Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 1 april 2007, 17:26   #1
Kweepeer
Partijlid

Kweepeer's schermafbeelding

Standaard In hoeverre moeten Nederlanders zich integreren in Vlaanderen?

Ik las onlangs deze artikeltjes:

Citaat:
Hartstikke leuk clubje
Arendonk Nederbelgen verenigen zich in NVVA

ARENDONK - Om hun landgenoten wegwijs te maken in Vlaanderen richtten enkele Nederbelgen in Arendonk een eigen vereniging op. Zo weten ze voortaan dat ze op Verloren Maandag bij de bakker een worstenbrood moeten bestellen en geen saucijzenbroodje.
Eddy Meulemans

Het nieuwe clubje van Nederlandse inwijkelingen en Vlaamse grensarbeiders heeft een lange naam: Nederlands-Vlaamse Vereniging Arendonk, de Kempen en omstreken. De NVVA telt al 39 leden. Op geregelde tijdstippen spreken ze af om samen een bakje koffie, een biertje of een jus d'orange te drinken en tegelijk wat bij te leren over de cultuur en de administratieve mallemolen in Vlaanderen.

Dat in Vlaanderen andere regels gelden dan in Nederland, ondervond NVVA-voorzitter Fons Claasen (67) al meteen toen hij zijn auto wilde invoeren en voorzien van een Belgische nummerplaat. ,,Ik meldde me aan in het douanekantoor in Mol-Postel en dacht dat daarmee meteen alles geregeld was. Uiteindelijk bleek dat ik ook een gelijkvormigheidsattest en een rist andere documenten moest aanvragen.''

Fons en zijn vrouw wonen sinds twee jaar in de Hoendergaarsen in het grensdorp Arendonk. ,,Waarom we verhuisden? In 's Hertogenbosch woonden we in een semi-bungalow. Een halve losbouw noemen jullie dat. Hier in Arendonk hebben we voor evenveel geld een vrijstaande woning met een grote tuin. De ruimte maakt het verschil.''

Belastingbrief

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn in België. Dat ondervond Fons toen hij de bekende bruine omslag van de fiscus in zijn brievenbus vond.

,,Ik verstond er geen moer van'', zegt Fons. ,,Vroeger in Nederland vulde ik mijn belastingbrief altijd zelf in: vier overzichtelijke velletjes met eenvoudige invulvakken. Hier in België is het een wirwar van codes. Als je geen Latijn-wiskunde gestudeerd hebt, snap je er niets van.''

Een oude volkswijsheid zegt dat Vlamingen werkers en Nederlanders praters zijn. Ook Fons kent die wijsheid. ,,Maar wij komen uit Noord-Brabant'', lacht hij. ,,Kletsen en breien is onze leuze: praten en werken tegelijk.''

Het enige wat Fons vandaag nog zoekt, is een Vlaamse Leeuw. ,,Zo kan ik straks op Koninginnedag twee vlaggen uithangen: de Nederlandse en de Vlaamse. (lacht) Maar jullie zijn blijkbaar geen vlaggers, want niemand kan me vertellen waar ik zo'n vlag kan kopen.''
Citaat:
Vlaams-Nederlandse taalles
Vast een hartstikke leuke activiteit voor de NVVA-leden is een Vlaams- Nederlandse taalles, want Vlamingen en Nederlanders spreken duidelijk een andere taal.

Appelsien: sinaasappel

Bankrekening: girorekening

Croque monsieur: tosti

Hesp: ham

Jeans: spijkerbroek

Microgolfoven: magnetron

Mobilhome: camper

Muizenkeutels: hagelslag

Paraplu: regenscherm

Plastieken zak: plastic tas

Plezant: leuk

Schoonbroer: zwager

Tentoonstelling: expositie

Wijsheidstand: verstandskies

Zetel: bank
bron: nieuwsblad.be

Opmerkelijk, ik had nooit gedacht dat Nederlanders toch een redelijke aanpassing nodig hadden wanneer ze in Vlaanderen komen wonen.

Ik heb trouwens ooit eens gehoord dat er wel eens Nederlanders in België kwamen wonen omdat ze hier minder belasting moeten betalen, maar ze hebben hier dan blijkbaar wel moeite met het invullen van hun belastingsbrief.

Zijn de verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders dan zo groot?
Kan dit een verhinderend punt zijn voor en mogelijke aansluiting van Vlaanderen bij Nederland?
Kweepeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2007, 22:22   #2
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweepeer Bekijk bericht

Opmerkelijk, ik had nooit gedacht dat Nederlanders toch een redelijke aanpassing nodig hadden wanneer ze in Vlaanderen komen wonen.

Ik heb trouwens ooit eens gehoord dat er wel eens Nederlanders in België kwamen wonen omdat ze hier minder belasting moeten betalen, maar ze hebben hier dan blijkbaar wel moeite met het invullen van hun belastingsbrief.

Kan dit een verhinderend punt zijn voor en mogelijke aansluiting van Vlaanderen bij Nederland?
details, waar ieder normaal mens snel overheen komt.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 00:12   #3
Golradir
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
details, waar ieder normaal mens snel overheen komt.
Lijkt mij ook. Zie ook eens deze twee pagina's:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikiped...sch_Nederlands
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Noord-Nederlands
Golradir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 07:49   #4
araneus
Gouverneur

Standaard

Momenteel wordt België ook zeer veel gebruikt door de Nederlanders om onder de strenge migratiepolitiek van Nederland uit te komen, de zg. 'België-route'. Deze route wordt massaal gebruikt door Nederlandse allochtonen om hun bruid/bruidegom uit het thuisland te laten overkomen. Zij gaan ook bij voorkeur in de Antwerpse noorderkempen wonen. Hierdoor kunnen ze hun job in Nederland houden.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 10:31   #5
Kweepeer
Partijlid

Kweepeer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Momenteel wordt België ook zeer veel gebruikt door de Nederlanders om onder de strenge migratiepolitiek van Nederland uit te komen, de zg. 'België-route'. Deze route wordt massaal gebruikt door Nederlandse allochtonen om hun bruid/bruidegom uit het thuisland te laten overkomen. Zij gaan ook bij voorkeur in de Antwerpse noorderkempen wonen. Hierdoor kunnen ze hun job in Nederland houden.
Hola, ik begin al iets minder symphatie te voelen voor dit clubje.
Dit bewijst nogmaar eens dat ons Belgisch migratiebeleid te braaf is, iets wat veel Vlamingen de Nederlanders verwijten... .
Kweepeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 12:38   #6
araneus
Gouverneur

Standaard

Het is in België inderdaad makkelijker om te trouwen met een buitenlandse partner vergeleken met Nederland. Daarom dat veel Nederlanders allerlei achterpoortjes gebruiken in de Europese wetgeving om via een ander land toch nog met hun partners binnen te geraken in Nederland. Veruit het populairst is de 'België-route', maar er bestaat evengoed een 'Duitsland-route'.
Het is dan wel gemakkelijker in België, maar de bestrijding van de schijnhuwelijken is niet efficiënt. Bovendien bestaat er veel willekeur. Ik ken verscheidene mensen die veel problemen hebben gehad om met een buitenlandse partner te trouwen in België, maar ik ken er ook een aantal waar het duidelijk om een schijnhuwelijk ging, die niet de minste problemen hebben gehad. Wil je een idee krijgen van de trucjes die gebruikt worden kan je altijd eens kijken op http://www.buitenlandsepartner.nl. Je zal op hun forum een heleboel mensen zien die de procedure duidelijk willen misbruiken.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 17:16   #7
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweepeer Bekijk bericht

Neen, dit is juist goed dat men wat moeite doet.
Vooral positief is dat ze niet verliefd worden op België.
Citaat:
Het enige wat Fons vandaag nog zoekt, is een Vlaamse Leeuw. ,,Zo kan ik straks op Koninginnedag twee vlaggen uithangen: de Nederlandse en de Vlaamse. (lacht) Maar jullie zijn blijkbaar geen vlaggers, want niemand kan me vertellen waar ik zo'n vlag kan kopen.''
Dat "ham" hier "hesp" is, zorgt inderdaad soms voor verwarring.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be