Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2007, 10:24   #1
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Angst voor islamisering in Turkije groeit.

'Angst voor islamisering in Turkije' Die titel komt niet van mij, het staat zo in de krant!
Het gaat over: verbod op alcohol, weerstand tegen verbod op de hoofddoek, zwembaden gescheiden voor m&v, grote toename van leerlingen in islamitische scholen, meer en betere jobs voor leerlingen uit islamitische scholen enz

Is dat realiteit, is dat gebrek aan verdraagzaamheid (of racisme!) vanwege 'extreemrechts' veroorzaakt door islamofobie?

Aan u het woord!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 10:59   #2
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Als de islamisering een betere alternatief biedt op een betere leven dan het kapitalisme waarom niet ??
Oud 1 mei 2007, 11:12   #3
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Als de islamisering een betere alternatief biedt op een betere leven dan het kapitalisme waarom niet ??
Waar ter wereld biedt de islam een beter alternatief?
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 11:13   #4
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien willen ze niet geleefd worden door millitante seuten?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 11:14   #5
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
'Angst voor islamisering in Turkije' Die titel komt niet van mij, het staat zo in de krant!
Het gaat over: verbod op alcohol, weerstand tegen verbod op de hoofddoek, zwembaden gescheiden voor m&v, grote toename van leerlingen in islamitische scholen, meer en betere jobs voor leerlingen uit islamitische scholen enz

Is dat realiteit, is dat gebrek aan verdraagzaamheid (of racisme!) vanwege 'extreemrechts' veroorzaakt door islamofobie?

Aan u het woord!

Volgens ericferemans zal dat ook weer de schuld van het VB zijn.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 16:53   #6
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Islamisering van Turkije ? Beter dan het kapitalisme ? Laat ze maar islamiseren: dan daalt de kans dat ze bij de EU komen, pijlsnel. De bevolking in de EU zal Turkije nog méér afwijzen dan nu. "Laat de Turken dan maar snurken" .
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 19:54   #7
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Islamisering van Turkije ? Beter dan het kapitalisme ? Laat ze maar islamiseren: dan daalt de kans dat ze bij de EU komen, pijlsnel. De bevolking in de EU zal Turkije nog méér afwijzen dan nu. "Laat de Turken dan maar snurken" .
Islamisering IS kapitalisme, hooguit gecamoufleerd door sommige "spelregels" en volgordes, zoals vervanging van (het woord) "rente" door "aandeel in winst" en tegen een tevoren afgesproken totaalbedrag, overigens in rekenwijze niet verschillend van gewone rente.

De EU is echter te buigzaam voor de USA, die als een de passie prekende vos zelf de (veel minder griezelige en cultuurvijandige) Mexicanen probeert buiten te houden.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 1 mei 2007 om 19:57.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 20:34   #8
styllo_ben
Minister-President

styllo_ben's schermafbeelding

Standaard

ik vind het toch wel onnozel dat dat "bang zijn voor islamisme" nu pas de kop opsteekt, in de periode van de presidentverkiezingen.

De AKP is al sinds 2002 aan de macht... heeft iemand ondertussen taferelen opgemerkt die aan Iran doen denken ofzo???

Sommigen trappen hier met open ogen in... er is helemaal geen islamisering aan de gang in Turkije. Dit is alleen maar opgeworpen om de presidentverkiezingen saboteren.
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 20:52   #9
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
ik vind het toch wel onnozel dat dat "bang zijn voor islamisme" nu pas de kop opsteekt, in de periode van de presidentverkiezingen.

De AKP is al sinds 2002 aan de macht... heeft iemand ondertussen taferelen opgemerkt die aan Iran doen denken ofzo???

Sommigen trappen hier met open ogen in... er is helemaal geen islamisering aan de gang in Turkije. Dit is alleen maar opgeworpen om de presidentverkiezingen saboteren.
Hee, ik had echt geen idee dat jij een Turk was.
Oud 1 mei 2007, 20:56   #10
luc broes

Standaard

Citaat:

Sommigen trappen hier met open ogen in... er is helemaal geen islamisering aan de gang in Turkije. .
Waarop steunt je bewering dat er geen islamisering aan de gang is?
een vaststelling die trouwens wereldwijd opgemerkt wordt.
Betwist je de feiten die hier bovenaan werden vermeld.
Mogelijk heb je gelijk, maar we willen wel wat meer uitleg.
Of is de enige uitleg dat je 'progressief' bent. Wat dat ook al moge betekenen.
Oud 1 mei 2007, 20:57   #11
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Hee, ik had echt geen idee dat jij een Turk was.
ik ben dat ook niet. Hoe kom je erbij?
Oud 1 mei 2007, 21:01   #12
Graaf van Vlaanderen
Partijlid

Graaf van Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Weer een reden dat turkije niet bij Europa mag
Oud 1 mei 2007, 21:11   #13
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waarop steunt je bewering dat er geen islamisering aan de gang is?
een vaststelling die trouwens wereldwijd opgemerkt wordt.
Betwist je de feiten die hier bovenaan werden vermeld.
Mogelijk heb je gelijk, maar we willen wel wat meer uitleg.
Of is de enige uitleg dat je 'progressief' bent. Wat dat ook al moge betekenen.
je bedoelt dit hier?
Citaat:

Aan u het woord!
wel een magere analyse om te duiden op islamisering. soit, ik zal proberen erop te antwoorden.

verbod op alcohol. Bij mijn weten is is alcohol niet verboden in Turkije.

weerstand tegen verbod op hoofddoek. Dat is nu niet meer dan vroeger hoor. De eerste opstanden waarmee de jonge Turkse staat mee te maken kreeg, dat was in de jaren 30, waren ook religieus geinspireerd, tegen de nieuwe politieke klasse die trachtte secularisatie door te voeren. Niks nieuws dus onder de zon.

gescheiden zwembaden. In Turkije heeft een klasse altijd samen gezwommen, een andere klasse altijd apart gezwommen... zou ik willen zeggen maar dat is niet zo. Die bepaalde klasse heeft nooit gezwommen, maar er is emancipatie ingezet en wilt de vrouwelijke helft van die klasse ook zwemmen. En ze kiezen ervoor apart te zwemmen. En de klasse die samen zwemt, tja, die zwemt toch gewoon samen verder. Er is toch geen verbod?

Die islamitische scholen in turkije zijn meer te vergelijken met onze katholieke cholen hier. En geenszins met bv de madrasas in Egypte of Pakistan. Als jij dit denkt, weet jij niet waarover je spreekt. En nu de vraag: vind jij onze katholieke scholen een bedreiging voor onze democratie?

meer en betere jobs. Jij hebt liever doelbewuste discriminatie?
Oud 1 mei 2007, 21:12   #14
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graaf van Vlaanderen Bekijk bericht
Weer een reden dat turkije niet bij Europa mag

weet ge wat, in plaats van redens allerhande uit te vinden, zeg gewoon dat je xenofoob en islamofoob bent. dat kost je stukkken minder energie.

Oud 1 mei 2007, 21:14   #15
Graaf van Vlaanderen
Partijlid

Graaf van Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
weet ge wat, in plaats van redens allerhande uit te vinden, zeg gewoon dat je xenofoob en islamofoob bent. dat kost je stukkken minder energie.

IK zal er de volgende keer aan denken
Oud 1 mei 2007, 21:25   #16
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar toch is een scheiding tussen kerk en staat één van de betere systemen op deze wereld. Of zie je niet hoe miserabel de "islamitische" landen met hun sharia-wetgeving zijn??
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 21:29   #17
luc broes

Standaard

Citaat:
je bedoelt dit hier?
wel een magere analyse om te duiden op islamisering. soit, ik zal proberen erop te antwoorden.
verbod op alcohol. Bij mijn weten is is alcohol niet verboden in Turkije.
weerstand tegen verbod op hoofddoek. Dat is nu niet meer dan vroeger hoor. De eerste opstanden waarmee de jonge Turkse staat mee te maken kreeg, dat was in de jaren 30, waren ook religieus geinspireerd, tegen de nieuwe politieke klasse die trachtte secularisatie door te voeren. Niks nieuws dus onder de zon.
gescheiden zwembaden. In Turkije heeft een klasse altijd samen gezwommen, een andere klasse altijd apart gezwommen... zou ik willen zeggen maar dat is niet zo. Die bepaalde klasse heeft nooit gezwommen, maar er is emancipatie ingezet en wilt de vrouwelijke helft van die klasse ook zwemmen. En ze kiezen ervoor apart te zwemmen. En de klasse die samen zwemt, tja, die zwemt toch gewoon samen verder. Er is toch geen verbod?
Die islamitische scholen in turkije zijn meer te vergelijken met onze katholieke scholen hier. En geenszins met bv de madrasas in Egypte of Pakistan. Als jij dit denkt, weet jij niet waarover je spreekt. En nu de vraag: vind jij onze katholieke scholen een bedreiging voor onze democratie?
meer en betere jobs. Jij hebt liever doelbewuste discriminatie?
Geachte, ik heb in heel deze discussie geen stelling ingenomen en enkel gevraagd of de info uit de pers correct is en of jij over betere info beschikt;
Dus niet helemaal correct te denken dat ik doelbewuste discriminatie verkies.
Zopas lees ik in DS:
"Het machtige Turkse leger, dat zich opwerpt als hoeder van de seculiere staat, heeft de regering-Erdogan vorige week gemaand radicale islamitische groepen minder hun gang te laten gaan. Zondag namen in Istanbul meer dan 700.000 mensen deel aan een demonstratie tegen de regering"
Hoe verklaar jij dit?
Oud 1 mei 2007, 21:45   #18
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Geachte, ik heb in heel deze discussie geen stelling ingenomen en enkel gevraagd of de info uit de pers correct is en of jij over betere info beschikt;
Dus niet helemaal correct te denken dat ik doelbewuste discriminatie verkies.
Zopas lees ik in DS:
"Het machtige Turkse leger, dat zich opwerpt als hoeder van de seculiere staat, heeft de regering-Erdogan vorige week gemaand radicale islamitische groepen minder hun gang te laten gaan. Zondag namen in Istanbul meer dan 700.000 mensen deel aan een demonstratie tegen de regering"
Hoe verklaar jij dit?
ik zie het zo:

Erdogan en zijn kliek zijn geen kemalisten. Als ze het presidentieel paleis in handen krijgen, dan kunnen ze de echte kemalistische bastions van dat land één voor één opbreken. De president van Turkije heeft nogal wat macht, zoals blijkt uit dit copy/paste (van icfi):

Citaat:
The president is elected by the parliament for a seven-year term in office and holds some important powers such as appointing rectors of universities, the members of the Higher Education Council, the members and the chairman of the state Supervisory Council, the members of the Constitutional Court and one-fourth of the members of the Council of State. He also appoints the Chief Public Prosecutor and the Deputy Chief Public Prosecutor of the Higher Court of Appeals, the members of the Military High Court of Appeals, the members of the Supreme Military Administrative Court and the members of the Supreme Council of Judges and Public Prosecutors.
De oude establishment ruikt gevaar en verzet zich. Het gaat om postjes. en niet zozeer om islamisering.

ok, het is waar: Erdogan en zijn kliek zijn islamitischer maar Turkije islamiseren... dat doen ze niet.

kijk naar het beleid van de afgelopen 5 jaar!
Oud 1 mei 2007, 21:52   #19
Ambiorix

Standaard

Citaat:
denkt gij nu echt dat een islamitische regering niet kapitalistisch zou zijn?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2007, 22:26   #20
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
ik ben dat ook niet. Hoe kom je erbij?
In de posting waarop ik reageerde imiteerde je wel tamelijk een Turk.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be