Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2008, 22:20   #1
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard Waarom hebben wij nog daklozen?

Dit is een vraag die ik mij vandaag gesteld heb, toen ik langs het Coninckplein reed. Dat daar vaak daklozen vertoeven is welbekend.

Ik heb eens gelezen dat iedereen uit de armoede kan stappen, omdat het OCMW iedereen met een adres hulp kan bieden. Het OCMW stelt zelf adressen ter beschikking.

Hoe komt het dan dat die mensen nog steeds op straat leven, vraag ik mij dan af? Zijn het drugsgebruikers...dronkaards...illegalen....gekken ...? Ik heb zelf 2 maal een dakloze gesproken en geld toegestopt: een ongewassen jonge kerel van een jaar of 18 in de buurt van het station, en een bebaarde 40-ger die zo blij was dat ik hem 'normaal' aansprak dat hij even later terugkwam met een gevonden speeltje voor mijn zoontje die toen bij mij stond. Die laatste dakloze leek mij geestelijk niet volledig in orde, maar dat kan ook te maken hebben met het harde leven op straat en hoe dat ze behandelt worden door de 'rijkere' mensen.

Zijn hier mensen met ervaring die duidelijkheid kunnen scheppen, zonder politieke partijen bij te roepen?

Laatst gewijzigd door Moby : 12 maart 2008 om 22:22.
Moby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 22:43   #2
Sante
Partijlid

Standaard

http://www.armoedebestrijding.be/cijfers_daklozen.htm
Lees de eerste zin, kijk naar de cijfers, tel de jaren.

Uit respect voor uw vraag er geen politieke partijen bij te roepen heb ik de rest van mijn antwoord geschrapt. 'K ga mijn gal ergens anders uitspuwen.

----------------------------------------------------------------------
Democracy is the name we give the people whenever we need them.

(Marquis de Flers Robert and Arman de Caillavet)
Sante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 22:45   #3
floppy
Banneling

Standaard

ik heb nog als vrijwilliger in een tehuis voor daklozen in Brussel gewerkt. Daarvan zijn me twee dingen enorm bijgebleven:

1. IEDEREEN kan in die situatie komen. Denk niet: "Mij kan het niet overkomen". Het kan werkelijk iedereen overkomen (zelfstandig, failliet, een vrouw die u "pluimt",...)

2. Er zijn daklozen die niet anders WILLEN leven. Dat is misschien onbegrijpelijk voor velen (voor mij alleszins), maar het is zo. Is het die totale vrijheid? Het besef GEEN ENKELE verantwoordelijkheid te hebben? Ik weet het niet, maar het is zo: sommige mensen kiezen ervoor buiten de maatschappij te staan. Heel vreemd.

Tot hier mijn bescheiden bijdrage aan uw vraag.
floppy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 23:04   #4
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

zijn daklozen abnormaal?
in amerika heeft elke stad zijn 'bums'.
dat hoort daar bijna zo.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 23:14   #5
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sante Bekijk bericht
http://www.armoedebestrijding.be/cijfers_daklozen.htm
Lees de eerste zin, kijk naar de cijfers, tel de jaren.

Uit respect voor uw vraag er geen politieke partijen bij te roepen heb ik de rest van mijn antwoord geschrapt. 'K ga mijn gal ergens anders uitspuwen.
Ik ga nu niet het hele onderzoek doorlezen, want het is al laat. circa 17.000 is wel niet weinig.

En voor het tweede deel van je antwoord: bedankt!
Oud 12 maart 2008, 23:17   #6
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Omdat ze te weinig lef hebben een woning gewoon te nemen.
Oud 12 maart 2008, 23:18   #7
Marlientje
Banneling

Standaard

Wel, over die referentieadresse kan ik je heel wat vertellen.
In Gent is de corruptie schering en inslag, mensen die dakloos zijn en daar zo een adres gaan vragen, worden weggestuurd, wijsgemaakt dat zoiets niet bestaat, enkel voor schippers en diplomaten is. Gewoon even uitproberen en je zal zien...
Verder , wanneer mensen tegen de beslissing van het OCMW tot weigering verlenen
referentieadres, in beroep gaan bij de Arbeidsrechtnak, worden de beste advocatenkantoren van SP.A en VLD signatuur ingezet tegen de kansarmen met een
beginnend pro-deo advocaatje.
Maar daar krijgen de mensen zelf geen gelijk, de corruptie zit heel diep, bevriende advocatenkantoren van de VLD voorzitter en SP.A scheppen geld met voor het OCMW te pleiten. Alles is zo rot en winig mensen weten niet hoe corrupt de politiek is en hoe ze dde zakken vullen en desnoods over lijken gaan.
Denkt u dat ze inzitten met die daklozen die in de kou op straat liggen ? vergeet het,
net zoals Fientje Moerman bedrijfjes rijk maakt ( Serraes , Uyttendaele, Peeters,... maffiaclan ) gebeurt dit op alle niveau's.
Marlientje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 23:20   #8
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

zou 'onderdak' wel een basisbehoefte zijn?

is er eigenlijk wel sprake van een probleem?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2008, 23:24   #9
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door floppy Bekijk bericht
ik heb nog als vrijwilliger in een tehuis voor daklozen in Brussel gewerkt. Daarvan zijn me twee dingen enorm bijgebleven:

1. IEDEREEN kan in die situatie komen. Denk niet: "Mij kan het niet overkomen". Het kan werkelijk iedereen overkomen (zelfstandig, failliet, een vrouw die u "pluimt",...)
Ik heb iemand gekend die méér dan 700.000 Euro aan schulden had bij leveranciers. Hij had niets meer, zijn hotel restaurant is failliet gegaan, en hoopte dat de rechtbank zijn schuld zou kwijtschelden. Hij had ook een gezin.
MAAR hij was wel niet dakloos en had een OCMW uitkering. Zijn kleding was wel een beetje armzalig, dat wel. Dus dakloos worden hoeft niet te volgen op een faillisement. Of tenminste...je blijft niet dakloos.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door floppy Bekijk bericht
2. Er zijn daklozen die niet anders WILLEN leven. Dat is misschien onbegrijpelijk voor velen (voor mij alleszins), maar het is zo. Is het die totale vrijheid? Het besef GEEN ENKELE verantwoordelijkheid te hebben? Ik weet het niet, maar het is zo: sommige mensen kiezen ervoor buiten de maatschappij te staan. Heel vreemd.

Tot hier mijn bescheiden bijdrage aan uw vraag.
Dan hebben we wel veel minder échte daklozen dan de cijfers laten uitschijnen. Een dakloze die dat zelf wenst is voor mij niet iemand die geholpen dient te worden.

Maar gaan ze je vertellen WAAROM ze dakloos zijn? Een drugsgebruiker die zich schaamt voor zijn verslaving gaat dat natuurlijk niet aan je neus hangen.
Oud 12 maart 2008, 23:27   #10
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlientje Bekijk bericht
Wel, over die referentieadresse kan ik je heel wat vertellen.
In Gent is de corruptie schering en inslag, mensen die dakloos zijn en daar zo een adres gaan vragen, worden weggestuurd, wijsgemaakt dat zoiets niet bestaat, enkel voor schippers en diplomaten is. Gewoon even uitproberen en je zal zien...
Verder , wanneer mensen tegen de beslissing van het OCMW tot weigering verlenen
referentieadres, in beroep gaan bij de Arbeidsrechtnak, worden de beste advocatenkantoren van SP.A en VLD signatuur ingezet tegen de kansarmen met een
beginnend pro-deo advocaatje.
Maar daar krijgen de mensen zelf geen gelijk, de corruptie zit heel diep, bevriende advocatenkantoren van de VLD voorzitter en SP.A scheppen geld met voor het OCMW te pleiten. Alles is zo rot en winig mensen weten niet hoe corrupt de politiek is en hoe ze dde zakken vullen en desnoods over lijken gaan.
Denkt u dat ze inzitten met die daklozen die in de kou op straat liggen ? vergeet het,
net zoals Fientje Moerman bedrijfjes rijk maakt ( Serraes , Uyttendaele, Peeters,... maffiaclan ) gebeurt dit op alle niveau's.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moby Bekijk bericht
Zijn hier mensen met ervaring die duidelijkheid kunnen scheppen, zonder politieke partijen bij te roepen?
Oud 13 maart 2008, 00:01   #11
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
zou 'onderdak' wel een basisbehoefte zijn?

is er eigenlijk wel sprake van een probleem?
Als iemand absoluut clochaard wil zijn en niet van levensstijl wil veranderen, dan kan je dat moeilijk een probleem noemen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 08:20   #12
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Als iemand absoluut clochaard wil zijn en niet van levensstijl wil veranderen, dan kan je dat moeilijk een probleem noemen.
en ze willen allemaal clochard zijn??
Oud 13 maart 2008, 08:37   #13
barfo
Banneling

Standaard

om de week staan er in centraal station brussel bedelaars van amnesty international, goede doelen in afrika en dergelijke. terwijl er talloze daklozen rondlopen in centraal station waar niemand iets aan / om geeft

onbegrijpelijk
barfo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 11:41   #14
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Ik dacht dat we OCMW's en dergelijke hadden die kunnen zorgen dat je steeds een dak boven je hoofd hebt. Dat je geen luxeleven zal leiden, dat staat vast. Maar het lijkt me toch dat het moeilijk is om totaal geen dak boven je hoofd te hebben.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 12:24   #15
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Iemand die geen clochard wilt zijn of niet buiten wilt slapen kan naar het OCMW gaan en dan krijgt die persoon iets toegewezen. Dat zullen geen luxelocaties zijn, maar het is alleszins beter dan buiten te overnachten.

Een tijdje geleden stond er in de humo een reeks interviews met daklozen in België en die mensen vertikten het één voor één gewoon om hulp te vragen. Dan kan je toch moeilijk van een probleem spreken, daar het telkens gaat om een vrije bewuste keuze.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 12:30   #16
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Iemand die geen clochard wilt zijn of niet buiten wilt slapen kan naar het OCMW gaan en dan krijgt die persoon iets toegewezen. Dat zullen geen luxelocaties zijn, maar het is alleszins beter dan buiten te overnachten.

Een tijdje geleden stond er in de humo een reeks interviews met daklozen in België en die mensen vertikten het één voor één gewoon om hulp te vragen. Dan kan je toch moeilijk van een probleem spreken, daar het telkens gaat om een vrije bewuste keuze.
idd. Sommige mensen kiezen bewust voor de straat. Absolute vrijheid.
Ik ken iemand en die ging gewoon voor de lol af en toe bedelen op straat. Dat was zijn bijverdienste, zei hij. Eigenlijk wel stom, want hij neemt het geld af van de echte armoezaaiers.
Oud 13 maart 2008, 12:31   #17
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

ik kan moeilijk geloven dat iemand bewust voor de dakloosheid kiest maar er zullen er ongetwijfeld zo mensen rondlopen die uit principes buiten de samenleving willen vertoefen maar naar mijn mening is de grootste hoop van dakloze niet vrijwillig dakloos en willen deze mensen niets liever dan terug een leven opbouwen met de klassieke droom huisje + tuintje en kindjes.

Maar elke dakloze heeft een ander verhaal en is een ander probleem.

Maar wat men wel kan doen is zorgen dat iedere daklozen tenminste ergens kan warm slapen, zich eens kan wassen en een hapje kan eten. dit zijn de basisbehoefte van iedere mensen en hierin moeten we als overheid voor zorgen dat iedereen hierin kan voldoen.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 14:23   #18
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
om de week staan er in centraal station brussel bedelaars van amnesty international, goede doelen in afrika en dergelijke. terwijl er talloze daklozen rondlopen in centraal station waar niemand iets aan / om geeft
Overlaatst stopte ik aan een rood licht en kwam er een volwassene een produkt verkopen ten voordele van een organizatie voor kinderopvang. Naast deze persoon stond een klein vuil meisje, nog geen tiener, te bedelen. U heeft 1 munststuk. Aan wie zou u het geven? Aan het kind of aan de organizatie? Of misschien geeft u niet?

Wat mijzelf betreft. Desnoods beschuldigd men mij van 'caritas', maar geen tussenhandelaars voor mij, dank u.

17000 daklozen in België, en geen oficiele statistieken? De sector zit waarschijnlijk in de lift, maar we willen het niet geweten hebben.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 15:04   #19
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moby Bekijk bericht
Dit is een vraag die ik mij vandaag gesteld heb, toen ik langs het Coninckplein reed. Dat daar vaak daklozen vertoeven is welbekend.

Ik heb eens gelezen dat iedereen uit de armoede kan stappen, omdat het OCMW iedereen met een adres hulp kan bieden. Het OCMW stelt zelf adressen ter beschikking.

Hoe komt het dan dat die mensen nog steeds op straat leven, vraag ik mij dan af? Zijn het drugsgebruikers...dronkaards...illegalen....gekken ...? Ik heb zelf 2 maal een dakloze gesproken en geld toegestopt: een ongewassen jonge kerel van een jaar of 18 in de buurt van het station, en een bebaarde 40-ger die zo blij was dat ik hem 'normaal' aansprak dat hij even later terugkwam met een gevonden speeltje voor mijn zoontje die toen bij mij stond. Die laatste dakloze leek mij geestelijk niet volledig in orde, maar dat kan ook te maken hebben met het harde leven op straat en hoe dat ze behandelt worden door de 'rijkere' mensen.

Gebrek aan gebouwen? Bvb de twee gebouwen van de Post die in Gent gesloopt werden om een busstation dichter bij de winkelstraten aan te leggen?
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF25112007_030

Drie rijkswachtkazernes die te koop staan/stonden?
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=G24137B10

Ik herinner me ook nog een leegstaand ziekenhuis in Leuven (mogelijk vond dat inmiddels een bestemming?)

Of alcohol en rookverbod etc in de asielcentra die de daklozen ervan weghouden?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2008, 15:29   #20
barfo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Overlaatst stopte ik aan een rood licht en kwam er een volwassene een produkt verkopen ten voordele van een organizatie voor kinderopvang. Naast deze persoon stond een klein vuil meisje, nog geen tiener, te bedelen. U heeft 1 munststuk. Aan wie zou u het geven? Aan het kind of aan de organizatie? Of misschien geeft u niet?

Wat mijzelf betreft. Desnoods beschuldigd men mij van 'caritas', maar geen tussenhandelaars voor mij, dank u.

17000 daklozen in België, en geen oficiele statistieken? De sector zit waarschijnlijk in de lift, maar we willen het niet geweten hebben.
ik geef nooit geld, nen appel of ander stuk fruit kunnen ze krijgen of als ik nen boterham over heb die ook
barfo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be