Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 april 2007, 07:33   #1
Djiezes
Europees Commissaris

Djiezes's schermafbeelding

Standaard Vluchtmisdrijf

Vannacht het zoveelste dodelijk ongeval met vluchtmisdrijf. Een 21-jarige jongeman werd geschept door een auto en 25m meegesleurd.

Als ik zoiets in de krant lees, sta ik er meestal niet al te veel bij stil, maar deze keer gebeurde het zowat voor m'n voordeur en werd ik wakker van de klap en het geschreeuw van zijn vriend. Ik ben hier dus echt niet goed van...
Wat bezielt iemand om na een ongeval gewoon door te rijden terwijl er iemand ligt te creperen?

Hopelijk wordt die klootzak snel opgepakt...
Djiezes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 07:39   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Wat vind u nu eigenlijk het ergste?
Dad hij dood is of dat vluchtmisdrijf?

Ge zult mij wss ijskoud vinden, maar vluchtmisdrijf is nu eenmaal het gevolg van een paniekreactie. In de hersens word dan een mechanisme in gang gezet dat vluchtmisdrijf veroorzaakt. Ja idd, ik vind dat daar OOK rekening mee gehouden moet worden.

Tegelijk vind ik ook dat die vriend het recht had om een steen naar die auto te smijten waardoor die uiteindelijk zich ook te pletter zou gereden hebben. Dit is dan ook van een menselijk reactie waarover mensen nu eenmaal geen controle hebben.

Laatst gewijzigd door Bhairav : 21 april 2007 om 07:43.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 07:56   #3
Djiezes
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ge zult mij wss ijskoud vinden
inderdaad...

Citaat:
maar vluchtmisdrijf is nu eenmaal het gevolg van een paniekreactie. In de hersens word dan een mechanisme in gang gezet dat vluchtmisdrijf veroorzaakt. Ja idd, ik vind dat daar OOK rekening mee gehouden moet worden.
Als die kerel zich binnen het uur komt aangeven, wil ik de theorie van een paniekreactie misschien wel geloven. Als hij langer wacht, of zich helemaal niet aangeeft is het waarschijnlijk om te verdoezelen dat hij te veel gezopen had en/of gewoon te laf is om zijn verantwoordelijkheid te nemen.
Oud 21 april 2007, 07:58   #4
Djiezes
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Tegelijk vind ik ook dat die vriend het recht had om een steen naar die auto te smijten waardoor die uiteindelijk zich ook te pletter zou gereden hebben. Dit is dan ook van een menselijk reactie waarover mensen nu eenmaal geen controle hebben.
Die jongen bekommerde zich eerst om zijn vriend. Dát is pas menselijk...
Oud 21 april 2007, 08:15   #5
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djiezes Bekijk bericht
Die jongen bekommerde zich eerst om zijn vriend. Dát is pas menselijk...
Ja uiteraard, maar wat ik zei was hypotetisch (en vandaar ook koud).
Maar kunnen mensen dan tenminste toegeven dat ze op wraak (waar ik overigens niks op tegen heb) uit zijn op diegene die vluchtmisdrijf pleegde, IPV dat zo hypocriet justitie en gerechtigheid te gaan noemen.
Oud 21 april 2007, 10:36   #6
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Het zal waarschijnlijk wel weer een 4x4 geweest zijn...

Laatst gewijzigd door Chipie : 21 april 2007 om 10:37.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 12:44   #7
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Het zal waarschijnlijk wel weer een 4x4 geweest zijn...
Ze spraken over een zilvarkleurige Corvette. Wel een opvallend wagentje , ze zullen hem snel hebben
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2007, 12:58   #8
Djiezes
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Ze spraken over een zilvarkleurige Corvette. Wel een opvallend wagentje , ze zullen hem snel hebben
Ze hebben hem deze voormiddag opgepakt. Een 45-jarige man uit Stabroek, het naburige dorp...
Oud 21 april 2007, 15:02   #9
.:E:.
Vreemdeling

.:E:.'s schermafbeelding

Standaard

Vluchtmisdrijf, ik vind het héél erg dat dat zoveel voorkomt, maar je weet nooit hoe je zal reageren in dergelijke situatie.
Oud 21 april 2007, 16:04   #10
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Het is toch eigenaardig dat het geen 4x4 was...
Oud 21 april 2007, 16:33   #11
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door .:E:. Bekijk bericht
Vluchtmisdrijf, ik vind het héél erg dat dat zoveel voorkomt, maar je weet nooit hoe je zal reageren in dergelijke situatie.
Idd, soms nemen bepaalde delen van ons hersens over zodat we niet volgens de "regels" kunnen handelen. Maar zoiets rationeels zeggen is onaanvaard met zo'n emotionele zaken. En ge word meteen beschuldigd van dat ge "dat persies niet zo erg vind".
Oud 22 april 2007, 11:02   #12
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Vluchtmisdrijf kan inderdaad een paniekreactie zijn. Het zo snel mogelijk willen verlaten van de plaats van een ongeluk is trouwens een reactie die niet alleen degenen die het ongeluk hebben veroorzaakt treft, maar ook de slachtoffer(s). Met soms vervelende gevolgen achteraf wanneer blijkt dat er toch schade of letsels zijn die je initieel niet had opgemerkt. Dat heb ik zelf al eens ondervonden... en ik had het dus nagelaten om de gegevens van degene die het ongeval had veroorzaakt te noteren.

Dat het een paniekreactie betreft, kan echter enkel een verzachtende omstandigheid zijn. Het blijft even fout. Niet onmiddellijk hulp bieden/inroepen kan immers beslissend zijn voor het leven van de slachtoffer(s). En zoals Djiezes terecht opmerkte, kan je nog moeilijk van een paniekreactie spreken als de aanrijder zich ook nadien niet zelf gaat aangeven. De kans is heel groot dat hij/zij dan inderdaad iets te verbergen had.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2007, 11:13   #13
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Het is gewoon zo dat die mensen een misdrijf plegen dat ze niet gewild hebben. Men kan nu wel zeggen dat ze gedronken hebben en het hun eigen schuld is maar dat veranderd niets aan de zaak dat ze het eigenlijk niet gewild hebben.

En dan kan je kiezen, stoppen en een aantal jaar in de gevangenis doorbrengen of doorrijden. Mij verbaast het niet dat mensen doorrijden.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2007, 11:25   #14
Chipie
Banneling

Standaard

Wsl zullen al die doden, die dit weekend gevallen zijn of nog zullen vallen, wel hoofdzakelijk veroorzaakt zijn door 4x4's, maar verzwijgt men dat...

Laatst gewijzigd door Chipie : 22 april 2007 om 11:26.
Oud 22 april 2007, 12:26   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Het is toch eigenaardig dat het geen 4x4 was...
Het is toch algemeen geweten dat een Corvette een auto is die graag 4x4 had willen zijn, maar het niet kunnen worden is. (net zoals een garnaal eigenlijk een sprot is die de lotto gewonnen heeft).

Maar wat ik wou zeggen:
ik vermoed wel ergens dat de rechters rekening zouden houden met iemand die vlucht na een ongeval, maar binnen zeer korte tijd zich toch gaat aangeven;
ik begrijp ook wel dat er een paniekrekatie kan optreden, maar toch kan je als maatschappij niet anders dan vluchtmisdrijf zeer ernstig nemen: je kan per ongeluk iemand kwetsen of doden, maar met adekwate hulp op te roepen direkt na het ongeval, help je tenminste nog iets of wat de schade te beperken;
het is voor het slachtoffer of zijn nabestaanden ook iets beter om het verlies te verwerken; enfin, niets is erger voor nabestaanden dan in onzekerheid te leven en niet te weten "wat er juist is gebeurd".

Bovendien kan je daar op voorhand over nadenken, krijg je daarover toch iets of wat les in rijschool of van je begeleider ... en dan weet je als logisch denkend en sociaal wezen dat het ook jou kan overkomen, zowel het ongeval als de paniek, maar dat er van je verwacht wordt toch hulp te bieden en je aan te geven.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2007, 12:52   #16
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat vind u nu eigenlijk het ergste?
Dad hij dood is of dat vluchtmisdrijf?

Ge zult mij wss ijskoud vinden, maar vluchtmisdrijf is nu eenmaal het gevolg van een paniekreactie. In de hersens word dan een mechanisme in gang gezet dat vluchtmisdrijf veroorzaakt. Ja idd, ik vind dat daar OOK rekening mee gehouden moet worden.

Een van de distincties met dieren is dat wij de rede boven het instinct kunnen plaatsen.
Oud 22 april 2007, 13:42   #17
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Een van de distincties met dieren is dat wij de rede boven het instinct kunnen plaatsen.
Als men van het rationele psychologische type is alleszins. Jammer genoeg is dat NIET zo bij de meerderheid van de mensen. [/Jung]

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2007, 18:13   #18
Chipie
Banneling

Standaard

Tot hiertoe is er bij mijn weten tijdens dit weekend nog geen enkel dodelijk accident, al dan niet met vluchtmisdrijf, door een 4x4 veroorzaakt.

Zou het dus niet beter zijn alle auto's te verbieden, behoudens de 4x4's?...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be