Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Claude Marinower (VLD) - 22 tot 28 januari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Claude Marinower (VLD) - 22 tot 28 januari °4/12/1954, Advocaat en Volksvertegenwoordiger voor de VLD sinds 2003, zetelt onder meer in de Commissie Justitie.

Discussietools
Oud 22 januari 2007, 10:50   #1
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard Op welke punten is de VLD liberaal?

Zonder schroom claimt de VLD-top zich 'linkser' op te stellen. Op economisch vlak betekent zoiets - volgens de geldende interpretaties van 'links' en 'rechts' - een grotere collectivistische inslag. Hoe is dergelijk gegeven te rijmen met het individualistisch uitgangspunt van het liberalisme?

Welke zaken heeft de VLD, de afgelopen twee legislaturen, gerealiseerd tijdens het nastreven van liberale idealen?

Niet zozeer had ik de 'zoethoudertjes' gehoord over welke fiscale maatregelen de paarse regeringen ondernamen, wel had ik graag enige principiële argumenten gelezen.

Droeg de VLD tijdens de afgelopen legislaturen bij tot een grotere individuele vrijheid en hoe?

Hoe moet - volgens u - de partij waarvan u deel uitmaakt in de toekomst streven naar de realisatie van liberale principes?
Oud 26 januari 2007, 21:23   #2
Claude Marinower

Claude Marinower's schermafbeelding

Standaard

De VLD is niet links, doch progressief. De VLD gaat immers steeds voor vernieuwing omdat we de toekomst niet als een probleem, maar wel als een kans zien.
De VLD is een centrumpartij omdat we geen partij zijn van doelgroepen, maar een partij die er voor iedereen is. Dat is eigen aan het liberaal zijn.

In de toekomst dient de burger zich verder naar eigen inzichten te kunnen ontplooien, waarbij iedere burger kansen krijgt en ze ook benut. Een essentiële voorwaarde daarvoor is de vrijheid. Dit geldt zowel op sociaal, cultureel, politiek als economisch vlak. Het zijn de creativiteit en de innovatie die belangrijk zijn, d.i. het positief individualisme.

Het Palmares van de VLD mag dan ook gezien worden:

-De Vlaamse Begroting is o.l.v. Dirk Van Mechelen kerngezond gemaakt. Volgend jaar zal Vlaanderen gewoon geen schulden meer hebben. Maar ook de federale begroting zit niet langer meer in het rood. Zes jaar op rij levert de federale regering een begroting in evenwicht af.

-De gezonde overheidsfinanciën zorgden mee voor een hoge economische groei.

-Het aantal nieuwe bedrijven bereikten in 2006 een recordhoogte: 64.000 nieuwe bedrijven

-Deze mooie resultaten komen niet vanzelf. Ze zijn het resultaat van de gevoerde politiek van lastenverlagingen, via de notionele intrestaftrek en lastenverlagingen voor ploegen-en nachtarbeid.

-Ons land werd grondig hervormd. Op ethisch vlak bijvoorbeeld, met euthanasie, het homo-huwelijk en homo-adoptie.

-Tenslotte heeft de regering Verhofstadt moedige beslissingen genomen. Het mooiste voorbeeld is het Generatiepact.

Indien u het wenst, kan u hierover meer details bekomen.

Met vriendelijke groeten,

Claude Marinower
Claude Marinower is offline  
Oud 27 januari 2007, 12:43   #3
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Het feit dat u tijd neemt om uitgebreid te antwoorden, siert u en daarvoor dank ik u vanzelfsprekend.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Claude Marinower Bekijk bericht
De VLD is niet links, doch progressief. De VLD gaat immers steeds voor vernieuwing omdat we de toekomst niet als een probleem, maar wel als een kans zien.
De VLD is een centrumpartij omdat we geen partij zijn van doelgroepen, maar een partij die er voor iedereen is. Dat is eigen aan het liberaal zijn.
Als libertariër houd ik vast aan het principe van de absolute, individuele vrijheid waarbij een minimale overheid - vanuit justitiële en politionele bevoegdheden (een overheid die niet meer dan 5% van het BBP kost) - toeziet op het harmonieus samenleven van al die vrije individuen. Dat toezien op het harmonieus samenleven bestaat enerzijds uit het garanderen van het recht op de individuele vrijheid; anderzijds ervoor te zorgen dat het gebruik van dit recht door de één, geen belemmering betekent voor de ander datzelfde recht te gebruiken.
In deze zin kan ik uw beschrijving van hierboven wel volgen, maar bots ik voortdurend op de realiteit die gedurende de afgelopen twee legislaturen mede door de VLD werd geschapen. Niet zozeer twijfel ik aan uw liberale overtuigingen, maar wel aan die van de VLD-partijstrategen.

Aldus is het mijn overtuiging dat de VLD veel te weinig de nadruk legde op het afbouwen van het collectief (de overheid) om meer verantwoordelijkheid te leggen bij het individuele (de mens).
Momenteel leven we in een oververzorgende maatschappij die mensen in slaap wiegt in de armen van de overheid. Niet zozeer omschrijf ik die slapenden, zoals de goegemeente dit doet, als 'profiteurs' maar als slachtoffers van het geldende, sociaal systeem.

Citaat:
In de toekomst dient de burger zich verder naar eigen inzichten te kunnen ontplooien, waarbij iedere burger kansen krijgt en ze ook benut. Een essentiële voorwaarde daarvoor is de vrijheid. Dit geldt zowel op sociaal, cultureel, politiek als economisch vlak. Het zijn de creativiteit en de innovatie die belangrijk zijn, d.i. het positief individualisme.
Hierin kan ik mezelf wel volledig vinden, maar niet de VLD.

Citaat:
Het Palmares van de VLD mag dan ook gezien worden:

-De Vlaamse Begroting is o.l.v. Dirk Van Mechelen kerngezond gemaakt. Volgend jaar zal Vlaanderen gewoon geen schulden meer hebben. Maar ook de federale begroting zit niet langer meer in het rood. Zes jaar op rij levert de federale regering een begroting in evenwicht af.

-De gezonde overheidsfinanciën zorgden mee voor een hoge economische groei.

-Het aantal nieuwe bedrijven bereikten in 2006 een recordhoogte: 64.000 nieuwe bedrijven

-Deze mooie resultaten komen niet vanzelf. Ze zijn het resultaat van de gevoerde politiek van lastenverlagingen, via de notionele intrestaftrek en lastenverlagingen voor ploegen-en nachtarbeid.

-Ons land werd grondig hervormd. Op ethisch vlak bijvoorbeeld, met euthanasie, het homo-huwelijk en homo-adoptie.

-Tenslotte heeft de regering Verhofstadt moedige beslissingen genomen. Het mooiste voorbeeld is het Generatiepact.
Vanuit uw positie binnen de VLD is het niet meer dan normaal dat u een opsomming maakt van datgene wat u als belangrijke en goede VLD-realisaties beschouwt. Erger zou zijn mocht u het tegengestelde poneren.
Maar ik vind de uitnodiging hieronder interessanter...

Citaat:
Indien u het wenst, kan u hierover meer details bekomen.

Claude Marinower
Indien u zo vrij wil zijn dan zou ik het uitermate appreciëren, mocht u me de nodige coördinaten willen geven alwaar ik hieromtrent meer gedetailleerde informatie kan inwinnen.

LC.

Laatst gewijzigd door La Chunga : 27 januari 2007 om 12:46.
La Chunga is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be