, 23:08   #15
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Langgerekte executie schokt VS

document.write('');document.write('');

JACKSONVILLE - In de Verenigde Staten is geschokt gereageerd op de executie van een ter dood veroordeelde in Florida, omdat na een half uur de dood nog niet ingetreden was. De Puertoricaanse man werd woensdag met een dodelijke injectie terechtgesteld, maar er was een tweede injectie nodig, wat zelden voorkomt, om de man ter dood te brengen.
Normaliter nemen executies in Florida een kwartier in beslag en is de veroordeelde al na enkele minuten bewusteloos. De terechtstelling van de man, de 55-jarige Angel Nieves Diaz, duurde in totaal echter 34 minuten en hij bewoog zich gedurende het grootste deel van die tijd. Diaz keek vlak na het toedienen van de chemicaliën op, knipperde met zijn ogen en leek iets te willen zeggen. Een minuut daarna vertrok zijn gezicht in een grimas. Gedurende 24 minuten na de eerste injectie bleef hij zich bewegen, waarbij hij naar de getuigen keek, zijn lippen likte en lucht uitblies.

Onnodig lijden

De advocate van Diaz, die werd terechtgesteld voor de in 1979 gepleegde moord op de manager van een topless bar, sprak haar afschuw over het gebeurde uit en zei er niet aan te twijfelen dat haar cliënt onnodig geleden heeft.

De voorzitter van een nationaal comité dat zich inzet voor afschaffing van de doodstraf, David Elliot, wees erop dat executies in Florida vaker problematisch verlopen. In 1990 en opnieuw in 1997 vloog het hoofd van een terechtgestelde op de elektrische stoel in brand en in 2000 kreeg iemand op de stoel een hevige neusbloeding. Hierna is in Florida besloten om over te stappen op dodelijke injecties. Een deskundige zei over de executie van woensdag dat dit geval ernstiger is dan eerdere missers, omdat de ter dood veroordeelde nog bij bewustzijn was.

Onderzoek naar omstandigheden

De gevangenisleiding beloofde een onderzoek in te stellen, maar stelde dat de man geen pijn heeft gevoeld en dat de noodzaak tot het toedienen van een tweede dosis niet geheel onverwacht kwam, door een leverziekte waaraan de man leed. Op de vragen waarom er niet meteen een grotere dosis was toegediend of waarom de man zijn gezicht zo vertrok, werd geen antwoord gegeven.

De familie van de man ontkent dat hij aan een leverziekte leed en een medisch deskundige zei dat een leverziekte de werking van de chemicaliën niet zou kunnen beïnvloeden. Een deskundige op het gebied van dodelijke injecties gaf aan dat de lichamelijke conditie van een gevangene wel effect kan hebben op de werking van de chemicaliën, maar dat het onwaarschijnlijk is dat de tijd die nodig was om Diaz terecht te stellen volledig toe te schrijven is aan een leverziekte.

De gouverneur van Florida, Jeb Bush, heeft om een grondig onderzoek naar de executie gevraagd, inclusief een autopsie.

Diaz' advocate is inmiddels namens een aantal ter dood veroordeelden naar de rechter gestapt, omdat executies door middel van een injectie in strijd zouden zijn met de grondwet. rbo

Bron: www.standaard.be

Wie lacht niet, die de mens beziet?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be