![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() Gisteren woonde ik een voorstelling bij in het cultuurcentrum Wolubilis. Het betrof een voorstelling van de "Beijing Opera School". Mijn Chinees is zeker niet uitgebreid genoeg om dit te kunnen volgen, niet in het minst omdat de lettergrepen eindeloos worden uitgerokken en met veel intonatie, tremelo's, ... worden gebracht. Gelukkig had Wolubilis voor een synchrone vertaling gezorgd. De dialogen werden ondertitelt boven het podium. Zoals je kon verwachten was dit ééntalig Frans.
Buiten een tweetalige website waar in de Nederlandse versie toch nog steeds Franse teksten opduiken is er niet veel Nederlands op te merken in dit cultuurcentrum. Veel opschriften in het gebouw zijn enkel in het Frans. Gezien dit centrum in het Brussels gewest gelegen is mag ik veronderstellen dat alles tweetalig moet voorzien worden. Wanneer ik tijdens de pauze in het publiek rondwandelde had ik de indruk dat meer dan de helft van de aanwezigen Nederlands sprak. Ik ben momenteel bezig een klachtenbrief naar het gemeentebestuur te schrijven. Vertaling van de chinese teksten mocht geen probleem zijn. Ik ken verscheidenen vertalers in het Brusselse en de meeste zijn in staat om van het Chinees zowel naar het Frans als het nederlands te vertalen. PS. De voorstelling was zeker de moeite waard ! Deze school voor Beijing Opera slaagde erin dit zeer zware onderwerp toch op een luchtige manier te brengen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Had U het anders verwacht dan?
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() Ik had inderdaad verwacht dat de voorstelling prima zou zijn, of bedoelde u het anders
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
|
![]() zulke opmerkingen kan je beter laten.
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als ik van tevoren zou verwachten of zelfs weten dat er alleen een Franse vertaling gegeven werd, zou je mij niet eens zien bij die voorstelling. Maar de Vlamingen gaan er allemaal braafjes naartoe en er schrijft dan misschien af en toe een een klachtenbrief, maar ach, de volgende keer komen ze toch weer, dus daar vegen die instellingen hun door Franstaligen gesubsidieerde reet mee af. Als Vlamingen nu gewoon eens beginnen met niet meer te komen, of nog beter, demonstratief weg te lopen als het Nederlands geminacht of genegeerd wordt. En dat niet alleen bij instellingen, maar ook bij winkels en bedrijven. Misschien dat men er dan ook ècht iets aan gaat doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Gouverneur
|
![]() Ik wist op voorhand niet dat er vertalingen zouden zijn. Ik had gelukkig wel beschrijvingen van de dialogen. De techniek die gebruikt werd was goed. Een projectiescherm werd een stukje naar beneden gelaten en op dit stukje werd dus de franse tekst geprojecteerd. Als het 50 cm meer naar beneden gelaten werd kon de nederlandse tekst er ook nog bij.
Het is inderdaad pure onwil. Men wil gewoon geen nederlandse vertaling maken. Bovendien werd dit centrum gesponsord door een tweetalige gemeente, dus vind ik dat het centrum zelf ook tweetalig moet opgezet zijn ! Tweetaligheid in Brussel is ver te zoeken. Ik heb enkele malen aan het loket van de dienst bevolking gestaan in Watermaal-Bosvoorde. Geen enkele keer heb ik daar iemand gevonden die nederlands sprak. Je hebt de papieren nodig, dus uiteindelijk gebruik je toch maar frans. Dat wicht aan de balie heeft daarna nog papieren naar een verkeerde dienst gestuurd, zeer waarschijnlijk opzettelijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De tweetaligheid in Brussel is er de laatste 10 jaar sterk op vooruit gegaan, maar wordt bedreigd door de separatistische en onvriendelijke houding van de flamingantische politici. Het VB en de NVA willen zelfs geen tweetalige scholen omdat ze zo een deel van hun anti-Belgisch discours zouden moeten opbergen. Er zit dus veel leugen en weinig waarheid in wat flaminganten verkopen en vooral veel overdrijvingen en hypocrisie. Laatst gewijzigd door Hans1 : 10 januari 2007 om 18:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Kijk Hans, ik zal het je proberen uit te leggen. Je hebt het altijd over "individuele tweetaligheid." Nu had je hier eens de kans om consequent te zijn en te zeggen dat het er inderdaad ook in het Nederlands moest opstaan.
Maar neen, u kiest weer de zijde van de Franstaligen, in plaats van te ijveren voor tweetaligheid! De maskers vallen af. Geen belgicist, maar een franskiljon! Of beter nog. Belgicist = franskiljon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kijk he... ik begin het dus stilaan spuugzat te worden.
Kan je eindelijk eens een keer stoppen met die veralgemening??? Ik kan ook even verder doorbomen op de vooroordelen over de Vlaams-nationalisten, maar doe ik dat? Zet ik daarmee een respectvolle discussie op poten? Komaan zeg, ik denk nu toch wel dat je ondertussen beter weet i.p.v. Belgicisten gelijk te stellen aan franskiljons. Als u een probleem hebt met de uitlatingen van Hans, vecht het dan met hem uit maar stop aub met die onzinnige veralgemeningen.
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 10 januari 2007 om 18:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Sterk bezig, makker. En dan beweren dat ge voor tweetaligheid pleit
![]()
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||||
Minister-President
|
![]() Geen enkele Brusselse gemeente heeft een franstalig percentage van 95 %. Tot zolang jij deze cijfers niet kan bewijzen (hetgeen je ook niet zal kunnen) ga ik er realistischer van uit dat er in de Brusselse gemiddelde gemeente 45% franstaligen zijn, 25 % nederlandstaligen, en 30 % gemengdtaligen of anderstaligen !
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Gaat de Vlaming niet naar voorstellingen, dan is dat omdat hij toch maar een ongeletterde boer zoals volgens vele van die Franstaligen denken. Niet gaan is trouwens ook nog eens hun gelijk geven om geen geld te verbrassen in een Nederlandse vertaling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groot gelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |