![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Moordenaar Anna Lindh hoorde "stem van Jezus" - 13/01/2004
"Jezus vertelde me dat ik Anna Lindh moest neersteken." Dat zegt Michailo Michailovic (25), de man die gisteren officieel is aangeklaagd wegens moord op de Zweedse minister van Buitenlandse Zaken. Het proces begint waarschijnlijk morgen. Michailovic, een Zweed van Joegoslavische afkomst, heeft bekend dat hij het was die Anna Lindh (46) neerstak in een supermarkt in Stockholm toen ze daar op 10 september ging winkelen. Hij stak haar tien keer met een mes in de borst, buik en armen. Kort voor de moord had de man nog psychiatrische hulp gezocht. "Die dag voelde ik me beroerd", vertelde hij de ondervragers. "Ik was wanhopig en ik wist niet wat te doen. Toen zag ik Anna Lindh, bij toeval. Het had ook iemand anders kunnen zijn. En ik hoorde stemmen die zegden dat ik haar moest neersteken." Op de vraag wie hem toesprak, antwoordde Michailovic: "Ik denk dat het Jezus was, ik denk dat hij me gekozen heeft." Twee weken na de steekpartij werd Michailovic gearresteerd. Bijna vier maanden hield hij zijn onschuld vol, tot hij vorige week bekende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() dat fundamentalisme hé
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() tja, zelfs de blues brothers dachten dat ze op 'a mission from God' waren.
Blijkbaar het beste excuus ter wereld voor allerlei gekken om de meest ernstige misdaden goed te praten. Coekie
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Euh, ik vind het nogal simplistisch om dit op fundamentalisme of religie te steken.
Als Jezus niet had bestaan had die mens wel iemand anders gehoord, Napoleon ofzo. Bij echt fundamentalisme zijn de (mis)daden ondersteund door een ideologie, wat bij deze mens duidelijk niet het geval was. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Die man is uiteraard gestoord en een fundamentalist, ben benieuwd wat ze ermee gaan doen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister
|
![]() Ik steun OnzeJohan als ie stelt dat die moord niet uit fundamentalisme plaatsvond. Wat van belang is is dat die man stemmen hoorde. Of dat nu Calimero of Fluffy, het sexy vliegend springkonijn, dat maakt niet uit. (Tenzij Fluffy het in met een Duits accent en een gestrekte voorpoot zei natuurlijk)
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Er is hier volgens mij absoluut geen sprake van fundamentalisme. Fundamentalisme houdt volgens mij in dat men zijn acties rationeel kan overdenken en er een motivatie aan kan geven (die in het hoofd van de dader perfect logisch is). Dit geval doet me eerder denken aan Son of Sam, die mensen vermoorde omdat de hond van de buren het zei (dus of hij nu Jezus, Allah, of een bloempot hoort maakt weinig uit). Jintro
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
|
![]() Citaat:
[size=1]Wijs me nu terecht omdat ik hetzelfde doe met Guderian.[/size] ![]()
![]() |
![]() |
#13 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zwijg jong! Over 500 jaar wordt die kerel misschien heilig verklaard!
![]() |
![]() |
#15 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Los daarvan indien men jeanne d'Arc zou beoordelen naar de maatstaven van vandaag en ze hoorde werkelijk stemmen, is ze inderdaad krankzinnig. Maar naar middeleeuwse normen, waar dergelijke dingen 'normaal' waren (in de zin dat men ervan uitging dat het mogelijk was), komt deze vraag niet aan de orde. Jintro
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Krankzinnig ,godsdienstwaanzin en genialiteit.. waar is de overeenkomst.
De winnaar schrijft de geschiedenis. Napoleon was een winnaar, dus die heeft een brok geschiedenis geschreven. Jean d'Arc heeft een stukje gewonnen, dus de geschiedenis heeft een plaatsje voor haar. Hilter, de vergruisde, heeft een stukje gewonnen, en heeft met meer indruk het beest uitgehangen, waardoor de misselijke misdaden tegen de mensheid van de tijdsperkse spitsbroeders Stalin, Mao Tse Tsung,Tjang Kai Check en nog een paar lieverdjes bijna verheerlijkt worden. Maar allemaal hebben ze meer dan een voetnoot in de geschiedenis. De paar massamoordenaars die we "echt" kennen, zijn in veel gevallen mediafiguren geworden.Filmpje hier, boekje ginders, Biografietje iemand? Nu zullen we zien hoe de de Anna Lindth vermoordende sukkel komt in de geschiedenis, en in welke vorm. Als gewoon een naam bij deze politica haar levensloop.Of als een of andere potentiele apostel?
![]() |
#17 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Dat er wat meer in geloofden..... Ik heb ook ooit in Sinterklaas, het Kerstmannetje, de paashaas en de klokken van Rome geloofd(niet lang) ![]() Benadette Soubirou: "Te Lourdes in de Bergen..." ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Tja, komt ervan als je zelfs zotten begint te naturaliseren!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |