Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Bekijk resultaten enquête: Wat vinden jullie van deze ideeen?
goede ideeen 19 46,34%
slechte ideeen 20 48,78%
geen mening 2 4,88%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2007, 17:59   #1
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard Kinderen in uniform naar school?

Stel de volgende gebruiken worden in het Nederlandse en Vlaamse onderwijs ingevoerd:
- Alle kinderen gaan voortaan in uniform naar school
- Voor de les begint zingt iedere leerling uit volle borst het Nederlandse/Vlaamse volkslied
- In de geschiedenislessen wordt er vooral over de Nederlandse en Vlaamse geschiedenis onderwezen

Wat vinden jullie hiervan?
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 18:07   #2
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

kzou spijbelen precies
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 18:30   #3
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
kzou spijbelen precies
Tis dak ni in uw klas zou zitten, maar kzou zo wel meedoen met spijbelen.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 18:37   #4
Leviathan
Provinciaal Statenlid

Leviathan's schermafbeelding

Standaard

Eerste punt zie ik dubbel en dik zitten, dat lost al een hoop ellende op. Geen gezeik meer over wat wel en niet gedragen mag worden, welke kleren "cool" zijn en meer van dat gedoe. Ik stel zelfs voor niet alleen voorgeschreven kleding in te voeren maar ook schoolmateriaal, bijvoorbeeld boekentassen en mappen, dat zal ook al een stuk goedkoper zijn voor de ouders (geen ringmap van twintig euro meer omdat er één of andere merknaam op staat terwijl één van twee euro even goed is).

Leviathan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 20:12   #5
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leviathan Bekijk bericht
Eerste punt zie ik dubbel en dik zitten, dat lost al een hoop ellende op. Geen gezeik meer over wat wel en niet gedragen mag worden, welke kleren "cool" zijn en meer van dat gedoe. Ik stel zelfs voor niet alleen voorgeschreven kleding in te voeren maar ook schoolmateriaal, bijvoorbeeld boekentassen en mappen, dat zal ook al een stuk goedkoper zijn voor de ouders (geen ringmap van twintig euro meer omdat er één of andere merknaam op staat terwijl één van twee euro even goed is).
Als leraar ga ik hiermee volledig akkoord.

Het derde voorstel, nl. méér aandacht voor de geschiedenis (èn de cultuur, de politiek, ...) van het land waar de kinderen les krijgen ben ik enigzins genegen, zolang er niet overdreven wordt. De meeste landen hebben namelijk ook buurlanden, en onwetendheid m.b.t. die buurlanden is nergens goed voor.

Ik vermoed dat het tweede idee eerder een 'provocatie' is.

Ik vind het een beetje ver gaan (ik hou niet zo van nationale hymnes, en evenmin van indoctrinatie), maar het zou geen kwaad kunnen dat - bijvoorbeeld tijdens de lessen Nederlands - de tekst van het volkslied geanalyseerd en besproken wordt, en tijdens de lessen muziek/esthetische vorming kan hetzelfde gebeuren voor de muziek van dat volkslied (verschillende versies laten horen, de noten leren, ...).

Laatst gewijzigd door djimi : 19 april 2007 om 20:14.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 20:17   #6
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Stel de volgende gebruiken worden in het Nederlandse en Vlaamse onderwijs ingevoerd:
Nee joch, dat is saai.
Citaat:
- Voor de les begint zingt iedere leerling uit volle borst het Nederlandse/Vlaamse volkslied
Kan je niet iemand toe dwingen vind ik, maar ik kan me niet herinneren dat wij ooit gewoon zelfs maar de tekst van Vlaams volkslied eens bekeken hebben.

Citaat:
- In de geschiedenislessen wordt er vooral over de Nederlandse en Vlaamse geschiedenis onderwezen
De vooral is misschien wat te, je kan trouwens de geschiedenis van onze landen niet begrijpen zonder die van onze (grotere) buurlanden.
Maar de precieze vorm van de Unie van Utrecht, de Franse inmenging in de Belgische omwenteling, ... zijn dingen die ik nooit gezien heb...
Oud 19 april 2007, 20:19   #7
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Aan de school en de ouders, en onrechtstreeks dan waarschijnlijk ook de kinderen zelf, om dat te beslissen.
Oud 19 april 2007, 23:46   #8
Zonlicht
Lokaal Raadslid

Zonlicht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

-uniformen zijn saai, beperken de zelfontwikkeling van een kind door zich hetzelfde als de rest te maken.
-Vlaamse volkslied? We leven nog altijd in België he.
-"Vlaanderen" als entiteit bestaat slechts ongeveer honderd jaar, nog minder lang dan België. Historisch gezien woon ik in Brabant, wat een veel langere en rijkere geschiedenis heeft dan wat we nu Vlaanderen noemen.
Kennis is de bron van alle wijsheid; als kinderen enkel dingen horen over Nederland en Vlaanderen, denken ze dat wij het centrum van de wereld zijn en alle wijsheid in pacht hebben, en gaan ze andere culturen als minderwaardig beschouwen; dankzij de beperkte historische kennis.
Zonlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2007, 01:33   #9
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Ik zou nog meer spijbelen.
Oud 20 april 2007, 07:51   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voor de eerste twee punten valt iets te zeggen, voor het laatste niet. In de geschiedenislessen moet alles worden onderwezen wat relevant is voor de algemene opvoeding van een kind/jongvolwassene. Daarbij is het trouwens ook belangrijk dat de geschiedenis niet geïnspireerd is door ideologische principes, maar dat het alle zijden van de zaak belicht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2007, 07:51   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zonlicht Bekijk bericht
-uniformen zijn saai, beperken de zelfontwikkeling van een kind door zich hetzelfde als de rest te maken.
Dit is larie. In het VK zijn schooluniformen bijna algemeen. Ik zou niet weten waarin een schooluniform de persoonlijkheid van een kind zou beperken. U wel? Leg het mij dan eens uit!
Oud 20 april 2007, 07:53   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zonlicht Bekijk bericht
-"Vlaanderen" als entiteit bestaat slechts ongeveer honderd jaar, nog minder lang dan België. Historisch gezien woon ik in Brabant, wat een veel langere en rijkere geschiedenis heeft dan wat we nu Vlaanderen noemen.
Sedert Oostenrijkse tijd heeft het woord "Vlaanderen" en "Vlaming" een betekenisverschuiving ondergaan, zodanig dat het nu staat voor alle Nederlandstalige gewesten in België. Als we het dan ook hebben over "Vlaams" geschiedenis, dan zal dat de geschiedenis zijn van die gewesten. Ook dus Brabant.

Of Brabant een lagere en rijkere geschiedenis heeft, valt te bezien. In ieder geval, het graafschap Vlaanderen was in de middeleeuwen cultuur en economisch ver vooruit op Brabant. Pas naar de renaissance toe neemt Brabant de fakkel over.
Oud 20 april 2007, 11:09   #13
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leviathan Bekijk bericht
Als dat schoolgerief dan vanuit de school zelf (gratis) wordt aangeboden, kan dat wel want een gekregen paard kijk je niet in de bek.
Dat van die kleren klopt volgens mij niet. Met uniformen kan je toch ook nog coole kleren kopen enzo?
Oud 20 april 2007, 11:15   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat van die kleren klopt volgens mij niet. Met uniformen kan je toch ook nog coole kleren kopen enzo?
Kies je voor het schooluniform Britse stijl, dan is er geen keuze. Iedereen koopt het voorgeschreven pakje. Kiest men voor het type Sint-Bavo te Gent, dan is alleen een bepaalde kleur van toepassing (en bepaalde vormen), waardoor er wel keuzemogelijkheid bestaat. Indien men zou opteren voor een schooluniform, vind ik de Britse oplossing het beste. Arm als rijk, iedereen heeft hetzelfde aan, van dezelfde stof, dezelfde kwaliteit, dezelfde delen.
Oud 20 april 2007, 12:09   #15
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja natuurlijk! Het is een fabeltje dat uniformen tot gelijkheid leiden.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2007, 12:12   #16
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kies je voor het schooluniform Britse stijl, dan is er geen keuze. Iedereen koopt het voorgeschreven pakje. Kiest men voor het type Sint-Bavo te Gent, dan is alleen een bepaalde kleur van toepassing (en bepaalde vormen), waardoor er wel keuzemogelijkheid bestaat. Indien men zou opteren voor een schooluniform, vind ik de Britse oplossing het beste. Arm als rijk, iedereen heeft hetzelfde aan, van dezelfde stof, dezelfde kwaliteit, dezelfde delen.
Zelfs in dat geval zal er een onderscheid blijven bestaan: boekentas, pennenzak, schoenen,...

Ik zie geen enkel voordeel in uniform en ben enorm blij dat ik het nooit heb moeten dragen.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2007, 14:43   #17
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Zelfs in dat geval zal er een onderscheid blijven bestaan: boekentas, pennenzak, schoenen,...

Ik zie geen enkel voordeel in uniform en ben enorm blij dat ik het nooit heb moeten dragen.
éénzelfde schooluniform voor allemaal,één standaard uurwerk en standaard schoolgerief, dat door de school verschaft word. Iedereen gelijk voor de wet.GSM's & juwelen verboden op school.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2007, 14:45   #18
StevenNr1

Standaard

of hoe je kinderen leert wat vrijheid betekent
Oud 20 april 2007, 14:46   #19
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

een uniform is OK, het volkslied zingen elke morgen, waarom niet, wat de geschiedenis betreft, men moet de geschiedenis van hel de wereld kennen.Maar Vaderlandse Geschiedenis, zoals ik vroeger kreeg op school, verdient zeker een goede plaats...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2007, 14:47   #20
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit vind ik goed. Het benadrukt het belang van een serieuze instelling op school, voorkomt dat sommigen in hun (lange) zwembroek (!!!) naar school komen, en zorgt ervoor dat verschillen verdwijnen, wat betreft dure of goedkope kleding.
Citaat:
Neen. We willen onze kinderen niet indoctrineren.
Citaat:
In ieder geval moet daar veel meer de nadruk op worden gelegd, maar dat mag niet ten koste gaan van wat er nu al geleerd wordt. Alhoewel, ik heb nu in het 2e, 3e en 4e jaar van mijn school achtereenvolgens WOI en WOII behandeld. Dat kennen we nu wel.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be