![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Staan er al Poolse ambassades in brand dan?
Serieus: Ik vraag me af op basis van welke wetten die man een gevangenisstraf riskeert? Heeft Polen strenge wetten tegen "blasfemie"?
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 13 maart 2007 om 15:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De biecht is inderdaad een heilig sacrament. Maar de Kerk heeft anno 2006 wel betere dingen te doen dan te procederen tegen haar eigen gelovigen. De man in kwestie kan altijd biechten bij een echte priester, in alle sereniteit. De biecht is geen materie voor de media of het gerecht, maar voor God.
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Lijkt duidelijk geen zaak voor het Kerkelijk Recht. Rik Torfs zal het hiermee wel volmondig eens zijn, denk ik... Als iemand zich door iemand anders beledigd weet, dan kan hij in een normale rechtsstaat toch verhaal maken bij de rechter. Of die belediging nu religieus geïnspireerd is, dan wel dat men het scheldwoord "rotte vis" naar het hoofd krijgt geslingerd doet helemaal niet terzake. Tot slot: er zijn zeker katholieken die erg snel op hun teentjes getrapt zijn. Maar binnen de Kerk zijn zij een eerder marginale groep, en zij zullen geen verhaal moeten proberen te halen bij één of andere kerkelijke rechtsinstantie; die hebben echt wel andere dingen omhanden. De Kerk huldigt immers het principe dat een diep gelovig mens moet leren om de hem toegeslingerde beledigingen te overstijgen, zeker wanneer die beledigingen zijn geloof op de korrel nemen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister
|
![]() Dat doet me denken aan wat ik enkele weken geleden hoorde of las (radio dacht ik).
In navolging van de activiteiten van consumentenorganisaties had een italiaanse journalist een vergelijkend 'dienstenonderzoek' gedaan naar de reacties van biechtvaders en de gegeven penitenties. Telkens werden dezelfde zonden gebiecht (zaken die volgens de kerkelijke leer eerder ernstig waren) en er werd nagegaan hoe de biechtvader reageerde (van onder tafel vegend, vergoelijkend tot razende uitbranders). Vind ik hilarisch, maar die van de kerk konden er natuurlijk weer niet met lachen. Laatst gewijzigd door cor : 13 maart 2007 om 20:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Zeg Griffin, weet je dan niet dat onze normen en waarden gebaseerd zijn op het christendom?? Anti-westerse nestbevuiler!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En kijk hier eens, nog geen dag later en je leest dit:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En hier komt dus echt volledig geen reactie op eh. Ook al gaat het om een lidstaat van de EU, onze achtertuin.
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() Scheiding kerk en staat is blijkbaar niet te sterk in Polen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 10 reacties reeds... wat klaag je? In een subforum dat niet veel bezoek krijgt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik meen me te herinneren te hebben gelezen dat godslastering en aanverwante "misdrijven" opnieuw (na de communistische overheersing) in het Pools Strafwetboek is/zijn ingeschreven. Of dit daadwerkelijk zo is weet ik niet. Ik vraag mij trouwens af of dit ook het geval is in Belgie of Nederland?
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Weer eentje die denkt het warm water te hebben uitgevonden. Holebi ben je of je bent het niet. Je kunt niet zomaar eventjes iemand beinvloeden om holebi te worden. Het is ongehoord dat dergelijk achterhaald ideeëngoed niet wordt teruggefloten door de EU.
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Onnozelaars. Het gaat hem er om dat een Europees land, lid van de EU, blijkbaar stelt dat men op geen enkele manier mag spotten of raken aan de Katholieke Kerk, op straffe van vervolging door de staat.
Een staat, die zich daarmee in de rangen van Pakistan, Saoudi-Arabië en andere landen waar zo vaak op gekapt wordt (en terecht hoor), voegt.
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister
|
![]() Inderdaad zwaar erover. De europese democratische vrijheden zijn goedkoop hedentendage.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Mocht het nu nog komen tot een proces dan zou ik de commotie verstaan. Maar de Kerk zal zich daar niet mee bezig houden, ze heeft wel andere dingen te doen dan zo'n belachelijkheden.
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Neen, ik vergelijk Polen met Pakistan, en Polen met Iran.
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |