Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2007, 13:57   #1
connect
Burger

Standaard Belg in Griekenland krijgt levenslang voor smokkel van tien kilogram cannabis

De 33-jarige Belg Alain Libens probeerde drie jaar geleden tien kilogram cannabis Athene binnen te smokkelen. Terwijl zijn opdrachtgevers in ons land een maximumstraf van vijf jaar kregen, veroordeelde de Griekse rechtbank Libens tot levenslange dwangarbeid. ,,Ik smeek de Grieken om een overplaatsing naar België.''
DajoHermans

Tot drie jaar geleden woonde Alain Libens in de buurt van Luik. Hij was actief in het nachtleven en werkte als ober in de Tongerse Dancing Real, waar hij al snel in contact kwam met het drugsmilieu. Het voorstel dat hij kreeg voorgeschoteld klonk zo aanlokkelijk dat hij naar eigen zeggen moeilijk kon weigeren. Hij waagde het erop en trok met tien kilogram cannabis naar Athene. Hij zou er 3.000 euro voor in de plaats krijgen.

Samen met twee kompanen passeerde hij de Griekse douane. Zijn twee collega's konden ontkomen, Alain werd geklist. Intussen zit hij al sinds juni 2004 in een van de meest zwaarbewaakte gevangenissen van Griekenland in Malandrino, een bergachtig dorpje in de buurt van Athene. Een jaar na zijn aanhouding kreeg hij het verdict te horen: 50.000euro boete en levenslange dwangarbeid. De leveranciers die achter de trafiek zaten verschenen een jaar later voor de rechtbank. Niet voor de Griekse, maar voor die van Tongeren. Ze werden veroordeeld tot een gevangenisstraf van drie tot vijf jaar.

,,Een groot verschil met mijn straf'', reageert Alain telefonisch vanuit zijn cel in Griekenland. Nu zijn zaak in november opnieuw in beroep voorkomt, wil hij zijn verhaal aan de buitenwereld bekendmaken. ,,Want ja, ik heb iets fout gedaan, iets illegaals'', geeft hij toe. ,,En ja, daarvoor moet ik gestraft worden. Zonder twijfel. Maar levenslang? Mijn leven is kapot. Ik ben bang dat ik hier zeker nog voor de volgende tien jaar zal vastzitten. Ze hebben me hier in een hokje geduwd en ze laten me nu wegrotten, zonder dat iemand het weet.''

Bikkelharde straffen

Nadat in Griekenland enkele jaren geleden een schandaal uitbrak met corrupte rechters, werd de drugswetgeving er drastisch verstrengd. ,,Drugshandel wordt er bikkelhard bestraft, zonder pardon'', zegt Libens' advocaat Patrick Schruers. Wie er levenslang krijgt, hangt automatisch 25 jaar boven het hoofd. Na minimum 15jaar kan een verzoek worden ingediend om vervroegd vrij te komen.

,,Ze zijn genadeloos. Ik word er moedeloos van'', zucht Alain. ,,Ik zit hier in een middeleeuwse gevangenis. Ze lopen vijftig jaar achter op België, zeker qua hygiëne. Ik zit hier tussen de Albanezen die amper een woord Engels of Frans kunnen spreken. Het enige wat ik doe is mij gedeisd houden. Want hier geldt de wetteloosheid. Als ik dit allemaal geweten had, had ik het nooit gedaan. Voor geen geld van de wereld.''

De klok terugdraaien gaat niet, beseft ook Alain. Wel hoopt hij op een overplaatsing naar België. ,,Want ik hou het hier niet vol. Het laatste bezoek dat ik kreeg dateert van september vorig jaar. Ik heb twee zoontjes. Een van hen heb ik nog maar amper gezien. Hij is geboren toen ik al in de cel zat.'' Intussen wacht hij tot zijn zaak in beroep voorkomt, maar de kans dat de Grieken ingaan op de overplaatsing, is volgens Alain klein. ,,Ze beseffen hier maar al te goed dat België veel minder streng optreedt tegen drugsdelicten. En als er nu iets is dat ze niét willen, dan is het dat ik vervroegd vrijkom. Dat is de mentaliteit hier: we moeten gestraft worden, we moeten boeten.''

Overplaatsing naar België

Volgens advocaat Patrick Schruers zou z'n cliënt er in ons land met maximum drie jaar effectief vanaf komen. Zijn grote vrees is dat de Griekse rechters Alain ook in hoger beroep tot levenslang zullen veroordelen. Schruers rekent daarom op een tussenkomst van de Belgische overheid. ,,Want de Griekse gevangenis is de Belgische niet'', stelt Schruers, die enkele maanden geleden naar Malandrino trok om zijn cliënt te bezoeken. ,,De straf is te zwaar in vergelijking met de feiten. Toen ik mijn cliënt ging bezoeken heb ik kunnen vaststellen in welke omstandigheden hij daar moet verblijven. Degoutant. Hij wordt er, begrijpelijk, moedeloos van.''

De Belgische ambassade in Griekenland volgde het proces van Alain op de voet. ,,Maar de zaak is voorgekomen op het slechtst denkbare moment'', klinkt het. Ook de ambassade was erg geschrokken van het verdict. Brussel meent dat de rechters extra streng optraden, zo kort na het Griekse schandaal en de daaropvolgende verstrengde drugswet. ,,Voor alles wat met drugs te maken heeft, wordt hier strenger opgetreden. Er wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen soft- en harddrugs.''

Op een overplaatsing naar België kan hij volgens de ambassade pas rekenen nadat hij eenderde van zijn straf heeft uitgezeten. ,,Maar ook als België Alain Libens wil 'overnemen', kan alleen de Griekse minister van Justitie beslissen over zijn overplaatsing.''

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=MJ1ANPTC

Levenslang voor 10kg cannabis? Akkoord dat de jongeman gestraft moet worden, maar is levenslang niet heel overdreven?
connect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 14:11   #2
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Nee, de wet is de wet.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 14:17   #3
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

10 kg? Ik ken iemand die ooit eens 60 gram de NL-Be grens heeft overgesmokkeld: een halve frigobox vol. Hoe ga je in godsnaam 10 kg van België naar Griekenland krijgen?
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 14:27   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Hard persen is de boodschap. Vacuum verpakken helpt ook een hele hoop.

Dan krijg je 10 kg wel in een normale reistas. Of verstopt in alle "verborgen" stukken van de wagen
Oud 10 april 2007, 14:36   #5
connect
Burger

Standaard

Wat ik nog het meest absurd vind van allemaal is dat er ginder geen onderscheid gemaakt wordt tussen hard en soft drugs. Die gast kon dus evengoed 10kg heroïne gesmokkeld hebben...

Ongelooflijk toch dat je dezelfde straf krijgt voor cannabis, waar nog nooit iemand aan gestorven is, als voor bv heroïne, één van de meest verslavende en destructieve drugs ter wereld!
connect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 14:41   #6
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Hard persen is de boodschap. Vacuum verpakken helpt ook een hele hoop.

Dan krijg je 10 kg wel in een normale reistas. Of verstopt in alle "verborgen" stukken van de wagen
Nog erger is het als ik in Griekenland een borrel kan gaan drinken zonder probleem terwijl dit duidelijk hardrugs is ....
Wat een hypocrisie is dat toch hé
Oud 10 april 2007, 15:15   #7
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Nee, de wet is de wet.
²
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 17:37   #8
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door connect Bekijk bericht
De 33-jarige Belg Alain Libens probeerde drie jaar geleden tien kilogram cannabis Athene binnen te smokkelen. Terwijl zijn opdrachtgevers in ons land een maximumstraf van vijf jaar kregen,

Citaat:
Levenslang voor 10kg cannabis? Akkoord dat de jongeman gestraft moet worden, maar is levenslang niet heel overdreven?
Waarschijnlijk wel.

Maar wie dit soort activiteiten wilt uitoefenen, moet leren zijn risico's in te schatten. Zeker als het aanlokkelijke voorstellen betreft.
Oud 10 april 2007, 17:58   #9
Samsa
Gouverneur

Samsa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Nee, de wet is de wet.
kwam je daar ook mee af toen het VB veroordeeld werd voor racisme?
met slogans als 'de wet is de wet' kom je niet ver als je je niet afvraagt waar die wet dan wel vandaan komt en waarom er nu juist zo'n strenge straffen staan op het vervoeren van een al bij al weinig schadelijk plantje.

Trouwens, er van uit gaande dat het de bedoeling is om criminaliteit te verminderen, dergelijke strenge straffen werken helemaal niet. of dacht je dat die gast als hij -met wat strafvermindering- na 20 jaar vrijkomt gewoon zijn vroegere job terug zal opnemen?

enige oplossing is volgens mij nog altijd de totale legalisering, waardoor het gebruik dat er sowieso is tenminste op een verantwoorde manier kan gebeuren. Maar neen, we laten de georganiseerde misdaad zich nog verder verrijken...
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini

Laatst gewijzigd door Samsa : 10 april 2007 om 17:59.
Samsa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 20:02   #10
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Hopen dat-ie kan ontsnappen.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 20:18   #11
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Nog erger is het als ik in Griekenland een borrel kan gaan drinken zonder probleem terwijl dit duidelijk hardrugs is ....
Wat een hypocrisie is dat toch hé
Als alcohol een harddrug is, dan toch wel een die door de meerderheid op een verantwoorde en gematigde manier genuttigd wordt. Toch vreemd dat men hetzelfde nooit van heroine of speed hoort zeggen.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 20:23   #12
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Als alcohol een harddrug is, dan toch wel een die door de meerderheid op een verantwoorde en gematigde manier genuttigd wordt. Toch vreemd dat men hetzelfde nooit van heroine of speed hoort zeggen.
Das idd ziekelijke reactie van mensen die er geen klote van af weten,alcohol is een ZWARE ZWARE HARDDRUGS !!!!
Oud 10 april 2007, 21:07   #13
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door connect Bekijk bericht
Neen, het is een geschikte straf. Drugssmokkel moet niet getolereerd worden.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 21:11   #14
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Neen, het is een geschikte straf. Drugssmokkel moet niet getolereerd worden.
Ik beslis zelf wat er in mijn lichaam komt en wat niet.

Dank.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 21:17   #15
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een schatting van 500.000 alcoholici in België alleen al. Niet slecht voor een harddrug waar op een verantwoorde manier mee omgegaan kan worden
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 21:24   #16
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Waarom cannabis naar Griekenland smokkelen? Lijkt me gewoon al een slecht plan, kunde beter zaadjes opsturen met DHL
Oud 10 april 2007, 21:29   #17
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is omdat je niet luistert en alleen hoort wat je graag wil horen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 21:34   #18
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Een schatting van 500.000 alcoholici in België alleen al. Niet slecht voor een harddrug waar op een verantwoorde manier mee omgegaan kan worden
En wat werd er dan precies gebruikt als maatstaf om vast te stellen of iemand alcoholverslaafd is of niet?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 21:39   #19
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
En wat werd er dan precies gebruikt als maatstaf om vast te stellen of iemand alcoholverslaafd is of niet?
De gebruikelijke maatstaf: psychische en lichamelijke afhankelijkheid.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 22:05   #20
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

zal die gast leren... de vuile drugskikker

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be