Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2007, 13:13   #1
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard Mogen we hier iets achter zoeken? (betr. Bloed en Bodem)

Eventjes de volgende column van jouw site gehaald:
http://www.filipdeman.be/1/49/
Citaat:
Pluim voor de Unesco!

21.10.2005 10.50u - Wie als nationalist bekommerd is om onze (Nederlandse) taal en onze (Europese) cultuur, kan alleen maar de beslissing van de Unesco toejuichen. Daar werd gisteren door een overgrote meerderheid van de landen een Conventie goedgekeurd die het mogelijk maakt de eigen cultuur verder te subsidiëren (de vrije markt mag dus ingeperkt worden voor literatuur, toneel, dans, muziek, televisie, film). De VS waren serieus in hun commercieel g.. gebeten, maar veel medelijden was er niet voor een land dat bijvoorbeeld 85% van de mondiale filmproductie in handen heeft.

Wel doet het wat onwennig aan deze VN-dochter (deel dus van "le machin" vol profiteurs en onbekwamen) een pluim op de hoed te steken. Maar kom: als het goed is, zeggen we het ook.
En wat dan te zeggen van de forse inspanningen die de verzamelde francophonie terzake heeft gedaan? Het is vooral dankzij hen dat de Conventie er kwam. Dat Frankrijk hiermee zijn eigen culturele productie wil beschermen, kan je hen niet in het minst kwalijk nemen. Daarom, maar une fois n'est pas coutume: bien joué messieurs, dames!

Al bij al dus een extra stukje bescherming van onze cultuur.
Nu nog bloed en bodem.
Is die passage daar toevallig, bewust al dan niet als misplaatste grap geplaatst. Of mogen we hier weer niks achter zoeken(zoals bij zovele "uitschijvers?" van het VB)?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  deman.jpg‎
Bekeken: 113
Grootte:  113,7 KB
ID: 16871  

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 13:28   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hoe durven ze toch, die racistische Vlamingen! Hun eigen taal en cultuur beschermen! Waar halen ze in 's hemelsnaam het lef vandaan?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 13:29   #3
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Is onze cultuur niet nogal saai? Het enigste cultuur dat er is, is wat nostalgisch doen over tijden die we nooit hebben meegemaakt.
Exotische dingen zijn nu eenmaal leuker en intressanter, dat is iets waar véél mensen het mee eens zijn, want de verkoop van exotische voedingsmiddelen zou stijgen. Trouwens buikdansen is toch véél sexier dan een lompe klompendans, uitgevoerd door kinkels met een hoog opgetrokken broek (tot onder de oksels) en een vooruitstekende kinnebak?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 13:37   #4
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Hoe durven ze toch, die racistische Vlamingen! Hun eigen taal en cultuur beschermen! Waar halen ze in 's hemelsnaam het lef vandaan?
Tenzij jij kleurenblind bent en geen rood kan zien, denk ik dat het duidelijk is wat ik bedoel(het "bloed en bodem"-citaat).

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 13:37   #5
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Eventjes de volgende column van jouw site gehaald:
http://www.filipdeman.be/1/49/

Is die passage daar toevallig, bewust al dan niet als misplaatste grap geplaatst. Of mogen we hier weer niks achter zoeken(zoals bij zovele "uitschijvers?" van het VB)?
Je mag -van mij- gerust elke tekst, passage of woord interpreteren zoals je wilt hoor. En je mag -van mij- gerust ook je mening erover te geven. Je wilt iets zoeken achter deze passage? Nu dan, wat zocht je?
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 13:38   #6
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Tenzij jij kleurenblind bent en geen rood kan zien, denk ik dat het duidelijk is wat ik bedoel(het "bloed en bodem"-citaat).
Mogen bloed en bodem niet beschermd worden?
Oud 13 januari 2007, 13:40   #7
Bhairav

Standaard

hier valt niks te beschermen: die dat zich niet willen kruisen met negers, dat die dat niet doen. Die dat wel willen, dat die dat dan maar doen. Hetzelfde geld voor Chinezen en Japanezen.
Oud 13 januari 2007, 13:47   #8
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Is onze cultuur niet nogal saai? Het enigste cultuur dat er is, is wat nostalgisch doen over tijden die we nooit hebben meegemaakt.
Exotische dingen zijn nu eenmaal leuker en intressanter, dat is iets waar véél mensen het mee eens zijn, want de verkoop van exotische voedingsmiddelen zou stijgen. Trouwens buikdansen is toch véél sexier dan een lompe klompendans, uitgevoerd door kinkels met een hoog opgetrokken broek (tot onder de oksels) en een vooruitstekende kinnebak?
En dan die kinkels die een varken ritueel slachten. *hilariteit*.
En dan die kinkels die cartoontekenaars willen vermoorden. *hilariteit*.
En dan die kinkels die aan duiveluitdrijving doen. *hilariteit*.
Oud 13 januari 2007, 13:50   #9
Bhairav

Standaard

Dat was helemaal mijn punt niet.
Het is niet omdat ik liever baklava eet, dat ik meteen de vagina van mijn vrouw zou willen dichtnaaien.
Oud 13 januari 2007, 14:42   #10
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hier valt niks te beschermen: die dat zich niet willen kruisen met negers, dat die dat niet doen. Die dat wel willen, dat die dat dan maar doen. Hetzelfde geld voor Chinezen en Japanezen.
Waarom vereng jij het onderwerp "cultuur" tot "kruisen met negers"?

Een cultuur is een groep mensen met een zodanig groot aantal gemeenschappelijke ideeën, waarden en normen dat die als typerend voor de groep kunnen worden beschouwd.

Dit laat dan toe om een wetgeving in te voeren waarachter de meeste mensen staan en die dus voor de minst mogelijke overtredingen zorgt.

Daaruit volgt dat een cultuur beschermen een essentiële maatregel is om een vrijwillige samen-leving te kunnen blijven garanderen.

Als een individu weinig kenmerken bezit van een bepaalde cultuur dan heeft hij de keuze zich te integreren (i.e. zich aanpassen-integreren-assimileren), of een meer overeenstemmende cultuur op te zoeken, of een kluizenaar te worden. Een eigen keuze is een eigen risico.

Om een voorbeeldje te geven: als de Spaanse cultuur het kenmerk middagse siësta bezit, en iemand wil doorwerken, denk je dat die persoon voor geen wrevel zorgt bij de siësta-houders? Als iedereen zijn eigen werkuren kiest, hoe efficiënt gaat het economisch systeem dan worden? Winkels die enkel open zijn binnen de werkuren van de klanten zullen niet veel verkopen...
Oud 13 januari 2007, 14:48   #11
Bhairav

Standaard

Waar slaagt "bloed" dan op?
Maar over die "cultuur": die houd hier toch NIKS in? Buiten een paar praktische en economische regels. Een taal en amper een mentaliteit. Géén cultuur zoals Vietnam of Iran of India, vergeleken met ginder is het hier noppes. Hoogstens een paar referenties uit het verleden en een handsvol identiteitshoeren die de buitenwereld niet willen/kunnen snappen. Van mij mag die "cultuur" hier verder rotten.
Oud 13 januari 2007, 16:10   #12
Eisie
Burger

Eisie's schermafbeelding

Standaard antwoord aan Bhairav

Citaat:
Waar slaagt "bloed" dan op?
Maar over die "cultuur": die houd hier toch NIKS in? Buiten een paar praktische en economische regels. Een taal en amper een mentaliteit. Géén cultuur zoals Vietnam of Iran of India, vergeleken met ginder is het hier noppes. Hoogstens een paar referenties uit het verleden en een handsvol identiteitshoeren die de buitenwereld niet willen/kunnen snappen. Van mij mag die "cultuur" hier verder rotten.
Met het woordje bloed bedoelt men de BLOEDBAND die er bestaat tussen
mensen met de zelfde idee ivm met normen en waarden, die hen meegegeven
zijn door hun ouders en voorouders .
Misschien moet je niet alles zo letterlijk nemen als je het woordje bloed hoort !
Voor ons is het essentieel dat wij ons gedacht kunnen zeggen met of zonder humor:het kan allemaal ,daar hebben onze voorouders voor geijverd
en dat willen wij niet opgeven. Alles kunnen zeggen zonder dat er een
fatwa boven je hoofd hangt dat is een stukje van onze cultuur

Natuurlijk als jij het woordje bloed hoort sta je al dadelijk klaar met je kromzwaard want dat is de cultuur van zij die hier niet thuishoren:
ben je het niet met me eens of met mijn godsdienst dan is het me toegestaan je te doden .
Eisie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 16:16   #13
Bhairav

Standaard

Ik ben geen vreemdeling.
Die voorouders waren vooral Katholiek en oerconservatief, wat men toen onder die vrijheden verstond is gewoon om u kreupel te lachen.
Was het niet rechts die vond dat men teveel vrijheden heeft tegenwoordig? Die ouwere mensen (en hun mentaliteitsgenoten, ook jongere mensen) die rechts stemmen willen gewoon dat de oudere conservatievere mentaliteit toegepast word op de moderne samenleving waarvoor zij "gevochten" hebben. Wel ze kunnen er naar fluiten, de realiteit zit gewoon anders in mekaar en is groter dan hun denkwereldje.
Oud 13 januari 2007, 17:17   #14
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Bloed en bodem? Brrr daar huiver ik toch maar van. Afkomstig van een periode die het Vlaams-nationalisme meer schade dan goed heeft gedaan.
Oud 13 januari 2007, 18:12   #15
Bhairav

Standaard

Dus toch zo slecht nog ni!
Oud 13 januari 2007, 18:48   #16
Eisie
Burger

Eisie's schermafbeelding

Standaard bericht aan Bhairav

Citaat:
Ik ben geen vreemdeling.
Die voorouders waren vooral Katholiek en oerconservatief, wat men toen onder die vrijheden verstond is gewoon om u kreupel te lachen.
Was het niet rechts die vond dat men teveel vrijheden heeft tegenwoordig? Die ouwere mensen (en hun mentaliteitsgenoten, ook jongere mensen) die rechts stemmen willen gewoon dat de oudere conservatievere mentaliteit toegepast word op de moderne samenleving waarvoor zij "gevochten" hebben. Wel ze kunnen er naar fluiten, de realiteit zit gewoon anders in mekaar en is groter dan hun denkwereldje.
Je bent geen vreemdeling , dit maakt voor mij niets uit ,wel dat je een vreemde denkwijze hanteert.
Simpel gezegd je breekt onze cultuur af met de bewering dat die STAMT uit een oerconservatief verleden . Maar je verdedigd wel een cultuur die duizend maal conservatiever is dan de onze NU !

enkele voorbeelden : hun houding tegenover Homofielen , tov vrouwen ,
een cultuur die geen scheiding der machten erkent en zomeer. Kan het nog conservatiever ?
Misschien werp je tegen : de katholieke kerk is niet vrouwvriendelijk , is
homofoob dat is waar . Met dit verschil :deze kerk zal deze mensen niet van een berg gooien of dooden . Dat oudere mensen met heimee aan de (voor hun) goede oude tijd terugdenken is heel normaal . Deze mensen spuw je dus ook al uit - neen iedereen MOET denken als jij. De kerk is nog altijd conservatief maar zij snoert niemand de mond alles mag gezegd worden zonder dat je vervolgd wordt of moet vrezen voor je leven .

Dat is in de Islam wel anders

Probeer het eens op deze manier : ik ga proberen iemand te overtuigen met mijn argumenten dat is mijn recht zoals die andere dat tegenover mij zal proberen. En is het je niet gelukt dan respecteer je die ander om zijn verschillende mening. Het is zelfs nodig dat er verschillende meningen zijn
maar je mag er niemand voor uitsluiten !
Oud 13 januari 2007, 20:18   #17
Bhairav

Standaard

Ik verdedig geen cultuur die conservatiever is dan de onze nu, waar leidt gij dat uit af?
Oud 14 januari 2007, 08:14   #18
Eisie
Burger

Eisie's schermafbeelding

Standaard antwoord aan Bhairav

Citaat:
Ik verdedig geen cultuur die conservatiever is dan de onze nu, waar leidt gij dat uit af?
Goeie morgen Bhairav,

Je bent tegen rechts - wat blijft er nog over ? rood ,groen en de
links liberalen . Deze eenheids-worstpartijen verdedigen allen de "weg met ons"
cultuur . En vermits je tegen rechts bent of je nu wil of niet ben je het dus eens met hun idee die ene cultuur alle kansen te geven .

Leuk week einde nog !
Oud 14 januari 2007, 10:22   #19
Eisie
Burger

Eisie's schermafbeelding

Standaard

Dit zijn 400 jaar oude boeken waarin in oud schrift voorouders staan opgeschreven. Hierin heb ik mijn eigen voorouders gevonden .

Het spreekwoord zegt : gooi nooit het oude weg voor je iets nieuws hebt !

Laat ik dit nog wat aanvullen : bewaar alles uit het verleden misschien kan het naast het nieuwe bestaan . Je kan er altijd op terugvallen als het nieuwe
het laat afweten .

IVM met culturen is het net zo : waarom iets waardeloos achten omdat het
oerconservatief is . Haal de goede dingen eruit en bewaar het bij het
nieuwe : dat is evolueren
Oud 14 januari 2007, 13:35   #20
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Bloed en bodem? Die ken ik niet! In verband met het blokske doet die kreet wel denken aan "Bloed Bodem Eer en Trouw". Dat is een cultuur van vooral gedetineerden die bijvoorbeeld holocaust uitspreken als "holle kous". Ik veronderstel dat dit de onderlingende gedachte is.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be